۸۳۸۷۳۷
۱۷ نظر
۵۳۵۱
۱۷ نظر
۵۳۵۱
پ

آسیب‌شناسی مهمانی ایرانی؛ تجمل گرایی را کنار بگذارید

چیزی تا عید نوروز و بازار داغ دید و بازدید‌های نوروزی نمانده. به همین بهانه در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که میهمانی در دنیای امروزه دچار چه آسیب‌هایی شده است. باید این آسیب‌ها را بشناسیم تا بتوانیم دوباره مثل دوران قدیم همه دور هم جمع شویم و از میهمانی‌ها لذت ببریم.

برترین ها - رعنا شریعتی: چیزی تا عید نوروز و بازار داغ دید و بازدید‌های نوروزی نمانده. به همین بهانه در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که میهمانی در دنیای امروزه دچار چه آسیب‌هایی شده است. باید این آسیب‌ها را بشناسیم تا بتوانیم دوباره مثل دوران قدیم همه دور هم جمع شویم و از میهمانی‌ها لذت ببریم.

قبل از اینکه این آسیب‌ها را بررسی کنیم. چند ضرب المثل مربوط به میهمانی و آداب میهمانی از کتاب امثال و حکم دهخدا را برایتان آورده ایم که شاید جالب باشد. اگر شما هم ضرب المثلی با این موضوع میشناسید در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

آسیب‌شناسی مهمانی ایرانی؛ تجمل گرایی را کنار بگذارید

۱. مهمان تا سه روز عزیز است!
۲. مهمان حبیب خداست.
۳. مهمان خرِ صاحبخانه است!
۴. مهمان خنده رو باشد، صاحبخانه خون بگرید!
۵. مهمانِ دیروقت خرجش پای خودش است.
۶. مهمان، روزیِ خود را با خودش می‌آورد.
۷. مهمان عزیز دوستت میدارم، تنباکو داری قلیان بیارم!
۸. مهمان که یکی شد، صاحبخانه گاو می‌کشد.
۹. مهمان منی به آب، آن هم لب جوی.
۱۰. مهمان، مهمان را نمیتوان دید، صاحبخانه هیچ یک را!
۱۱. مهمان ناخوانده، خرجش با خودش است.
۱۲. مهمان هر که باشد، در خانه هرچه باشد.
۱۳. از سیرم و میرم، باید ترسید!
۱۴. دست بچه یتیم دراز است.

حال به بررسی آسیب‌های میهمانی ایرانی می‌پردازیم:

۱.فردگرایی

فردگرایی آفات خود را دارد. انسان نباید در فردگرایی افراط کند. چون همه به ارتباط با دیگران نیاز دارند. انسان برای اینکه بتواند نیاز‌های مختلف خود را برطرف کند نیاز به ارتباط با دوستان و آشنایان دارد. پس بهتر است که فردگرایی را به حداقل رسانده و با مهمانی رفتن و مهمانی دادن با دیگران در ارتباط باشد.

۲. تجمل گرایی و تشریفات

متاسفانه دراین زمانه تجمل گرایی و تشریفات به شدت در حال افزایش است. از دکوراسیون و چیدمان منزل گرفته تا لباس و آرایش میزبان و غذا و آرایش سفره.

این تجملات چندین آسیب عمده دارند:

۱. اولین آسیب، خستگی میزبان است: میزبان برای اینکه این تشریفات را فراهم کند به ذهن و بدن و اعصابش آسیب می‌زند. پس هم خودش از مهمانی لذت نمی‌برد و هم میهمان‌ها نمی‌توانند از حضور میزبان استفاده لازم را ببرند.

۲ . دومین آسیب، هزینه‌های حاصل از این تجملات هاست: اگرچه ممکن است میزبان مشکل مالی نداشته باشد و از پس هزینه‌های کلان برآید، اما در غالب موارد، طرف مقابل این توانایی را نداشته و در پس دادن مهمانی دچار مشکل خواهد شد.

۳. سومین آسیب، سنگین و رسمی شدن فضاست: وقتی تجملات و تشریفات بیش از اندازه باشد، ناخواسته جوی سنگین و رسمی بین افراد ایجاد شده و حس آرامش و دوستی از بین خواهد رفت.

چرا ما عاشق تجملات هستیم؟

  • میل به متفاوت و تک بودن
  • مهمان نوازی و احترام گذاشتن به مهمان
  • نشان دادن هنر کدبانوگری و آشپزی
  • خودنمایی و جلب توجه و نشان دادن دارایی خود به مهمان
  • رفع کمبود‌ها و نقص‌های مادی و معنوی میزبان
  • گرفتن امتیاز از مهمان

آسیب‌شناسی مهمانی ایرانی؛ تجمل گرایی را کنار بگذارید

۳.خستگی شدید میزبان

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مهمانی و عاملی که مانع مهمانی دادن می‌شود، خستگی میزبان است. میزبان از چند روز قبل برای خرید کردن و آماده کردن وسایل و تمیز کردن منزل خود را دچار زحمت می‌کند و همچنین در حین مهمانی هم مدام در حال پذیرایی کردن و رفت و آمد است و پس از رفتن مهمان‌ها هم کلی زحمت و دشواری دارد و همین باعث می‌شود که نتواند از مهمانی لذت ببرد و میلی هم به برگزاری مهمانی‌های بعدی نخواهد داشت.

راه حل چیست؟

۱. سادگی در پذیرایی

۲. از مهمان کمک خواسته و او را در فرآیند مهمانی دادن شریک کنید.

۳. پیش قدم شدن مهمان در امر کمک کردن به میزبان.

۴. بحث‌های سیاسی

اخیرا بحث‌های سیاسی و شکایت کردن از گرانی‌ها و تورم جامعه به مهمانی‌ها کشیده است. متاسفانه زمانه طوری شده که تا چند نفر دور هم جمع می‌شوند شروع به بحث کردن و شکایت کردن از سختی‌ها و مشکلات جامعه کرده و در آخر هم معمولا فضا متشنج شده و چه بسا به مشاجره هم کشیده خواهد شد. پس حتی الامکان باید از این بحث‌ها در مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه پرهیز کرد.

۵. گوشی موبایل و تلویزیون و ...

واقعا در فضای مجازی چه چیزی هست که اجازه نمی‌دهد چند ساعتی را کنار عزیزانتان به بحث و گفتگو بپردازید؟

در دست گرفتن گوشی موبایل در مهمانی از بدترین عادات و به نوعی بی احترامی به صاحبخانه و دیگر مهمان هاست. شاید برایتان جالب باشد که در برخی کشور‌ها افراد معتاد به گوشی را چند روزی بستری می‌کنند تا این عادت زشت را ترک کرده و بتوانند سالم زندگی کنند.

روابط مجازی چیزی جز افسردگی و گوشه نشینی ندارد و هیچ گاه جای روابط حقیقی را نخواهد گرفت. پس سعی کنید در مهمانی‌ها گوشی‌ها را کنار بگذارید. تلویزیون را خاموش کرده و از کنار هم بودن لذت ببرید.

۶. رقابت و چشم و هم چشمی

یکی دیگر از آسیب ها، مسئله رقابت و چشم و هم چشمی است. متاسفانه چشم و هم چشمی در میان ما ایرانیان بسیار رایج است و آسیب‌های زیادی هم به روابط ما خواهد زد. اگر بتوانیم با سادگی و دریادلی این آسیب را هم رفع کنیم، مهمانی‌های ما زیبا‌تر خواهد شد.

۷. غذا

غذا بدون شک یکی از مهم‌ترین عناصر مهمانی است. پس باید به اندازه کافی به آن توجه کنیم. البته نه فقط به کیفیت و کمیت آن بلکه به نحوه سرو کردن و برنامه ریزی برای زمان آن. بدون عجله و بدون شتاب میز غذا را چیده و سریع آن را جمع نکنید و اجازه دهید تا مهمان‌ها با آرامش خاطر غذا را صرف کنند و سر میز غذا به گفتگو بپردازند. غذا را با گشاده رویی و روی خوش سرو کنید و همراه غذا شادی و رضایت هم تقدیم مهمان کنید.

۸. تفاوت‌های شخصیتی

در یک مهمانی ممکن است افرادی با تیپ‌های شخصیتی مختلف حضور داشته باشند. درون گرا‌ها و برون گرا ها، دریافت گر‌ها و قضاوت گر‌ها ممکن است درباره موضوعات مختلف با هم اختلاف نظر داشته باشند و این هم یکی از آسیب‌های مهمانی شمرده می‌شود. بهتر است در میهمانی‌ها هر کس با کسانی که تیپ شخصیتی مشابهی با او دارند به گفتگو بپردازد.

۹. تعارف

تعارف در ایران به پدیده‌ی بسیار پیچیده‌ای تبدیل شده و زندگی ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. درست است که مقداری کمی از تعارف برای برقراری ارتباط اجتماعی لازم است، اما افراط در آن مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آورد. تعارف‌ها همه جا وجود دارند: هنگام احوالپرسی، وارد شدن به مهمانی، غذا خوردن، معرفی افراد به یکدیگر و.

افراط در تعارف چیزی جز بر هم زدن روابط دوستانه در مهمانی‌ها نخواهد داشت. پس سعی کنید چه به عنوان میزبان و چه به عنوان میهمان تعارف کردن را به حداقل برسانید.

پی نوشت: محتوای این مطلب برگرفته از سخنان دکتر ایرج شهبازی در همایش «آسیب شناسی میهمانی ایرانی» به همت «موسسه خیریه آینده برتر» بود. امیدواریم این توصیه‌ها را به کار برده و از کنار هم بودن در مهمانی‌های نوروزی لذت ببرید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سمت خدا*نجم شریعتی*قرار روزانه سمت خدا*نجم شریعتی*قرار روزانه سمت خدا*نجم شریعتی*قرار روزانه

      ما امسال مهمان سمت خدایی ها (نجم الدین چندش ) هستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برترینها مثل اینکه این بیچاره با خودش قرار گذاشته بیاد به شریعتی توهین کنه تو هم کنتراتی باهاش حساب کردی. خجالت بکش

    • مریم

      همه چی واسه ما مردم عادی بده از تجمل و گوشت و....
      با این همه نفت و گاز و منابع باید مثل عربستانی ها تجمل داشتیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به آنچه لیاقتتان بود رسیدید

    • بدون نام

      آره بابا تجمل گرایی نکنید...با تخمه آفتاب گردان و املت هم میشه میهمانی گرفت البته تخم مرغ و گوجه هم گرونه...با نون و پنیر مهمونی بگیرین بهتره...
      گوشت و مرغ و این اقلام مضر و پر از کلسترول رو هم بذارین ما بخوریم...شما غذاهای سالم بخورید

    • بدون نام

      ديگه تو همه چيزمان فضولی کنید چه جوري مهموني بدیم تو مهموني چی بگيم امری باشه

    • بدون نام

      بهتر بود ایشان این توصیه ها را به مسئولین میکردند ویکمشت پولدارهای باد آورده مردم که دیگه نه عید براشمن معنا داره ونه دید وباز دید اینها را هم که دیدید توجادها راه می افتند خسته وپریشان روزگار هستند چون نه می خواهند عید دیدنی بروند ونه کسی به منزلشان بیاید مخصوصا جوانها دیگر دوست ندارند چیزی به نام عمو عمه خاله دایی پدر بزرگ مادر بزرگ وبرسه به فامیلهای دورتر را که اصلا نمیشناسند بقیه را هم نمی خواهند ببینند چه برسه به عید دیدنی وتجملات آن این ها همش برای ثروتمندان آن هم فقط پز دادنوسیله های جدیشون ماشینشون ویلای جدیدشان شما اگر واقع بین باشید از رنگ ورخسار مردم رنج وغمشان را خواهید دید خانوادهایی که چند جوان در خانه دارند جوانها شون از قبل از عید خط ونشان را میکشند چه برسه به عید دیدنی همه رسم رسوم وسنتها را خراب ویران کردید حالا میخواهید درستش کنید مردم خودشان بلد بودند چگونه زندگی کنند اما حق زندگی را ازشون گرفتید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا موقع مرگت دست از چرت و پرت گفتن برنمیداری؟ این مسئولین از مریخ به شماها نازل شده اند؟ سقف آسمون سوراخ شد و اینها از بین همه جای دنیا یکراست به سر شماها فرود آمدند؟ انتخاب خودتون هستند. یا آدم شید و مثل آدم زندگی کنید یا خفه شید

    • بدون نام

      همه ش درست بود ،خستگی از همه درست تر !!!!

    • فرشید

      مهمانی های الان شده فقط چشم تو هم چشمی. سفره باز میکنن انقد که تزیین گردن ادم میمونه از کجا شروع به خوردن کنه

    • بدون نام

      فرهنگ ایرانی تو این چند دهه داغون شده واقعا؛ پر شده از چشم و هم چشمی و تجملات و بی فرهنگی
      اروپاییا رو ببنید که چقدر بی تجمل و ساده زندگی میکنن؛ اونوقت ایران و کشورای عربی اینهمه بی فرهنگی توشون موج میزنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرهنگ ایرانی از اولش همین بوده. بیخود به این چند دهه ربطش نده. تا بوده همین بوده

    • دکتررضا

      من که حوصله هیچ میهمانی راندارم ایام عید.خسته ازکشیک اورژانس میام خونه استراحت.شر همگیشون کم!!!!!!

    • بدون نام

      خوبین مردم پول ندارن مهمون دعوت کنن که بخوان تشریفاتم بکنن

    • بدون نام

      اگر دارید غذای خوب جلو مهمون بذارید ،منتها یه نوع ،ژله هم نباشه آسمون به زمین نمیاد ،مسابقه نذارید

    • helia

      کاربر ضد نجم الدین واقعا خودتم متوجه حجم عقده و چندشی خودت هستی یا فقط من متوجه مشمئز بودنتم...از بس حقیری هرچیزیو به آقای نجم الدین ربط میدی،بیسواد احمق

    • بدون نام

      برو مشکل ات رو با نجم الدین حل کن به ما چه ربطی داره که داری سر ما خالی می کنی ؟!!!
      خل وضع !!!!!!
      می گردی و میگی از فلانی بدم میاد ،بدون اینکه حرفی و یا عکسی ازش به میون باشه ،غیر عادیه !!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج