۸۳۵۲۳۲
۱ نظر
۵۱۷۴
۱ نظر
۵۱۷۴
پ

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

آیا تاکنون بزرگترین سد‌های دنیا را دیده‌اید؟ گفته میشود که سد‌ها ساخته‌هایی کامل و بی‌نقص از زندگی بشر بوده و خواهند بود.

برترین ها - ترجمه از سجاد جوهردلوری: آیا تاکنون بزرگترین سدهای دنیا را دیده‌اید؟ گفته میشود که سدها ساخته ‌هایی کامل و بی‌نقص از زندگی بشر بوده و خواهند بود. بی دلیل نیست که ایالات، استان‌ها و کشورها بر سر ساخت این سدها و دستکاری در مسیر رودخانه‌ها به منازعه میپردازند. سدها تاریخچه‌ی گسترده‌ای دارند. همه چیز این سدها از شیوه‌ی ساخت آنها تا کاربردشان شگفت‌انگیز و خارق‌العاده است. سد کالانای که بر مسیر رودخانه‌ی نیل در مصر بنا نهاده شده قدیمی‌ترین سد شناخته شده تاکنون است که به سالهای سال قبل، چهار هزار سال قبل از تصلب حضرت مسیح، برمیگردد.

این شما و این ده مورد از بزرگترین سدهای این کره‌ی خاکی که باید یکبار در زندگی به دیدارشان شتافت.

۱.تاربلا

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

بر اساس معیار حجم ساختار بزرگترین سد دنیاست. در سال ۱۹۷۶، این بنا تکمیل شده و آب رودخانه‌ی سند در پاکستان را در خود ذخیره میکند. ذخیره‌ی آب این سد محوطه‌ی عظیمی بالغ بر ۲۵۰ کیلومتر مربع را در بر میگیرد. به جز کسب رتبه ی اول از نظر سطح ذخیره و ساختار بنایی، تاربلا همچنین پنجمین سد بزرگ دنیا از نظر حجم ذخیره‌ی آب نیز محسوب میشود. زمستان بهترین زمان ممکن برای دیدن تاربلاست چرا که در زمستان سطح آب پشت آن به علت رسوب‌گذاری، که بر عمر آن نیز اثر میگذارد، پایین می‌آید. عمر پیش‌بینی‌شده‌ی تاربلا در سال ۲۰۶۰ پایان می‌یابد.

۲. سد فورت‌پِک

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

سطح پوشش این بنا ۹۶ کیلومتر مربع آب را در برمیگیرد. این دومین سد عظیم دنیا و تقریبا باورنکردنی‌ترین سد دنیا در مونتانای آمریکا واقع شده است. نزدیک به شش سد همجوار دیگر بر روی رودخانه‌ی میزوری ساخته شده که فورت‌پِک بزرگترین در میان این هفت سد میباشد. ذخیره‌ی آن پنجمین دریاچه‌ی بزرگ ایالات متحده را، دریاچه‌ی فورت‌پِک را شکل میدهد، دریاچه‌ای ساخته‌ی دست بشر و البته این سد بیشترین عرض را در میان تمامی سدهای دنیا دارد. پس از چند بار بازسازی و اشتباه و شکست در این مهم و بازسازی دوباره، بالاخره در سال ۱۹۴۰ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

۳.سد آتاتورک

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

جدای از اینکه آتاتورک یکی دیگر از بزرگترین سدهای دنیاست با ۱۶۶ متر ارتفاع بلندترین آنها محسوب میشود. در ترکیه و بر مسیر رودخانه‌ی فرات ساخته شده و در سال ۱۹۹۰ بنا نهاده شده است. به خاطر ذخیره‌ی عظیم آبی خود به مقصدی مهم برای گردشگران بدل شده است. بهترین زمان برای دیدار از آن از سپتامبر تا اکتبر هر سال است چرا که مسابقات ورزشی شناخته‌شده‌ای در آن برگزار میشود، رقابت‌های بین‌المللی سدنوردی آتاتورک.

۴. اوریب‌دایک

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

در سال ۱۹۶۸ و در کنار بندر ایزل‌میر و دریاچه‌ی کنستانس ساخته شد. به علت ساخت بزرگراهی طویل و دراز بر روی آن از آن بیشتر به عنوان یک آب‌گذر یاد میشود. مردم محلی در کشور هلند نام سد انخویزن_لِلی‌ستاد را بر آن نهاده اند یعنی سدی که این دو شهر را به هم متصل میکند. بهترین انگیزه‌ای که میتواند شما را راهی این منطقه کند میتواند منظره‌ای خوش از یک جاده‌ی ۲۷ کیلومتری روی این سد باشد. یکی از محبوب‌ترین سدهای دنیاست که حتما باید ببینید.

۵.سد اوواه

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

علاوه بر یدک کشیدن عنوان یکی از بزرگترین سدهای دنیا دومین سد بزرگ ساخته شده روی رودخانه‌ی میسوری است. در سال ۱۹۶۸ ساخته شده و چهارمین ذخیره‌ی آب مصنوعی ایالات متحده از لحاظ حجم را شکل میدهد، دریاچه‌ی اوواه. وفور و گوناگونی گونه‌های جانداری در آن این دریاچه را به یک منبع مهم جذب گردشگر تبدیل کرده است. خانه‌ی خاویار رنگ‌پریده، گونه‌ای در معرض انقراض و دیگر گونه‌های ماهیان است.

۶.سد گاردینر

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

از نظر اندازه‌ی دیواره بزرگترین سد دنیاست و در سال ۱۹۶۷ تکمیل شده که دریاچه‌ی دیفن‌بیکر را به وجود آورده است. نام آن از اسم جیمز ج گاردینر، وزیر دولت فدرال کانادا در آن زمان گرفته شده است. در کانادا یک مقصد توریستی شناخته شده است که هر روز از ساعت ۹ الی ۱۷ به روی عموم باز است و مراکز پذیرش مهمان شیک و لوکس و زیبایی دارد. با سفر و بازدید از طول سد میتوان غذاهای متنوع، مغازه‌های سوغاتی و فیلمی با موضوع تاریخچه‌ی سد و نحوه‌ی ساخت آن مشاهده کرد. گاردینر یکق از بزرگترین و قدیمی‌ترین سدهای دنیاست. همچنین امکان گردش، برپایی کمپ و مراکز پیک‌نیک در پارکهای نزدیک این سد بزرگ فراهم است.

۷. جین‌پینگ

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

مباحثه بر سر بلندترین سد دنیا پایانی ندارد. برخی فکر میکنند که این بلندترین در تاجیکستان قرار دارد و نامش روگن است که زمانی بلندترین سد دنیا لقب گرفت. اگرچه تاجیکستان قصد ساخت اینچنین سدی را داشت اما در سال ۱۹۹۳ سیل هر آنچه را که از این پروژه پیش رفته بود تخریب کرد. از آن زمان به بعد نیز هنوز در دست ساخت بود تا این‌که با نام جین‌پینگ در سال ۲۰۱۴ ساخته شد؛ بلندی‌ای به عظمت ۳۰۵ متر را داراست و منبع اصلی تامین انرژی شهری و صنعتی و غیره بوده است. این واقعیت که یکی از نتایج جین‌پینگ را رشته زلزله‌های رخ‌داده در این منطقه میدانند علاقه و پرسشگری به آن و در مورد آن را بیشتر و بیشتر میکند.

۸. سد مانگلا

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

این سد زیبا در دره‌ی مورد مناقشه‌ی کشمیر میان هند و پاکستان قرار دارد و روی رود جیلوم ساخته شده و در سال ۱۹۶۷ تکمیل گردیده است. به دلیل موقعیت مورد منازعه‌ی آن تا همین چند سال پیش امکان بازدید از آن وجود نداشته است. امکان قایقرانی و دیگر تسهیلات فراهم است و باشگاه‌های ورزش آبی در مانگلا تدارک دیده شده است. میتوان بازدیدی یک روزه از سد مانگلا برنامه‌ریزی کرد که البته رانندگی در مسیر رسیدن به آن نیز لذت‌بخش است چرا که در آن میتوان نظاره‌گر قلعه‌ی زیبای روهتاس شد.

۹. سد اروویل

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

در سال ۱۹۶۸ در طول رودخانه‌ی فِدِر در کالیفرنیا ساخته شده است و ظهور دریاچه‌ی اورویل یکی از نتایج آن است. همه روزه به روی عموم باز است و با توجه به زیبایی چشم‌نوازش چیزهای زیادی برای عرضه دارد. صخره‌ی بالک و آبشارهای پدر نزدیک به دریاچه‌ی اورویل و قابل دسترسی‌اند که این محل را به یک ایده‌آل برای تفریح و پیک‌نیک و گردشگری بدل میکنند.

۱۰. سد هیراکود

بزرگترین سد‌های دنیا را بشناسید

سد هیراکود در سال ۱۹۵۷ ساخته شد و ۲۷ کیلومتر طول دارد و مشهور به طولانی‌ترین سد دنیاست. دارای یک برجستگی تاریخی خاص است و دلیلی نیز جز این ندارد که این سد اولین پروژه‌ی چند منظوره از نوع خود در میان پروژه‌های رودخانه ‌ایست. این سد پیرترین سد هندوستان است. روی رودخانه‌ی اودیشا و ماهاندی بنا شده و اگر به دیدن طولانی‌ترین سد دنیا نروید سفر به هندوستان کامل نخواهد بود. مغازه‌های فروش چیپس و بیسکوییت مجموعه به تبلیغ گذاشته میشوند. دو مناره‌ دارد، نِرو و گاندی. گاندی میچرخد و چشم‌نواز‌ترین دید را به چشم توریست میدهد. این محل در تمام سال قابل بازدید است و در هر فصل ویژگی‌های خاص خود را دارد که حتما میتواند شما را شگفت‌زده کند. در فصل باران‌های موسمی، آب رودخانه‌ی ماهاندی به بالاترین حد خود میرسد و زیبایی‌هایی که عکاسان بسیار به آن علاقه دارند را تضمین میکند. در زمستان پرنده‌های مهاجر مشاهده میشوند که به سمت آب سد می‌آیند و گوناگونی غنی ویژه‌ای نیز دارد، منطقه‌ی ویژه‌ی حیات‌وحش دبریگاره. در تابستان نیز میتوان از دیدن معابد باستانی مدفون در آب در فصل بارندگی لذت برد.

این سد و مناطق حول آن میتواند جنبه‌ی تاریخ‌دوست شما را از لاک خود بیرون بیاورد. بیش از ۲۰۰ معبدی که به علت نوع ساختار سد هیراکود از دید پنهان مانده بودند. اکثرا نابود شده اند اما برخی در طول تابستان از زیر آب سر بیرون می‌آورند. پس از بازسازی معبد پادماسنی جامعه‌ی باستان شناسان هندوستانی توجه بسیاری به خود جلب کردند. گویا این معبد به روستای پادماپور، قدیمی‌ترین و پر‌جمعیت‌ترین محل در این منطقه، قبل از ساخت هیراکود، تعلق داشته است.

منبع: ۱۰mosttoday

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Sona❤

      جالبببب بودنااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج