۸۳۵۱۶۳
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

سیستان و بلوچستان، قُلک نامزد‌های انتخاباتی؟!

نماینده زاهدان در مجلس گفت: استان سیستان و بلوچستان قلک رای برای کاندیداهای ریاست جمهوری است. کاندیداهای ریاست جمهوری در هر دوره پیش از انتخابات وعده‌های بسیاری به مردم می‌دهند و رای می‌گیرند اما بعد از انتخاب شدن دیگر توجهی به وضعیت این منطقه ندارند.

خبرگزاری برنا: گرچه هنوز آمار دقیق و واقعی از تعداد افراد و خانوارهایی که زیرخط فقر هستند، به‌دست نیامده اما در استان سیستان و بلوچستان شرایط اقتصادی و زیرخط فقر بودن اکثریت مردم یک واقعیت انکارناپذیر است.

سیستان و بلوچستان یکی از پرآسیب‌ترین مناطق کشور است. فقر و محرومیت‌های مختلف، باعث شده است تا این استان از چرخه توسعه جا بماند و همچنان درگیر مسائل و معضلات مختلف باشد. موضوع شناسنامه نداشتن بسیاری از شهروندان استان و سیستان و بلوچستان بحرانی است که مانع زندگی روزمره بسیاری از ساکنین این استان شده است. علت این اتفاق حضور جمعیت زیادی از افغان‌ها در این استان است و مطابق قانون نمی‌توان برای این افراد شناسنامه ایرانی صادر کرد.

همین موضوع اما باعث شده است تا ایرانی‌هایی که به دلایل مختلف هنوز هویت آنها ثابت نشده است بدون شناسنامه بمانند. نبود شناسنامه توانایی خرید و فروش، تحصیل، اشتغال، ازدواج، سفر و بسیاری دیگر از فعالیت‌های معمول زندگی را از این افراد سلب کرده است که با وجود این سرعت توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان نیز کندتر از قبل خواهد شد.

نماینده شهر زاهدان در مجلس در این باره با تاکید بر اینکه مسأله شهروندان بدون شناسنامه ساکن استان سیستان و بلوچستان در حال بررسی است گفت: تعداد زیادی از این اشخاص شناسنامه دار شده اند. ما در تلاشیم که هیچ ایرانی‌ای بدون شناسنامه نماند، همچنین تلاش می‌کنیم که هیچ افغانستانی‌ای نیز شناسنامه ایرانی نداشته باشد. حسینعلی شهریاری تصریح کرد: این مسأله به شکل دقیق در شورای تامین استان بررسی و رصد می‌شود.

اگر کسی واقعا ایرانی باشد حتما شناسنامه به او تعلق خواهد گرفت. این نماینده مجلس خبر داد: ۱۵۰ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان بدون شناسنامه بودند که هویت تعداد زیادی از این افراد احراز شده و به آنها شناسنامه داده شده است. شهریاری با تاکید بر اینکه احراز بعضی از این افراد قابل اثبات نیست افزود: بعضی از این اشخاص هم حاضر به انجام تست دی.ان.ای نیستند. برای احراز هویت افراد در پزشکی قانونی دستگاه دی.ان.ای خریداری شد اما باز هم بعضی از اشخاص از این کار خودداری می‌کنند. وی در تشریح تاریخچه این معضل گفت: زمانی که این استان از کشور افغانستان جدا شده است، تعدادی از ایرانی‌ها آن سوی مرز و تعدادی از افغان‌ها نیز در مرز ایران باقی ماندند. این مشکل با پاکستان هم وجود دارد.

آسیب‌های اجتماعی در سیستان و بلوچستان طی سالهای گذشته سیر صعودی داشته اند. با وجود اقدامات بسیار دولت در حوزه کاهش جرایم در این استان و ارائه کارگاه‌ها و مراکز آموزش و فرهنگی با این حال اما بسیاری از ساکنین این استان از وضع بد سیستان و بلوچستان گلایه‌مندند. از سویی دیگر مردم این استان مطالبات بسیاری دارند که در صورت رفع این مطالبات بدون شک این استان به جمع استان‌های در حال توسعه خواهد پیوست. حسینعلی شهریاری با اشاره به مطالبات مردم سیستان و بلوچستان به خبرنگار برنا گفت: مطالبه اصلی مردم سیستان و بلوچستان این است که اعتبارات سالیانه استان‌ها در تمام حوزه‌های توسعه‌ای بر اساس شاخص‌های جمعیت و وسعت در نظر گرفته شود. وی تشریح کرد: استان سیستان و بلوچستان حدود ۳ درصد جمعیت کل کشور و ۱۱ درصد از خاک کشور را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است افزود: اگر در تامین اعتبار استان‌ها عدالت در نظر گرفته شود باید اعتباری بیشتر از مقداری که استان سیستان و بلوچستان مستحق دریافت آن است به این استان اعطا شود. وی تصریح کرد: استان و سیستان و بلوچستان به اعتبار زیادی برای پیشرفت و نزدیک شدن به سطح دیگر استان‌ها نیاز دارد. این نماینده مجلس افزود: با این حال نه تنها این مقدار اعتبار تامین نشده که حتی بر اساس شاخص جمعیت و وسعت نیز اعتباری برای این استان در نظر گرفته نمی‌شود.

حداقل ۵ درصد از بودجه کشور باید برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود. شهریاری تاکید کرد: بدون شک اگر منابع و اعتبارات به استان سیستان و بلوچستان داده شود این استان توسعه پیدا خواهد کرد. نماینده زاهدان در مجلس در پایان گفت: استان سیستان و بلوچستان قلک رای برای کاندیداهای ریاست جمهوری است. کاندیداهای ریاست جمهوری در هر دوره پیش از انتخابات وعده‌های بسیاری به مردم می‌دهند و رای می‌گیرند اما بعد از انتخاب شدن دیگر توجهی به وضعیت این منطقه ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ir

      بابا صدرحمت به زمان طاغوت والا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خلایق هر چه لایق

    • بدون نام

      دروغ میگن بکسی تا حلا شناسنامه ندادن از بس که بنده خدا دویده اداره به اداره برای خرجش حالا مونده خداوند خراب کنه شما ها را

    • بدون نام

      حالا ما که شناسنامه داریم چکار کردیم وچه گلی به سرمان زدند.

    • بدون نام

      بخدامن یه پیرمرد۶۰ ساله روحدود۹سال قبل توفرمانداری دیدم گفت۱۵ ساله که دنبال شناسنامه هستم هنوزجورنشده اقای نماینده کمی بامردم راست باشید ازخدابترسیدکه یه روزبایدجواب بدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج