۸۳۶۷۷۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نگاهی به آخرین تیم تمام انگلیسی تاریخ لیگ برتر

جان گرگوری ۲۰ سال قبل برای آخرین بار تیمی با ۱۱ بازیکن انگلیسی را در زمین قرار داد.

وبسایت نود: به نقل از یاهواسپورت، وقتی جان گرگوری برای دیدار تیمش، آستون ویلا برابر کاونتری سیتی در سال ۱۹۹۹، ۱۱ بازیکن انگلیسی را در زمین قرار داد، کمتر کسی فکر می‌کرد که این ترکیب، آخرین ترکیب تماما انگلیسی باشد که لیگ برتر به خود می‌بیند.

اگر طرفدار آستون ویلا یا کاونتری نباشید و حافظه آن چنان خوبی هم نداشته باشید، یقینا دیدار این دو تیم در روز بیست و هفتم فوریه ۱۹۹۷ را به خاطر نخواهید آورد. به هر حال، کاونتری آن بازی دور از خانه در ویلا پارک را با درخشش جان آلویسی و جورج بواتنگ (هر کدام ۲ گل) با نتیجه ۴-۱ برنده شد.

اما نکته جالب توجه این مسابقه نه نتیجه آن، بلکه ترکیبی است که جان گرگوری، سرمربی آستون ویلا درون میدان قرار داده بود؛ ترکیبی که تمام ۱۱ بازیکن آن را انگلیسی ها شکل داده بودند.

ترکیب ابتدایی آستون ویلا در برابر کاونتری از این بازیکنان تشکیل شده بود؛ مایکل اوکس، استیو واتسون، گرت ساوتگیت، دیان دابلین، سایمون گریسون، ریکاردو سیمکا، آلن رایت، لی هندری، پل مرسون، یان تیلور و جولین یواکیم. این پنجاه و پنجمین و در عین حال، آخرین ترکیب تماما انگلیسی لیگ برتر بود. اتفاقی که در ۲۰ سال بعد هرگز تکرار نشده و به نظر تکرار نیز نخواهد شد.

حالا و به مناسبت بیستمین سالگرد دیدن آخرین تیم تمام انگلیسی تاریخ لیگ برتر، قصد داریم با استناد به آمار اوپتا، حقایقی را در این باره و به طور کلی کاهش تدریجی روند استفاده از بازیکنان انگلیسی در لیگ برتر بازگو کنیم:

-گرگوری در استفاده از ۱۱ بازیکن تمام انگلیسی متوقف نشد، بلکه هر ۳ تعویض او در آن مسابقه هم بازیکنان انگلیسی بودند. گرگوری از مارک دریپر، گرت بری و استن کالیمور به عنوان بازیکنان تعویضی بهره گرفت. تک گل ویلا در جریان این شکست را دابلین در دقیقه ۵۵ از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. (بازی با این گل به نتیجه ۲-۱ رسید)

-در فصل ۹۹-۱۹۹۸ لیگ برتر برای نخستین بار درصد استفاده از بازیکنان انگلیسی به کمتر از نصف رسید. (۴۸.۲ درصد)

-در تاریخ رقابت های لیگ برتر سابقه نداشته که ۲۲ بازیکن آغازکننده یک مسابقه تماما انگلیسی باشند. کیوپی آر و نیوکاسل در ژانویه ۱۹۹۴ به این دستاورد نزدیک شدند. ۲۱ بازیکن ثابت آن مسابقه انگلیسی بودند و تنها تونی رابرتس، دروازه بان کویینز پارک از کشور ولز بود.

-بعد از مسابقه آستون ویلا برابر کاونتری، گرگوری در ۱۰ مسابقه دیگر تیم هایی با ۱۰ بازیکن انگلیسی به میدان فرستاد. بعد از آن تنها دو باشگاه دیگر توانسته اند به این حد نصاب (۱۰ بازیکن انگلیسی در یک مسابقه) برسند؛ وستهم در دیدار مقابل تاتنهام در مارچ ۲۰۰۳ (توماس رپکا اهل جمهوری چک تنها غیرانگلیسی تیم وستهم بود) و میدلزبورو در برابر فولام در می ۲۰۰۶. (جیمز موریسون اسکاتلندی تنها غیرانگلیسی ترکیب وستهم بود)

-در تاریخ لیگ برتر، آستون ویلا رکورد دار قرار دادن ۱۱ بازیکن انگلیسی در ترکیب اولیه است. ویلا در ۱۹ مسابقه از ترکیب اولیه ای ۱۰۰ درصد انگلیسی بهره گرفته و بعد از آن نیوکاسل با استفاده از ۱۱ بازیکن انگلیسی در ترکیب اولیه ۱۴ مسابقه دوم است. دیگر تیم هایی که ترکیب اولیه ۱۰۰ درصد انگلیسی داشته اند، آرسنال (۵)، کاونتری سیتی (۴)، لسترسیتی و اولدهام (۳)، شفیلد ونزدی و تاتنهام (۲)، و نوریچ، لیدزیونایتد و ساوتهمپتون (یک) بوده اند. البته باز هم یادآوری می‌کنیم که تمام این ترکیب ها تا قبل از روز ۲۷ فوریه ۱۹۹۹ شکل گرفته اند.

-تنها ۲۳۸ روز بعد از شکست مقابل کاونتری، آستون ویلا یک پای اولین دیدار تاریخ لیگ برتر بود که در آن یک تیم بدون حتی یک بازیکن انگلیسی به میدان آمده بود. اگیل اولسن سرمربی وقت ویمبلدون، حریف آن روز آستون ویلا در ترکیب اولیه خود بازیکنانی از جاماییکا (۳)، اسکاتلند (۲)، ولز (۲)، گویان، ایسلند، نروژ و جمهوری ایرلند (هر کدام یک بازیکن) قرار داده بود.

-در تاریخ لیگ برتر، ۵ سرمربی انگلیسی دیده می‌شوند که تیم هایی بدون حتی یک بازیکن انگلیسی روانه میدان کردند! از این ۵ نفر، ۳ نفر حتی به نیمکت تیم ملی انگلیس نیز رسیدند؛ کوین کیگان (یک بار در نوامبر ۲۰۰۲ تیمی بدون بازیکن انگلیسی روانه میدان کرد)، سم آلردایس (۶ بار) و استیو مک کلارن. (۴ بار) دیگر مربیان حاضر در این فهرست برایان مک درموت (یک بار) و آلن پاردو (۵ بار) هستند.

-در تاریخ رقابت های لیگ برتر، آرسنال بیش از هر تیم دیگری ترکیب های ۱۰۰ درصد خارجی داشته است. ترکیب اولیه آرسنال در ۱۷۳ مسابقه لیگ برتری حتی یک بازیکن انگلیسی هم نداشته است. فاصله توپچی ها با تیم دوم جدول از این حیث (ویگان، ۴۲ بازی بدون بازیکنان انگلیسی) کاملا چشمگیر است.

جالب آن که در طرف مقابل، منچستریونایتد در تاریخ رقابت های لیگ برتر تنها در یک مسابقه با ترکیبی صد درصد خارجی روانه میدان شده است؛ بازی در مقابل منچسترسیتی در می ۲۰۰۹ که فرگوسن تیمش را با فن درسار(هلند)، رافائل (برزیل)، اوانز (ایرلند شمالی)، ویدیچ (صربستان)، اورا (فرانسه)، فلچر (اسکاتلند)، گیگز (ولز)، پارک (کره جنوبی)، رونالدو (پرتغال)، برباتوف (بلغارستان) و توز (آرژانتین) به مصاف همشهری ها فرستاد. این بازی با برتری ۲-۰ شیاطین سرخ به پایان رسید و فرگی در دقیقه ۵۸، رونی و اسکولز را به میدان فرستاد تا یونایتد بازی را بدون بازیکنی انگلیسی به پایان نبرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج