۸۳۹۸۶۷
۷ نظر
۵۰۰۹
۷ نظر
۵۰۰۹
پ

ترکیه آبگیری سد ایلیسو را از سر می‌گیرد

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور ژوئن آینده (خرداد- تیر) آبگیری سد ایلیسو بر رود دجله را از سر خواهد گرفت.

ایرنا: به نقل از خبرگزاری 'رویترز'، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته در شهر 'ماردین' در جنوب شرق ترکیه و در نزدیکی سد 'ایلیسو' اعلام کرد که هزینه بهره برداری از این سد، ۸.۵ میلیارد لیره (۱.۶ میلیارد دلار) بوده و از این طریق سالانه ۱.۵ میلیارد لیره به اقتصاد ترکیه کمک خواهد شد.

قرار است هزار و ۲۰۰ مگاوات برق مناطق جنوب شرقی ترکیه از طریق این سد تامین شود.

پیشتر در تابستان گذشته و همزمان با بهره برداری و آبگیری یک هفته ای از سد ایلیسو، عراق به دلیل کم شدن حق آبه خود از رود دجله از ترکیه شکایت کرد و پس از آن آنکارا مجبور به متوقف کردن فعالیت های خود در سد ایلیسو شد.

ترکیه آبگیری سد ایلیسو را از سر می‌گیرد

بغداد معتقد است که بهره برداری ترکیه از سد ایلیسو، عراق را با بحران شدید آب مواجه خواهد کرد زیرا رود دجله یکی از دو منبع مهم تامین آب در کل عراق به حساب می آید.

از سال گذشته بحران آب در عراق باعث ممنوعیت کاشت برنج در این کشور و ترک زمین های زراعی از سوی کشاورزان شده است.

تصاویر منتشر شده از شمال عراق در زمان آغاز آبگیری سد ایلیسو نشان می داد که کف رودخانه دجله در این مناطق کاملا نمایان شده و در بغداد کودکان به دلیل پایین آمدن آب رودخانه، در مناطق عمیق رودخانه، در حال بازی هستند.

کارشناسان معتقدند که آبگیری سد ایلیسو، ترکیه را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد و زیر آب رفتن مناطقی با عمر 12 هزار سال در این کشور، بخشی از پیامدهای بهره برداری از سد ایلیسو است.

سد ایلیسو بعد از سد آتاتورک، دومین سد بزرگ ترکیه است که اولی بر رودخانه دجله و دومی بر رودخانه فرات بنا شده اند.

این سد قادر به ذخیره 11 میلیارد و 40 میلیون مترمکعب آب است و مساحت دریاچه پشت سد حدود 300 کیلومتر مربع است و چند ماه طول می کشد که آبگیری کامل این سد به پایان برسد.

ترکیه طی سی سال گذشته مشغول ساخت مجموعه‌ ای از سدهای کوچک و بزرگ (شامل 22 سد و 19 طرح آبی ـ برقی) بر روی رودخانه های دجله و فرات بوده است که در مجموع به آنها 'پروژۀ آناتولی جنوب شرق' گفته می شود.
ترکیه همچنین نسبت به انتقادات دولت های مرتبط با این رودخانه ها و اعتراضاتی که اقدام ترکیه را مغایر حقوق بین‌الملل آبی می خواند، بی ‌توجه بوده است.

بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند نوع بهره برداری ترکیه از رودهای دجله و فرات منشا وقوع پدیده هایی همچون ریزگردها و بیابان زایی و از عوامل اصلی آسیب رسیدن به اکوسیستم منطقه می باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تركيه بيجا ميكنه. اگر لازم بشه ما سلحشوران آريايى همچون ابابيل بر سر اين سد فرود خواهيم آمد و در طرفه العينى آن را نيست و نابود خواهيم كرد

      پاسخ ها

      • سعید

        فقط حواست باشه به طرفه العینی خودتو نابود نکنی

    • بدون نام

      اردوغان یک وحشی تمام عیار است او یک دیکتاتوره یک ضحاکه انشااله کاوه آهنگر زمانه دیگری پیدا شود اورا از سر زمین زمان بردارد

    • بدون نام

      مگه عراق از نفتش به ترکیه می ده ، ترکیه از منابع آبیش استفاده می کنه تا انرژی برق تولید کنه ، عراقی ها هم با اون همه منابع نفت غلط می کنند برنج می کارند ، اگه آب می خواند باید پولش بدن اگه نفتشون مفت دادن به ترکیه آنوخت توقع آب مفت داشته باشند

    • بدون نام

      آقایی 21:33
      عزیزم تو از حقوق بین اللملی هیچ علم و سوادی نداری...توی همه جای دنیا مسله آب فرق میکنه. همه جا حقه اب دارن. آب جریان خودش داره نمیشه الکی جلوش گرفت..بیسواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علامه دهر،با سواد جون ،سوادتم بزار در کوزه مثل مدرکت آبش بخور ، اینجا خاورمیانه است نه هرجای دیگه دنیا ،وعراق هم کشور نیست که زیاد پایبند حقوق بین الملل باشه ، کشوری که از بمب شیمیایی استفاده کرده حقوق بین الملل حرف گنده تر ازدهنش ، عراقی ها بهتر زهر مار بخورند تا آب

      • بدون نام

        وقتی چند سال دیگه عراق بابت آب به ترکیه پول داد انوقت می فهمی حقوق بین املل یعنی کشک ،هیچ کشوری منافع ملی خودشو فدای حقوق بین املل نمی کنه جزء ایران ، ایران هم بهتر از ترکیه ،تاجیکستان آب شیرین بخر تا آب بوگندوی ،عمان ،خزر شیرین کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج