۸۳۷۸۵۶
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

افزایش پنج برابری تولیدات کشاورزی در سطح کشور

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال ۵۶ میزان تولیدات کشاورزی ۲۶ میلیون تن بوده که در حال حاضر این مقدار به ۱۲۲ میلیون تن در سطح کشور رسیده و پنج برابر افزایش داشته است.

خبرگزاری ایسنا: نجف‌قلی صالحی امروز در مراسم تجلیل و تکریم از کشاورزان و تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی در مجتمع سپید اظهار کرد: بخش کشاورزی نیز مانند سایر بخش‌ها در طول ۴۰ سال گذشته پیشرفت‌های فراوانی کسب کرده است.

وی افزود: در سال ۵۶ میزان تولیدات کشاورزی ۲۶ میلیون تن بوده که در حال حاضر این مقدار به ۱۲۲ میلیون تن در سطح کشور رسیده و پنج برابر افزایش داشته است. این پیشرفت‌ها علیرغم ناملایمات موجود در برنامه‌ریزی، اختصاص اعتبارات و تغییر اقلیم ایجاد شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تاکنون برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بوده که یارانه بیشتر به شهرها اختصاص یافته و این امر سبب مهاجرت عمده روستاییان به شهرها شده است. در برخی سال‌ها میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منفی بوده و کشاورزان نیز به دلیل شرایط بازار هیچگونه سرمایه‌گذاری در این بخش انجام نمی‌دادند و درآمد حاصل را در شهرها سرمایه‌گذاری می‌کردند.

صالحی با بیان اینکه معمولا دولت‌ها برای توسعه روستاها از دو روش استفاده می‌کنند، عنوان کرد: در روش اول نیروی جوان تقویت شده و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود و پس از خلق سرمایه، روستائیان با مشارکت خود از دولت درخواست امکانات می‌کنند. در روش دوم امکانات را به روستاها برده و پس از ایجاد زیرساخت‌ها، بهره وری ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشور ما که جزو کشورهای نفتی محسوب می‌شود، به شیوه دوم رفتار کردیم اما توانمندسازی صورت نگرفته و از کشورهای دیگر کالا خریداری کردیم که سبب ضعیف شدن روستائیان شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: اگر تمام نیازهای بخش کشاورزی را در قالب انرژی برآورد کنیم، در سال ۹۲، حدود ۵۲ درصد از نیاز کشور تامین می‌شد اما اکنون به ۸۲ درصد رسیده، یعنی هر سال شش درصد بهره‌وری افزایش یافته که حاصل حمایت‌های دولت از این بخش است.

صالحی گفت: پس از اختصاص اعتبارات برای آبیاری تحت فشار از محل اعتبارات صندق توسعه ملی، بهره‌وری در این زمینه افزایش یافته و در همین مدت، ۱۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان اجرا شده است. همچنین سه سال است که در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم. در حال حاضر ۱۸ درصد کسری انرژی وجود دارد که سبب ایجاد ناملایماتی در بحث علوفه، دانه روغنی و گوشت شده، البته این مشکلات در گذشته نیز وجود داشته و با واردات آن را رفع کردیم اما تحریم‌ها و شرایط مدیریتی مردم را دچار مشکل کرده و امیدواریم با همدلی و همراهی حل شود.

وی با اشاره به خودکفایی ۹۰ درصدی در شکر، تصریح کرد: در بحث آبیاری تحت فشار باید توجه خاصی به فیزیولوژی گیاهان داشته و با توجه به تنوع گیاهی و گیاهان با نیاز آبی کم، میزان بهره‌وری از آب را افزایش دهیم. توسعه گلخانه‌ها روند رشد مناسبی ندارد و نیازمند اخذ اعتبارات بیشتر به این زمینه است. سطح زیرکشت گلخانه‌ها نیز از ۱۴۱ هکتار به ۳۵۰ هکتار رسیده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص رفع ابهامات خبرنگاران مبنی بر مصرف زیاد آب جالیز، خاطرنشان کرد: جالیز در خزانه کشت و سپس به مزرعه منتقل می‌شود و در زیر پلاستیک پرورش می‌یابد، این روش سبب افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی بهره‌برداری از آب است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامران

      به خاطر همین گندم گیر نمیاد!؟

    • بدون نام

      خدا رو شكر وضعمون خيلي خوب شده سال 56 يه بشكه نفت هم 7 دلار بود ببين چقدر رشد كرديم هم تو كشاورزي هم قيمت نفت

    • بدون نام

      پس این همه کمبود و گرانی چرا؟؟؟؟

    • انوش

      در خیلی از محصولات کشاورزی به تولید انبوه یا خودکفایی رسیده ایم...ولی به قیمت تمام کردن منابع زیر زمینی آب...مصرف بی رویه کودهای شیمیایی...ودر آخر هم معدوم کردن محصولات کشاورزی

    • بدون نام

      خدا رو شکر ان شاالله روز بروز بیشتر بشه مخصوصا امسال که نزولات اسمانی هم خوب بود

    • بدون نام

      با محصولات تراریخته ، استفاده از افت کشهایی که ۵۰ ساله ممنوع هستند ، حفر چاه های عمیق و نابودی ابهای زیر سطحی ، خشک کردن تالابها ،.....همه به کنار ، رشد سر سام اور سرطان با اعمال شما ، خدا ازتون نگذره .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج