۸۳۶۴۱۱
۱۲ نظر
۵۰۰۰
۱۲ نظر
۵۰۰۰
پ

عبدی: ظریف مراقب پمپئو باشد یا خنجرها؟!

ایران در یادداشتی به قلم عباس عبدی نوشت: در ساختار سیاسی ایران چندین نهاد هستند که همواره باید فراجناحی و غیر سیاسی باشند. نیروهای مسلح، دستگاه قضایی و شورای نگهبان به طور مطلق مشمول چنین حکمی هستند

ایران در یادداشتی به قلم عباس عبدی نوشت: در ساختار سیاسی ایران چندین نهاد هستند که همواره باید فراجناحی و غیر سیاسی باشند. نیروهای مسلح، دستگاه قضایی و شورای نگهبان به طور مطلق مشمول چنین حکمی هستند.

آنها باید در چارچوب قانون و فراتر از هرگونه رنگ و تعلق سیاسی عمل کنند تا اعتبار و وجهه لازم را به بهترین شکلی حفظ کنند. ولی این قاعده در مورد دولت و وزارتخانه‌ها چندان الزامی نیست، جز درباره وزارت امور خارجه، دفاع و اطلاعات و نیز بانک مرکزی. اینها نهادهای فراجناحی و ملی هستند. وزرا و رؤسای آنها باید مورد حمایت همه جناح‌ها و ساختار رسمی باشند.

در این میان وزارت امور خارجه حتی متفاوت‌تر از دیگران است. چون وزیر امور خارجه نه فقط نماینده دولت که نماینده کل حکومت و ملت در برابر سایر کشورها اعم از دوست یا دشمن است. به همین علت نیز رابطه کشورها با یکدیگر از طریق وزارت خارجه و وزرای خارجه آنها شکل می‌گیرد. وزرای خارجه باید مورد اعتماد کامل حکومت باشند حتی اگر در داخل کشور اختلافاتی درباره سیاست خارجی وجود داشته باشد که وجودش طبیعی هم هست، ولی در درجه اول باید اعتماد کامل به او و دستگاه زیر نظرش داشت و در درجه دوم مجرای هرگونه ارتباط سیاسی با خارج از کشور، باید منحصراً از طریق وزارت خارجه باشد.

با این مقدمه می‌توان به تحلیل استعفای آقای ظریف پرداخت. واقعیت این است که ساختار تصمیم‌گیری در ایران به نسبت متکثر و در مواردی حتی متعارض است. تناسبی میان قدرت و مسئولیت در تصمیم وجود ندارد. کسانی قدرت تصمیم‌گیری دارند که مسئولیتی در برابر تبعات آن نمی‌پذیرند. حتی ممکن است طلبکار نتایج منفی تصمیمات خود نیز بشوند. این یک ناهنجاری مدیریتی است ولی شاید در امور مربوط به داخل کشور عوارض آن محدود باشد، چون در نهایت قدرتی بالادست وجود دارد که مسائل را حل می‌کند و تبعات را کاهش می‌دهد، ولی این حد از تنوع و تضاد در مراجع تصمیم‌گیری در روابط خارجی مطلقاً قابل پذیرش نیست.

باید دروازه ورود و خروج به این حوزه فقط منحصر به وزارت خارجه کشور شود. وجود همین وضعیت است که عوارضی جزئی را در اجرا ایجاد می‌کند. اگر از این زاویه نگاه کنیم اصل استعفای آقای ظریف، نوعی هشدار جدی نسبت به تبعات این وضع نابسامان است. در حقیقت این هشدار می‌باید مخالفان سیاست خارجی را با این دوراهی مواجه کند که یا باید همه مسئولیت‌ها را بپذیرند یا آنکه در مواجهه با دولت و وزارت خارجه منطقی و براساس اعتماد عمل کنند. این چه معنا دارد که یک نماینده بی‌مسئولیت همه مسئولان را به بدترین اتهامات متهم کند، ولی هیچ برخوردی با او نشود؟ چرا باید وزیر خارجه طبق گفته خودش ده‌ها بار یک پرسش را پاسخ دهد که هر آدم عادی با فهم و درک عرفی نیز از شنیدن اولین پاسخ نیز قانع می‌شود؟

ممکن نیست با چنین شرایطی کسی بتواند به وظیفه و مسئولیت خود عمل کند. وزیر خارجه که باید با اتکای به نیروهای داخلی در مواجهه با دشمنان این کشور فعالیت کند، اگر از پشت جبهه خودش مطمئن نباشد چگونه می‌تواند در مواجهه با دشمن اقدام کند؟ او باید مواظب نتانیاهو و پمپئو و بن‌سلمان باشد یا بدنش از تیرهای تندروهای داخلی زخمی و خونین باشد؟

برای یک وزیر خارجه بدترین توهین‌ها و بدترین حملات دشمنان براحتی قابل تحمل است و حتی افتخار است که با آنان مقابله می‌کند، ولی کوچک‌ترین توهین و بی‌حرمتی و اتهام‌زنی از جانب نیروهایی که باید پشتیبان او باشند غیرقابل تحمل است. با این حال این فقط یک تلنگر بود و امید آن وجود دارد که آقای ظریف با قدرت بیشتری به کار خود بازخواهد گشت. چرا که مردم خواهان آن هستند. چرا که رئیس جمهوری از او حمایت می‌کند، چرا که دشمنان این ملت از نبودنش خوشحال می‌شوند. چرا که عموم علاقه‌مندان به آبادانی این کشور نگران نبودنش در مقام سکانداری وزارت خارجه و سیاست خارجی کشور هستند. آیا این بار تندروهای هم‌پیمان با دشمنان این مردم درس خواهند گرفت. یقین نداریم هر چند امیدواریم و زنده به امید هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرت نگو عبدی
      تو و ظریف به درد هم میخورین

    • بدون نام

      فقط مراقب شما باشد مارا بس است

    • مهدی

      قدرت از افراد بزرگ به جامعه میرسد.فرق سیاست در کشور های قدرتمند با کشور هائی که کوچکترین ها در اداره کشور هستند .همین است .آنها آنقدر قدرتمند که با ناز و شعار مسئولین را انتخاب نمی کنند.وقتی کسی کوچکترین صحبت در ناتوانی مسئولیت داشت حذف میکنند. کشوری که دشمن در داخل آن سنگر دارد.افرادی هم دارد که توصیه به عدم قبول استعفا کنند.من در تعجبم که شهدا برای اینگونه افراد شهید شدن.و ملتی که به قربانی کردن افراد خود برای سلطه دشمن مبادرت میکنند چه ملتی است.آنهائی که به اینگونه افراد رای دادن و آنهائی که در سایه آنها نماز به پا میکنند.

    • بی نام

      نه آقای محترم
      به عکس
      ماییم که باید مواظب خودیا باشیم نه از ترامپ و پمپئو بترسیم

    • بدون نام

      از قرار معلوم مخالفان ظریف با پمپو و نتانیاهو و عادلاجبیردر یک خط کار می کنند

    • بدون نام

      واقعا ظریف باید درچند جبهه بجنگد با تندروها وکاسبان تحریم ورانت خوارها داخلی یا امریکا واسراییل واقعا خیلی بزرگ مرد وشجاع بوده زیر تکلیف دشمن خارجی مشخص روشنه وتعدادشان معلوم ولی با دوستان به ظاهر دلواپس که ازپشت خنجر میزننچطور باید جنگید با کسانی یک کشور وملت را چپاول ونابود کردند چه باید کرد جناب دکتر ظریف عزیز تاوان صداقت وشجاعت پرداخت میگنی ولی برای ملت ایران قهرمان ملی مرد صلح وعدالت ودیپلماسی بزرگ وغیر قابل فراموش شونی هستی

    • بدون نام

      واقعا هم درست گفته دشمنان داخلی بدتر هستند.

    • بدون نام

      تاریخ کشورنشان داده که طرف بیگانه و دشمن از قواعدی پیروی می کنند ( دشمنی) ولی دشمن دوست نما داخلی بی مسئولیت ، از هیچ قاعده ای پیروی نمی کند .

    • بدون نام

      از پمپئو خاطر جم باشد از آنها ضرر ی بهش وارد نمیشه چون دشمن که میگند دشمن داخلی هست بخدا هیچ دشمنی مثل دشمن داخلی نیست مخصوصا آنهایی که به رائ مردم بی احترامی میکنند

    • امیر

      در دوره ظریف به ایرانی با صلابت در عربستان تجاوز کردن تو گرجستان و ترکیه آذربایجان و... زدن و بیرون انداختن .کشورهای زیر پونزی واسش شاخ و شونه کشیدن، وضعیت کشور و ملت روز به روز بحرانی تر شد
      اینا همگی خفه خون(خفقان) گرفته بودن
      ولی حالا برای دفاع از ظریف شفا گرفتن!
      منافع حزبی را بنام منافع ملی تو پاچه ملت کردن بس است گردن شکسته ها

    • بدون نام

      بعد از ناکارامدی،پروژه مظلوم سازی و مظلوم نمایی... اینست اصلاحات

    • بدون نام

      اخه این دستاوردش روبگید ببینم چیکارکرده‌.یعنی اگه این بره گوشت میشه ۲۰۰هزار.کسه دئگه پیدانمیشه.پس خاك برسرما.که این اقاروکردیم قدیس وهمه میدونم مسببش این بابرجامش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج