۸۳۹۲۰۷
۴۱ نظر
۵۳۷۱
۴۱ نظر
۵۳۷۱
پ

«لحظه گرگ و میش»؛ عاقبت خانواده‌هایی با ساختار از هم گسیخته!

در نگاه به هر خانواده توجه به این چهار عنصر یعنی ساختار (سالم یا از هم گسیخته)، ارتباط، تبادل اطلاعات و عملکرد، ماهیت وجودی آن خانواده و عملکرد کلی آن را روشن می‌کند و خانواده سالم را از خانواده ناسالم متمایز می‌سازد.

روزنامه خراسان - صدیقه معدنی: سریال تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» که این روز‌ها از شبکه ۳ مهمان خانه‌های مردم است، روایت خانواده‌ای است که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. مرد خانواده در پی ماجرا‌هایی دست به خیانت زده و همه اموالش را بالا می‌کشند، مادر خانواده هیچ تلاشی برای حفظ زندگی اش نمی‌کند و دختر خانواده ارتباط نامناسبی با یک پسر دارد. این سریال فرصتی شد تا تحلیلی بر ویژگی‌های روابط اعضای یک خانواده سالم داشته و از تماشای این سریال، علاوه بر سرگرم شدن به دنبال یادگیری هم باشیم.

«لحظه گرگ و میش»؛ عاقبت خانواده‌هایی با ساختار از هم گسیخته!

آسیب‌های قهر و آشتی زوج‌ها

در نگاه به هر خانواده توجه به این چهار عنصر یعنی ساختار (سالم یا از هم گسیخته)، ارتباط، تبادل اطلاعات و عملکرد، ماهیت وجودی آن خانواده و عملکرد کلی آن را روشن می‌کند و خانواده سالم را از خانواده ناسالم متمایز می‌سازد. در این سریال دیدیم که خانواده سروش و یاسمن یک خانواده با ساختار از هم گسیخته بود. در این خانواده‌ها به علت اختلاف بین والدین، همه اعضا معمولا در حالتی بین قهر و آشتی به سر می‌برند که تاثیر منفی روی کودکان می‌گذارد.

همه زندگی کار کردن نیست

بعضی پدر و مادر‌ها مانند همین سروش و یاسمن در این سریال برای دوری از یکدیگر، آن چنان خود را مشغول کار‌های خارج از محیط خانواده می‌کنند که گویی تنها وظیفه آنان کار کردن و تامین مایحتاج زندگی است. وابستگی افراد خانواده به یکدیگر ناسالم است و در این موارد یا به احساسات، خواسته‌ها و نیاز‌های خود بی توجه هستند یا خود را مرکز و محور عالم به حساب می‌آورند و خود خواهی آنان در همه رفتارهایشان تجلی پیدا می‌کند. همچنین افراد خانواده مسائل و مشکلات خود را انکار می‌کنند و به همین دلیل هم مشکلات آنان هرگز حل نمی‌شود و در همه ابعاد رفتاری شان تجلی پیدا می‌کند. در این سریال، فضای مشترک بین اعضای خانواده مثل سفره شام و تفریحات دسته جمعی خیلی کم دیده می‌شود.

زن و شوهر با ید گپ بزنند

ارتباط بعضی همسران فقط در حد یک سوال و جواب در روز است در حالی که هر روز باید حداقل ۲۰ دقیقه گفتگو بین زوج‌ها درباره موضوعات مختلف مثل مسائل کاری، احوالات یکدیگر، اوضاع بچه‌ها و مسائل خانوادگی رد و بدل شود. زن و شوهر باید زمانی را به گپ زدن با یکدیگر اختصاص دهند، اما سروش و یاسمن از هر فرصتی برای اعتراض به رفتار‌های یکدیگر استفاده می‌کردند. در چنین شرایطی، شمع گرما و محبت در خانه کم کم رو به زوال می‌رود که در این سریال، دقیقا شاهد همین ماجرا بودیم.

«لحظه گرگ و میش»؛ عاقبت خانواده‌هایی با ساختار از هم گسیخته!

ضعف ارتباطی مادر و دختر

همچنین ضعف ارتباط عاطفی یاسمن با دخترش نیز مسئله مهمی است که برای مادرها، درس‌های زیادی دارد. گفتگو بین یاسمن با دخترش سوگند خیلی کم است. در این سریال دیدیم که سوگند به خاطر خلأ‌های عاطفی و نبود فضای ارتباطی گرم در خانواده به چت اینترنتی رو آورده بود که خود نشانه یک رفتار غیر انطباقی درعملکرد خانواده ناکارآمد است. یاسمن توانست ارتباط سوگند با دوست غیر همجنس اش را پایان دهد، هر چند کمی دیر و بعد از علنی شدن ماجرا. بهتر بود زودتر از این‌ها و با آگاهی دادن مادر به دختر خانواده درباره چهره غیرواقعی افراد در دنیای مجازی و عواقب آن، صحبت‌هایی با دختر صورت می‌گرفت و حتی لازم بود که او با سروش در این باره همفکری می‌کرد و او را هم مستقیم در جریان چت اینترنتی و تماس‌های تلفنی سوگند با فرد غریبه می‌گذاشت چراکه وی زودتر از سروش با این مسئله مواجه شده بود و اقدام موثری انجام نداده بود تا دخترشان با خطر جدی روبه رو نشود.

واکنش اشتباه یاسمن به خیانت همسرش

فاصله افتادن عاطفی و سردی بین زن و شوهر موجب رخنه فرد سوم و پر کردن خلأ عاطفی و حس تایید سروش در قبال اهداف توسعه کاری اش، باعث خیانت شد. در چنین مواقعی که زوج‌ها با کاری از همسرشان موافق نیستند، بهتر است با آرامش سعی در جلب نظر طرف مقابل داشته باشند و راه‌های مختلف را امتحان کنند البته کل رابطه را زیر سوال نبرند و رابطه عاطفی و وظایف همسری را با دیگر روابط و ناراحتی‌های یکدیگر مختل نکنند.

یاسمن هم وقتی خطر را حس و از نوع ارتباط خانم زیوری با همسرش احساس ناراحتی کرد، باید حداقل کلامی آن را به همسرش ابراز و از او محترمانه درخواست می‌کرد برای رابطه خودشان حد و مرز قایل شود و در مهمانی‌های کاری و ... دو شریک وی را همراهی و جاذبه‌های سمعی و بصری خود را برای سروش بیشتر می‌کرد و قبل از هر اقدامی توضیحات سروش را می‌شنید و نیز درخواست‌های خود را برای ادامه رابطه شفاف بیان می‌کرد چراکه به نظر می‌رسید با کمی صبر و انجام توصیه‌ها می‌توانست سروش را به زندگی برگرداند.

«لحظه گرگ و میش»؛ عاقبت خانواده‌هایی با ساختار از هم گسیخته!

مشورت نگرفتن از مادر و مشاور

همان طور که در قسمت‌های ابتدایی این سریال دیدید، یاسمن بعد از تصمیم به ازدواج به رغم مخالفت‌های خانواده وقتی با ناملایمات زندگی مواجه شد، به خاطر این که مبادا سرزنش اطرافیان را درباره تصمیم به ازدواجش بشنود، از در میان گذاشتن مشکلات با مادرش امتناع کرد و حتی تلاش نکرد در این زمینه از مشاور کمک بگیرد. در حالی که او خانمی تحصیل کرده بود و حتی نیاز مالی هم نداشت تا برای رفتن به مشاوره مشکلی داشته باشد. در واقع از منبع بیرونی معتمد و با تجربه‌ای مثل مادر و متخصصی مثل مشاور خود را محروم کرد که عاقبت همین مسئله هم کار دستش داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خجالت بکشین! یعنی واکنش زن در برابر خیانت باید این باشه که بگه عیب نداره ولی دیگه تکرار نشه ؟! اونوقت اگه زن خیانت کنه چی؟ شوهرش بهش یه فرصت دوباره میده؟؟؟؟؟ لطفا این تبلیغات زن ستیزی رو بس کنید حال آدمو بهم میزنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جامعه ظالم‌پرور و مزخرف ایران

      • بدون نام

        اره واقعا.

      • بدون نام

        ببین تو که مشاور نیستی یاسمن طلاق گرفته و ازدواج کرده اما هنوز توی زندگی قبلیشه همش احساس عذاب وجدان داره
        این یه قطعه از زندگی خیلی از دخترهاییه که با یک انتخاب اشتباه یک عمر ناراحتی میکشن . انسانها هم گاهی خطا میکنن و باید بخشیده شوند تا حد اقل بچه های بیگناه آسیب نبینن .

      • سارا

        اگه زن خودش مقصر باشه ...بهتره ببخشه...البته اونم بسته به شرایط فرق میکنه ولی کلا همیشه که حق با زن نیست

      • بدون نام

        والا مرده گندی مونده بود که نزده باشه تازه زبونش سر خانمه دراز بود زنی که این همه سال تحملش کرد و تازه خرجش رو هم خودش میداد. مردهای اینجوری لایق زنان خوب و نجیب نیستند. حقش بود موقع خیانت مغزش رو میپاشوند کف خیابون تا حالش جا بیاد. هر چند همجین مردهایی لایق انرژی صرف کردن نیستند فقط باید مثل یه لباس چرک بندازیشون توی سطل آشغال. لیاقتش همون دختره کلاهبردار عشوه خرکی هست. .

      • مسعود رضایی

        درود

      • ایران بانو

        اره دیگه زن بعد خیانت سنگ سار میشه ،به مرد باید فرصت داده بشه شاید دلش خواست برگرده ،که ماشالله بر نمیگردن چون قانون ازش حمایت میکنه ،زن در قانون ما مظلومه

      • بدون نام

        این گوسفندی که مقاله رو نوشته نفهمیده که منظور فیلم این بود که با خیانت مدارا نکنید
        این فاطی کماندو ها مقاله نویس میخوان حرف خودشو به کرسی بنشونن یک نیست بگه شما برو اول ببین فیلم چی گفته بعد مقاله بده

      • بدون نام

        خودت خجالت بکش.
        از پاشیدن زندگی دیگران چه سودی میبری؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        واقعا.اخه اون زندگی ارزش جنگیدن داشت؟؟مرده همش میگه به تو ربطی نداره پول خودمه.دختره هم که خون اون بابا تو رگش بود.فوری همه زحمتای یاسمن رو فراموش کرد.گند اخرشم که خیانت بود.واقعا خ زن بود که اونهمه سال صبر کرد.

      • بدون نام

        موافقم

      • بدون نام

        راست میگه خب
        این چه طرز تفکریه دارید به خورد مردم میدید
        اتفاقا روش تو فیلم خیلی درست بود

      • سحر

        واااااقعا متاسفم . شما انقدر از حق و انسانیت دورید که حتی انتظار دارید ادم خیانت ام تحمل کنه.
        متاسفم برا تربیتتون

      • ایدا

        این سود رو میبرم که ببینم زن ایرانی به بهانه حفظ خانواده خوار و ذلیل نشه, خیانت قابل توجیه نیس حتی به بهانه حفظ کانون گرم خانواده!!!

    • reza

      خانم معدنی! کلا نگرفته داستانو. مشکل شوهر فقط یک بار وسوسه شدن نبود که قابل چشم پوشی باشه سروش در کل از انسانیت خارج شده بود و مال حروم در کل زندگیش تاثیر منفی گذاشته بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سروش به درجه اى پست تر از حيوانات سقوط كرده بود

    • بدون نام

      اصلا با متن موافق نیستم رفتارهای یاسمن غیرمنطقی نیست غیر از ازدواج اشتباهش که حاصل ناراحتی های روحی و تصمیم آنی و احساسی بود بقیه تصمیماتش درست بود ازدواجی که برپایه غلطی شکل می گیرد اگر هم دوام داشته باشد ازدواج خوبی نیست طلاق این دو هرچند برای سوگند خیلی گران تمام شد ولی وضعیت محمد را به مراتب بهتر کرد.

    • بدون نام

      کاربر عزیز حرص نخور.هرچی زن ستیزی کنن ما زن ها بی اهمیت از قبل میشیم و کاره خودمون میکنیم.الان با ۱۵سال پیش مقایسه کن.ببین‌چقدر زن ها خود ساخته تر شدن دیگه جلوی زور کم نمیاریم و جواب میدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • مریم

      مطالبتون کاملا درسته اما فیلم واقعیت زندگی هست.خانواده نسبت بهم سرد و باهم صحبت نمیکنند.

    • بدون نام

      یاسمن فیلم بدون علاقه وارد زندگی با سروش شد و زنی سرد و بی انرژی بود.خودشو برده بود حاشیه و حتی نسبت به تربیت بچه ها حساسیت لازم رو نداشت. بعد از طلاق هم به سوگند بی توجه بود و حتی به محمد و سوگند توضیحی برای طلاق نداد. مغرور بود و حاضر نشد به سوگند توضیح بده که نامادری بودنشو چرا ازش پنهون کرده.مادر یاسمن هم روز اول بی پولی سروش رو به رخش کشید پس اون هم مقصر بود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دلیل طلاق را به خاطر حفظ ابروی خود سروش نگفت.

    • بدون نام

      مردک پست خائن با تحقیر و توهین با زنی صحبت میکرد که در اوقات بیچارگی بهش کمک کرد و بچه ای که مال خودش نبود رو همانند بچه خودش بزرگ کرد. نیمی از خانه ای که با پول خودش بود به شوهرش بخشید همه چیز رو بخشید و رفت به جاش یه زن بیسواد فرصت طلب زبون دراز و بد دهن اومد. زنی که با شوهرش مثل برده رفتار میکنه و مرده هم جلوش تسلیم هست. این نشون میده زنان مهربان و خوب همیشه مورد سواستفاده مردان واقع میشن و بر عکس زنان بی تربیت و بد دهن مورد احترام هستند.

    • مسعود رضایی

      متاسفانه صدا و سیما در روش طلاق دادن و همچنین عشق اول به زن ها نشون میده که کسی که اول دوستش داشتی باید با همون خوشبخت بشی مگر نه هیچ مردی شما را خوسبخت نمیکنه فیلم اول کیما بود که طلاق گرفت اینم از سریال جدیدشون متاسفانه وقتی در سریال زن شوهر دار میفهم مردی که دوستش داشته زنده است زندگی اول یادش رفت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دوست عزیز این چه حرفی هست که می زنید یاسی بیچاره بعد اینکه فهمید حامد زندست از حنانه
        داشته زندگی اولش را یاد رفته دور بریزه بعد میگید بعد دیدن مردی که دوسش خواست که صندوقچه خاطراتش ومحتویاتش را

    • بدون نام

      بعله دیگه،هرچی زدن تو سرتون سکوت کنید البته میتونید تا ۲۷ بار دادخواست طلاق بدین ولی طلاق نه،هرجوری هست بچسبین به زندگیتون

    • بدون نام

      یاسمن بعدازمدت کوتاه ازازدواجش باسروش متوجه شدکه باهم ارزش های مشترکی ندارن وتاقبل خیانتش سعی کرده بودزندگیشوحفط کنه کاری که سروش اصلابراش زحمتی نمیکشیدولی دیگه نتونست خیانت روتاب بیاره

    • نرگس

      یاسمن از هر لحاظ مادر و همسر خوبی بود ،،،خیلی خوشم اومد که سروشو نبخشید و جدا شد

    • بدون نام

      واقعا مسخره است تحلیل آموزشی آخه! برای چی؟! مگه برنامه خانواه می بینی؟سریالو نقد کن ..خب فیلم مستند و مشاوره ای بسازن .این سریال وقتی بخواد واقعا جدی داستان و حوادثو پیش ببره خیلی ضعیف و سطحیه و کیفیتی نداره که سریال جذابی باشه نه دیالوگی نه سکانس ماندگار همین طور سرهم بندی کردن شما دنبال آموزشی؟! کجای دنیا یه سریال ضعیفو اینطور تحلیل میکنند؟ شما بگو شخصیت پردازی سریال کجاست؟ بازی بازیگران چرا اینطوری سرد و بیروحه و ...هزینه و وقت باری چی؟....

    • بدون نام

      یکی از دلایلی که باعث خراب شدن زندگیشون شده بود.کارای خلاف پزشکی سروش بود.و یاسمن دیگه نمیتونست طاقت بیاره.و این خیانت جرقه ای شد برای پایان دادن به زندگیشون

    • بدون نام

      واقعا به خاطر اين طرز فكر متاسفم ،اتفاقا اين فيلم در اين مورد به خصوص خيانت خيلي عالي عمل كرده

    • لیلی

      چقدر جالب
      بیشتر مشکلات و تقصیرات رو انداختین گردن زن خانواده...
      به دختر ش توجه نکرد، به شوهرش فرصت نداد، باهاش حرف نزد، مشورت نگرفت و و .....
      پس مرد چی?? اونم مردی که کلا ذاتش خرابه، فکر میکنین مردی که میتونه از پدر و مادر خودش دل بکنه و حتی برای ختم مادرش هم نره، با حرف زدن و دلگرمی زنش آدم درستی میشه??
      نخیر، من با یکی از همین مردا دارم زندگی می کنم، خودخواه، پول دوست ، خیانتکار و حق به جانب... مردایی که قبل از ازدواج زندگی سختی داشتن و با خانوادشون ارتباط خوبی ندارن، بعد از ازدواج هرچقدر هم محبت کنید بهشون بازم کمه، باز می گن مگه چکار کردی، شوهر منم مثل شخصیت سروش وقتی با من ازدواج کرد هیچی نداشت ولی با حمایت خونواده من و خودم تونست به یه جاهایی برسه، حالا به من میگه تو داری با پول من پز میدی... دقیقا حرفی که سروش به یاسمن زد...
      کلا این جور مردا درست بشو نیستن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آرزو میکنم نجات پیدا کنی

    • بدون نام

      خیلی جالبه که در تحلیل این خانواده همه کاسه کوزه ها رو سر مادر خانواده شکسته و همه مشکلات رو از چشم زن دیده !
      (در حالیکه تو این سریال زن خانواده خیلی برای سالم بودن زندگیش تلاش میکرد ولی مرد حاظر به هیچ تلاشی نبود و هیچ اهمیتی به به هاش نمیداد)
      .
      .
      .
      تحلیلگر بی سواد این مطلب؛ بسیار سنتی و غیر علمی مطلب رو نوشته و کاملا مردسالارانه به قضیه نگاه کرده (و همه مشکلات رو از زن خانواده دونسته) نه کارشناسی و علمی

    • بدون نام

      مال حرام نعمت رو از انسان میگیره و تبدیل به نقمت میکنه زن خوب به زن بی اصالت و بد دهن و فرزندان خوب به این صورت

    • بدون نام

      سروش حتی وقتی زن اولش زنده بود نگاه های معنی داری به یاسمن میکرد با خانواده خودش قطع رابطه کرد خیانت کرد پزشک پولکی بود حواسش به زن و بچه هاش نبود همش به فکر پول. خیانت کرد. باز طلبکار بود با سوگند باید درست حرف میزد در مورد مادر واقعیش. نذاشت یاسمن سوگندو ببینه. چرا سوگندو نبرد پیش مشاور؟اصلا از محمدخبر نداشت .چطور جلوی زن سومش آروم شده؟ اونوقت بگو یاسمن اونطوری اینطوری

    • بدون نام

      مردک حرام خوار با پولی که از حرام به دست اورده سر زنش منت میذاشت. وای اون لحظه که گفت برای خودت این همه سال با پول من خوردی و پوشیدی، من به جای یاسمن بودم سرش رو میکوبیدم به دیوار که دیگه نطق نکنه.

    • بدون نام

      نویسنده متن آدمی بیسواد و بی تجربست و حتی درک ابتدایی از مسائل هم نداره.از این تعجب میکنم چطور همچین فردی موقعیت براش فراهمه که در چنین سایت پرمخاطبی مطلبش درج میشه؟!!
      وقتی کسی به راحتی خیانت کنه حتی عقل حیوانات هم حکم به اتمام رابطه میده چون ممکن فرد با بخشیده شدن باز هم خیانت رو تکرار کنه.
      رابطه دختر و پسر در فیلم به هیچ عنوان ناسالم نیست و اتفاقا تنها نقطه روشن زندگی دختر محسوب میشه و خلاهای عاطفی دختر رو پر میکنه جناب کارشناس!!!

    • بدون نام

      این سریال فقط در زمان خوردن شام وناهار ضبط شده:-)

    • بدون نام

      زن هایی هستند که اگر شوهرشون خیانت کنه یا بخواد طلاقشون بده ،نه درآمدی دارن ،نه خانواده ی درست حسابی و جایی که برن ،اینها چکار کنند ؟بچه ها رو ول کنند و بروند ؟ بی پول و سرپناه و پایگاه عاطفی ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج