۸۳۶۸۲۷
۱۲ نظر
۵۰۰۸
۱۲ نظر
۵۰۰۸
پ

دفاع از ریاست رئیسی بر قوه قضاییه

شرق در یادداشتی به قلم نعمت احمدی حقوقدان اصلاح طلب نوشت: وقتی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و در رقابت با دکتر حسن روحانی اعلام کرد، نگارنده در مطلبی نوشتم که‌ ای کاش آقای رئیسی در این شرایط برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی نمی‌کرد.

شرق در یادداشتی به قلم نعمت احمدی حقوقدان اصلاح طلب نوشت: وقتی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و در رقابت با دکتر حسن روحانی اعلام کرد، نگارنده در مطلبی نوشتم که‌ ای کاش آقای رئیسی در این شرایط برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی نمی‌کرد.

ظاهرا به‌زودی حکم ریاست آقای رئیسی از طرف مقام معظم رهبری صادر خواهد شد. به باور نگارنده وی مناسب‌ترین گزینه‌ ادوار این قوه است.

اداره قوه قضائیه نیاز به شناخت از این دستگاه و سلسله‌مراتب اداری و اشراف به قوانین شکلی دارد که اتفاقا آگاهی به قوانین شکلی و نحوه اداره دستگاه بر مسئولیت قضائی دست‌کمی از اشراف و احاطه به استنباط فقهی از مبانی و مباحث حقوقی ندارد و آگاهی به این مباحث را یا باید در دانشکده‌های حقوقی آموخت یا با حضور در سلسله‌مراتب قضائی و طی مراحل آن از دادیاری و بازپرسی و دادستانی تا دادرسی و ریاست بر محاکم و حضور در سلسله‌مراتب اداری آن به دست آورد. ناآشنایی رؤسای قوه قضائیه با ساختار و سازمان قضائی ممکن است منجر به تصمیماتی شود که یک فرد آشنا به روندهای قضائی می‌تواند از آن اجتناب کند.

رئیس آشنا به ساختارها و روندهای قضائی، می‌تواند تصمیمات بهتری بگیرد آقای رئیسی فرزند دادگستری و به اصطلاح از افرادی است که در این دستگاه از سربازی به سرداری رسیده و همه مراحل ترقی را با تکیه بر توان علمی و قضائی خود پیموده است. علاوه بر تحصیلات حوزوی اتفاقا به تحصیلات دانشگاهی هم روی آورده و مانند قضاتی مکلا واحد به واحد دروس حقوقی را آموزش دیده و از دادیاری دادسرای کرج تا دادستانی همدان و دادستانی تهران و ریاست سازمان بازرسی کل کشور تا دادستانی کل کشور و معاون‌اولی قوه قضائیه را در کارنامه خود دارد.

دوری سه‌ساله ایشان از دادگستری هم به باور نگارنده اتفاق میمونی است که فرصت آن را پیدا کرده که از دور ناظر عملکرد دستگاه قضائی باشد. ایشان به‌عنوان ارباب‌رجوع هم شیرینی و تلخی رسیدگی قضائی را مانند دیگر اصحاب دعوی چشیده‌ است.

اما می‌ماند یک مطلب و آن سهم آقای رئیسی به‌عنوان عضو ارشد دستگاه قضائی که در سال‌های گذشته جزء تصمیم‌گیران نهایی آن بودند؛ آیا باز هم همان دیدگاه را دارند یا دوری سه‌ساله از قوه قضائیه بازتعریف جدیدی از مسائل و مصائب قوه قضائیه را پیش پای او قرار داده است. باید منتظر ماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بدبخت میشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما خلافت زیاده هرکس پاک باشد چه باک است انشاء الله هرچه سریعتر مجرمین از خدا بی خبر به دار آویخته شوند تا مردم بتوانند با آرامش کامل زندگی کنند از دست دزدان نجومی بگیران حرامزاده گان غرب ردگان غیره......

      • بدون نام

        مثلا الان خوشبختی؟؟؟

      • آراد حسنی

        مگر مرتکب جرمی شدید که نگرانی؟؟

      • ضد امریکا

        میشیم یا میشی؟

    • کامران

      انشاالله ایشان دزدان وسلطان ها شنل قرمزی ها و....را کمافی السابق پاکسازی ونابود کنند

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAA

        بشنو ولی باور نکن روحانی را ببین ۷ سال هیچ کاری نکرد فقط حرف ز د.

    • بدون نام

      ان شاء الله بهتر میشه

    • بدون نام

      چرابدبخت میشیم که ازریسی بهتر

    • ناشناس

      چون آن زمان نمیتونست مثل حسن روحانی گندبزنه به همه چیز

    • بدون نام

      درود بر رییسی

    • بدون نام

      و نقش مردم در این انتخاب. فقط سو ال بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج