جاباما
۱ نظر
۱ نظر

کاربرد عجیب شانه‌ها در دوران باستان

باستان شناسان شانه‌هایی از جنس عاج، چوب و استخوان در نقاط مختلفی از سراسر جهان پیدا کردند. آن‌ها تحقیقاتی را روی شانه‌های دو طرفه چوبی که از موزه‌ها قرض گرفته بودند انجام دادند. این شانه‌های باستانی در درّه‌ها و رود‌های واقع در آتاکاما (یک بیابان در شیلی) کشف شده بودند.

وبسایت تابناک باتو : شپش سر در تاریخ همراه انسان بوده است. این حشرات کوچک از فردی به فرد دیگر قابل انتقال هستند. شپش‌ها با چنگال‌هایی شبیه قلاب به موی سر آویزان می‌شوند و پوست سر را سوراخ می‌کنند تا خون آن را بمکند. نتیجه چنین فرآیندی خارش مستمر و بسیار آزاردهنده در سر است. این مشکل فقط با از بین بردن کامل این حشرات چندش آور و برداشتن آن‌ها از بین می‌رود. با توجه به این که شپش‌ها اندازه یک دانه کنجد هستند، این مرحله کار سختی است به خصوص که شپش‌ها تخم‌های کوچک خود را در پوست سر می‌پراکنند.
کاربرد عجیب شانه‌ها در دوران باستان

از بین بردن کامل این حشرات کوچک برای انسان‌ها کار سخت و خسته کننده‌ای بوده، به همین دلیل در برخی فرهنگ ها، شانه‌هایی با دندانه‌های نوک تیز می‌ساختند تا از بین بردن شپش‌ها را تسریع ببخشند.
کاربرد عجیب شانه‌ها در دوران باستان

باستان شناسان شانه‌هایی از جنس عاج، چوب و استخوان در نقاط مختلفی از سراسر جهان پیدا کردند. آن‌ها تحقیقاتی را روی شانه‌های دو طرفه چوبی که از موزه‌ها قرض گرفته بودند انجام دادند. این شانه‌های باستانی در درّه‌ها و رود‌های واقع در آتاکاما (بیابانی در شیلی) کشف شده بودند. بین سال‌های ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی، آتاکاما محل شکوفایی فرهنگ‌های متعددی بوده است. کارشناسان در گذشته معتقد بودند که این شانه‌ها منحصراً برای اهداف زیبایی، باز کردن گِره مو‌های پیچ خورده و یا آراستن مو‌ها بوده است. یکی دیگر از فرضیات این بود که این شانه‌ها می‌توانستند ابزاری برای بافتن منسوجات باشند.
شانه‌های قدیمی متعلق به مصر عصر قبطیان

اما وقتی یک پژوهشگر به نام «برنارد اریزازا» شانه‌های باستانی را زیر میکروسکوپ ۱۰ برابر از حجم طبیعی بزرگتر کرد، متوجه هدف اصلی این شانه‌ها شد. هنوز در تعداد زیادی از شانه‌ها آثار شپش و کک وجود داشت که از موی شخص یا اشخاص مختلفی بیرون کشیده شده بود. به طور قطع ساکنان تمدن باستانی شیلی تنها کسانی نبودند که از شانه‌هایی با دندانه‌های بلند برای رهایی از شپش و تخمگذاری آن‌ها استفاده می‌کردند.
شانه چوبی هند از قرن نوزدهم

بنا به گزارش سایت Atlas Obscura یک دانشمند انگل شناس به نام «کوستاس مومکوگلو» و پژوهشگر آنتروپولوژی دیگری به نام «جوزف زیاس» کشف کردند در لابلای هشت شانه از یازده شانه متعلق به قرن اول که در بیابان یهودا یافت شده، شپش و تخم شپش وجود دارد.
شانه فرانسوی چوبی از قرن پانزدهم با طراحی الهام از پنجره‌های گوتیک

از زمان‌های گذشته تا به حال مردم، شپش‌ها را با سبک خاص خود از بین می‌بردند. بهترین راه تراشیدن موی سر است. با این حال انسان‌ها در تاریخ ثابت کرده اند که حاضرند سخت‌ترین راه ممکن را برای از بین بردن شپش به جان بخرند تا این که بخواهند برای خلاصی از شرّ شپش ها، موهایشان را کوتاه کنند یا بتراشند.
کاربرد عجیب شانه‌ها در دوران باستان

پروفسور «برناردو اریزاز» می‌گوید: غرور انسان از خارش سر قوی‌تر است، انسان ترجیح می‌دهد احساس آزار دهنده خارش ناشی از شپش را به جان بخرد تا این که کچل شود.

در این گزارش، عکس‌هایی را از شانه‌های قدیمی متعلق به مصر عصر قبطیان، شانه چوبی هند از قرن نوزدهم، شانه فرانسوی چوبی از قرن پانزدهم با طراحی الهام گرفتن از پنجره‌های گوتیک را می‌بینید. در زمان‌های قدیم، فرانسویان برای ابراز عشق به یکدیگر شانه‌هایی برای از بین بردن شپش هدیه می‌دادند. در برخی شانه‌ها نیز صحنه‌هایی از انجیل به تصویر کشیده شده که مخصوص کاهنان و اسقف‌ها بوده است.
صحنه‌هایی از انجیل به تصویر کشیده شده که مخصوص کاهنان و اسقف‌ها بود