جاباما
۸۳۹۴۱۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

روی سخن انتقادی آیت‌الله مکارم با چه کسی بود؟

روزنامه اعتماد با اشاره به اعتراض شدید آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی به افرادی که شورای عالی حوزه علمیه را زیر سوال برده اند، نوشت:اعضای این شورا را آیات رضا استادی، مرتضی مقتدایی، سیدهاشمی حسینی‌بوشهری، علیرضا اعرافی، سیداحمد خاتمی، سیدمحمد غروی و جواد مروی تشکیل می دهند.

روزنامه اعتماد با اشاره به اعتراض شدید آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی به افرادی که شورای عالی حوزه علمیه را زیر سوال برده اند، نوشت:اعضای این شورا را آیات رضا استادی، مرتضی مقتدایی، سیدهاشمی حسینی‌بوشهری، علیرضا اعرافی، سیداحمد خاتمی، سیدمحمد غروی و جواد مروی تشکیل می دهند.

۴ روز پیش بود که پس از تجمع حوزوی‌ها در قم برای حمایت از بیانیه «گام دوم» رهبری، عده‌ای بیانیه‌ای با عنوان «قم آماده قیام علیه نفاق» منتشر کردند و از مردم خواستند تا در راهپیمایی حرم تا حرم علیه تصویب پالرمو شرکت کنند. اما آنچه در این بیانیه به وضوح به چشم می‌خورد تنها حمله به سران قوا نبود بلکه این جریان حوزه را نیز نشان گرفت و در بیانیه‌ای که با «بسم‌الله قاصم الجبارین و مبیر الظالمین» آغاز شد روحانیون و حوزه‌ها را متهم کرد که چون ایستادگی نکردند خسارت‌های محض گریبان انقلاب اسلامی را گرفته و غیرت دینی فیضیه تحت‌الشعاع بعضی تعصبات قومی و تقدسات ساختگی برخی‌ها غبارآلود و پنهان مانده است.

آنها در این بیانیه هم روی کار آمدن علی لاریجانی را به دلیل اصرار معدود افراد موجه حوزوی که از مویدان آن بوده‌اند، می‌دانند. همان کسانی که به قول این جریان برنامه‌های شیطانی و زیانبار برجامیان را تایید کردند.

در واقع از این بیانیه پیداست که این جریان به حمایت و همراهی علمای قم با دولت شکایت دارند و قصور را متوجه حوزه می‌دانند. اما به همان اندازه که ماهیت این جریان مشخص نیست، معلوم نیست که آنها با عبور از حوزه‌های علمیه به‌خصوص حوزه علمیه قم که همواره در مناسبات سیاسی کشور تاثیرگذار بوده، می‌خواهند به چه چیزی دست یابند.

اما این جریان گاهی سخنگوهای شناخته‌ شده‌ای نیز دارند که در حوزه‌ها رفت‌وآمد می‌کنند و حوزه‌ها را متهم به نفوذ و سکولاریسم. درست همان چیزی که دولت نیز به آن متهم می‌شود.

نخستین‌بار سال ۱۳۹۳حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ریشه سکولاریسم را در داخل حوزه‌های علمیه دانست. بعد از آن مرداد ۹۷ با ادبیاتی دیگر تاکید کرد«همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است، بگذارید بگویم ریشه سکولاریسم در حوزه است.» همچنین در زمان سخنرانی رحیم‌پورازغدی در فیضیه قم بود که شعارهای مشهور «استخر فرح در انتظارت» سر داده ‌شد و آن زمان هم آیت‌الله مکارم‌شیرازی نسبت به سخنرانی ازغدی در حوزه واکنش نشان داد.

البته به جز حسن رحیم‌پورازغدی کسانی چون حسن عباسی نیز در حمله به حوزه علمیه و حوزویان دستی بر آتش دارد که البته نسبت به رحیم‌پورازغدی، همتای خود در نوع سخنرانی‌ها مدتی است سکوت اختیار کرده است. جالب اینجاست که در یک سال گذشته که بحث‌های این‌چنین از سوی امثال ازغدی شنیده می‌شود، موضوع نفوذ دشمن در حوزه‌های علمیه نیز از سوی برخی مسوولان قضایی و نظامی و حتی حوزوی نیز مطرح شده است.

اردیبهشت امسال منتظری، دادستان کل کشور گفته بود دشمن برای نفوذ در حوزه‌های علمیه برنامه‌ دارد. همچنین حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی قم و غلامعلی حدادعادل رییس مجلس هفتم نیز از نفوذ در حوزه‌ها گفته‌ بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آیینه.چون.نقش تو بنمود راست.خود شکن ، آیینه شکستن خطاست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج