۸۳۹۹۹۷
۱۴ نظر
۵۰۱۱
۱۴ نظر
۵۰۱۱
پ

نشریه قطری «العربی الجدید»:

آیا روحانی اصولگرا شده است؟

«دشمن» یا «دشمنان»، عبارتهایی بود که چندین بار توسط حسن روحانی در جریان سخنرانی اش در روز چهارشنبه در جمع مردم رشت، تکرار شد. مقصود رئیس جمهور ایران از «دشمنان»، آمریکا و هم پیمانان منطقه ای و بین المللی آن است. عبارتهایی که بیش از ۱۵ بار از سوی روحانی تکرار شد.

پایگاه خبری انتخاب: نشریه قطری «العربی الجدید» نوشت: «دشمن» یا «دشمنان»، عبارتهایی بود که چندین بار توسط حسن روحانی در جریان سخنرانی اش در روز چهارشنبه در جمع مردم رشت، تکرار شد.

مقصود رئیس جمهور ایران از «دشمنان»، آمریکا و هم پیمانان منطقه ای و بین المللی آن است. عبارتهایی که بیش از ۱۵ بار از سوی روحانی تکرار شد.

در ادامه این مطلب آمده است: روحانی به تکرار این تعبیرهای اصولگرایانه اکتفا نکرد و حتی به صراحت گفت:«اختلافات ایران با آمریکا نه قابل مذاکره است نه قابل مصالحه؛ و هر عقب نشینی در برابر آمریکا به معنای از دست دادن تمام دستاوردهاست».

چنین کلماتی نشان دهنده تغییر بزرگی در گفتمان ویژه رئیس جمهور اعتدال گرای ایران یا شیخ دیپلمات است.

این در حالی است که روحانی از برجسته ترین داعیان دیپلماسی و مذاکره در ایران، برای حل مشکلات خارجی آن و شاگرد بر حقّ مکتب سیاسی هاشمی رفسنجانی محسوب می شود،که همواره به گفتگو برای حل اختلافات ایران و آمریکا دعوت می کرد.

این گرایش روحانی در شکستن تابوی مذاکره و تماس با دولت آمریکا و ورود به مذاکرات هسته ای با دولت اوباما نمایان شد.

اما حالا، تحول در مواضع شیخ دیپلمات ایران، باب سوالهای متعددی را در خصوص انگیزه های این تغییر، گشوده است. آیا روحانی یک اصولگرا شده و عبای اصلاح طلبی را از شانه خود کنار زده است؟

برای پاسخ به این سوال، اگر ده ماه به عقب برگردیم، می بینیم که خروج ترامپ از توافق هسته ای، به تدریج تغییراتی را در خطاب خارجی روحانی ایجاد کرد؛ بدین معنا که سبب اصلی این تغییر، به خروج آمریکا از توافق هسته ای باز می گردد؛که بزرگترین دستاورد دولت روحانی محسوب می شد و توانسته بود به تحریمهای بین المللی علیه ایران پایان دهد.

اما اقدام نسنجیده ترامپ باعث شد بار دیگر این تحریمها برگردد و روحانی مورد انتقاد جریان اصولگرا قرار گیرد. در ادامه، روحانی به مناسبتهای مختلف در برابر اقدام دولت ترامپ اظهار خشم کرد.

اما باید در نظر داشته باشیم که استفاده از ادبیات اصولگرایانه در لابلای صحبتهای روحانی به معنای چرخش او به سمت جریان اصولگرا و رویگردانی از اصلاح طلبها نیست؛ چرا که وی در حالی فریاد مبارزه طلبی را بر سر آمریکا بلند کرده، که در داخل نیز با دشمنان سیاسی خود درگیر است؛ تا حدی که موضوع استیضاح او در مجلس نمایندگان ایران نیز مطرح شد.

به این ترتیب، می توان گفت که حمله لفظی روحانی به آمریکا و هم پیمانان آن، از معرکه داخلی با دشمنان سیاسی اش به دور نیست و در حالی که مخالفان می کوشند دولت روحانی را مسئول وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران نشان دهند، وی در واقع با هجوم به ایالات متحده قصد دارد به نوعی غیر مستقیم به انتقادهایی که به عملکرد دولتش می شود پاسخ داده و این مهم را روشن کند که واشنگتن مسئول اصلی اوضاع اقتصادی کنونی در ایران است.

علاوه بر این، علت احتمالی دیگری که می توان برای تغییر خطاب روحانی مطرح کرد، آن است که وی قصد دارد در چارچوب استراتژی «متحد کردن موضعگیریها» و اتخاذ «وضعیت حمله» در مقابله با آمریکا در این زمان حساس، عمل کند؛ به گونه ای که از ایران صداهای مختلفی شنیده نشود.

نمود عینی سیاست فعلی ایران در قبال آمریکا را در سه مانور نظامی نیروهای مسلح این کشور و اظهار نظرهای قاطع فرماندهان نظامی و رئیس شورای امنیت ملی ایران، علی شمخانی، علیه آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آن، می بینیم.

در هر حال، انگیزه روحانی از تغییر خطاب دیپلماسی نرمش به ادبیات تند و تیز در مقابله با دشمنان ایران، هرچه که باشد، نشان می دهد که رئیس جمهور ایران از دیپلماسی و مذاکره بعنوان گزینه ای برای تعامل با ایالات متحده ناامید شده است و در این شرایط، به نظر می رسد نزاع بین ایالات متحده و ایران، به پیچیده ترین مراحل خود رسیده و تمام احتمالات به روی آن گشوده شده است؛ حتی گزینه های خطرناکی که تا دیروز بعید به نظر می آمد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بس کنید بداد مردم برسید گرانی بیداد کرده

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAAAA

        روحانی روزهای فرد اصولگراست،
        روز های فرد اصلاح طلب،
        روزهای جمعه مسلمان،

    • بدون نام

      این روحانی هر چی باشد به درد کشور و مردمش نمیخورد

    • بدون نام

      نه روحانی فقط دورو است والان گندهایی که برا اصلاح طلبا زد زیر پاش سست شده وبرای بدست اوردن دل اصولگراها داره نقش بازی میکنه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا هر چی دلواپس ها میگن درسته من میخوام دلواپس بشم کم کم اصلاح طلبها هم دارند حرفای اونارو میزنند

    • بدون نام

      ما ن اصول گرا میخوایم ن اصلاح طلب ما وجدان بیدار میخوایم و خدا ترس

    • بدون نام

      ما ن اصول گرا میخوایم ن اصلاح طلب ما وجدان بیدار میخوایم و خدا ترس ...

    • بدون نام

      صبر کنید روحانی گفت من همه چیز را حل می کنم او گفت من دیپلماسی را بلد هستم ودیگران این هنر را ندارند

    • بدون نام

      روحانی اگر اجازه موشک پرانی واشغال سفارت نمیداد رشته هایش پنبه نمیشد دریغا هر بار در انتخابات مردم باامید به تغییر رای دادند اما تمامیت خواهان هر مردم را ناامید کرده ومانند بازی مار پله ما رابه نقطه صفر برگرداندند .حالا قدر دیکتاتوری پهلوی ها را میدانیم کاش هر گز اجازه نمیداد بیگانگان کشور مارا به چنین نکبتی گرفتار کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهم حل کردن مشکلات مردم نه حزب

    • بدون نام

      بابا بس کنید .اصلاح طلب و اصولگرا همه سیا بازی هستش برا فریب افکار عمومی.بداد مردم بدبخت برسید

    • بدون نام

      از هر طی که باد بیاید

    • بدون نام

      مگرنبوده؟

    • سیمرغ

      روحانی از همان اول اصولگر بود او یک محری امنیتی بود که خودشو اصلاح طلب جا زد ولی بازی اصلاح طلب اصولگر تمام شده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج