جاباما
۸۳۸۸۴۰
۲۳ نظر
۵۰۰۸
۲۳ نظر
۵۰۰۸
پ

قدرت خرید از دست رفته ترمیم خواهد شد؟

پرونده افزایش حقوق در سال ۱۳۹۸ با حساسیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته دنبال می شود.

خبرآنلاین: پرونده افزایش حقوق در سال ۱۳۹۸ با حساسیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته دنبال می شود.

اقتصاد ایران در سال جاری با رشد قابل توجه تورم روبرو بود و کاهش قدرت خرید سبب شده است انتظار برای ترمیم دستمزدها بالا بگیرد.

افکار عمومی در حالی این انتظار را دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال های گذشته نیز وضعیت حقوق بگیران چندان عادی نبود. عقب ماندگی مزد از تورم سالی های طولانی مبتلا به اقتصاد بوده و دولت‌ها در ادوار گوناگون تلاش کرده اند بر این وضعیت غلبه نمایند.

حالا اما پرونده افزایش حقوق وارد فاز تازه‌ای شده است. دولت پیشنهاد کرده است برای حقوق بگیران میزان افزایش مزد به صورت پلکانی برابر با ۲۰ درصد باشد اما کمیسیون تلفیق تغییراتی در این پیش بینی اعمال کرده و مقرر شده است میزان افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان به علاوه ۱۰ درصد در اختیار دولت باشد.

کاهش قدرت خرید از کجا آغاز شد؟

دی ماه سال گذشته بود که قیمت دلار در بازار رو به افزایش گذاشت. قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می کرد، برخی در بدبینانه ترین حالت می گفتند دلار روی ۵ هزار تومان را خواخد دید و در این محدوده قیمتی توقف خواهد کرد. وضعیت اما به گونه ای دیگر پیش رفت. سه شوک پیاپی اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد. اردیبهشت خروج تراکپ از برجام وضعیتی متفاوت را رقم زد و مرداد اجرای دور اول تحریم ها تشدید کننده فشارها بر اقتصاد ایران بود.آبان ماه اما با اجرای دور دورم تحریم شرایط سخت از گذشته شد و دلار نیز در این دوره زمانی رکوردشکنی‌هایی تازه و عجیب کرد.

بانک مرکزی بالاخره تمام قد به میدان آمد تا دلار را از یک قدمی بیست هزار تومان بار دیگر به محدوده ۱۰ هزار تومان بازگرداند و چنین نیز شد. حالا اما برخی این سئوال را می پرسند که در این شرایط ترمیم قدرت خرید با چه مکانیزمی اتفاق خواهد افتاد.

افزایش صرف حقوق تورم‌زاست

برخی کارشناسان بر این اعتقادند که افزایش حقوق به تنهایی نمی‌تواند گره اقتصاد ایران را باز کند چرا که این اقدام موجبات رشد نقدینگی را فراهم کرده از سوی دیگر به بالاتر رفتن دوباره تورم دامن می زند. مهدی تقوی در این خصوص به خبرنگا ما گفت: باید به این نکته توجه کرد که افزایش حقوق به تنهایی مشکلی را حل نمی کند، ما در حال حاضر با جابجایی تورم از کالایی به کالای دیگر روبرو هستیم و همین موضوع سبب شده است مردم احساس ناامنی کنند.

وی در توضیح این مطلب افزود: یادتان باشد، کسانی که حتی مصرف پوشک و شیرخشک نداشتند، نگران کمیابی پوشک شده بودند، از این رو باید از تجربه کنونی استفاده کرد و راهکاری دیگر اندیشید. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: برای بهبود قدرت خرید باید دولت در کنار افزایش دستمزد، حمایت‌های غیر نقدی و کالایی را در دستور کار قرار دهد، پوشش‌های بیمه‌ای را فراگیر کند، وضعیت دارو و کالاهای اساسی را بهبود ببخشد تا بتواند از کاهش فشار بر طبقات مختلف درآمدی مطمئن شود.

او گفت:غالبا در دوره‌های تورمی و بحرانی لازم است هزینه‌های خانوار به شکلی کاهش یابد تا افراد بتوانند از پس اداره خود برآیند.

تقوی گفت: اثرگذاری افزایش دستمزد وقتی است که حمایت‌های غیرنقدی در دستور کار قرار گیرد.

از افزایش حقوق کارگران چه خبر؟

در حالی که اخبار متعددی درباره میزان افزایش حقوق کارمندان منتشر شده است هنوز مذاکرات مزدی برای تعیین حداقل دستمزد در سال آینده کلید نخورده است. همین امر نگرانی‌هایی را متوجه خانوارهای کارگری کرده است چرا که معتقدند ممکن است تمرکز بحث در روزهای پایان سال سبب شود که پرونده به درستی مورد واکاوی قرار نگیرد.

کارگران معتقدند میزان افزایش حقوق در سال آینده باید در محدوده ۲۵ تا ۳۵ درصدی باشد این در حالی است که نمایندگان کارفرمایان بر این اعتقادند که رکود اقتصادی و بحران‌های شدید کنونی مانع از تحقق این هدف می‌شود.

سئوال اینجاست، افزایش حقوق و دستمزد در سال آینده چقدر است؟ هر چه هست به نظر می‌رسد این رقم نتواند کاهش قدرت خرید در سال جاری را جبران کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آره،بشینید تا ترمیم بشه

    • بدون نام

      همه‌ی عوامل تورم زا را رها می‌کنند
      به افزایش دستمزد و حقوق که می‌رسند تورم زا بودنش مستمسک مخالفت با آن می‌شود و اینگونه روز به روز شکاف دستمزد با تورم افزایش یافته است .

    • سربندر

      غلط کردی کارگران هیچ معتقد نیستند که فزایش حقوق باید ۲۵ تا۳۵ در صد باشد ... از خودت حرف در نیار . من کارگر معتقد هستم تمام اجناس ۱۶۰ درصد افزایش قیمت داشته و ما کارگران هم کم کم باید ۷۰ درصد افزایش حقوق بخوریم....وسلام

    • m.s

      به نظر من با تورم ۳۵۰ % که داشتیم حداقل حقوق دوبرابر باید بشه والله سال سختی واسه همه خواهد بود . رکود عجیبی تو بازار میشه یعنی سال اینده اکثر بازاریان بیشترین ضرر میبینن چون از اون ور با نبود و کمی جنس روبه رو میشن که خودش باعث گرونی جنس از این ورم مردم دیگه توان خرید ندارن میشه رکود تورمی که چند سال پیشم شاهدش بودیم کلا از اقتصاد چیزی نمونده که بخوان ترمیمش کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برج ۶ چخانگیری کفت مردم دیگر نگران هیچ چیز نباشند مشکلات تمام شد ، از همان موقع اجناس تساعدی دارن میرن بالا ، من فکر کردم تورم کنترل کرده و حقوقها رو میبره بالا ، آه ! اما دریغ از زرشک ، !؟؟؟؟

    • بدون نام

      اقای تقوی شمابادرصدتعیین کردن هیچ مشکلی اززندگی حقوق بگیرکم نمی کنید شما باید حقوق هارابرحسب تورم زیادکنید بابیست دذصدیاکمی بیشتر کداممشکل حقوق بگیر یاباپلکانی کردن حقوق رسه چندین ساله ثابت کرده که فقط فاصله طبقاتی بیشتر ۵ است شماتمام راههارارفته وامتحان کرده ونتیجه ای نگرفته وفقط منابع دولت راهدر داده اید ولی برای یکمرتبه برنامه همسان سازی راامتحان نکردید وامسال پس ازحدود ده سال همه انتظار پیاده شدن این قانون راداشتیم ومطمین باشید تااین قانون اجرانشود وحقوق بگیرخطفقررا پاک نکند هیچ گرهی گشوده نخواهد شد

    • بدون نام

      شماهاقیمت جنس هاراپایین بیارید

    • بدون نام

      همسان سازی حقوق بازنشستگان رو اگه راست می فرمایید اجرا کنید یک بار برای همیشه....به این جا که می رسه بهانه ها زیاده.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط همسان سازی حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران را تعجیل کنید.

    • بدون نام

      25تا35!
      صد در صد هم اضافه کنن بازم کمه

    • بدون نام

      دژمن دژمن دژمن

    • بدون نام

      خیر کار گردفن شده را میتوان دوباره زنده کرد

    • بینام

      قدرت خرید حقوق بگیران زبادشود امثال ماکه حقوق بگیرنیستیم باید چکارشود

    • بیکار

      خجالت هم خوب چیزی است کارفرمایان وپیمانکاران ندارند مگرسیری دارند از سرت حقوق کارگر می زنند چرا دولت یک واسطه بین خود وکارگر قرار داده که خون کارگر راداخل شیشه کردن دولت دارد هزینه کارگررابه پیمانکار می دهد چرا خودش مستقیم اینکار رانمی کند این وسط یک نفر بدون زحمت پول مفت وحق کارگر رامی خورد

    • بدون نام

      دولتمردان که همان دولت نامردان واقعی هستن فقط عامل بدبختی ملت شده اند و کسی هم به این حرفها گوشش بدهکار نیست

    • اسد

      ظلم اشکار دولت در حق کارمندان به بهانه رشد نقدینگی باعث ایجاد تورم می شود ولی چه می تواند کرد پس بیایید به جای حقوق کالا بدهید ولی بیست درصد ویا طرح فعلی مجلس متناسب تورم سال۹۷نیست

    • من

      من چقد خوشبختم همه چی آرومه

    • بدون نام

      مردم قدرت بسیار بالای دارن چپشون پره پراید بشه صدمیلیون سایت سایپا باز بشه مثل طوفان کاترینا در عرض چند دقیقه سایت و جارو میکنن گوشت یخی الاغ بشه کیلوی پانصدهزار تومان بعد نماز صبح انشاالله خدا به کمرشون بزنه تو صف گوشت الاغ هستند واقعا این مردم شعور و فهم وقدرت تعقل دارن ؟

    • اسد

      ترمیم خواهد شد !!!!!چطوری؟؟؟؟؟ با بیست درصدافزایش تورم ۱۲۰درصدی را دولت ترمیم خواهد کرد؟؟ البته بعد ۱۰۰سال شاید

    • مهدی

      نیم ساعت هست میخواهم یک جمله کوتاه ومعنی دار بنویسم ولی میبینم تمام دوستان حرفهای را که من میخواهم بزنم را دارن میزنن من فقط میتوانم بگویم ملت شرسف ایران بیش از اندازه شریف شودن واین را دولت مردان بهتر هست با تمام وجود درک کنن ...وبه فکر نان سر سفره مردم باشن

    • Abdollah Gsv

      والا با ۴۰درصدافزایش هم دستمون به دهانموم هم نمیرسه اونوقت دارن روی ۱۰و۲۰درصدمانورمیدن که اخرکار میشه همون ده درصد این فیلم روهرسال داریم ودیگه دست این دولت برامون رو شده وهرگز ما ازاینا خیری ندیدیم با این حقوقها مرد کسی است که فقط بتونه شکم زن وبچشو سیر کنه بقیه پیشکش جز که بگیم خدالعنتتون کنه هیچ کاری ازما برنمیاد خدا لعنتتون کنه وعاقبت به شربشین

    • بدون نام

      حقوق اسفند بازنشسته وظیفه بگیران را واریز کنید.

    • بدون نام

      حقوق اسفند بازنشسته وظیفه بگیران را واریز کنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج