۸۳۷۲۶۹
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

منتظر بازگشت «ویچ»‌ها به نیمکت تیم ملی باشید

مراسم قرعه‌کشی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و هم‌چنین جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در روز چهارشنبه ۱۷ آوریل ۲۰۱۹ (۲۸ فروردین ۱۳۹۸) در کوالالامپور برگزار می‌شود و این در حالی است که تیم ملی ما هنوز سرمربی خود را نشناخته و اهالی فوتبال منتظر هستند تا ببینند پنجاه و دومین مربی تاریخ فوتبال ما چه کسی خواهد بود.

ایرنا پلاس: مراسم قرعه‌کشی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و هم‌چنین جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در روز چهارشنبه ۱۷ آوریل ۲۰۱۹ (۲۸ فروردین ۱۳۹۸) در کوالالامپور برگزار می‌شود و این در حالی است که تیم ملی ما هنوز سرمربی خود را نشناخته و اهالی فوتبال منتظر هستند تا ببینند پنجاه و دومین مربی تاریخ فوتبال ما چه کسی خواهد بود.

منتظر بازگشت «ویچ»‌ها به نیمکت تیم ملی باشید

بعد از اینکه وینچنزو مونته‌لا به پیشنهاد هدایت تیم ملی کشورمان پاسخ منفی داد، فدراسیون فوتبال اعلام کرد هنوز با گزینه‌های سرشناس مختلفی در حال رایزنی است تا هرچه زودتر تکلیف هدایت تیم ملی را مشخص کند. به همین منظور مهدی تاج قرار است یک سفر یک روزه به امارات برود تا ظاهراً پای یک «ویچ» جدید به فوتبال ما باز شود.

با توجه به حضور زلاتکو دالیچ در دبی و حضور چند روز پیش برانکو ایوانکوویچ در کنار سرمربی کنونی تیم ملی کرواسی این سفر ناگهانی رییس فدراسیون فوتبال باعث ایجاد شک و شبهه‌ای شده است. بعضی‌ها بر این عقیده هستند که مهدی تاج برای تکمیل کردن مذاکرات مقدماتی برانکو با دالیچ به امارات می‌رود تا سکان هدایت تیم ملی را به این کروات بسپارد.

** مشکلات اساسی فدراسیون فوتبال

یکی از مشکلات اساسی فدراسیون فوتبال ما این است، کار خود را بلد نیست! پس از اینکه تیم ملی ما در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا با ۳ گل مغلوب ژاپن شد، رفتن کارلوس کی‌روش نیز قطعی گردید، بلافاصله یک سیاهه بلند و بالا از مربیان دانه درشت توسط مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توئیترش منتشر شد و نوشت که زین‌الدین زیدان، ژوزه مورینیو و یورگن کلینزمن برای حضور در روی نیمکت تیم ملی ما صف کشیده‌اند!

تا جایی‌که علی دایی با انتقاد شدید از اظهار نظر مازیار ناظمی در باره گزینه‌های جانشینی کی‌روش تاکید کرد که این فرد اجازه دخالت در فوتبال را ندارد.

** یک مربی بزرگ‌تر از کی‌روش

این ادعا در حالی مطرح شد که ٢٤ ساعت هم از شکست تیم ملی مقابل ژاپن، و البته اعلام خداحافظی کی‌روش نگذشته و همین مسئله ابهامات و واکنش‌ها نسبت به این خبر را بیشتر کرد به خصوص اینکه وزارت ورزش همواره مدعی عدم دخالت در امور فدراسیون‌ها و حتی فوتبال بوده است. این موضوع حتی از سوی محمدرضا داورزنی هم تائید شد. تاکید وزارت ورزش این بوده که نام کوچک‌تر از کی‌روش، سرمربی تیم ملی نباشد. مربی جدید باید هم‌طراز با او یا بزرگ‌تر از کارلوس کی‌روش باشد. البته جمع‌بندی نهایی با فدراسیون فوتبال است!

منتظر بازگشت «ویچ»‌ها به نیمکت تیم ملی باشید

** نظرسنجی از هواداران

در کنار سوءمدیریت در حل بحران‌ها، یک مساله دیگر هم وجود دارد. فدراسیون‌نشین‌ها هنوز نتوانسته‌اند اهالی فوتبال را با خود هم‌سو کنند. تا جایی‌که مهدی تاج در یک برنامه رادیویی حتی نام اعضای کمیته فنی فدراسیون را نمی‌دانست و به کمک دو مجری این رادیو نام شش نفر را به زبان آوردند! پس از آن گفته شد که در سایت فدراسیون فوتبال یک نظر سنجی برای هواداران این رشته مهیج گذاشت تا بگویند کدام مربی را برای تیم ملی انتخاب کنند. این موضوع هم برای هواداران و هم برای منتقدان کمی عجیب به نظر رسید. فدراسیونی که کمیته فنی دارد، اما از مردم می‌خواهد گزینه خود را معرفی کند.

** مذاکره با مربیان خارج از لیست

پس از این ماجرا نام بسیاری از مربیان ردیف شد. به این اسامی نگاه کنید؛ آنتونیو کونته، لوران بلان، اروه رنار، برت فن‌مارویک، ژوزه پسیرو و دیک ادووکات. نام‌های بزرگی که از بین آنها نام هیچ‌کدام برای مذاکره بیرون نیامد! ناگهان خبر می‌رسد که فدراسیون فوتبال در حال مذاکره با وینچنزو مونته‌لا است.

این ایتالیایی که کارنامه‌ای ضعیف داشته و بدون تیم بود و حتی در دو تیم آخری که هدایت آن را بر عهده داشت، به دلیل عملکرد ضعیف اخراج شده بود. امروز می‌شنویم که دالیچ در دبی حضور دارد و ناگهان رییس فدراسیون فوتبال هوس می‌کند به دبی سفر کند! این اولین باری نیست که نام مربیان بزرگ در فوتبال ایران نوشته و گفته می‌شود. در سه دهه گذشته بارها نام مربیانی بسیار مشهور را به عنوان گزینه سرمربی‌گری تیم ملی شنیده‌ایم.

** بازگشت به سمت «ویچ»‌ها

بازگشت ما در دوران پسا کی‌روش روی آوردن به سمت «ویچ»‌ها کمی غیرمنتظره است. اولین ‌«ویچی»‌ که سکان‌دار تیم ملی فوتبال ما شد، استانکو پوکله‌پوویچ بود که از سال 1372 تا 1373 تنها در 4 بازی روی نیمکت مربی‌گری تیم ملی نشست که حاصل آن یک برد، 2 تساوی و یک شکست بود و ناکامی در بازی‌های آسیایی هیروشیما. نکته جالب اینکه او قبل از آمدن به فوتبال ما هدایت تیم ملی کرواسی را بر عهده داشت.

یکی از پر سر و صداترین «ویچ»‌ها تومیسلاو ایویچ بود که به گواه دوست و دشمن یکی از بهترین مربیان تاریخ تیم ملی بوده، اما در حرکتی کودتاگونه از هدایت تیم ملی سرنگون شد تا این مرد سیاه بخت علیرغم همه شایستگی‌هایش ناچار به جدایی از تیم ملی شود.

** از بلاژ تا برانکو

میروسلاو بلاژویچ با سابقه ایستادن با کرواسی در سکوی سومی جام جهانی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و به مدت 2 سال این مسئولیت را بر عهده داشت. او در راه رساندن تیم ملی به جام جهانی 2002 کره - ژاپن ناکام ماند تا هجمه‌های رسانه‌ای ایران را تجربه کرده و پایان خوشی در فوتبال ایران نداشته باشد،

اما برانکو ایوانکوویچ که دوره حضورش در تیم ملی هم چندان کوتاه نبود به عنوان آخرین «ویچ» لقب گرفت. با این که برانکو همراه با تیم زیر 23 سال کشورمان در بازی‌های آسیایی 2002 بوسان قهرمان آسیا شد و بعد از آن هم قهرمانی غرب آسیا و سومی جام ملت‌ها در سال 2004 را به دست آورده بود و صعود به جام جهانی 2006 آلمان را هم در کارنامه‌اش داشت، اما او نیز پس از اتمام جام جهانی آنقدر عرصه را بر خود تنگ دید که حتی حاضر به بازگشت به ایران هم نشد.

** دالیچ کارنامه‌دار است

اکنون نمی‌دانیم آیا زلاتکو دالیچ سرمربی تیم ملی ما خواهد شد یا خیر، اما او یک مربی کارنامه‌دار و موفق بوده و توانسته او در فصل 13-2012 همراه با الهلال نایب قهرمان لیگ حرفه‌ای عربستان و در سال 15-2014 همراه با العین قهرمان لیگ امارات و در سال 2016 نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود.

دالیچ در جام جهانی 2018 تیم ملی کرواسی به نایب ‌قهرمانی این جام رسید. نکته قابل توجه این‌که تمامی مربیان «ویچ»‌ تیم ملی ما در تیم معروف هایدوک اسپلیت یا سابقه بازی داشته و یا مربیگری کرده‌اند. امید است هر چه زودتر تکلیف سرمربی تیم ملی کشورمان روشن شود و تا براحتی «فیفا دی»‌ها را از دست ندهیم.

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دالیچ کارنامه ای بسیار بهتر از کی روش داره
      کجاش برگشت به عقب یا عجیبه؟

    • بدون نام

      مگه مربی های کروات چه مشکلی دارن؟ غیر از اینه که از نظر نتیجه تا الان حداقل یه قهرمانی بوسان و یه سومی اسیا با بدشانسی رو با همین ویچ ها گرفتیم؟؟؟مشکل شما اینه که برانکو تا وقتی تو ایرانه یه سری از شما خبرنگارها دستتون به هیچ چی نمیرسه واسه اینه که ترس دارین از این ویچ ها امیدوارم اگر قراره دالیچ یا هر ویچ دیگه ای بیاد حتما بیاد تا شما ها بیشتر تو تنگنا قرار بگیرید

    • بدون نام

      فوتبال ایران هیچ وقت پیشرفت نخواهد کرد

    • بدون نام

      برای تاج فرقی نمیکند کی مربی باشد حق و پورسانت تاج را بدهد امیر قلعه نوعی سرمربی شود

    • بدون نام

      مرگ به هر چی کروات احمقه

    • بدون نام

      چرا جای پیشنهاد دادن استعفا نمیدن !! بمیرن با ویچهاشون بیشرفا

    • کامران

      از قبل معلوم سیاه بازی است .
      کرانچ راچپاند تیم امید
      اینم قالب می کنم تیم ملی!؟
      وتیم حکومتی هم خودش است.
      زیراب کیروش راهم که زده
      فقط دراین جشن جای هدایتی خالی است!؟
      جناب تاج کلاهت رابگدار بالاتر تو رئیس نیستی

    • علی

      هر ویچی باشه فقط برانکووبچ‌نباشه

    • بدون نام

      شما غلط کردید با اون پیچ و میچ و سویچ

    • بدون نام

      دالیچ مربی خوبیه.اگه بخاطر دوستیش با برانکو.جو رو خراب نکنن و بزارن کار کنه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج