۸۳۵۲۷۶
۱۱ نظر
۵۰۱۹
۱۱ نظر
۵۰۱۹
پ

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

واژه‌ی یزد را به معنای پاک و مقدس می‌دانند و البته که این واژه برای تعریف شهر بادگیر‌ها بسیار مناسب است. زیرا در سفر به یزد با شهری سراسر انرژی مثبت و مردمی یک رنگ، روراست و میهمان نواز روبه رو هستید. اگر از زیر و بم این شهر قبل از سفر اطلاعات کافی داشته باشید می‌توانید یکی از بهترین سفر‌های خود را تجربه کنید.

برترین ها - زهرا سرشکی: حتی اگر تا به حال به یزد سفر نکرده باشید، پس از شنیدن نام آن تصویر شهری آجری رنگ با خانه‌های یک دست به ذهنتان می‌آید. اگر هم اطلاعات بیشتری از این شهر داشته باشید حتما صدای عبور دوچرخه‌ها و زنگ‌هایشان را هم در تصویر محله‌های قدیمی این شهر خواهید دید.

واژه‌ی یزد را به معنای پاک و مقدس می‌دانند و البته که این واژه برای تعریف شهر بادگیرها بسیار مناسب است. زیرا در سفر به یزد با شهری سراسر انرژی مثبت و مردمی یک رنگ، روراست و میهمان ‌نواز روبه رو هستید. اگر از زیر و بم این شهر قبل از سفر اطلاعات کافی داشته باشید می‌توانید یکی از بهترین سفرهای خود را تجربه کنید. در شهر یزد علاوه‌بر لذت بردن از بافت سنتی و جاذبه‌های تاریخی زیبا و منحصر به فرد می‌توانید در عمارت‌های قدیمی ساکن شوید. لذت سفر به یزد خاطره‌ای ماندگار را در ذهن شما ثبت خواهد کرد.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

یزد، شهری با زیبایی‌های ماندگار

استان یزد از نظر وسعت چهارمین استان کشور است و شهر یزد پایتخت زیبا و با اصالت آن ، یکی از گردشگری‌ترین شهرها به حساب می‌آید. اگر مسافر این منطقه هستید بهتر است بدانید که سفر به یزد به زمان بسیاری نیاز دارد. زیرا بازدید از جاذبه‌های اطراف شهر یزد به اندازه‌ی گشتن در شهر شگفت انگیز است. به همین دلیل بهتر است چند روز از تقویم خود را برای این سفر خالی کنید و اگر به شهرهایی با بافت سنتی علاقه دارید، مطمئن باشید که این زمان در لیست بهترین سفرهای زندگیتان ثبت خواهد شد. برجسته‌ترین جاذبه‌های شهر یزد مساجد، بادگیرها و برج‌هایی با قدمت چندصد ساله هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

جاذبه های شهر یزد ، نمایش فرهنگ و اصالت ایرانی

یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است. شهری که در طول تاریخ به دلیل صعب العبور بودن راه‌ها، اندکی از آسیب جنگ‌ها ایمن باقی مانده و به همین دلیل بناهای تاریخی با استقامت بیشتری در آن پای برجا مانده‌اند. با بخشی از دیدنی‌های این شهر آشنا شوید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد را می‌توان یکی از برترین معماری‌های اسلامی ایران دانست. این مسجد تنها یک جاذبه‌ی مذهبی نیست. اگر به معماری اصیل ایرانی ، کاشی‌کاری‌های دقیق و گچ‌بری‌های قدیمی علاقه دارید در سفر به یزد حتما سری به این بنا بزنید. بلندترین مناره‌های جفتی جهان مهم‌ترین ویژگی مسجد است. جالب است بدانید که این مناره‌های هم شکل، به دست دو نفر ساخته شده است. یکی از مناره‌ها را استاد معماری ساخته و دیگری حاصل ساخت شاگردش است. داستان‌های تاریخی روایت می‌کنند که وقتی ساخت مناره‌ها به پایان رسید استاد با دیدن معماری شاگرد و قرار دادن پلکان دو طرفه‌ی آن شگفت زده شد.

زیرا کار شاگردش را از خود برتر می‌دید. به همین دلیل از بالای مناره خودش را به پایین پرت کرد. حتی اگر این داستان محلی سراسر خیالی باشد، می‌توان استاد و شاگرد را برای خلق این هنر و زیبایی تحسین کرد. قدمت این مسجد به دوره‌ی ساسانیان بازمی‌گردد و محراب، گرمخانه، صحن اصلی و گنبد از برترین قسمت‌ها به حساب می‌آیند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

مجموعه امیر چخماق

مجموعه امیر چخماق را می‌توان چکیده‌ای از آلبوم زیبایی‌های شهر یزد دانست. یکی از جاذبه‌های پرطرفداری که در سفر به یزد باید حتما از آن دیدن کنید. این مجموعه شامل بخش‌های مختلفی مانند : بازار، بقعه، آب انبار و مسجد است. تکیه امیرچخماق با بنای با صلابت و زیبایش در شرق میدان قرار دارد. تاریخ ساخت تکیه به حدود 140 سال پیش بازمی‌گردد. با این وجود هنوز هم میزبان مراسم‌های مذهبی مردم شهر است. به علاوه به دلیل معماری منحصر به فرد از دیدنی‌های پر بازدید شهر است. از بالای تکیه می‌توانید گنبد مسجد، آب انبار و بادگیرهای معروف یزد را روبه روی خود ببینید. پس پیشنهاد می‌کنیم این نمای شگفت انگیز از شهر یزد را از دست ندهید.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

در قسمتی از تکیه نخلی چوبی و بزرگ قرار گرفته است. نخل نماد مراسم‌های مذهبی شهرهای مرکزی ایران است و در یزد هنوز هم در روزهای مذهبی خاص مانند عاشورا مراسم نخل گردانی رواج دارد. نخل حیدری که در تکیه امیرچخمماق به نمایش درآمده نمادی از تابوت امام حسین(ع) است که به سال‌های ۱۲۲۹ بازمی‌گردد.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

در بخش پشتی تکیه بازار حاجی قنبر قرار دارد که می‌توانید پس از بازدید کامل از مجموعه، دیدار با امیرچخماق را با گشت و گذار در بازار آن به پایان ببرید.

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یکی از نمادهای شهر یزد است. یکی از 9 باغ ایرانی که قدمت آن به سه قرن پیش بازمی‌گردد و دیدن آن در این شهر کویری و خشتی می‌تواند یکی از بهترین بخش‌های سفرتان باشد. این محوطه شامل عمارت هشتی دو طبقه و باغ وسیع با حوض‌های مربعی شکل مقابل آن است. بلندترین بادگیر شهر یزد در باغ دولت آباد قرار دارد. در قسمت مرکزی بادگیر می‌توانید هوای خنک و نسیم مطبوعی که حاصل عبور هوا از میان بادگیر است را لمس کنید.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

آتشکده یزد

خیابان آیت الله کاشانی یزد یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین خیابان‌ها در شهر یزد است. یکی از علت‌های محبوبیت این خیابان وجود آتشکده یزد در آن است. آتشکده‌ای که البته آن را به نام‌های آتشکده بهرام یا ورهرام نیز می‌شناسند. در هنگام ورود به این مجموعه بنایی آجری و زیبا را در پس حوض دایره‌ای میان حیاط می‌بینید. قدمت آتشکده یزد به ۱۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و مردم معتقدند آتش این آتشکده از آن روزگار هنوز خاموش نشده است. این بنا هم‌اکنون پرستشگاهی برای زرتشتیان ساکن شهر یزد است. آتشکده یزد یکی از شگفتی‌های سفر به یزد است.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

زیارتگاه چک چک

از دیگر بناهایی که آن را متعلق به زرتشتیان می‌دانند، زیارتگاه چک چک است. کف این زیارتگاه از مرمر پوشیده شده و از اطراف آن قطره‌های آب به پایین می‌چکد. به همین دلیل نام چک چک را برای این محل انتخاب کرده‌اند. برای احترام به این زیارتگاه باید کفش‌هایتان را از پا خارج کنید و کلاه بر سر بگذارید. هر ساله از 24 تا 28 خردادماه جشن زرتشیتان در این زیارتگاه برپا می‌شود.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

موزه آب

موزه آب در یکی از خانه‌های قدیمی شهر به نام خانه کلاهدوزها قرار دارد. مردم هر یزد به دلیل قرار گرفتن در نقاط کویری ، آب را یکی از با ارزش‌ترین داشته‌های خود می‌دانند. در این موزه نحوه نگهداری آب و به دست آوردن آن در بخش‌های مختلف استان یزد را می‌توانید ببینید. همچنین معرفی قنات‌ها سرگذشت و قدمت آن‌ها را می‌توانید در این موزه ببینید.

این جاذبه‌ها می‌توان مهم‌ترین دیدنی‌ها در سفر به یزد دانست. اما اگر می‌خواهید سفری کامل داشته باشید حتما به برج کبوترخانه و نارین قلعه میبد ، روستای خرانق، باغ پهلوان پورمهریز و زندان اسکندر نیز سر بزنید.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

چه زمانی راهی شهر یزد شویم؟

اگر موقعیت یزد را روی نقشه ایران ببینید با پهنه‌ای خشک و کویری مواجه می‌شوید. این یکی از نشانه‌های زمان سفر به یزد است. در فصل تابستان به دلیل گرمای بیش از حد بخشی از ساعات روز را برای گشت و گذار از دست خواهید داد. بنابراین بهتر است زمان سفر را از اواسط پاییز تا اوایل بهار برنامه ریزی کنید.

رستوران های یزد ، طعم‌های اصیل ایرانی

غذا یکی از بخش‌های اصلی در هر فرهنگ است. بخش زیادی از هویت هر شهر در غذاهای آن نهفته است. استان یزد سبک غذای سنتی و خوش طعم خود را در رستوران‌های سنتی به گردشگران ارائه می‌کند. با بهترین رستوران های این شهر زیبا آشنا شوید.

کافه عدسی یزد (رستوران پناهنده)

ساکنان قدیمی یزد کافه عدسی را با نام رستوران پناهنده می‌شناسند. رستورانی که با وجود قدمت، هنوز طرفداران پرو پاقرص خود را دارد و محل مناسبی برای صرف غذا و دورهمی هاست. کافه عدسی دارای دو شعبه در خیابان قیام و میدان اطلسی است و برای صرف وعده صبحانه انتخاب بسیار خوبی به شمار می‌رود.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

رستوران سنتی مظفر یزد

صرف غذا در حیاطی قدیمی و بنایی بومی می‌تواند یک تجربه‌ی لذت بخش برای مسافران شهر یزد باشد. رستوران سنتی مظفر یکی از رستوران‌های با کیفیت شهر است که غذاهای سنتی مانند آش شولی یزدی را با طعمی شگفت انگیز به شما عرضه می‌کند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

رستوران سنتی حمام خان یزد

حمام خان یکی از حمام‌های تاریخی است که در سفر به یزد باید از آن دیدن کنید. محیط داخلی این حمام چند سالی است که تغییر کاربری داده و با مرمت‌هایی که روی آن انجام شد به رستوران سنتی زیبا و پر طرفداری تبدیل شد. دیزی سنگی این رستوران را حتما امتحان کنید تا طعم واقعی دیزی ایرانی را بچشید.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

آش ننه قمر

همانطور که گفتیم شولی نام یکی از غذاهای سنتی و البته محبوب یزدی است. نمی‌توان به یزد سفر کرد و بدون مزه کردن شولی سفر را به پایان رساند. آش‌کده ننه قمر مرکزی شناخته شده برای صرف شولی است. آش جو سیرابی نیز یکی از آش‌های این رستوران است که پیشنهاد می‌کنیم ساده از آن نگذرید.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

در سفر به یزد کجا اقامت کنیم؟

محل اقامت می‌تواند بخش مهمی از کیفیت سفر شما را تامین کند. اگر در هتل و محل اقامت خود راحتی و رفاه مناسبی داشته باشید، خاطره‌ی بهتری از سفر خواهید داشت. پس بهترین اقامتگاه‌های شهر یزد را بیشتر بشناسید.

هتل صفائیه ، هتل مدرن یزد

اگر قبلا مسافر شهر بادگیرها بوده‌اید، حتما نام پر آوازه‌ی هتل صفائیه را شنیده‌اید. هتل صفائیه را می‌توان بهترین هتل شهر یزد دانست. هتلی که از امکانات لوکس و با کیفیتی مانند رستوران چهار فصل، کافی شاپ فرنگی و حیاط باصفا برخوردار است. این هتل نزدیک به موزه آیینه و آتشکده زرتشتیان است. شروع قیمت اتاق‌های این هتل از 300 هزار تومان است. هتل‌های ارگ جدید، زنبق و نیکان از هتل‌های مشابه صفائیه هستند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

هتل لاله ، هتل سنتی یزد

هتل لاله که آن را با نام خانه گلشن نیز می‌شناسند در حدود ۴۰ سال پیش عمارتی مسکونی بوده است. اگر اقامت در اتاق‌های یک عمارت قدیمی برایتان لذت بخش است در این هتل زیبا اقامت کنید. شروع قیمت یک شب اقامت در هتل لاله از ۲۶۰ هزار تومان است.

باغ مشیرالممالک و باغ فهادان نیز از هتل‌های سنتی دیگر شهر یزد هستند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

اقامتگاه شش بادگیری ، اقامتگاه بومگردی یزد

اگر از دوست‌داران زندگی روستایی و سنت باشید، بهترین مکان برای اقامت اقامتگاه‌های بومگردی است. اقامتگاه شش بادگیری از محبوب‌ترین اقامتگاه‌های یزد است که در خانه‌ای به قدمت 130 سال پذیرای شماست. یک بادگیر و 5 اتاق با ظرفیت‌های متفاوت از بخش‌های این اقامتگاه است. شروع قیمت اقامت در این اقامتگاه از 170 هزار تومان است.

اقامتگاه باران، کاروانسرای زین الدین مهریز و اقامتگاه عمه رباب میبد از دیگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه هستند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

سوغات یزد ، یادگارهای شهر بی مثال

بهترین بخش سفر همینجاست! خرید سوغات یکی از مهم‌ترین فرهنگ‌ها در سفر است که البته از دوست داشتنی‌ترین بخش‌ها نیز به حساب می‌آید. بهتر است برای خرید سوغات از صنایع دستی سنتی و خوراکی‌های محلی خریداری کنید. کیک یزدی، قطاب، باقلوا، حلوا ارده اردکان و پشمک یزدی بخشی از سوغات خوش طعم یزد هستند. اگر طرفدار صنایع دستی هستید نیز شهر یزد می‌تواند زیباترین صنایع دست ساز محلی را به شما عرضه کند. زیلوی یزدی، ترمه و سفال یادگارهای ماندگار شهر بادگیرها هستند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به یزد، شهر بادگیر‌ها

این تنها بخشی از زیبایی‌ها و امکانات شهر زیبای یزد است. اگر شما هم تجربه‌ای در سفر به یزد دارید ما را شریک خاطرات زیبای خود کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هدی صابری

      رستورانهایی که معرفی کردین ب هیچ عنوان کیفیت ندارن. اطلاعاتتون رو کاملتر کنین.

    • بدون نام

      شهر بسیار زیبا با مردمان خیلی خیلی خوب و خونگرم
      من خرداد ماه رفتم و خیلی خیلی خوش گذشت و خاطره های خیلی خوبی از برخورد مردم و کسبه یزد دارم
      حتما پیشنهاد میکنم برای یکبار هم شده تشریف ببرید و ببینید

    • بدون نام

      به کل ایران گند زدین ! خواهشا دیگه مسافر به یزد نفرستین و تبلیغ نکنین !!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این چه طرز حرف زندنه؟ انتقادتون چیه؟

    • بدون نام

      ما تو رستوران باغ دولت آباد ناهار خوردیم به نسبت قیمت کیفیتش خوب بود

    • حامد

      یزد اصلا جای دیدنی خاصی نداره . با تمام احترامی که برای مردم این شهر قائلم ولی متاسفانه ساخت و ساز های بی ضابطه چهره شهر رو خیلی زشت کرده . امکانات اقامتی هم در این شهر بسیار گران هست . مراکز خرید در این شهر کم و خیلی گران هستند بازار سنتی هم رو به نابودی است و بیشتر مغازه ها ی سنتی تعطیل هستند . خیابان های یزد عرض کمی دارند و برای بازدید از مرکز شهر باید پیه ترافیک اعصاب خرد کن را به تن خود بمالید .

    • بدون نام

      من خیلی سفر کردم و واقعا یزد یکی از زیباترین شهرهاست. امنیتی که برای مسافرین خانم که تنها سفر میکنند را دارد، بی نظیر است. هوای پاک و مناظر زیبای بعد از غروب آفتاب و شب جادویی هستند. حتما برین اگر امکانشو دارید

    • mt

      تا سال های پیش ميشد برای سفر های خارجی دبی و جاهای عالی رفت
      به لطف کسانی که نمیخوام بگم مردم پول همون یزد رفتن رو هم ندارن
      یزد شهر قدیمی هست و پیشرفته نیست چرا مردم رو الکی گمراه میکنی بهترینها

    • mt

      ترامپ عامل بدبختی ایران

    • بدون نام

      آش شولی خیلی خششششه

    • 7

      ای یزد... همینطور زیبا بمان تا من بتونم کار پیدا کنم پول جمع کنم وبه وصالت برسم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج