جاباما
۸۳۸۵۹۳
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

تولید غذای لوکس در کویر ایران

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی یزد گفت: این استان کویری به مرحله استحصال خاویار نیز رسیده به طوری که اولین استحصال خاویار سال گذشته توسط بخش خصوصی به میزان ۲.۴ کیلوگرم از یک ماهی به ارزش ۱۲ میلیون تومان انجام شده است.

خبرگزاری ایسنا: مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی یزد گفت: این استان کویری به مرحله استحصال خاویار نیز رسیده به طوری که اولین استحصال خاویار سال گذشته توسط بخش خصوصی به میزان ۲.۴ کیلوگرم از یک ماهی به ارزش ۱۲ میلیون تومان انجام شده است.

علی زارع در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به سابقه یزد در پرورش برخی از انواع ماهیان خاویاری در آبهای استان مانند گونه‌های فیل‌ماهی و استرلیاد، خاطرنشان کرد: هر چند تولید ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی کشورمان با هدف تولید گوشت و خاویار از پیشینه بلندی برخوردار نیست ولی استان یزد را می‌توان به عنوان پیشگام این بخش در کشور دانست.

وی با بیان این که دریای خزر زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری است، تصریح کرد: آب‌های لب شور شهرستان بافق در استان یزد با توجه به میزان شوری مشابه با دریای خزر، فرصتی خدادادی برای این استان جهت پرورش ماهیان خاویاری به شمار می‌رود هر چند که تصور پرورش ماهی کویر مرکزی ایران تا یک دهه قبل دور از ذهن به نظر می‌رسد.

زارع با بیان این که استان یزد طی ۱۰ سال گذشته تاکنون میزبان ماهیان خاویاری از نوع فیل ماهی است، عنوان کرد: هر چند پرورش این گونه در ابتدا به عنوان یک طرح آزمایشی انجام شد ولی بعدها با هدف پرورش گوشت ادامه یافت و هم‌اکنون چهار واحد پرورشی در استان به پرورش این گونه ماهیان مشغول هستند.

وی در همین رابطه با اذعان به این که در سال گذشته ۱۲ تن و امسال ۴۴ تن گوشت ماهی خاویاری در استان تولید شده است، اظهار کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که استان کویری یزد به مرحله استحصال خاویار نیز رسیده به طوری که اولین استحصال خاویار سال گذشته توسط بخش خصوصی به میزان ۲.۴ کیلوگرم از یک ماهی به ارزش ۱۲ میلیون تومان انجام شده است.

مدیر شیلات استان با بیان این که تخمک ماهیان خاویاری ماده به واسطه ارزش وافر غذایی و اقتصادی به عنوان مروارید سیاه معروف است، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو خاویار در بازار حدود ۶۰ میلیون ریال است که با توجه به درجه‌بندی خاویار این قیمت نیز اندکی نوسان می‌یابد.

وی افزود: از دیرباز خاویار از محصولات صادراتی کشورمان بوده و به عنوان یک ماده غذایی لوکس از بازار فروش خوبی در سایر کشورها برخوردار است.

وی در ادامه یادآور شد: عواملی از قبیل هزینه بالای خرید بچه‌ماهی، ارزش بالای ماهیان خاویاری، محدود بودن مولدهای دریای خزر و نیز زمان‌بر بودن تولید این گونه از ماهیان از دشواری‌های توسعه این بخش محسوب می‌شود لذا فعالیت در این زمینه نیازمند تجربه بالا و سرمایه‌گذاری زیاد است.

وی با اشاره به این که پرورش ماهیان خاویاری مسئله‌ای کاملاً مجزا از سایر گونه‌هاست، تصریح کرد: مجزا بودن سیستم پرورش، استفاده از شرایط پرورش مدار بسته و کنترل کامل محیطی و غذایی از مواردی است که به واسطه ارزش بالای ماهیان خاویاری توصیه می‌شود.

این مسئول، ساماندهی استخرهای پرورش ماهیان خاویاری، معرفی سایر گونه‌های ماهیان خاویاری و انجام طرح‌های تحقیقاتی را از برنامه‌های آتی مدیریت شیلات استان برشمرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حق آبه کشاورز اصفهانی را میبرند یزد و ماهی وخاویار تولید می‌کنند تا به اروپا صادر کنند
      و بهش افتخار می کنند آنوقت کشاورز اصفهانی و لنجانی نان شب نداشته باشد این است مدیریت منابع طبیعی.

    • بدون نام

      چرا باید یزد درحالیکه منابع آب لازم برای نیاز های اولیه رو هم نداره دست به تولید خاویار بزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این ها را که دولت نساخته خود سرمایه دارهای یزدی کردند انتقال اب از خلیج فارس به یزد 20هزار ملیارد تومان سرمایه لازم داشته که
        سرمایه دارها و کارخانه دار گذاشتن دولت ریالی پول ند اده

    • بدون نام

      فکر می کنم اگه این کار رو تو شمال یا جنوب کشور که به دریا نزدیک تر است انجام میشد بهتر بود.یزد باید کارخانه های که احتیاج به آب زیادی برای تولید ندارند دایر بشه.درسته آب از طرف استان دیگه میره ولی این سرمایه کل ایرانه و همه باید مراقب باشیم که از این سرمایه درست استفاده کنیم.خسته نباشید.

    • بدون نام

      اره دیگه کارون و مارون و خرسون رو خشک میکنید تو دل کویر پرورش ماهی میزنید با کارخونه فولاد
      هر 1 کیلو فولاد 1000 لیتر آب میبره، جهت اطلاع عموم
      از این طرفم باعث تفرقه بین لرها و اصفهانی ها شدین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج