جاباما
۸۴۰۲۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

عجیب‎ترین وقایع زیست‌محیطی سال ۲۰۱۳

فقط خبرهای بد را نخوانید. اگر از تیترهای معمولی افزایش انتشارات گازهای گل‌خانه‌ای و مذاکرات عمدتا متوقف شده سازمان ملل چشم‌پوشی کنیم، سال موفقی را پشت سر گذاشته‌ایم.

خبرآنلاین: فقط خبرهای بد را نخوانید. اگر از تیترهای همیشگی درباره افزایش انتشارات گازهای گل‌خانه‌ای و مذاکرات عمدتا متوقف شده سازمان ملل چشمپوشی کنیم، سال موفقی را پشت سر گذاشته‌ایم.

برای اولین بار، نشانه‌هایی از کاهش سرعت رشد انتشار کربن مشاهده شد. به نظر می‌رسد دلایل اصلی آن استفاده بهتر و کاراتر از انرژی، و تغییر در سبد منابع نیرو؛ عمدتا به سوی گاز؛ باشد. همچنین امسال آموختیم که منابع تجدید پذیر انرژی سریع‌تر از تمام منابع دیگر انرژی رشد می‌کنند.

جنگل‌ها تمام نشده‌اند، اما خیلی هم تا آن روز فاصله نداریم. برخی از ترس‌های قدیمی دارند به وقعیت نزدیک می‌شوند. برای مثال می‌توان از بادهای شدید طوفان ویرانگر هایان نام برد، که بالا آمدن سطح آب دریاها آن را تشدید کرد. کم کم داریم می‌بینیم که کم کاری دولت‌ها و مردم در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی چه بر سر زمین می‌آورد.

در ادامه این مطلب می‌توانید تعدادی از مهم‌ترین، جالب‌ترین یا عجیب‌ترین وقایع زیست محیطی سال ۲۰۱۳ را به انتخاب نیوساینتیست، بخوانید:

شانس مجددی برای نجات آب و هوا

اخرین داده‌های آب‌وهوایی نشان از آن دارند که گرمایش هوا اندکی کمتر و اندکی آهسته‌تر از آن چیزی خواهد بود که پیش از این تصور می‌شد؛ رخدادی که می‌تواند به ما فرصت مجددی برای جلوگیری از بدترین پیامدهای گرمایش بدهد.

اولین نشانه از این که بشریت در حال کند کردن انتشار کربن است

رشد شتابناک انتشار کربن در زمین، در سال ۲۰۱۲ کند شد که احتمالا نشانی از یک روند پایدار است. بر خلاف کاهش نرخ رشد گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۰۸/۱۳۸۷ در نتیجه رکود جهانی اقتصاد، کاهش فعلی همزمان با رشد مجدد اقتصادی جهان اتفاق می‌افتد.

افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، آغازگر مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی می‌شود

انرژی سبز سریع‌تر از هر منبع دیگر انرژی رشد می‌کند، و به نظر می‎رسد در سه سال آینده، گاز را هم پشت سر بگذارد. هنوز باید تغییرات اساسی در سیاست گذاری‌ها انجام شود تا از ادامه گرمایش زمین جلوگیری شود؛ چرا که افزایش بیش از دو درجه‌ای متوسط دمای زمین (که آستانه خطر گرمایش محسوب می‌شود) اثرات خطرناکی به جا خواهد گذاشت.

اصلاح کردن سطح و اتمسفر زمین: ابر برنامه مهندسی زمین شروع می‌شود

با وجود همه این خبرهای خوب، باید مهندسی زمین، آن هم در ابعاد سیاره‌ای انجام شود تا از بدترین آثار تغییرات آب‌و‌هوایی اجتناب شود. از هم اکنون می‌توانیم نقشه‌های اولیه این صنعت جهانی و جایی که باید بنا شود را رسم کنیم.

آیا آب رادیواکتیو فوکوشیما به دریا ریخته می‌شود؟

دو سال پس از اینکه نیروگاه اتمی دای‌ایچی فوکوشیما توسط سونامی تخریب شد، یک سلسله نشت‌های تصادفی، پرسش‌هایی را درباره اینکه چگونه باید با نشت آب‌های رادیواکتیو جمع شده در فوکوشیما برخورد کرد، به میان آمده است. یک انتخاب رادیکال وجود دارد و آن این است که مواد رادیو اکتیو را تا جای ممکن صاف کنند، هرچه باقی مانده را رقیق کنند و آن را در اقیانوس آرام رها کنند.

چین دارد خفه می‌شود: کوشش برای پاک کردن هوای پکن

دی ماه سال گذشته، رکورد دود در پایتخت چین شکسته شد. پس از آن، دولت راه حل‌های جدید و سختگیرانه‌ای را برای کاهش آلودگی پکن اعلام کرد، اما بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که این کار، فرایندی کند و طولانی خواهد بود.

مهر حضور بشر روی زمین، ۵۰۰۰ سال پیش خورده است

این ایده که ما وارد یک دوره زمین شناختی شده‌ایم که با حضور انسان تعریف می‌شود (و آنتروپوسین نامیده می‌شود) توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است؛ اما آغاز این دوره، دقیقا کی بوده است؟ یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آغاز اثر گذاری ما بر زمین، ابتدای دوران کشاورزی و یا حتی قبل از آن و در عصر حجر (نئولیتیک) بوده است.

آتشفشان خروشانی که زیر یخ‌های قطب مدفون است

اینجا سرزمین یخ و آتش است. برای اولین بار ، یک آتشفان فعال در خال غرش، زیر لایه یخ‌های قطب غرب قطب جنوب پیدا شده است.

چطور یک اقیانوس در استرالیا پنهان می‌شود

نتیجه یک بد شانسی سه گانه آب‌و‌هوایی این بود که تکه بزرگی از اقیانوس در سال ۲۰۱۱ وارد مسیر اشتباهی شود. با گیر افتادن این حجم از آب اقیانوس در استرالیا بود که سطح آب دریا‌ها بالا نیامد.

حیات اولیه، قاره‌های زمین را ساخته است

از یک شبیه سازی جدید چنین نتیجه گرفته شده که، بدون روند مداوم زاد و ولد از آغاز حیات، زمین چیزی بیش از یک دنیای آبی با چند آتشفشان روی آن نبود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج