۸۳۸۰۳۵
۶ نظر
۵۰۱۷
۶ نظر
۵۰۱۷
پ

بعد از «نهنگ آبی» حالا باید مراقب «مومو» باشید

بعد از انتشار بازی خطرناک «نهنگ آبی» در ‌سال گذشته در ایران که منجر به خودکشی‌های متعدد در کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران شد، حالا بازی دیگری به نام چالش مومو در پیام‌رسان واتس‌اپ، شبکه اجتماعی فیس‌بوک و همین‌طور یوتیوب درحال گسترش و فراگیر شدن است.

روزنامه شهروند: بعد از انتشار بازی خطرناک «نهنگ آبی» در ‌سال گذشته در ایران که منجر به خودکشی‌های متعدد در کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران شد، حالا بازی دیگری به نام چالش مومو در پیام‌رسان واتس‌اپ، شبکه اجتماعی فیس‌بوک و همین‌طور یوتیوب درحال گسترش و فراگیر شدن است. خبر پا گرفتن این بازی در مردادماه به ایران رسید و هنوز در کشورمان گزارشی مبنی‌بر رواج آن نرسیده بود، اما روز گذشته خبرگزاری انتخاب بار دیگر خطر «مومو» را گوشزد کرد و از قول مدیران واتس‌اپ نوشت، کاربران بهتر است هرگونه شماره ناشناسی را بلاک کنند.

«مومو» از کجا شروع شد؟

«مومو»، خطرناک‌تر و جدی‌تر از «نهنگ آبی» است و طرفدارانش را با برنامه‌ریزی دقیق‌تری به خشونت و حتی خودکشی ترغیب می‌کند. «مومو» طوری طراحی شده که کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند درصورتی‌که از دستورات او پیروی نکنند، شب‌هنگام ظاهر شده و آنها را نفرین می‌کند. چالش «مومو» اول از فیس‌بوک شروع شد، اما درحال حاضر بیشتر از طریق واتس‌اپ قربانی می‌گیرد.

«مومو» روی واتس‌اپ به شکل یک اکانت فعالیت می‌کند؛ اکانتی که تصویر پروفایل آن زنی با چشمانی درشت و رخوت‌آلود با خنده‌ای ترسناک شبیه به جوکر است. این تصویر درواقع متعلق به یک مجسمه از آثار مجسمه‌ساز ژاپنی است؛ هرچند این مجسمه‌ساز ژاپنی هیچ ارتباطی با این چالش ندارد. این موجود در افسانه‌های ژاپنی، بچه‌ها را می‌دزدد و دلیل انتخاب او نیز برای این بازی همین بود.

ابتدا یک شماره تماس ناشناس، کاربران را به بازی دعوت می‌کند، تا به این شماره پیامی ارسال کنند. بعد از ارسال پیام، تصاویر ترسناک و پیام‌های خشونت‌آمیزی برای کاربر فرستاده می‌شود، همچنین مومو مدعی می‌شود که به اطلاعات شخصی قربانی، ازجمله محل سکونتش دسترسی دارد.

مراقب «مومو» باشید

تابه‌حال انگیزه اصلی بازی و سازندگان آن مشخص نشده، اما این بازی آنلاین تا همین حالا در کشورهایی مانند آرژانتین، مکزیک، آمریکا، آلمان و فرانسه شروع و خودکشی‌هایی هم درباره آن گزارش شده است. ازجمله در آرژانتین یک دختر نوجوان ١٢ ساله به‌تازگی بعد از شروع بازی و درگیرشدن با ماجراهای «مومو»، دست به خودکشی زده است. این دختر قبل از خودکشی از تمام فعالیت‌های خود فیلم گرفته و درنهایت خودش را در حیاط پشتی خانه دار زده است. برخی خبرگزاری‌ها احتمال داده‌اند هکرها درحال کارگردانی پشت صحنه این وقایع هستند.

درواقع بازی «مومو» به‌راحتی می‌تواند تمامی اطلاعات کاربر را سرقت و رصد کند. به همین دلیل مدیریت واتس‌اپ در طول ماه‌های اخیر چندین بار اعلام کرده کاربران بهتر است هرگونه شماره ناشناسی را با چنین تصاویری بلاک کنند. هنوز آمار دقیقی از شیوع این بازی در ایران وجود ندارد، اما همان‌طور که ‌سال گذشته «نهنگ آبی» در ایران قربانی گرفت و باعث حادثه دلخراش سقوط دو دانش‌آموز دختر اصفهانی از پل روگذر شد، بهتر است قبل از هرگونه خطری، شماره‌های ناشناس اینچنین را بلاک کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نیازی به این بازی نیست باهمین فرمون پیش بریم مردم ازخوشی زیادی خودکشی می کنن خودشون تازه خداسایه پرایدروازسرماکم نکنه جمعیت روتنظیم می کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول که مومو وسط فیلم های یوتویوب میاد نه واتس آپ
        دو این یعنی زمزمه فیلتر واتس آپ
        سه مردم ایران مثل مردم چوسان قدیم از گرسنگی میمیرند

    • بدون نام

      هر دم از این باغ بری می رسد حتی توی شهرهای کوچیک هم بازی نهنگ آبی و خودکشی دوره ای راه افتاده بود. نوجوانها در سن حساسی هستند و برای ماجراجویی هر کاری میکنند.

    • مرد

      مبارک باشه واقعا آدم باید خیلی آسیب پذیرباشه که تن به چنین بازی بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آدمایی مثل منو شما یه همچین نظری دارن
        ولی بعضیا کلا عقل ندارن

    • بدون نام

      مومو خود دولت ایرانه که داره مردمو به صورت تدریجی میکشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج