جاباما
۸۳۹۴۲۹
۱ نظر
۵۰۴۴
۱ نظر
۵۰۴۴
پ

۱۶ اسفند، «روز کارگردان» نامگذاری شد

هشتمین شب «کارگردانان سینمای ایران» با حضور هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

خبرگزاری صبا: هشتمین شب «کارگردانان سینمای ایران» با حضور هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

۱۶ اسفند، «روز کارگردان» نامگذاری شد

هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران برگزارشدبه گزارش خبرنگار صبا، هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران عصر چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه با حضور جمعی از هنرمندان، کارگردانان و اهالی رسانه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی چون سیروس الوند، مرضیه برومند، فرشته طائرپور، محمدبزرگ نیا، پوران درخشنده، کتایون ریاحی، علی اکبر ثقفی، علی قائم مقامی، کامران ملکی، مرتضی و مصطفی رزاق کریمی، احمد امینی، علیرضا امینی، امیر عرب، خسرو معصومی، مسعود جعفری جوزانی، مصطفی کیایی، سیامک شایقی، سعید پورصمیمی، روح الله حجازی، علیرضا داوودنژاد، نادر مقدس، واروژ کریم مسیحی، مجید توکلی، پناه بر خدا رضایی، مهرداد اسکویی، ابراهیم مختاری، نوید محمودی، بهروز افخمی، مقصود جباری، آرش معیریان، حمید زرگرنژاد، جلیل شعبانی، قربان محمدپور، بهمن فرمان آرا، افسانه پاکرو و‌ جمعی دیگر از اهالی هنر در سالن همایش های برج‌میلاد با قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی با اجرای داریوش فرهنگ آغاز شد.

داریوش فرهنگ در ابتدای این مراسم گفت: می خواهم به پیشکسوت این حرفه که راه را برای ما هموار کردند تبریک بگویم. تبریک می گویم به کارگردانی که خیلی کار می کند و خیلی کار نمی کند. قبل از شروع جشنواره از دبیر شب کارگردانان سینمای ایران پوران درخشنده می خواهم که با شما صحبت کند.

پوران درخشنده دبیر هشتمین شب کارگردان سینمای ایران با حضور روی سن بیان کرد: هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران درحالی آغار می شود که روز درخت کاری است. در این روز اگر درخت دوستی ها کاشته شود چه میوه ها و ثمرها که نمی دهد.

وی افزود: در این شب یاد بسیاری از هنرمندانان را زنده می کنیم که درخت به جا مانده از سینما را کاشتند تا ما ثمرش را ببینیم. این تناور درخت سینما نیاز به هرس دارد. این هرس شاید با قوانین دست و‌ پا گیر همراه باشد، این درخت برای پربار شدن همچنان نیاز به آفت زدایی دارد. سینما وقتی پربار و با طراوت است که در عرصه هنری بدرخشد.

درخشنده اضافه کرد: دلم می خواست حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در این مراسم حضور داشت و درخواست خود را می گفتم.
تا زمانی که سینما به عنوان یک هنر-صنعت شناخته نشود مشکلات کپی رایت و مالیات ارزش افزوده پابرجاست.

وی اضافه کرد: جای شهلا ریاحی به عنوان فیلمسازی که ۶ دهه پیش فیلم ساخته خالی است و دوست داشتیم در این مکان حضور داشته باشد.

علی درویش پور رییس برج میلاد نیز در این مراسم گفت:خوشحالم شب آخر کاری من به میربانی اهالی هنر گذشت. امیدوارم همواره پرامید و پر توان به مسیر خود ادامه دهید و‌ ثابت قدم باشید و شبی خوب را سپری کرده و کاستی ها را ببخشید.

در ادامه مراسم کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران پخش شد.

داریوش فرهنگ در ادامه یادی از رسول ملاقلی پور و همایون شهنواز کرد که سالیان سال برای این سینما زحمت کشیدند و حالا در بین همکاران خود نیستند.

محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان دیگر سخنران مراسم بود که اذعان کرد: وقتی در حوزه کار صنفی در این مقام قرار می گیری متوجه می شوی در دوره های قبل چه میزان برای این حوزه زحمت کشیده شده است، از حضور شما در مراسم تشکر می کنم.

محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران گفت: سینمای ایران در سال های اخیر وام دار تلاش های پیشکسوتان است و بسیار خرسندیم که میزبان شما عزیزان هستیم. نقشی که امروز سینما در عرصه فرهنگ و جامعه دارد نقشی بی بدیل است.

در ادامه کلیپی از وحید جلیلوند پخش شد و از وحید جلیلوند دعوت شد تا برای دریافت تندیس کانون روی صحنه برود و از او تجلیل شود.

پوران درخشنده، محسن امیریوسفی، علی درویش پور، مصطفی کیایی برای تجلیل از وحید جلیلوند روی صحنه حاضر شدند. پیروز حناچی شهردار تهران نیز در مراسم حاضر شد و‌ کتابی را به عنوان هدیه به جلیلوند اهدا کرد.

وحید جلیلوند تجلیل شد

وحید جلیلوند در سخنانی گفت: این تندیس برایم بسیار ارزشمند است. الهی سایه بزرگترهای جمع لحظه به لحظه بر سرمان باشد.

در ادامه مراسم کلیپی از «مدرسه موش ها»ی مرضیه برومند پخش شد و مرضیه برومند به عنوان هنرمند دوم برای تجلیل روی سن آمد.

درخواست مرضیه برومند از شهردار تهران

پوریا عالمی با حضور در صحنه درباره مرضیه برومند صحبت کرد‌ و پس از آن احمد امینی، پوران درخشنده، پیروز حناچی و نرگس آبیار برای تجلیل از مرضیه برومند روی صحنه آمدند.

مرضیه برومند گفت: من تقدیر امشب را به حساب تقدیر از سینمای کودکی می گذارم. شاید این اولین بار است که در مراسم خانه سبنما از سینمای کودک تجلیل می شود. در خانه سینما ما را تحویل نمی گیرند و‌لی این سینمای کودک است که بر اقتصاد سینما تاثیر گذاشته است در حالی که سینمای کودک مهجور مانده است. آقای حناچی شهر ما سالن سینمای مخصوص کودکان ندارد، از شما درخواست می کنم سینمای کودک را جدی بگیرید.

تجلیل سوم از ناصر غلامرضایی فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان بود که کلیپی از او پخش شد و عبدالله باکیده برای صحبتی درباره او روی صحنه رفت.

در ادامه عبدالله باکیده گفت: از کانون کارگردانان تشکر می کنم. در این سالن فیلمسازان بزرگی هستند که شاید زمانی ما آنها را باور نمی کردیم و الان به این جایگاهی رسیده اند که ناصر غلامرضایی یکی از آن هاست. ناصر غلامرضایی نیاز به تعریف امثال من ندارد، او کسی است که به فرهنگ بومی با علاقه نگاه کرده است.

نادرمقدس، وحید موساییان، مسعود رایگان و پوران درخشنده برای تجلیل از ناصر غلامرضایی به صحنه آمدند.

ناصر غلامرضایی نیز گفت: تا پیش از این سینمای بومی جایگاهی نداشت و الان خوشحالم‌ که در سینما فرهنگ های مختلف و‌ خرده فرهنگ ها به تصویر کشیده می شود.

در این بخش مراسم شهردار تهران به همه تجلیل شدگان سکه و بن اهدا کرد.

حناچی با حضور در سن اظهار کرد: اگر درباره کشورمان بخواهیم از چند جاذبه یاد کنیم قطعا بعد از میراث فرهنگی و طبیعی، سینمای ایران یکی از آن جاذبه هاست. به ندرت شهری وجود دارد که این تعداد هنرمند در آن وجود داشته باشد. تلاش خانواده شهرداری این است که این سرمایه عظیم پاس داشته شود.

وی افزود: سرمایه شهر بنای بلند نیست بلکه هنرمندان و خلاقان هستند که قطعا با این نگاه شهر به نحو دیگری اداره می شود. استفاده از هنر و زیبایی یکی از راهکارهای ماست‌. حال مردم خوب نیست به گونه ای که اگر از مردم بپرسید رنگ شهر چیست خواهند گفت خاکستری بنابراین باید تلاش کنیم با استفاده از زیبایی شناسی شهر را تغییر دهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: در کوتاه مدت برای حل مشکلات شهر راهی جز همکاری مردم نداریم، از همین رو از شما می خواهم به کمپینی برای بهتر اداره شدن شهر بپیوندید. این را هم باید عنوان کنم فردا به مناسبت قدردانی از همایون شهنواز خالق «دلیران تنگستان» از تندیسی او در شهر پرده برداری می شود.

در ادامه داریوش فرهنگ با اعلام خبری اعلام کرد: به پیشنهاد کانون کارگردانان و موافقت شورای شهر تهران روز ۱۶ اسفند به عنوان روز کارگردان اعلام می شود.

در ادامه کلیپی از واروژ کریم مسیحی پخش شد و بهمن فرمان آرا درباه او گفت: ارامنه سهم به سزایی در سینمای ما دارند و‌ واروژ راه بیضایی را انتخاب کرده است. با توجه به سیستم سرمایه گذاری حال حاضر سینما آدم دلش می سوزد که فردی مانند او نمی تواند کار کند. ما کارگردان هایی داریم که از فیلم به سریال می روند و از سریال به فیلم و چه کسی مدیریت مالی آن ها را برعهده دارد؟ خوشحالم که برای صحبت راجع به واروژ کریم مسیحی روی صحنه هستم.

محمدرضا عرب، خسرو معصومی، همایون اسعدیان، سعید پورصمیمی بهمن فرمان آرا، ‌پوران درخشنده و رضا میرکریمی برای تجلیل از واروژ کریم مسیحی روی صحنه رفتند.

واروژ کریم مسیحی و ۱۸ سال فیلم نساختن!

واروژ کریم مسیحی در پاسخ به اینکه چرا ۱۸سال فیلم نساختید، گفت: من جواب این سوال را نمی دهم چون این جا جایش نیست. از بهمن فرمان آرا تشکر می کنم ولی فکر می کنم در حرف هایشان اغراق کردند. از کانون کارگردانان تشکر می کنم که باعث شدند من دوستانم را ببینم.

داریوش فرهنگ در ادامه به اعلام خبر دیگری پرداخت و‌ گفت: نسخه مرمت شده فیلم «طلسم» و «پرده آخر» در جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده می شود‌.

پس از آن کلیپی از نصرت الله کریمی بازیگر، نویسنده و کارگردان پخش شد و سیروس الوند برای صحبت راجع به او روی صحنه رفت.

سیروس الوند گفت: نصرت الله کریمی برای نوشتن فیلمنامه «محلل» بازداشت می شود و به زندان اوین می افتد، پس از آن این فیلم در زندان برای عده ای نمایش داده می شود و‌ پس از پایان فیلم می گویند با چه دستی این را نوشتی و به دلیل توهین به قرآن قصد داشتند دستش را قطع کنند که مرحوم احمد خمینی نگذاشت دست او قطع شود.

وی اعلام کرد: نصرت کریمی هنرمند بزرگی است ولی حیف که از لحاظ فیزیکی نتوانست به این مراسم بیاید.

علیرضا داووند نژاد، مهدی فخیم زاده، سیروس الوند، بهروز افخمی، پوران درخشنده روی صحنه آمدند و لوح تقدیر را به دختر نصرت الله کریمی اهدا کردند.

دختر نصرت الله کریمی پس از دریافت تندیس پدرش از قول او گفت: از انجمن صنفی و کانون کارگردان ایران تشکر می کنم. سینما هنری دشوار است اما موثر. سینما هنر شریفی است به شرط آن که دروغ نگوییم. شاکرم بابت سال هایی که فیلم ساختم و نساختم، سال هایی که فیلم‌ نساختم مجسمه ساختم. امیدتان را از دست ندهید و در همه مراحل پایداری داشته باشید.

تجلیل آخر از مسعود جعفری جوزانی صورت گرفت و محمدتهامی نژاد درباره مسعود جعفری جوزانی گفت: آقای جوزانی از اواخر دهه چهل کار نوشتن را شروع کردند و تصورم این است که نوع نگاهشان در همه سال ها تداوم داشته است. کارهای او به عنوان نگاه جامعه شناسی شهری قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: جعفری جوزانی کار پژوهش های مردم نگاری کرده است و حتی در «شیرسنگی» نوع کلمات و دیالوگ ها دارای بافت هستند. بررسی آثار او فرصتی برای شناختن تاریخ ایران است.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، منوچهر شاهسواری، صلح میرزایی، علی درویش پور و پوران درخشنده برای اهدای تندیس جعفری جوزانی به صحنه رفتند.

مسعود جعفری جوزانی پس از تجلیل گفت: خوشحالم این جشن بدون نگاه های سیاسی به افراد برگزار شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد بستانسرا

      مگه ما توی ایران کارگر داریم .همه پولداریم وسرمایه دار کارگر از کشورهایی که نفت ومعادن ندارن میاریم .اونا باید روز کارگر داشته باشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج