جاباما
۸۳۵۵۷۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

«متری شیش‌ونیم» تنها گزینه قطعی اکران نوروز

هرساله با پایان جشنواره فیلم فجر، بحث اکران نوروز حسابی داغ و به مهم‌ترین اتفاق سینمایی کشور تبدیل می‌شود. اینکه در نهایت کدام فیلم‌ها به‌عنوان گزینه‌های نهایی اکران نوروزی سینما انتخاب می‌شوند؟ مهم‌ترین پرسشی است که مخاطبان سینما و اهالی هنر هفتم منتظر پاسخ آن هستند.

روزنامه آرمان: هرساله با پایان جشنواره فیلم فجر، بحث اکران نوروز حسابی داغ و به مهم‌ترین اتفاق سینمایی کشور تبدیل می‌شود. اینکه در نهایت کدام فیلم‌ها به‌عنوان گزینه‌های نهایی اکران نوروزی سینما انتخاب می‌شوند؟ مهم‌ترین پرسشی است که مخاطبان سینما و اهالی هنر هفتم منتظر پاسخ آن هستند.

«متری شیش‌ونیم» تنها گزینه قطعی اکران نوروز

بدون‌شک گیشه پرقوت نوروزی سینما مهم‌ترین دلیل برای اشتیاقی است که صاحبان فیلم برای نمایش آثارشان در این ایام دارند. امسال نیز سینمای ایران از این قاعده مستثنی نیست و با به اتمام رسیدن سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های بسیاری اعلام کردند در نوروز ۹۸ به اکران درخواهند آمد یا متقاضی اکران نوروزی هستند.

نکته جالب توجه در بین این اسامی، به‌چشم‌خوردن نام فیلم‌هایی است که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور پیدا نکردند، از فیلم‌هایی چون «زیر نظر» به کارگردانی مجید صالحی و «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی گرفته تا «چهار انگشت» اثر حامد محمدی.پس از پایان جشنواره فیلم فجر، از اکران‌ چند فیلم حاضر در این رویداد سینمایی در ایام نوروز اخباری منتشر شد، مانند «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی، «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و «ماجرای نیمروز: رد خون» اثر محمدحسین مهدویان.

با این حال سخنان سخنگوی کارگروه اکران سینما دال بر این است که این اخبار بیشتر از آنکه مستند باشد اقدامی تبلیغاتی به منظور جذب مخاطبان به شمار می‌آید، این فیلم‌ها فقط نامزد اکران هستند و تنها یک فیلم به‌طور قطعی از گزینه‌های اکران نوروز است، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران.

اعلام اسامی برای تبلیغات و جذب مخاطبان

غلامرضا فرجی که سخنگوی کارگروه اکران است، در پاسخ به اینکه پروسه انتخاب فیلم‌های اکران نوروزی سینما چگونه شکلی انجام می‌شود؟ به خبرآنلاین گفت: «طبق آنچه در جلسه تعیین شد، قرار بر این است که دفاتر فیلمسازی که فیلمی دارند و می‌خواهند آن را در نوروز ۹۸ نمایش دهند، به‌عنوان نامزد اکران نوروز نام فیلم‌ها را به کارگروه اکران اعلام کنند.»

او ادامه داد: «لیست فیلم‌ها قاعدتا بررسی می‌شود و اعلام اسامی فیلم‌های نهایی اکران نوروز ۹۸ به هفته آینده موکول می‌شود زیرا هر فیلمی که پروانه نمایش داشته باشد در لیست نامزدهای اکران نوروزی قرار می‌گیرد و در اولویت است و آن زمان سینمادار و پخش‌کننده می‌توانند جلساتی باهم داشته باشند و تصمیم‌گیری کنند.» فرجی در پاسخ به این پرسش که چطور برخی از صاحبان آثار در روزهای اخیر از حضور فیلمشان در اکران نوروزی خبر دادند، توضیح داد: «بخش اعظم این اتفاق برای تبلیغات و فضاسازی است و سرمایه‌گذار یا توزیع‌کننده این اخبار را منتشر می‌کنند تا مخاطبان را جذب کنند.»

سخنگوی کارگروه اکران افزود: «شاید دفتر فیلمسازی چهار یا پنج فیلم داشته باشد، ما اعلام کردیم که اولویت اول و دوم خود را به‌منظور اکران نوروز ۹۸ به ما اعلام کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد، ضمن آنکه داشتن پروانه نمایش اولویت اصلی برای انتخاب از گزینه‌هایی نهایی از میان نامزدهای اکران نوروزی است.»او با تاکید بر اینکه هنوز هیچ قراردادی برا اکران ثبت نشده است، بیان کرد: «هیچ قراردادی برای اکران نوروز ۹۸ ثبت نشده است و ما طبق آیین‌نامه موظف هستیم تا هر قراردادی که در شورا ثبت شود را اعلام کنیم و هنوز هیچ قراردادی اعلام ثبت نشده که اعلام شود.»

تنها گزینه قطعی برای اکران نوروزی سینما

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پیش از آغاز این رویداد سینمایی تاکید کرد که فیلم‌های حاضر در جشنواره اولویت اصلی برای اکران نوروزی هستند.سخنگوی شورای صنفی نمایش با تاکید بر اینکه فیلم منتخب جشنواره فیلم فجر از نگاه مردم تنها گزینه قطعی اکران نوروزی است، در این باره گفت: «فیلم منتخب مردم در جشنواره فیلم فجر همه ساله گزینه اصلی اکران نوروزی است و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست و این یکی از حسن‌هایی است که فیلم منتخب مردم دارد.

قطع به یقین شورا چیدمان فیلم‌ها را بر اساس ژانرها تقسیم‌بندی می‌کند تا تنوع آثار باعث شود که مخاطبان دست بازی برای انتخاب داشته باشند.»بر این اساس فیلم سینمایی «متری شیش‌ونیم» ساخته سعید روستایی که در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم را به‌دست آورد، گزینه اصلی اکران در نوروز ۹۸ روی پرده سینماهای کشور است.او با اشاره به تاثیر اکران نوروزی بر وضعیت سالانه سینمای ایران، توضیح داد: «نقشه راه ما برای نوروز همیشه تاثیرگذار بوده است زیرا اگر با یک جدول‌بندی مناسب حرکت کنیم خروجی گیشه بر صنعت سینمای کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود زیرا این دو موضوع با هم ارتباط دارند و باعث رونق صنعت سینما و جذب مخاطبان بیشتر در آینده می‌شوند.

اکران نوروزی نیز از گیشه قابل قبولی برخوردار است.»فرجی همچنین در پاسخ به اینکه چه تعداد فیلم برای اکران نوروز ۹۸ انتخاب می‌شوند، بیان کرد: «براساس تعداد سرگروه‌هایی که در کارگروه اکران مشخص می‌شوند همان تعداد فیلم در نوروز به نمایش در می‌آید حال می‌تواند هفت یا شش فیلم باشد. سال ۹۷ هفت سرگروه سینمایی داشتیم که قاعدتا اگر به روال سال گذشته باشد هفت فیلم در نوروز ۹۸ روی پرده می‌رود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاری نداریم این فیلم دیگه عکس دیگه ای نداشت؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج