۸۳۷۸۴۷
۱۶ نظر
۵۰۱۰
۱۶ نظر
۵۰۱۰
پ

عبدی: چرا نمی‌توانند درباره FATF تصمیم بگیرند؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: خبر به تاخیر افتادن تصمیم مجمع تشخیص مصلحت درباره لوایح مربوط به FATF اثرات منفی گذاشت؛ هرچند اگر آن را رد می‌کردند، اثرات منفی آن شدیدتر بود. بنابراین جلوی زیان بیشتر ناشی از رد احتمالی آنها را از طریق عدم تصویب گرفتند!

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: خبر به تاخیر افتادن تصمیم مجمع تشخیص مصلحت درباره لوایح مربوط به FATF اثرات منفی گذاشت؛ هرچند اگر آن را رد می‌کردند، اثرات منفی آن شدیدتر بود. بنابراین جلوی زیان بیشتر ناشی از رد احتمالی آنها را از طریق عدم تصویب گرفتند!

ولی پرسش این است که چرا ساختار سیاسی ایران تا این حد در اتخاذ تصمیم کُند عمل می‌کند؟ چرا هی امروز و فردا می‌کند؟ چرا اگر مخالف هستند همان جلسه اول کار را یک‌سره نمی‌کنند؟ و اگر موافق هستند چرا زودتر تصویب نمی‌کنند که جامعه خسارت‌های کمتری را بپردازد؟

گفتن اینکه برای بررسی کارشناسی به تاخیر می‌اندازند هم نوعی شوخی است. چرا همه تصمیمات مهم روی زمین می‌ماند و فقط هنگامی که کارد به استخوان برسد و از روی ناچاری تصمیم گرفته می‌شود؟

بخشی از این وضعیت معلول نظام عریض و طویل و متکثری است که برای اتخاذ تصمیمات وجود دارد؛ حتی می‌توان گفت که این نظام عریض و طویل شامل نهادهای رسمی و غیررسمی نیز می‌شود. دولت، کمیسیون‌های دولت، وزارتخانه‌ها، مجلس، کمیسیون‌های مجلس، شورای نگهبان، رفت و برگشت به مجلس، مجمع تشخیص مصلحت و کمیسیون‌های آن عناصر مستقیم درگیر در این تصمیمات هستند. ولی نهادهای نظامی، شورای عالی امنیت ملی و برخی از نهادهای دیگر نیز به طور غیرمستقیم وارد ماجرا می‌شوند.

اینها یک طرف، حضور نهادهای غیررسمی که تحت تاثیر بولتن‌ها اظهارنظر می‌کنند، هر هفته در نمازهای جمعه و در جلسات مداحی و روضه و غیر آنها از جمله جلسات درس، برای سیاستگذاران خط‌مشی تعیین می‌کنند که اینها نیز اهمیت دارند، به ویژه که از خدا و پیامبر نیز کُد می‌آورند و کار را سخت‌تر می‌کنند.

با این حال همیشه جای این سوال است که اگر ساختار می‌تواند در موارد مهم دیگر مثل فیلتر تلگرام مساله را از طریق دستور یک بازپرس نهایی کند، بدون اینکه هیچ ‌کس محل مشورت قرار گیرد، پس چرا در مورد FATF اینقدر امروز و فردا می‌کند؟ پاسخ آن در تضادی است که نزد بیشتر سیاستگذاران و تصمیم‌گیران وجود دارد. تضادی که در بطن جامعه است و به ذهن و روان آنان نیز رسوخ کرده است.تضادی که موجب بن‌بست عملی و نظری شده است.

از یک طرف اگر یک کالا کم یا گران شود همه مخالفان FATF یک‌صدا فریاد می‌زنند و وامردم سر می‌دهند. از طرف دیگر می‌خواهند هم نفت بفروشند، هم پولش را به راحتی بگیرند و هم هر طور خواستند خرج کنند، به هر کس و هر گروهی خواستند بدهند و هم برای دنیا شاخه و شانه بکشند، و هر شعاری خواستند بدهند.

در واقع تضاد اینجاست که به تبعات تصمیمات خود نمی‌خواهند ملتزم باشند. هم می‌خواهند با فیل‌بانان دوستی کنند و در عین حال از آنان در یک اتاق ۴×۳ میزبانی کنند. مشکل اینجاست که اول انقلاب این تناقض‌ها و تضادها نبود. جامعه به تبعات شعارهای خود ملتزم بود. و شجاعت این را داشت که اگر آن شعارها و الزامات به بن‌بست می‌رسد با شهامت اعلام کند و تغییر سیاست دهد.

ولی امروز کسانی از مبارزه و قناعت و مقاومت و ایستادگی سخن می‌گویند که ثروت آنان بی‌اندازه است. خانه‌های‌شان و حقوق‌های‌شان نجومی است. با لکسوس رفت و آمد می‌کنند و حقوق ۱۹ میلیونی را نیز کم می‌دانند. بعد هم می‌خواهند پرونده صهیونیسم و امریکا و کل استکبار جهانی را در منطقه ببندند.اینجاست که در اتخاذ این سیاست‌ها به بن‌بست می‌رسند ولی شجاعت بن‌بست‌شکنی را ندارند و در موقعیت آتش‌بس به جنگ خود با واقعیت بیرونی ادامه می‌دهند.

آتش‌بسی که اتلاف نیرو و امکانات است، بدون ذره‌ای پیشروی. کسانی که می‌خواهند مجانی سواری بگیرند در نهایت مجانی سواری خواهند داد. ساختاری که هزینه نمی‌دهد، منفعتی هم کسب نمی‌کند.این بن‌بست در سیاست‌های اقتصادی، در عرصه سیاسی داخلی و بین‌المللی و در حوزه اجتماعی و فرهنگی آشکارا دیده می‌شود. امیدوار باید بود که شجاعت عبور از این بن‌بست و تناقض را پیدا کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • س

      راست میگه مثل برجام در عرض ۲۰دقیقه تصمیم گرفتن مردم را بیچاره گرفتار کردن حالا نوبت این است زودتر برای وطن فروشی استخاره نمیخاد

      پاسخ ها

      • مردمی

        بابا دو لایحه را تصویب کنید اگر مفید بود که چه بهتر اگر دیدید فایده ندارند مثل ترامپ از این دو معاهده خارج بشید بهمین سادگی

    • شهروند1

      احسنت مسثقیم زدی تو خال اینها این دست اون دست میکنند تا منافع بیشتری به جیب بزنند ...

    • عظیمی

      من کاری به هیچ دلیلی در خوبی این کار ندارم فقط اینو میدونم که به کسانی نیاید دو باره تعهد بدیم که انها از برجام خارج شدند ویا انرا اجرا نمی کنند ایا انها فکر نمیکنند که ما چقدر از مرحله پرتیم

      پاسخ ها

      • بی نام‌

        ضمن تایید مطالب آقای بعدی عرض کنم شرایط خروج از برجام را برای آمریکا ما فراهم کردیم به مصاحبه های رئیس انرژی هسته ای رجوع بفرمایید علت را متوجه میشوید و موضوع بعدی در کشور اتاق فکر و منافع مختلف وجود دارد قدرت تصمیم گیری در اختیار یک فرد یا یک نهاد قانونی وجود ندارد حتی از خارج هم اعمال روش و سیاست می کنند تازه می گویند ما مستقل هستیم

    • محمد

      خبرت اگه کارشناسی بلد بودی میخواستی قشنگ توضیح بدی که این لوایح چیه و دقیقا مشکل کار کجاست که در تصمیم مردد هستند
      از هر چیزی فقط برای اهداف حزبی و باند بازی استفاده میکنین؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای به خدا گل گفتی
        کسی نیست شفاف وواضح برا مردم توضیح بده اصلا اف ا تی اف چی هست،فقط دراین حد میدونیم ی عده موافقن ی عده مخالف

      • بدون نام

        در اینترنت سرج کن حداقل معنی این اصطلاح را بفهمی . یعنی مبارزه با پولشویی . یعنی ارگانهای غیر اقتصادی نمیتونن وارد اقتصاد بشن . یعنی باید تمام درامدهای کشور به خزانه کل واریز بشه . یعنی شخص نمیتونه پولهای بیت المال را بذل و بخش کنه

      • بدون نام

        ناشناس ۱۱:۱۲ تو کلا پرتی!

    • بدون نام

      دقیقا زدی تو خال

    • بدون نام

      واقعا حرف هاتون درست هست . ولی متاسفانه اونایی که با سوءاستفاده از اعتقادات دینی شون شست و شوی مغزی شدن را نمیشه قانع کرد.

    • بدون نام

      آقای عبدی پاسخ این چراها در حد فهم و درک تو و امثال تو نیست.

    • بدون نام

      خیلی واضحه یعنی شما نمیفهمین چرا

    • بدون نام

      احسنت و صد باریکلا که درد دل اکثریت جامعه را گفتی درود بر قلم و قلب و افکارت

    • بدون نام

      خسته نمیشی هرروزحرف میزنی خودت باورکردی مهمی ...

    • بدون نام

      چون از این قانون سر در نمی اورند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج