۸۳۴۹۵۲
۲۳ نظر
۵۰۰۶
۲۳ نظر
۵۰۰۶
پ

متهم اصلی بحران گوسفند

سیاست‌گذاری غلط اقتصادی در سال‌های اخیر و تداوم آن در برخی حوزه‌ها ازجمله بازار گوشت را باید متهم اصلی در مساله واردات گوسفند دانست.

روزنامه دنیای اقتصاد: اخیراً شاهد بحران منحصربه‌فردی در اقتصاد ایران هستیم که اگر چه از نگاه علم اقتصاد چندان عجیب نمی‌نماید ولی برای ناآشنایان به علم اقتصاد و نیز منکران آن تبدیل به معمایی شده است. شکل بحران به این صورت است که از یک طرف، عده‌ای از هموطنان با پذیرش انواع ریسک‌های جانی و مالی به قاچاق گوسفند از داخل به خارج مرزها مشغول شده‌اند و از سوی دیگر دولت محترم نیز با پذیرش انواع هزینه‌های سنگین و استفاده از منابع ذی‌قیمت ارزی، آن هم در شرایط غیر عادی اقتصاد، به واردات گوسفند از طریق هواپیما مشغول است!

متهم این نابسامانی کیست؟ عده‌ای قاچاقچیان گوسفند را مقصر معرفی می‌کنند. عده‌ای ذی‌نفعان واردات را و عده‌ای مرزبانان را. اما متهم اصلی هیچ کدام از اینها نیست، بلکه سیاست‌گذاری غلط اقتصادی در سال‌های اخیر و تداوم آن در برخی حوزه‌ها ازجمله بازار گوشت را باید متهم اصلی دانست. شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد آن باشیم که بحران گوسفند در ایران به عنوان بارزترین مصداق سیاست‌گذاری غلط اقتصادی و انکار علم اقتصاد به کتاب‌های درسی اقتصاد راه یابد.

برای ساده‌سازی ماجرا می‌توان تصویر دو ساله قاچاق کالا و جهت اصلی آن را مرور کرد. دقیقاً تا یک سال پیش مسیر قاچاق انواع کالا از آن سوی مرزها به داخل کشور بود اما به تدریج از ابتدای سال جاری جهت قاچاق معکوس شد و از داخل به آن سوی مرزها جریان یافت. در پدیده‌ای مشابه، مشاهدات نشان می‌دهد که تا یک سال پیش مردم ایران تمایل داشتند از آن سوی مرزها خرید کنند اما از ابتدای امسال، ناگهان داستان معکوس شد و سیل افراد از کشورهای همسایه برای خرید به داخل مرزهای ایران سرازیر شد. کدام حالت درست و به صلاح نزدیک‌تر است؟ هیچکدام.

قاچاق چه از آن سو و چه از این سو و هجوم برای خرید چه به آن سو و چه از آن سو، در همه حالت‌ها، نشانه عدم تعادل در بازار ارز است. همان‌طور که دلار ارزان، مشوق قاچاق و خرید از آن سو بود، دلار گران نیز مشوق قاچاق همه چیز به آن سو می‌شود.

اگر سیاست ارزی چهار سال قبل درست بود و نرخ ارز متناسب با تورم تعدیل می‌شد، نه تنها قاچاق نوع اول اتفاق نمی‌افتاد که تولید داخلی را به نابودی بکشاند، بلکه نرخ دلار نیز هم‌اکنون حداکثر هفت تا هشت هزار تومان بود نه ۱۳ هزار تومان. این اضافه‌پرش دلار که تا مرز ۱۹ هزار تومان هم رفت، نتیجه آن اهمال در سیاست ارزی و فشردن فنر ارزی به مدت چهار سال بود.

همچنین اگر سیاست ارزی در چهار سال گذشته درست بود، آن چه را اکنون قاچاق کالا به خارج می‌نامیم، با افتخار می‌توانستیم صادرات بنامیم که نه از سفره مردم بلکه از مازاد تولید داخلی صادر می‌شد. طبیعی است در آن صورت، واردات آن سال‌ها هم با دلار ارزان نمی‌توانست تولید داخلی را از سفره مردم عقب براند. آن چه چهار سال اقتصاددانان دلسوز کشور فریاد کردند و آنان که باید بشنوند، نشنیدند.

اما حال که این گونه شده است، چاره چیست؟ آقای سیاست‌گذار تصور می‌کند گوشت ارزان فقط با دلار ارزان امکان‌پذیر است اما فراموش می‌کند که هزینه فرصت دلاری که با شعبده‌بازی حسابداری برای واردات گوشت ۴,۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود، در واقع همان ۱۳ هزار تومان است. یعنی هر دلار برای گوشت وارداتی نه ۴,۲۰۰ تومان بلکه ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود؛ البته بدون در نظر گرفتن هزینه هواپیماسواری گوسفندان وارداتی!

آقای سیاست‌گذار دلارهای «سخت به دست آمده» کشور را در حالی که تقاضای بازار بدون پاسخ می‌ماند صرف واردات گوشت می‌کند و آقای قاچاقچی (که می‌توانست در یک اقتصاد سالم یک صادرکننده محترم باشد) با قاچاق گوسفند سعی می‌کند دلار مورد نیاز بازار را تأمین کند. این بازی کجا خاتمه می‌یابد؟ یک حالت تداوم روند فعلی است که انتهایی خطرناک دارد و می‌تواند به تکثیر مصداق بحران بینجامد اما حالت جایگزین بسیار ساده است که یا از فرط سادگی فراموش می‌شود یا ذی‌نفعان وضعیت فعلی قادرند از آن جلوگیری کنند.

راه ساده این است: آقای سیاست‌گذار دلاری را که با ۴,۲۰۰ تومان برای واردات گوشتی به هدر می‌دهد که هنوز فایده آن روشن نیست و تأثیری در قیمت گوشت نگذاشته است، با نرخ بازار بفروشد و گوسفندان قاچاقی را به همان قیمت مقصد قاچاق از قاچاقچیان خریداری کند ولی قیمت فروش گوشت به گروه هدف را بر مبنای همان دلار ۴,۲۰۰ تومان تعیین کند. طبیعی است حساب دولت دارای ناترازی نخواهد بود؛ چون منبع این یارانه از محل عرضه دلار با نرخ بازار تأمین شده است؛ به جای این که این دلارها صرف واردات گوشت با نرخ ۴,۲۰۰ تومان شود.

این راه حل ساده اگر شامل همه دلارهای ۴۲۰۰ تومانی شود هم باعث متعادل‌تر شدن بازار ارز و تعدیل اضافه‌پرش ارزی به سمت پایین خواهد شد و هم بازار گوشت و سایر بازارها را به تعادل نسبی نزدیک‌تر خواهد کرد. راه حلی که مانند همه راهکارهای علمی پنج سال اخیر می‌تواند به بایگانی برود و بحران را عمیق‌تر کند یا این که آغازی برای خروج از بحران باشد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظر مياد نظارت بدرستي صورت نمیگیره چرا اجازه داده بشه که گوسفندان رو از کشور خارج کنند و بعد با استفاده از منابع ارزی کشور دست به واردات گوشت از کشورهای ديگه بزنند این شرایط به نفع چه کسانی است آیا مردم؟ لطفا دولت تدبیر و امید.... پاسخگو باشد
      البته لطفاً با عرض معذرت جسارت بنده را ببخشید.!!!

      پاسخ ها

      • سعیدا

        خیلی شفافه دولت چون نمیتونه پول نفت رو به شکل دلار و یورو به داخل مملکت بیاره و پول نفت بلوکه میشه و فقط میتونه باهاش دارو و غذا بخره با همدستی افراد خودش گوسفند رو به شکل قاچاق میفروشه و دلار میگیره و در ازاش با پول نفت بلوکه شده گوشت وارد میکنه اینجوری ارز رو وارد مملکت میکنه که اینجوری پای قاچاق و ارز نامشخص و گرونی رو برای مردم به ارمغان میاره تازه اون دلار قاچاق گوسفند رو هم تو بازار ازاد با قیمت بالا میفروشه به ملت غیور مردم هم فقط صف خرید و گرونی رو گرونی نصیبشون میشه علی برکت الله سانسور چی بزار مردم اگاه بشن اینقدر سانسور نکن گناه نکن

    • ام السلاطین

      سلطان گوسفند فرار کرد ! بع بع بع بع بعععععععععععععععععععععععععععع ... !

    • علی کرجی

      نمردیم سلطان گاو و گوسفند هم دیدیم خدایا شکرت

    • مراد نظری

      بخدا درست است که از طبقه پایین کشور هستم ولی خیلی
      دلم میسوزد بخاطر مردم وکشورم که هم دشمن خارجی وهم
      تعدادی غیر مسعول وهم تعدادی فرصت طلب و نامرد و کثیف
      دلال اینقدر درحق ملت جفا میکنند ای مسعولان مردانه هرکس
      کارش بلد نیست کنار برود تا آدم واردی کارش را انجام دهد

    • بدون نام

      وقتی نیروهای امنیتی ماباتوانمندی واقتداردرکمترین زمان تروریست وداعشی ....رادستگیروموادانفجاری وانتحاری انهاراکشف میکنند پس اگردستوری ازبالا بآنهابدهند ازکامیون کامیون گوسفندوموادغذایی که به خارج مرزهاقاچاق میشوند جلوگیری خواهندنمود.

    • احد

      به نظر مي رسد رئيس جمهور هنگام اعلام شعارهاي انتخاباتي فقط حرف مي زده که دولت قبلي کشور را نابود کرد و من اگر توان نداشتم کانديد نمي شدم
      از قرار معلوم حجم خرابي اين دولت دهها برابر دولت قبلي است
      کاش نخست وزيري احيا شود و رئيس جمهور تشريفاتي باشد تا حداقل دولتهاي بي عرضه سريع استيضاح شوند

    • بدون نام

      متهم اصلی خود گوسفندان هستند

    • بدون نام

      وقتی ایران پر از احشامه و دارن قاجاقش میکنن به کشور های عربی ،معلومه گوشت میشه کیلو 120، خداییش دقت کردین فرمانده های مرزبانی از چه نیرو های هستن ، مگه میشه روزانه 1000تا گوسفند از مرز آبی قاچاق بشه و کسی نبینه ؟ اون موقع که دلار ارزون بود کانتینر کانتینر قاچاق می آوردن ، الان که پولمون بی ارزش میشه دارن همه چیزمون رو حراج میکنن ، ما کنار مرز آبی هستیم خدایان قاچاق اینجان ، این کشور رو قاچاق نابود کرده چه وارد کردن چه خارج کردن ، گوسفند ایرانی رو قاچاق میکنن ، گوسفند رمانوف وارد میکنن یا دلار ، ای خدا یا ما ها رو نابود کن یا اینا رو.

    • بدون نام

      خود گوسفند

    • بدون نام

      دروغ می گویند مردم بودند کجا عوامل خودشونن باور نکنید

    • بدون نام

      سلطان گاو وگوسفند حتما خره

    • بدون نام

      مقصر کوسفندان هستند

    • بدون نام

      ‌وقتی یک مشکل در موقع خود و با فکر حل نشود به معضل مبدل و حل ان غیر ممکن خواهد شد حتی با توسل بزور. اشکال ما این است که برای فوتبال مربی از خارج میاوریم ولی برای اقتصاد از نظرات سطحی افراد نااشنا به علم اقتصاد

    • بدون نام

      سلطان گوسفند را اعدام کنید !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلطان گوساله؟
        بحق چیزهای نشنیده!
        از کشفیات جدید اوس غلام آهنگر در فرهنگستان است؟

    • بدون نام

      بدبخت گوسفندخودش متهم شده چن فهمیده تر از خودش کسی نبوده

    • بدون نام

      حقیقت را باید از زبان گوسفند شنید

    • بدون نام

      ۱۸۵۱ نکه کار تو بوده

    • بدون نام

      گوسسسفندان مقصرند حاجی،،هیشکی دیگه مقصر نیست بخدا،،، گوسفندا مقصرند که خط مرزی حالبشون نبست و دایم در ترددند،،اونم بدون گذرنامه،,خخخخمممم

    • بدون نام

      متهم اصلی گوسفندان چوپانان دلال هستند که گوسفندان به گرگ میدهند وآمارشان گم میکنن

    • بدون نام

      کمبود به علاوه فساد و رانت ، باعث نارضایتی داخلی میشود ، اگر این کمبود در دوران سخت (تحریم) ، تبدیل به سردرگمی جامعه شده و عامل خارجی را مقصر وضع کنونی بدانند ، یا یک تیر چند هدف رو می زنند ، سیاست تکرار مکررات .

    • بدون نام

      گوسفندان هم دیدندمملکت ماخرتوخره گفتندبریم یه کشوردیگه تاازگشنگی نمردیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج