۸۴۰۰۵۱
۴۰ نظر
۵۰۰۰
۴۰ نظر
۵۰۰۰
پ

فشار بولتون به ترامپ برای حمله نظامی به ایران

یک کارشناس آمریکایی و مقام اسبق نظامی طی یادداشتی تلاش های پشت پرده بولتون برای حمله نظامی به ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

خبرآنلاین: یک کارشناس آمریکایی و مقام اسبق نظامی طی یادداشتی تلاش های پشت پرده بولتون برای حمله نظامی به ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

مایکل مورفورد تحلیل گر و یکی از مقام های نظامی سابق آمریکا طی یادداشتی برای یو اس آ تودی می نویسد که نباید تجربه جنگ اشتباه عراق را این بار با ایران تجربه کرد. او همچنین به نئوکان ها اشاره می کند که سخت در تلاش هستند تا ترامپ را به این اقدام راضی کنند. این کارشناس در ادامه می گوید :

ما تمام حقیقت را درباره حمله نظامی آمریکا به عراق می دانیم. در دولت بوش، دیک چنی معاون رئیس جمهور، جان بولتون، معاون وزیر خارجه، پل ولفوویتز معاون وزیر دفاع، تا اواخر دهه ۹۰میلادی سه تن از رهبران و معماران نومحافظه کاران در آمریکا بودند. چیزی که برای آنها مهم تلقی می شد، گسترش عقایدشان یعنی ایجاد یک نظم جدید جهانی بود. این افکار بیهوده جز اهداف شخصی آنها بود که در این حال سیاست های راهبردی ملت آمریکا را نیز در آن برهه رهبری می کردند.

بازتاب آن دوران را در طول برگزاری کنفرانس ورشو دیدم . اظهارات معاون رئیس جمهور یعنی مایک پنس، وزیر امور خارجه یعنی پمپئو، و مشاور امنیت ملی یعنی جان بولتون، به شکل عجیب و هراس آمیزی شبیه به چیزی بود که منجر به حمله نظامی آمریکا به عراق شد. اکنون نیز حس خوبی نسبت این موضوع ندارم، همانگونه که در بحبوحه جنگ عراق هم نداشتم.

در سال ۲۰۰۲ بولتون به عنوان معاون وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات، عاملی محرک محسوب می شد. او اصرار داشت تا به داده های اطلاعاتی خام دسترسی داشته باشد؛ قبل از اینکه مورد ارزیابی قرار گیرند. او همچنین اصرار داشت که این اطلاعات در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی توسط صدام را تأیید می کند. پایان این ماجرا واضح است، او در یک مناظره تلویزیونی در بی بی سی این مسائل را بیان کرد. او تصریح کرد که اگر صدام همکاری نکند، شانس دیگری نخواهد داشت.

بازگشت نئوکان ها و تکرار اشتباهات

این گونه از الگوها و اظهارات تکراری هم اکنون جلوی چشمانمان قرار دارند. مانند اظهارات جنگ طلبانه بولتون در سال ۲۰۰۷ که گفته بود " نهایتا تنها چیزی که ایران را از داشتن سلاح هسته ای منع می کند، تغییر رژیم در تهران است."

این اظهارات خصمانه رو به افزایش بوده است. جولای گذشته نیز بولتون گفت: " رئیس جمهور ترامپ به من گفت که اگر ایران هر اقدام منفی انجام دهد، بهای سنگینی خواهد پرداخت که فقط تعداد معدودی از کشورها آن را تجربه کرده اند.

تا به این لحظه فکر می کردم که تنها یک اسم از نئوکان ها در تاریخ آمریکا به جا مانده است - با ایجاد چندین تهدید برای امنیت ملی آمریکا که با شکست سیاست خارجی آغاز شد و در نتیجه آن به ملت و رهبران ما ثابت شد که رویکردشان پر از اشتباه و خطا بوده است. "اما اشتباه می کردم"

اما بولتون به عنوان گزافه گوترین عضو نئوکان ها، در گوش ترامپ زمزمه هایی سر می دهد تا آمریکا در همان مسیر اشتباه قدم بگذارد. در این راستا بولتون شخصی را پیدا کرده است که نه تنها به امنیت ملی کشورش بها نمی دهد، بلکه در صدد تخریب دستاوردهای ریاست جمهوری در دوره های گذشته است. ترامپ به ملت ایران علاقه ندارد؛ او از رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی باراک اوباما و توافق اتمی با ایران که در زمان او به ثمر نشست نفرت دارد.

جان بولتون هم اکنون نیز به دنبال تکرار نقش خود در سال ۲۰۰۳ است و فرمانده ای دارد که پذیرایش است. تفاوتی که در این برهه زمانی وجود دارد این است که هیچ حادثه ای مانند ۱۱ سپتامبر برای توجیهات سیاسی وجود ندارد و نکته مهم و دردسرساز این است که شرایط عراق با ایران کاملا متفاوت است.

از تاریخ بیاموز و تکرارش نکن

در بعد جغرافیایی و جمعیت شناسی، عراق تنها بیش از ۴۰ میلیون جمعیت دارد و ایران بیش از ۸۰ میلیون. عراق نزدیک به ۱۶۹۰۰۰ مایل مربع است؛ مقداری کوچکتر از کالیفرنیا؛ ایران چیزی بیشتر از ۴ برابر این مقدار است. عراق دهه ها با مشکلات داخلی چون اختلاف بین شیعه و سنی روبروست، در حالیکه ایران بیش از ۹۵ درصد از جمعیت شیعه را دارد، که بیانگر کمترین اختلافات داخلی است.

متخصصین همچنین تخمین زده اند که تعداد یک میلیون نیروی عراقی سال ۱۹۹۱ در جنگ خلیج فارس شرکت داشتند، اما این آمار تا سال ۲۰۰۳ نزدیک به ۴۰درصد کاهش داشته است که عدد ۴۰۰.۰۰۰ نیرو را نشان می دهد. ایران هم اکنون چیزی حدود۵۵۰.۰۰۰ نیروی فعال نظامی و مسلح دارد که از سلاح های جدید و مدرن نیز برخوردار هستند. ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۳ برای حمله به عراق بانشاط و پرانگیزه بود.

اما حالا پس از ۱۸ سال حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر، سطح آمادگی آمریکا برای مواجه شدن با درگیری های جدید در منطقه مناسب نیست. ضمن اینکه دولت بوش ائتلافی را برای حمایت های بین المللی در جهت حمله به عراق تشکیل داد، این در حالی است که ترامپ از زمان روی کار آمدن به طور عمدی روابط آمریکا با کل دنیا را دچار شکاف کرده است.

از کتاب "هنر جنگ" نوشته "سان تزو" استراتژیست چینی تا کتاب "در جنگ" نوشته "کارل فون کلاوزِویتس" اندیشمند نظامی، تاکید شده است که تصمیم گیرندگان همواره یاد گرفته اند که به خواسته و تصمیم مردم برای رفتن به جنگ نیاز مبرم دارند. در حال حاضر، محیط سیاسی و اجتماعی ایران این نیاز را برآورده می‌کند، اما این در حالیست که در ایالات‌متحده، چنین چیزی وجود ندارد.

این تفاوت ها میان ایران و عراق جزئی نیستند؛ افرادی که در واشنگتن هستند و به مسائل امنیت ملی اشراف دارند باید جلوی این مسیر اشتباه را بگیرند. مسیری که جان بولتون تلاش می کند تا فرمان ترامپ و آمریکا را دست بگیرد. ما باید از اشتباهات گذشته خود یاد درس بگیریم، نه اینکه خواهان تکرار آن باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آمریکاجنگ نمی کندمحاصره اقتصادی بدترازجنگ است

    • جوادبزی

      اگرمیخواهید ایران به گورستان شما تبدیل شود پس بیایید مابه فرماندهی سردار سرافراز اسلام سردار سلیمانی منتظر شما هستیم

    • ir..

      اگر جنگ هم شد خودتون برید میدون جنگ چون پولارو شماها حالشومیبرید روملت حساب باز نکنید چون هیچ خیری براما ندلشتید جز بدبختی

    • مهدی

      بزار حمله کنه من یکی چیزی برای از دست دادن ندارم میخوام
      خودکشی کنم میرم توجنگ بمیرم بلکه بعداکشورم آباد بشه اگرم آباد نشه من نباشم ببینم

    • بدون نام

      بولتون روانی هست!آمریکا،اگراقدام احمقانه کند!بهای سنگینی خواهد پرداخت!سربازان آمریکایی بامزخرفات بولتون به کام مرگ نفرستید!خیلی از ماهواره هاساقط خواهدشد!ضربات وحشتناک دریافت خواهدکرید(آمریکا)که از محاسبه آن عاجزخواهیدشد و اعتبار آمریکاسقوط خواهدکرد!

    • بدون نام

      ایران طبق قوانین بین المللی وتاییدآژانس اتمی عمل میکندوعامل ثبات درمنطقه میباشد وآمریکاهم هیچ مشروعیتی برای درگیری نداردواین فقط خوی تجاوزگری خودرا به ملت ایران و جهان روشن خواهدکرد!دنیامتفاوت شده!بهتره آمریکادنبال پیشرفت اقتصادی ازطریق تجارت باسایرکشورهاباشد

    • بدون نام

      جان بولتون و اربابش غلط کردن

    • مریم یه ایرانیم .

      انشالله هر چه زودتر

    • بدون نام

      رئیس جمهور ترامپ به من گفت که اگر ایران هر اقدام منفی انجام دهد، بهای سنگینی خواهد پرداخت که فقط تعداد معدودی از کشورها آن را تجربه کرده اند.

      اين يعني زدن ايران با بمب اتمي ......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکامتضرروحشتناک خواهدشدوبشدت پشیمان خواهدشد!

    • بدون نام

      کاش حمله کنه تا از این فلاکت نجات پیدا کنیم یا بمیریم یا زنده باشیم چون این زندگی نیست مرگ هست تا گی باید ذلالت بکشیم چرا همه دزد شدند توی کشور چرا ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صدام هم راجب جنگ با امریکا خیلی حرفا زد اما عاقبتش رو همه دیدن خخخخخخخخ

      • هسکری

        آ آمریکا میخواهد با ایران جنگ کند دوستان گوشکنیدو تماشا کنید اگرخداناخاسته دشمن کاری بکنه دوستان عرب همگی باسربازان آ مریگا گور خود رااماده کنند دراین آ آتشبازی گورستان ناوهای جنگی با سربازان خواهدشد میگویی نه وطن فروشان عزیز دل خوش کنند

    • بدون نام

      امریکا هیچ غلطی نمیتواندازنظر نظامی بکند والسلام

    • سعید

      بسم الله بخدا عمرا حمله کنند

    • yad

      بیا بکش راحتمون کن

    • رضا

      هنوز سرداران ایرانی رو نشناختی ابله

    • سید علی ولایتمدار

      ما امریکا را له میکنیم . ای رهبر ازاده اماده ایم اماده اول مخالفان داخلی را نابود میکنیم بعد امریکای جهانخوار را

    • بدون نام

      بابا کم جنگ جنگ کنید

    • .

      هیچ غلطی نمیکنید ما سربازکوچیکی هستیم و بخاطر مردمم .وطنم.وخاکم درسته وضعیت اقتصادی خرابه همه مشکل داریم ولی آماده نبردیم .

    • بدون نام

      خوبیش اینه بهشت اختصاص به ما داره

    • بدون نام

      خو حداقلش اینه که دیگه داوطلبی برای جنگ تو ایران نیست...چون مردم ایران خیلی اذیت شدند...خیلی تو فشار هستند...برای ما چه فرقی میکنه کی حکومت کنه...هرکی بیشتر به فکر مردمش باشه...اون بهتره

    • قلی

      برترینها توهم گویا بدت نمیاد مرتب دشمن دشمن جنگ جنگ کنی
      میری میگردی خیالات یه گروهبان آمریکایی تعبیر به جنگ میکنی میای میدی به خورد ما،ای شیطون

    • قلی

      جنگی در کار نیست اینها میخان بااین بازی ها ایران رو بترسونن . موشکی رو بگیرن اگر ایران موشکی رو بده انوقت بله جنگ حتمیه چون ایران سلاح لازم رو نداره جوابشون رو بده. ما باید هواسمون به کشور باشه فقط ایران رو حفظ کنیم به هر قیمتی پدران ما به زحمت این کشور رو نگه داشتن ما هم وظیفمونه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هواس یا حواس تئوریسین نابغه

    • بدون نام

      مطمئنا از وضعیت الان بهتر میشه چون عواقب جنگ هنوز برای بولتون معلوم نشده این جنگ بین المللی میشه اونوقت فقط ایران درگیر نخواهد بود چندتا بمب و موشک به کجای ایران بزنند که دلشان خنک بشه جنگ واقعی 40 سال داره برای ایران انجام میشه و امریکا بی نصیب از هر موشک و بمبی بوده و همه بدبختی ها برای ما و سایر ملل بوده باید آمریکا هم طعم جنگ را بچشد

    • بدون نام

      اینا همش جنگ روانیه!؟

    • بدون نام

      نگران خدا نیستیم فقط هر حکومتی بیاد که ملت راضی خداهم از مسئولینش راضی واسلام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکا دلارش شده 12000 هزار تومان مرض داره بجنگه چی از این بهتر آقای زنگنه وزیر نفت گفتند فشار اقتصادی از بمباران مخربتر است دادا

      • بدون نام

        آمریکا دلارش شده 12000 هزار تومان مرض داره بجنگه چی از این بهتر آقای زنگنه وزیر نفت گفتند فشار اقتصادی از بمباران مخربتر است دادا

    • بدون نام

      هیچ غطی نمیتونید بکنید

    • میم

      اقا فقط همین بس آمریکا هیچ غلطی نمی تواندبکنه حالا بزار هی تحریم کنه و هی رجز بخونه

    • بدون نام

      هر کی فکر میکنه ایران بیش از یکماه مقابل آمریکا داوم میاره، معلوم میشه ذهنش را با اغراق های سرابی پر کردن در اصل با ذهن عقب مانده اینجور فکر میکنه اگه یکم از سلاح های فوق پیشرفته طرف مقابل اطلاع داشت هرگز به مضخرفات توجه نمیکرد، فقط یه سوال با کدوم تسلیحات میخواهیم با ابر قدرت جهان بجنگیم یکم بخودتون بیاین...

    • سیمرغ

      اگد این اتفاق بیفتد ایران به دوران حجر بر می گردد.

    • رج

      امیدواره اون خدا هستم که بشه خلاص شیم

    • بدون نام

      ببخشید دیگه اون دوران گذشت که مردم سیل آسا و خروشان به جهبه های نبرد داوطلبانه اعزام میشدند، دیگه ملت گول وعده و وعید را نمیخورند چون این حال و روزگار کشور که نیازی به گفتن نیست چون اعم ملت این روزها با استخوانهاشون لمس میکنن پس روی ملت حساب باز نکنید دیگه ملت بسشه....

    • بدون نام

      امریکا که دلار را کرد 12000 تومان یعنی از این بیشتر میخواهد ایران را بدوشه دیگه چیزی از ایران نمانده شده پوست و استخوان.

    • بدون نام

      مرگ با عزت بهتر ازاین زندگی با ذلتی است که روحانی برای ما با دلار 12000 تومانی درست کرده خوب زودتر به آمریکا بگو بیاد تا لااقل زجر کش نشیم.

    • بدون نام

      میگن از این ستون به اون ستون فرجه....برای من چه فرقی میکنه کی حکومت کنه....اونکه رفاه بیشتری به مردمش میده...قطعا اولویت داره...

    • بدون نام

      بابا یه سیل اومد همه زمینگیر شدیم
      دو سال قبل یه برف اومد همه چند روز فلج بودیم
      دلتون جنگ میخواد؟
      چرا هی جنگ جنگ میکنین؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج