جاباما
۸۳۸۸۵۳
۱۸ نظر
۵۰۲۳
۱۸ نظر
۵۰۲۳
پ

شما هم در تعطیلات نوروز افسرده می‌شوید؟

استرس تعطیلات می‌تواند سبب اندوه و افسردگی در خیلی از افراد شود. این زمان از سال هم سختی‌های خودش را دارد به خصوص اینکه همه انتظار دارند حتما شاد و سرخوش و بیخیال باشند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: استرس تعطیلات می‌تواند سبب اندوه و افسردگی در خیلی از افراد شود. این زمان از سال هم سختی‌های خودش را دارد به خصوص اینکه همه انتظار دارند حتما شاد و سرخوش و بیخیال باشند. خیلی از ما هیجانات و احساسات خود را با احساساتی که تصور می‌کنیم دیگران دارند مقایسه می‌کنیم و پیش خودمان اینطور نتیجه می‌گیریم که ما ازهمه عقب افتاده‌ایم. خودمان را قضاوت می‌کنیم و احساس می‌کنیم بقیه از ما شاد و سرگرم‌ترند. عوامل زیادی وجود دارند که که منجر به احساسات منفی و استرس در تعطیلات می‌شوند.

شما هم در تعطیلات نوروز افسرده می‌شوید؟

مسائل مالی

نداشتن پول کافی به طور کل یا ترس از نداشتن پول کافی برای خریدن هدیه یا چیز‌هایی که برای عید لازم است یا رفتن به مسافرت و گردش باعث احساس اندوه و افسردگی می‌شود. استرس ناشی از مسائل مالی اغلب با احساس شرمندگی و تقصیر همراه است. وقتی نتوانید مراسم سال نو را آنطوری که خانواده‌تان انتظار دارند برپا کنید احساس غم و شرمندگی خواهید کرد.

استرس

استرس رسیدن به تمام کار‌های مربوط به آخر سال، خرید کردن و برنامه ریزی برای سفر و حجم کار‌های اداری که سرتان ریخته همه و همه بینهایت خسته کننده و پریشان کننده بوده و می‌تواند افسرده‌تان کند.

تنهایی

امروزه تعداد زیادی از افراد به دلایل گوناگونی به تنهایی زندگی می‌کنند. جشن سال نو زمانی است که بیشتر افراد در کنار خانواده می‌مانند و با هم تعطیلات را سپری می‌کنند و این موضوع می‌تواند برای آن‌هایی که تنها زندگی می‌کنند دردناک باشد. ضمنا خیلی از این افراد تنها، سالمندانی هستند که مشکلاتی در سلامتی خود دارند که آن‌ها را محدود و افسرده‌تر هم می‌کند، در نتیجه نمی‌توانند از تعطیلات و ... لذت ببرند.

عزادار بودن

از دست دادن کسی که دوستش داشتید و حالا در مراسم سال نو کنارتان نیست بدون شک یکی از غم انگیزترین اتفاقات ممکن است.

کدورت خانوادگی

اگر کسی در خانواده یا اقوام نزدیک‌تان باشد که روابط تیره و تاری با هم پیدا کرده‌اید و با هم حرف نمی‌زنید، دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی دیگر برای‌تان آنطور که باید خوشایند و لذتبخش نیست و احساس ناراحتی و خشم به شما می‌دهد، یا شاید هم با خودتان درگیر شوید که آیا این کدورت را باید کنار بگذارید و دوبار ارتباط برقرار کنید یا خیر.

طلاق

اگر به تازگی از همسرتان جدا شده باشید، تعطیلات می‌توانند برای شما یادآور تمام خاطرات و لحظات خوبی باشند که داشته‌اید و حالا اندوهگین‌تان می‌کنند. این شرایط مخصوصا برای بچه‌های بزرگتر که مجبورند بین دیدار با پدر و مادر تعادل برقرار کنند سخت‌تر است.

راضی نگه داشتن همه

تلاش برای راضی نگه داشتن همه‌ی دور و بری‌ها و برنامه ریزی و تصمیم گیری بر همین اساس (تهیه‌ی هدیه برای همه، سر زدن به همه، مهمانی دادن با حضور همه و ...) می‌تواند استرس مضاعفی به شما بدهد و مدام احساس کنید جایی از کارتان ایراد دارد یا به اندازه کافی وقت و انرژی برای دیگران صرف نمی‌کنید، با چنین طرز فکری حتما افسرده خواهید شد.

اختلال خلقی - فصلی (SAD)

خیلی از افراد به دلیل کاهش نور خورشید در فصل زمستان دچار حالتی از افسردگی می‌شوند که به آن، اختلال خلقی - فصلی می‌گویند.

بیشتر کار‌های مربوط به برنامه ریزی و خرید و خانه تکانی و ... به عهده‌ی زنان است، بنابراین آن‌ها در تهیه و تدارکات سال نو، فشار و استرس بیشتری را تحمل می‌کنند. زنان دو برابر مردان در معرض افسردگی‌اند. بعد از بیماری قلبی، افسردگی شایع‌ترین بیماری ناتوان کننده برای زنهاست.

شما هم در تعطیلات نوروز افسرده می‌شوید؟

چند راهکار برای اینکه دچار استرس تعطیلات نشوید:

برنامه ریزی‌تان جامع و دقیق باشد تا بدانید تعطیلات خود را چگونه و با چه کسانی قرار است سپری کنید. سرگردان بودن و تصمیم گیری درست نکردن، فشار و استرس زیادی به شما وارد می‌کند.

سر فرصت خریدهای‌تان را انجام دهید تا فرصت کافی برای انجام کار‌های شب سال نو داشته باشید.

از بچه‌ها و سایر اعضای خانواده کمک بخواهید. بیشتر خانم‌ها فکر می‌کنند تمام کار‌ها را باید خودشان به تنهایی انجام دهند، در صورتی که انجام کار‌ها به صورت جمعی و خانوادگی فواید زیادی دارد و ضمنا مفرح‌تر نیز می‌شود. خیلی وقت‌ها خجالت مانع ارتباط راحت و باز می‌شود.

وقتی توان مالی خریدن هدیه‌های جورواجور را ندارید به جای اینکه برای هدیه خریدن خودتان را به دردسر بیندازید، بگذارید افراد خانواده‌تان بدانند چقدر برای شما عزیز و مهم‌اند و دوست دارید برای‌شان هدیه‌ای بخرید، اما نمی‌توانید. این ارتباط صمیمی و لحظات قشنگ، استرس تان را تسکین می‌دهند و هر دوی شما را تغذیه‌ی عاطفی می‌کنند.

اجازه ندهید کمال گرایی توان‌تان را تحلیل ببرد. یادتان باشد فقط با هم بودن و حُسن نیت است که اهمیت دارد. برای استراحت و تجدید قوا وقت بگذارید، حتی زمانی که تحت فشار مسئولیت‌ها هستید. این کار به شما انرژی می‌دهند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند گرما، خلق و خو را بهتر می‌کند. اگر احساس تنهایی یا اندوه می‌کنید، با یک حمام آب گرم یا یک فنجان چای داغ نسبت به خودتان مهربانی کنید.. با خودتان خلوت کنید و احساسات خود را بسنجید. هر آنچه را که فکر می‌کنید علت افسردگی شماست بررسی کنید و سعی کنید با خودتان مهربان‌تر باشید.

از دیگران کناره گیری نکنید. اگر واقعا تنها هستید کسانی را پیدا کنید که مثل شما تنها هستند. می‌توانید برای کمک به دیگران پیشقدم و داوطلب شوید، این کار حال‌تان را خوب می‌کند.. علائم افسردگی شامل احساس اندوه، بی ارزش یا مقصر بودن، گریه کردن، از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت‌هایی که معمولا مورد علاقه بوده‌اند، خستگی، مشکل در تمرکز، تحریک پذیری، کناره گیری از جمع و تغییرات در خواب و وزن و اشتها می‌شود. اگر این علائم شدت گرفتند یا ادامه دار شدند (بعد از پایان تعطیلات نیز وجود داشتند) برای پیدا کردن علت باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: psychcentral

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترانه

      از عید متنفرم . بهار را دوست دارم به خاطر زنده شده طبیعت . ولی قبل از عید تو خونه آنقدر کار میکنم که این شوق به نفرت تبدیل میشه. مخصوصا هم که شوهرم هرگز کمک نکرده و نمی کنه.

      پاسخ ها

      • علیرضا ناصری

        آفرین

      • بدون نام

        کار کنی غر هم بشنوی خیلی حرف داره

      • بدون نام

        واسه ما هم عید فقط حمالی خونه تکونی بود هیچوقت نه مسافرت و گردش و تفریح داشتیم تو عید نه دلخوشی فقط حمالی خونه تکونی داشتیم

    • اسمم یادم نبید

      من از زمان آشنایی با نجم النسا شریعتی
      و اجرای مزخرفش در برنامه سمت خدا افسردگی گرفتم.
      خدا شفام بده.

      پاسخ ها

      • علیرضا ناصری

        Hahaha

      • بدون نام

        خدا شفات بده

      • بدون نام

        من از زن ستیزهای لوده متنفرم و هر وقت می بینمشون افسرده میشم.تنها راهی که برای رفع افسردگی ماها هست نابودی زن ستیزهاست

      • setareh

        :))))

    • سعید

      چه مطلب خوب و آموزنده ای.
      از این دست مطالب خاصتون بیشتر بذارید

      پاسخ ها

      • علیرضا ناصری

        چشم

    • علیرضا ناصری

      با تشکر از سایت خوب برترینها دست شما درد نکند

    • بدون نام

      تو تعطیلات افسرده نمیشم ولی با فکر این که بعد از عید باید برم مدرسه افسرده میشم

    • بدون نام

      منم تو تعطیلات داغون تر از قبلم حال من ،شامل اون تنهایی است.

    • mahsa

      این چه سوالیه؟؟ خب همه ایرانیا تو این مملکت افسردگی دارند اونم تازه بیشتر تو نوروز بخاطر گرونی هایی که مسیولین عزیز برامون ساختند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینو بگو

    • بدون نام

      چه خوب بود

    • بدون نام

      امسال با اینهمه خبر تصادف و سیل و کشته شدگان و بی خانمانها افسردگی عید گرفتیم حالا تورم و ناراحتیهای زندگی خودمون به کنار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج