۸۴۰۰۲۶
۱۶ نظر
۵۰۰۰
۱۶ نظر
۵۰۰۰
پ

با مالکیت مشترک، تراکتور ۶ امتیاز از بقیه جلوتر است

یکی از مباحثی که در سال‌های اخیر به‌شدت در فوتبال ایران بالا گرفته، بحث شفافیت مالکیت باشگاهی و همچنین واگذاری سهام باشگاه‌ها از دولتی و نظامی به بخش خصوصی است.

فرهیختگان: یکی از مباحثی که در سال‌های اخیر به‌شدت در فوتبال ایران بالا گرفته، بحث شفافیت مالکیت باشگاهی و همچنین واگذاری سهام باشگاه‌ها از دولتی و نظامی به بخش خصوصی است.

از طرف دیگر بحث استاندارد شدن فوتبال ایران و مطابقت آن با قوانین جهانی نیز بسیار مطرح شده که می‌توان آخرین نمونه آن را در بحث‌های مربوط به مالکیت مشترک زنوزی بر دو تیم تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز دانست. مالکیت مشترکی که به آرامی برای میلیاردر تبریزی به یک معضل تبدیل شده است.

قصه یک مالکیت دوگانه

پست اینستاگرامی علیرضا خطیر، معاون باشگاه استقلال در روزهای اخیر جنجال و سروصدای زیادی برپا کرد. خطیر بعد از بازی دو تیم ماشین‌سازی و تراکتورسازی با آوردن بخش‌هایی از قوانین فیفا درمورد باشگاه‌داری، با کنایه اعلام کرد فوتبال پاکم آرزوست! کنایه‌ای که سروصدای زیادی به پا کرد و حتی بهتاج، مدیرعامل تراکتورسازی نیز در مصاحبه با فارس تاکید کرد منظور خطیر خطاب به این دو باشگاه نبوده است!

پست خطیر چه بود؟

خطیر در پست اینستاگرامی خود تصاویری از بندهای اساسنامه فیفا را به نمایش گذاشت که مفهوم آن این بود که هیچ فردی اجازه مالکیت دو باشگاه در یک لیگ را ندارد و چنین کاری صراحتا ممنوع است. این متن قانونی البته قبلا هم به وقت انتقال مالکیت باشگاه تراکتورسازی به زنوزی مطرح شده بود.

سال قبل زنوزی مالکیت دو باشگاه گسترش فولاد در لیگ برتر و ماشین‌سازی در لیگ دسته اول را برعهده داشت و بعد هم تراکتورسازی را خریداری کرد. بعد از این اتفاق، او امتیاز تیم‌های لیگ برتری و دسته اول خود را با هم تغییر داد تا ماشین‌سازی را به لیگ برتر برگرداند. همچنین امتیاز تیم دسته‌اولی خود را به ارومیه منتقل کرد تا تمام تمرکزش را روی دو تیم لیگ برتری خود بگذارد.

دفاع نصیرزاده

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی تبریز با رد هرگونه غیرقانونی بودن مالکیت همزمان زنوزی روی دو باشگاه تاکید می‌کند که این کار قانونی است.

نصیرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار «فرهیختگان» در این خصوص گفت: «دو باشگاه تراکتورسازی و ماشین‌سازی هر دو زیرمجموعه یک شرکت سرمایه‌گذاری هستند که آقای زنوزی مالک آن شرکت است. درحقیقت مدل حقوقی این کار همان مدل حقوقی مالکیت وزارت ورزش بر استقلال و پرسپولیس یا وزارت نفت بر تیم‌های نفت در شهرهای مختلف یا مالکیت وزارت صنایع و معادن بر تیم‌های صنعتی است و از نظر ما هیچ مشکل قانونی ندارد. اگر این مالکیت قانونی نیست، پس مالکیت همزمان وزارت ورزش روی استقلال و پرسپولیس نیز غیرقانونی است.»

افزایش اعتراض‌ها بعد از بازی برگشت

چند روز قبل بود که اعلام شد با موافقت باشگاه ماشین‌سازی، این بازی در ورزشگاه یادگار برگزار می‌شود که پایگاه سنتی تراکتوری‌هاست. به‌عبارت دیگر تیم میزبان اعلام کرد بازی را در زمین تیم میهمان برگزار می‌کند. اتفاقی که واقعا در نوع خودش نوبر است و کمتر کسی می‌تواند نمونه مشابهی را در کشورهای دیگر و لیگ‌های دیگر عنوان کند که یک تیم حاضر شود مهم‌ترین امتیاز میزبانی خود را به حریف واگذار کند!

از طرف دیگر نوع بازی و نمایش فوق‌ضعیف ماشین‌سازی مخصوصا روی صحنه گل‌هایی که خوردند و همچنین پخش شدن یک فیلم کوتاه از یکی از صحنه‌های حمله تراکتورسازی در فضای مجازی نیز جو را علیه دربی تبریز شورانده است. در یکی از صحنه‌های بازی دو تیم، شوت سنگربان تراکتورسازی در یک‌سوم دفاعی ماشین‌سازی فرود می‌آید.

مدافع ماشین‌سازی جای مهار توپ طوری رفتار کرد که انگار اصلا حواسش نیست و به وقت حمله بازیکن مهاجم تراکتورسازی و مهار توپ توسط او، خودش را به عجیب‌ترین شکل ممکن به زمین انداخت و بعد هم از جایش بلند هم نشد، توپ را هم دنبال نکرد و نظاره‌گر این شد که مهاجم تراکتور با سنگربان تیمش تک‌به‌تک شود!

مالکیت دولتی با خصوصی تفاوت دارد

یکی از استدلال‌های هوشنگ نصیرزاده برای قانونی خواندن بحث مالکیت زنوزی بر دو باشگاه این است که دولت هم مالکیت تعداد زیادی باشگاه را برعهده دارد. این صحبت درست است ولی بحث دولت و فرد همیشه با هم متفاوت است. در بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی کشور چین مالکیت بسیاری از باشگاه‌ها برعهده دولت است اما این اتفاق سبب ایجاد سوءتفاهم خاصی نمی‌شود.

به‌عنوان مثال در همین ایران، شما شاهد این هستید که استقلال و پرسپولیس تحت مالکیت وزارت ورزش هستند اما این دو تیم با هم آشتی و سازش ندارند و هیچ‌کدام امتیازهای میزبانی خود را به تیم دیگر واگذار نمی‌کنند. از طرف دیگر سپاهان اصفهان و ذوب‌آهن هم همشهری و صنعتی هستند و اتفاقا خیلی مواقع علیه تیم‌های دیگر اتحاد تشکیل می‌دهند و به‌اصطلاح پشت هم هستند اما در بازی‌های رودررو به‌هیچ‌عنوان تعارف‌بردار نیستند و جلوی هم این‌طوری کوتاه نمی‌آیند.

اگر یک مدافع ذوب‌آهن یا سپاهان همان رفتاری را نشان می‌داد که از مدافع ماشین‌سازی دیدیم، واقعا بعید است که بتواند به فعالیت حرفه‌ای خود در این شهر ادامه دهد!

زنوزی به دنبال فروش ماشین‌سازی؟

بعد از پایان بازی دو تیم و پیروزی تراکتورسازی و همچنین فضاسازی‌های منفی در فضای مجازی، از یکی از نزدیکان زنوزی شنیدیم که او از جو ایجادشده راضی نیست و قصد دارد ماشین‌سازی را واگذار کند. هنوز مشخص نیست این واگذاری به چه صورت خواهد بود و آیا ماشین‌سازی در فصل آینده در تبریز و لیگ برتر خواهد ماند یا نه.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابک قاسمزاده

      خب چرا بحث استقلال و پرسپولیس فرق داره این بحثها همیشه بوده ک دولت ب این دو تیم دستور داده بازی رودر رو نبرن پس همون کاری میشه ک الان دارن پشت سر تراکتور و ماشین سازی میگن .یا نفت تیم تحت نظر وازت نفت. ر

      پاسخ ها

      • حمید

        نبردن فرق داره با این که یه تیم عمدا ببازه تا اون یکی قهرمان بشه

    • بدون نام

      خطیر بی خود کرده با شما

    • بدون نام

      نویسنده این متن معلومه طرفدار چه تیمی هست

    • دوری

      کثافتها .و یا بهتر بگویم دشمنان ملت اذربایجان. چرا کاری ویا حرفهایی میزنید که حتی اگر کسی به دشمنی شما شک داشته باشه. دیگه براش محرض باشه که جریان پانفارسیسم حتی تحمل دیدن یک تیم فوتبال هم بنام تورکها ندارد. خاک تو سر فاشیست بیهویت. و افکار پلیدتان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هی خیلی تند نرو شما عده قلیل و خس و خاشاک هستید که دارید همچیو سیاسی میکنید و تفرقه میندازید ترک و فارس و همه قومیتها تو ایران مثل هم هستند, شما دارید با سیاه بازی کشور آدربایجان و کودنی خودتون شلوغش میکنید آذربایجان و هر نقطه ای از ایران بزرگ برای همه ایرانی هاست, ونمیتونید منکر این بشید که تراکتور 6 امتیاز مفتی جلو هست از بقیه تیما, دربی زنوزی

      • بی نام

        آقاچراآسمون وریسمون می کنی کی باشماکارداره ملت ایران ازاقوام مختلفی تشکیل شده که هزاران سال باهم زندگی کرده اندتااینکه تراکتوراومده وهرروزبرطبل اختلاف ودشمنی می کوبید .شمابازی روازدیدیک آدم بی طرف نه یک طرفدارنگاه کن اوتوقت متوجه واقعیت می شی

      • حمید

        اولا در ایران ملت آذربایجان وجود نداره. اگه دوست دارین بخشی از ملت آذربایجان باشید باید چند کیلومتری به سمت شمال برین
        ضمنا کی تحمل دیدن یه تیم ترک رو نداره؟ مالکیتش به یه نفر دیگه واگذار بشه هیچ مشکلی نیست

    • بدون نام

      ان بنده خدا با سرمایه شخصی دو تیم وانهم برای دواستان هزینه میکند اما دو تیم حکومتی با پول ملت وبیت المال هزینه می شوندوهمچنین تیم های نفت ابادان وسوسنگرد با پول منابع ملی ، تفاوت ها را نگاه کنید.

    • بدون نام

      درگذشته وحال با مالکیت وزارت صنایع بر سپاهان وذوب آهن وفولاد خوزستان که همه زیر مجموعه مدیریت ورزش فولاد کشور بود با تبانی هایشان خیلی قهرمانی بدست اورداند

    • تراختور

      مانی داریم میتونیم


      پماد سوختگی زنوزی
      شماره تماس ۳۳ دوتا ۶

      برین گم شین منتظر چرت پلیسیم تو یادگار

    • بدون نام

      احمق های آذری!!!! تبانی مثل روز مشخصه پس دهن تون رو ببندید

    • بدون نام

      چرا نسبت به بازیهای سرخابیها با تیمهای پیکان و سایپا این همه حواشی نیست

    • آناتومروس

      #یاشاسین_آذربایجان ‌#یاشاسین_تیراختور

    • بدون نام

      نویسنده کاملا درست ومنطقی تحلیل کرده وهرچیزی که درمورد این دوباشگاه البته اگه اسمشو باشگاه بزاریم گفته درست هستش این بازی که بین دوتا تیم همشهری برگزار میشه دربی نام داره ودرتمام دنیا ازجمله کشور خودمون معنای دربی رو همه میدونن دربی یعنی دوتا تیم همشهری که در رقابت باهم برای بردن از همدیگه از هیچ تلاش وکوششی دست برندارن خیلی جالبه دربی های زیادی در ایران داریم وداشتیم نمونه بارزش پرسپولیس واستقلال وذوب اهن وسپاهان که حالا باشدت وحدت کمتر که طرفداران دوتیم تاسرحد مرگ ازهمدیگه بدشون میاد وخواهان برد تیم محبوبشون هستن وحتی مربی هاشون از کوچکترین حرف ها به حمایت از تیم مقابل حتی اگر برخلاف میل باطنیشون باشه ترس از هوادار دارن اما دربی تبریز بهتر بگیم سیرک تبریز مربی ماشین در کمال وقاحت میگه ارزو دارم تراکتور قهرمان لیگ بشود واز هرکمکی که ازدستمان بربیاید کوتاهی نمیکنیم ابایی هم نداریم بگوییم دوست داریم تراکتور قهرمان شود وقتی هم که بازی شروع میشود بازی بازیکنان ماشین رو میبینیم که درمقابل بقیه تیمها چطور بازی میکنن ومقابل تراکتور چطور حق داریم به همه چیز مشکوک باشیم مگر میشود توپ را دروازه ارسال کند ومدافع حریف منتظر باشد مهاجم تراکتور بیاد توپ رو براحتی ببره وگل بزنه یادر گل اول که مدافع توپ رو ازدست دروازه خارج میکنه وجلو پای اشکان میندازه تا گل بزنه قهرمانی همیشه شیرین وخوشحال کننده است وافتخار بزرگیه اما باید برای بردن وقهرمانی تلاش کنی وجوانمردانه بازی کنی نه تبانی ونامردی تراکتور برفرض محال هم اگه قهرمان بشه ایا قهرمانیش پاک وفوتبالی وبا تلاش وزحمت خودشون به دست اومده به نظرتون یه کم وژدان بدنیست اقای زنوزی توهم اینده ات پشت میله های زندانه چون داری جا پای کسانی میزاری که پول مردم رو خوردن وبعد گرفتار شدن

      پاسخ ها

      • Araz

        فرق دربی تبریز با شهرهای دیگر فرق فرهنگه ما بخاطر یه مسابقه فوتبال به همشهری و هم زبانمان توهین نمیکنیم چون فرهنگ هفت هزار ساله داریم ولی شما با فرهنگ دو هزار و پانصد ثانیه تان به خودتان هم رحم نمیکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج