۸۳۹۴۲۱
۵۲ نظر
۵۰۱۳
۵۲ نظر
۵۰۱۳
پ

شورای شهر، فاتحه‌ی باغ‌های تهران را خواند!

«ساخت و ساز در باغ» گرچه اتفاق تازه‌ای نیست اما به دنبال لغو مصوبه «برج ـ باغ» در شورای شهر پنجم، امیدها برای حفظ معدود باغ‌های باقی مانده در تهران بیشتر شد. امیدی که با تصویب لایحه جدید در شورای شهر با رای اکثریت آرا و صدور مجوز ساخت و ساز در ۶٢ باغ تهران به ناامیدی بدل شد.

برترین ها: «ساخت و ساز در باغ» گرچه اتفاق تازه‌ای نیست اما به دنبال لغو مصوبه «برج ـ باغ» در شورای شهر پنجم، امیدها برای حفظ معدود باغ‌های باقی مانده در تهران بیشتر شد. امیدی که با تصویب لایحه جدید در شورای شهر با رای اکثریت آرا و صدور مجوز ساخت و ساز در ۶٢ باغ تهران به ناامیدی بدل شد.

روز گذشته بر اساس این پیشنهاد مقرر شده بنا به پیشنهاد شهردار تهران، برای ۶٢ پرونده‌ای که عوارض خود را به صورت سیستمی و کامل پرداخت کردند، مجوز ساخت و ساز صادر شود. با وجود موافقت و مخالفت‌های زیاد، سرانجام اعضای شورای شهر به کلیات این پیشنهاد و استفساریه رای مثبت دادند و بر همین اساس مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ صادر شد.

شورای شهر، فاتحه‌ی باغ‌های تهران را خواند!

اسفندماه سال گذشته بود که بررسی وضعیت وخیم باغ‌های پایتخت منجر به لغو مصوبه‌ای شد که شورای شهر دوم در سال ۸۲ تحت عنوان «برج ـ باغ» آن را به تصویب رسانده بود.

به دنبال لغو مصوبه «برج ‌ـ‌ باغ»، امیدها برای تصویب مصوبه‌ای در شورای شهر پنجم که هرگونه ساخت و ساز را در باغ‌ها ممنوع کند، زنده شد. با این وجود اما چندی نگذشت که شورای شهر از لایحه‌ای رونمایی کرد که باز هم اجازه ساخت و ساز را به مالکان باغ‌های تهران می‌داد. 5 اسفند ماه کلیات مصوبه جدید مبنی بر دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری تهران با یازده ماده به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.

کلیات به تصویب رسیده این لایحه جدید اما شامل ساخت حداکثر 3 طبقه در باغات 3 تا 5 هزار متری و ضوابطی ازجمله نوع کاربری، تعداد پارکینگ، میزان گودبرداری، رسته‌های صنفی مجاز فعالیت در باغ‌ها و‌... نیز می‌شد. براساس آنچه از نتیجه جلسه تصویب کلیات این طرح در رسانه‌ها به چاپ رسیده، در بخش فرهنگی، مجوز ایجاد سالن‌های کنسرت و نمایش، موزه‌های تاریخی، هنری، نمایشگاه، فرهنگ‌سرا، کتابخانه، گالری، نگارخانه، خانه فرهنگ و کانون پرورش فرهنگی و ایجاد دفاتر مطبوعات در باغات مجاز اعلام شد.

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در تشریح این تصمیم به «روزنامه ابتکار» گفت: «در این مدت یک سال جلسات متعددی با کمیسیون‌های شورا در راستای تصمیم‌گیری در‌خصوص پرونده‌های معطل مانده برج - باغ برگزار شد. اگر مبالغ دریافتی زیاد نبود شهرداری را ملزم می‌کردیم که عوارض را پس بدهد و پروانه صادر نکند.» سالاری با بیان اینکه به دلیل حجم پرونده‌ها عنوان کردیم که شهرداری باید لایحه بدهد نه استفساریه گفت: «نهایتاً حناچی شهردار تهران لایحه‌ای را به ما ابلاغ کرد و در آن از ما خواست که در مورد ۴۷۳ پرونده تعیین تکلیف کنیم.»

این عضو شورای شهر با بیان اینکه ۶۳ پرونده عوارض خود را به صورت کامل و سیستمی قبل از هفتم فروردین ماه پرداخت کردند، خاطرنشان کرد: «براساس اطلاعات شهرداری، ۷۳ پرونده نیز قبل از آنکه بتوانند عوارض خود را به صورت کامل پرداخت کنند تشکیل شدند.»

حجت نظری، عضو شورای شهر هم به مصوبه صدور پروانه ساخت در ۶۲ باغ در قالب یک توئیتر واکنش نشان داد:

شورای شهر، فاتحه‌ی باغ‌های تهران را خواند!

با صدور مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ تهران که بیشترین آنها در منطقه یک قرار دارند، فعالان محیط‌زیست نسبت به این اقدام اظهار تاسف کردند. امید نوری، یک عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در واکنش به صدور مجوز ساخت و ساز در ۶۲ باغ پایتخت از سوی شورای شهر تهران همزمان با روز درختکاری به «ایسنا» گفت: «هنگامی‌که مجوز ساخت و ساز در باغی را بدهند باید فاتحه آن باغ را خواند.»

او با اشاره به اقداماتی که سایر کشورهای جهان برای حفظ باغ‌ها انجام می‌دهند، اظهار کرد: «سایر کشورهای جهان باغ‌ها را به عنوان باغ‌های اجتماعی به مردم و سازمان‌های مردم نهاد واگذار می‌کنند تا بتوان آن‌ها را حفظ کرد ولی برخی مصوبه‌های شهری ما باعث تخریب اندک باغ‌های باقی مانده در تهران می‌شود.»

روزنامه اصولگرای «فرهیختگان» با انتقاد از مصوبه شورای شهر درباره «برج باغ ها» نوشت: عجیب نیست؟ اینکه در روز درختکاری، نه یک روز قبل‌تر، نه یک هفته قبل و بعد‌تر، درست روز درختکاری اعضای شورای شهر تهران مصوبه‌ای با اکثریت آرا به تصویب برسانند که به موجب آن ۶۲ باغ در پایتختی که نفسش از همین کمبود دارو‌درخت‌ها به شماره افتاده است، تخریب شوند و همان پیوند نامبارک برج و باغ را عملی کنند.

همچنین در جریان تصویب ساخت‌وساز در این ۶۲ برج‌باغ ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران از مخالفان این مصوبه بود که در تشریح مخالفت خود گفت: «باید در برابر تصمیماتی که می‌گیریم، پاسخگو باشیم. نباید شریک خیانت در شهر تهران باشیم، از بین بردن ۱۶هکتار از باغ‌های پایتخت فاجعه زیست‌محیطی ایجاد خواهد کرد.

محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای چهارم که از مخالفان سرسخت مصوبه برج‌باغ‌ها بود به «فارس» گفت: «از سال ۹۲ که وارد شورای چهارم شدیم تا آخر کار سنگ باغ‌ها را به سینه زدیم و علاقه‌مند بودیم باغ‌ها حفظ شوند، هر کاری که از دست‌مان برمی‌آمد، انجام دادیم. مصوبات شورای شهر باید در جهت منافع اکثریت مردم باشد نه به منفعت قشر یا بخشی از افراد. آیا عقل به ما این اجازه را می‌دهد که ۱۶هکتار درخت ۴۰ تا ۱۰۰ ساله را قطع کنیم و باغ‌ها را از بین ببریم و بعد بگوییم که ما می‌خواهیم اینقدر میلیون درخت بکاریم. کدام عقل سلیمی این اجازه را به آدم می‌دهد؟

درنهایت با جمع‌بندی اظهارات اعضای شورای شهر فعلی و سابق شهر تهران به نظر می رسد که شهرداری هرساله بخش قابل‌توجهی از بودجه و درآمدهایش را هزینه کاشت درختان و مبارزه با آلودگی هوا می‌کند. کاشت درختانی که مصوبه قطع و نابودی‌شان در روز درختکاری توسط شورای شهر تصویب می‌شود و مجوزش برای ۶۲ باغ پردرخت صادر می‌شود تا نظیر همان چیزی که در لواسان و باقی اراضی پایتخت رخ داد، سازه‌ها به جای درختان و سبزی باغ‌ها در شهر جلوه‌گری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ وقت از یک سیستم فاسد که فقط به پول و رشوه فکر میکنه توقع انجام یک کار درست رو نداشته باشید.... خیانت به باغات تهران ...خیانت به جنگل های شمال .... خیانت به باغات شیراز...این جماعت اگه به سرسبزی ویلاهای اروپاشون امیدوار نبودن ، این جوری تیشه به ریشه ی این مملکت نمیزدن ولی متاسفانه ارزشی برای مردم و کشور قائل نیستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک داری برادر

      • رضا

        شورای شهر افتاده دست اصلاح طلبا، هر چند ماه که شهردار عوض میشه و الانم نمیدونیم کی شهرداره! یکسره هم که با پول بیت المال ماشین و کالا میخرن و بانگ رسواییش میپیچه تو فضای مجازی، حالا هم که این داستان جدید، قالیباف کجایی؟ رفیقم کجایی؟

      • شهروند

        ای آقا، حالا چه اهمیتی داره انقدر بزرگش میکنید، این مردم که عمرشون با پارازیتها و آلودگی هوا و غذای شیمیایی و آب نیتراته و نا امنی وسرقت و پراید و... نصف شده، حالا بزار تو این دو روز زندگیشون تو زندون، بجای دیدن درخت برج ببینن.... والله

      • بدون نام

        امیدوارم یک روز دستور قتل اشخاصی صادربشه .که باعث قتل درختان وباغات تهران شدن .هرجا ی این شهر میچرخیم فقط آهن پاره علم شده می بینیم.

      • j

        ✌✌✌✌✌✌

      • بدون نام

        آقا وزارت شهر سازی دیشب تو اخبار میگه ۷۶۰ برج در تهران در بالای ۲۰ طبقه بدون مجوز ساخته و فروخته شده اند ، میشه یکی بمن بگه چه جوری میشه اینکار کرد ، من مستراح خونمونو داشتم تعمیر میکردم . مامورای شهرداری سه بار درب خونه اومدن گفتن مجوز داری . نه واقعا من نمی فهمم عدالت و قانون یعنی چیییییییییییییییییییییی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • سعید

      اونا که تو این زمینه کلی به قالیباف حمله میکردن، الان کجا هستن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا کجان ؟؟

      • بدون نام

        من هم دقیقا همین سوال رو دارم!

      • بدون نام

        قالیباف که نابود گر خوبی بود.زمین خواری و کوه خواری ......زبان زده اینها باید لنگ بندازن جلو قالیباف

    • بدون نام

      از سوختن درختان باغها بوی پول به مشام می‌رسد!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چندساله پیش زمینهایی زندان اوین رو آتیش زدند کلی سر وصدا ی الکی ایجاد کردند امروز من از اونجا رد میشیم دیدم یک تابلوی دشت بهشت اونجاست وکلی برج توش ساختن دیگه نه از درختی خبری هست نه زمینی

    • امیر

      گویا بعضی از مدیران در کشور عزیزمان ایران قصد دارند سرزمین مادری ما را نابود کنند یا شاید هم زیر دستان پدر خوانده های هستند که در روز درختکاری مجوز از بین بردن باغات تهران را صادر میکنند . بهر حال انسانهای بی هویت نسبت به وطنشان و کشورشان هیچ مسئولیتی ندارند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افراد بی هویت، یا بی اصل و نسب. بجا بود.

      • بدون نام

        دقیقااااا بی هویت

      • لیلا

        بی هویت و خیلی خوب اومدید

      • j

        ✌✌✌✌✌✌✌

    • بدون نام

      خوب این شورا خواست از دیگر نهادها و دستگاه ها که کمر به نابودی مملکت بستند عقب نماند و حقوق شان حلال باشد امروز هر کس ایران را بیشتر نابود کند از حقوق بیشتری برخوردار است به حقوق کارگران نگاه کنید وقتی برای تولید و رونق کار میکنند چقدر میگیرند

    • شهاب امینی فرد

      بدرک به جهنم

    • ج

      آن موقع که این کار شروع شده وهمه ی اقدامات انجام شده کارهای اداریشان تمام شدعوارض وجریمه وغیره را شهرداری زمان قالیباف ازصاحبان باغات جهت ساخت وسازگرفته کور و کر ولال بودی حالا که ایشون تمام کارهای اداری راانجام داده ومجوزساخت دارداین شهرداری چطوری جلوگیری کندمنطورشمابازور واردبشه خیلی پوستین.........

    • بدون نام

      سلام قالیباف کجایی که گند زدن به همه چی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قالى بيا اوضاع خيلي خرابه

    • رضا محمدی

      فاتحه ما هم خوندست چه برسه ب باغ

    • وحید

      هر چه زودتر تهران رو نابود کنیم باغ به ه دردی میخوره این ۶۳تا باغ فکر کنم مال ۶۳تا نماینده است اگه مال مردم عادی بود عمرا میذاشتن بسازن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که از دستورات قالیباف برای برج باغ تخریب زمینهای نیاوران حقانی عباس اباد گله‌میکردید په شد تن به اینکار دادید مردم باید خود جوش هم شورا را منحل کنند نیاز نداریم و هم جلو ساختمان سازی نهاد ها پولدارها رابگیرند

      • بدون نام

        متاسفیم برای مردم با این انتخاب که کردند هیچ کاری نمیکنند که‌هیچ در حال تخریب تهران هستند روزنامه ها عقیم شده اند باید ابروی انان را ببرند متاسفانه مطالب بدرد نخور بخورد مردم میدهند باید صدای مردم باشند

      • بدون نام

        کاملا درسته

    • سلطان

      همه چیزو نابود کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه چیز و همه چیز را

    • ضد امریکا

      بهتره اسم روز درختکاری به روز نابودی درخت نام گذاری بشه.این جمعیت بالا نشین دقیقا هر کاری درست باشه خلافش رو انجام میدن.

    • بدون نام

      از اولش هم من گفتم دارو دسته رفسنجانی و شورای شهر اصلاحات دنبال پول و اهل رشوه زدوبند هستند . پول نجومی بهشون نرسه تهرانخواری می کنند . ضمنا دست شوراها طبق قانون چقدر برای صدور مجوز اراضی ملی و باغ ها و زمین های کشاورزی باز است . شمال را که بلعیدن تهران که اینجوری ، اصفهان که بغل نقش جهان . شوش که بغل میراث ده هزار ساله و منطقه کورش کبیر و شیراز که مترو زیر بنای تاریخی ، واقعا کی می خواهد فرهنگ و محیط زیست و بافت تاریخی را از دست منافع قدرت بدست ها نجات بده ، خدا می داند .

    • بدون نام

      کلا 40سال است که کمر به تخریب ایران بسته اند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازشورائی که درراس ان پسرهاشمی باشدتوقع خدمت نداشته باش

      • بدون نام

        همشون کمر به نابودی کشور بسته اند یکی از یکی خائن تر

    • بدون نام

      اساتید بزرگوار به فکر بشریت نیستند، بیان به فکر باغ و درخت باشند. پول رو چسبیدن، پول

    • بدون نام

      دغدغه شما به جاست
      من هم ارتباطي به شهرداري ندارم
      ولي
      بعيد ميدونم اين تعداد پرونده چيزي از باغهاشون باقي مونده باشه ، قبلا نابود شده و كار جلو رفته و . . . چند وقت معطل مونده
      با اين مصوبه اگرچه عده اي پولدارتر ميشن
      ولي حداقل همسايه هاشون از سالها خاك و خل و دردسر راحت ميشن
      ضمن اينكه معمولا اينها رو موظف به برخي خدمات شهري هم ميكنن كه در نهايت از اون وضعيت كارگاه نيمه كاره و . . . بهتره در هر صورت

    • از کجا به کجا رسیدیم

      خیلی وقته که فاتحه اخلاق ، منش ، رفاقت ، دوستی ، صداقت و امانتداری ، لوطی گری و مردانگی و ... خوانده شده . باغهای تهران هم روش !

    • بدون نام

      این مملکت را باید ول کرد تا بطور کامل در فاضلاب غرق گردد  خجالت آور است همه در این جا به فکر منافع مالی هستند ،نه حیات مردم چرا که بعد از مدتی آنطرف اب هستند
      قابل تامل....!!
      با وجودیکه عراق پس از:
      جنگ با ایران،
      جنگ با کویت،
      جنگ با آمریکا،
      درگیر جنگ داخلی
      و جنگ با داعش شده...
      ولی کشورمان در این مدت در امنیت بوده...،

      ارزش دینار عراقی در برابر ریال ایران، پنجاه برابر بیشتر است
      پس نتیجه اخلاقی که مشکل ما عدم مدیریت و احترام به ایرانی بودن است

    • بدون نام

      من تعجبم ازاینه هنوزیک روزازتاکیدوسفارش مقام معظم رهبری مبنی بروسعت درختکاری وجنگلبانی نگذشته که این خبرکه قلب وروح هرایرانی میهن دوست رابه درد میاره منتشرمیشه ووطن پرستان مسوول هیچ عکسالعملی انجام نمی دهند گویا خودشون باید ذینفع باشند که دربرابرچشمان به ظاهربازشون بایدقامت سبزورعنای درختان چندصدساله که میراث تمام ملت هستند باتیزی اره ای درچند دقیقه سرنگون بشه اون ازخزر اونم چابهاروقشم ایندفعه بجای روز احیا طبیعت باتبربجان طبیعت افتاده اند اقایان مسوولین بی تفاوت نباشید

    • بدون نام

      این هم از لیست امید
      وقتی بدون فکر رای داده میشه نتیجه همینه......

    • بدون نام

      وقتی اولین جلسه شون به خرید تبلت و خودرو ختم میشه.چه انتظاری دارید از این لیست امید.ما هم به حضرت عزرائیل برای سر زدن به شما امیدواریم.

    • علی

      دیگه غلط کنم به کسی رای بدم
      من از همه عذرخواهی میکنم که به لیست این عوضیها رای دادم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رای هم نمیدادی فرقی نداشت

    • بدون نام

      چرا مقامات ریسجمهور شهردار نمایندگان تهران دادستان تهران به این مصوبه ضد مردمی و خلاف محیط زیست ناقض حقوق مردم ویرانگر اب و هوا هیچ هیچ عکس العملی نشان نمیدهند وا لله شورای شهر نباشد بهتر است اصلا حقوق میگیرند از کیسه مردم که چه کنندباید فورا فورا فورا دادستان تهران جلو این مصوبه صد منافع عموم را بگیرند

    • بدون نام

      خدای من چرا این همه اخبار بد

    • بدون نام

      باز برید لیستی رای بدید

    • بدون نام

      ای نابودگران تهران خدا نابودتان کنند.شورای شهر برای نابودی شهر اومد.شهردارهم فقط با دوچرخه‌سواری عوام فریبی کند

    • بدون نام

      فقط به فکر چاپیدن باشید باغها رو نابود کنید کوه رو ازبین ببرید به جاش ساختمان وبرج بسازید.یعنی هیچ جای دنیا به این اندازه طبیعت رونالدو نکردن که این مسولین بی صفت نابود کردن

    • بدون نام

      این هم از اصلاح طلبان شهرداری تهران چشممان روشن

    • بدون نام

      جای خالی سردار قالیباف

    • بدون نام

      تف به روی قاتلان باغهای تهران،مردم برای اعتراض به این تصمیمات کثیف وخائنانه شورای شهر باید درجهت حفظ باغات جلو درب شورای شهر تجمع کرده واز این فاجعه جلو گیری کنند.خودمان به داد شهرمان برسیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج