جاباما
۸۴۰۲۵۵
۵ نظر
۵۰۱۵
۵ نظر
۵۰۱۵
پ

اجاره ساعتی اتاق به معتادان در شوش و مولوی

یک نانوایی در تبریز، نان‌های اضافه را دم در می‌گذارد تا اگر کسی به نان نیاز داشت شهردار منطقه ۱۲ درباره جمع‌آوری ضربتی معتادان در محله‌های شوش، مولوی و هرندی که اخیرا توسط نیروی انتظامی‌انجام شد، گفت: اگر نهادهایی مثل شهرداری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و ... نسبت به احیای این محلات اقدامات لازم را انجام ندهند، ممکن است دوباره به وضعیت قبلی خود بازگردند.

خبرگزاری ایلنا: علی محمد سعادتی (شهردار منطقه ۱۲)، در رابطه با بافت فرسوده‌ محلات شوش، مولوی و هرندی و وضعیت ساکنان آنها، گفت: شهرداری در برنامه‌های خود توجه ویژه‌ای به اقتصاد خانواده‌ها در آن محدوده دارد. همچنین به حضور بنگاه‌های کارآفرین و مجموعه‌هایی که بتوانند به توسعه مشاغل خانگی کمک کنند، توجه می‌کند؛ چراکه بخش عمده‌ای از فساد ناشی از مسائل اقتصادی است.

شهردار منطقه ۱۲ شهرداری تهران ادامه داد: تسهیلات ویژه‌ای را به حوزه ساخت و ساز اختصاص داده‌ایم. ضمن اینکه توسعه‌گرانی را که تا امروز با ما کار کرده‌اند تشویق می‌کنیم تا به نقاط فرسوده این محلات هم ورود کنند.

وی افزود: برخی نقاط و ساختمان‌ها که محل رخنه و نفوذ معتادان بوده‌اند، بدون صاحب هستند یا صاحبان آنها در دسترس نیستند یا خود را به روشنی معرفی نمی‌کنند. ضمنا ممکن است تعیین تکلیف قضایی این بناها و ساختمان‌ها زمانبر باشد. در حال برنامه‌ریزی تمهیداتی برای جلوگیری از نفوذ معتادان به این بناها هستیم تا زمانی که از لحاظ قضایی تعیین‌تکلیف شوند.

سعادتی یادآور شد: در قانون دیده شده که اگر املاکی بلاصاحب باشند یا محلی برای توسعه جرم و فساد باشند، دستگاه قضایی می‌تواند آنها را به نفع دولت ضبط کند. ممکن است بخش کوچکی از این ساختمان‌ها چنین سرنوشتی پیدا کنند. برخی از این ساختمان‌ها هم صاحب دارند و باید آنان را دعوت کنیم ــ‌چه در دستگاه قضایی و چه در شهرداری‌ــ تا از ملک خود به نحو بهتر و شایسته‌تری استفاده کنند.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه موضوع ساخت و ساز بافت‌های فرسوده امتیازات خاص خود را در قالب ستاد بازآفرینی شهر تهران دارد، عنوان کرد: ضوابط تشویقی و وام‌ها و تسهیلات بانکی از جمله این اقدامات است که دولت هم عزم دارد تا آنها را اجرایی کند. در شهرداری منطقه ۱۲ تمام تسهیلاتی را که در قالب ستاد بازآفرینی شهر تهران به بافت‌های فرسوده تعلق گرفته، چه در حوزه تسهیلات نقدی بانکی، چه در حوزه تسهیلات مرتبط با شبکه زیرساخت‌ها و انشعابات و چه در حوزه عوارض و وجوهی که شهرداری تهران از هر متقاضی ساخت و ساز دریافت می‌کند، اعمال می‌کنیم.

سعادتی خاطرنشان کرد: عملا تا ۱۸۰ درصد تراکم در جنوب محور خیابان انقلاب بدون هرگونه پرداخت مالی به شهرداری اتفاق می‌افتد و رایگان است. همچنین هزینه انشعابات هم به عهده دستگاه‌های خدمات‌رسان است و بابت آن هم پرداختی نخواهند داشت. اخیرا هم مشوق‌های مالی از طریق وزارت مسکن درخصوص اخذ وام‌های بانکی اعلام شده که آن هم حتما راهگشاست.

وی اضافه کرد: وقتی این ساختمان‌ها محلی برای اسکان و استقرار باندهای توزیع مواد مخدر بود، ممکن بود مالکان به خود زحمت ندهند تا وارد عرصه نوسازی آنها شوند یا حتی ممکن بود فکر کنند، اقدام به تخلیه این افراد می‌تواند منجر به آزار و اذیتی از سوی آنان شود. اما حال که این شبکه در دل محله تا حدی پاکسازی شده است، فکر می‌کنم انگیزه مالکین اراضی و ساختمان‌ها برای بازسازی و مقاوم‌سازی یا استفاده بهینه از ملکشان بیش از پیش فراهم خواهد بود.

سعادتی در ادامه گفت: البته برخی از مالکان این بناها هم ملک خود را به افراد معتاد اجاره می‌دهند. اکنون که معتادان جمع‌آوری شده‌اند و برخی گروه‌ها شرایط را برای حضور در این محلات مناسب نمی‌بینند، قاعدتا باید این املاک در اختیار افرادی قرار گیرند که شرایط اجتماعی بهبودیافته‌تری دارند؛ یا خانواده‌اند یا در بازار فعالیت دارند و ... . بنابراین مخاطبان جدید، املاک فرسوده را از مالکان اجاره نمی‌کنند. قبلا یک خانه متروکه مخروبه را هم از این مالکان اجاره می‌کردند، اما مخاطبان جدید خواستار شکل و شمایل بهتری هستند و حداقلش این است که مالکان باید خانه را مرمت و مقاوم‌سازی کند.

شهردار منطقه ۱۲ درخصوص شرایط محلات شوش، مولوی و هرندی پیش از جمع‌آوری ضربتی معتادان که اخیرا از سوی پلیس صورت گرفت، بیان کرد: اینجا محله‌ای بود که فضای بروز جرم و زمینه‌های جزم‌خیزی در آن فراهم بود؛ چه در حوزه اعتیاد، چه سرقت و چه فعالیت شبکه‌های مرتبط با قاچاق و آزار کودکان.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجاره ساعتی خانه و اتاق به معتادان در این محلات صحت دارد، گفت: طبیعتا چنین اتفاقی دور از ذهن نیست و ممکن است در این محلات اتفاق افتاده باشد. البته درخصوص قیمت اجاره اتاق نمی‌توانم صحبت کنم و شاید مسئولان پلیس بتوانند دقیق‌تر توضیح دهند.

سعادتی اظهار کرد: قاچاق و توزیع مواد مخدر در سطح دنیا یکی از پولسازترین و خطرناکترین تجارت‌هاست. ما هم در مجاورت کشوری (افغانستان) قرار داریم که طی سالیان گذشته رشد تولید و توزیع مواد مخدر در آن چند برابر شده است. اینکه فکر کنیم با تلاشی که صورت گرفت می‌توانیم این فرایند را در یک محله یا شهر کاملا خاتمه‌یافته قلمداد کنیم، به نظر من صحیح نیست.محله هرندی هم مثل همه محلات تهران دستخوش این آسیب بود، اما آنچه هرندی را به یک محله برجسته در این حوزه تبدیل کرده بود، کلونی شدن محله و تجمیع بسیاری از آسیب‌ها به صورت توامان، به علاوه فقر موجود در محله بود؛ چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه فرهنگی.

شهردار منطقه ۱۲ ادامه داد: تحرکی که اکنون صورت گرفته یک روی سکه است و روی دیگرش امنیتی است که ایجاد شده و باید تثبیت شود. مردم همواره درخواست‌شان این بود که بتوانیم شاخصه اول زندگی را به این محله برگردانیم. این شاخصه امنیت است که در هر محله اهمیت ویژه‌ای دارد. حضور شبکه‌های توزیع مواد مخدر و آسایش مثال‌زدنی آنها در ارتکاب فعالیت‌های مجرمانه در این محلات، باعث می‌شد در بقیه حوزه‌ها هم نتوانیم حرکتی کنیم. یعنی اگر مثلا قرار بود کارآفرینان در این منطقه برای توسعه اشتغال فعالیت کنند یا اگر قرار بود در حوزه آموزش مدارس متروکه را احیا کنیم، تا زمانی که ناامنی ناشی از حضور این شبکه‌ها وجود داشت، بقیه فعالیت‌ها هم به درستی ممکن نبود.

وی گفت: ما می‌خواهیم منطقه هرندی را به شرایط امنیت اجتماعی و محیطی موجود در بقیه محلات تهران نزدیک کنیم. جمع‌آوری معتادان شروعی برای این حرکت اجتماعی بود و به همان اندازه که می‌تواند موثر باشد، اگر نسبت به انجام اقدامات لازم بعدی غفلت کنیم، می‌تواند بی‌اثر شده و باعث بازگشت این محلات به وضعیت قبلی شود.

سعادتی با بیان اینکه به حرکت اخیر که در زمینه جمع‌آوری معتادان در محله‌های شوش، مولوی و هرندی صورت گرفت خوشبین هستم، اظهار کرد: ما هم در نیروی انتظامی‌اشتیاق خوبی برای پیگیری این موضوع می‌بینیم و هم در دستگاه قضایی شاهد قاطعیت در صدور احکام و حضور در محدوده بودیم. حال که زیرساخت امنیتی در سطحی مناسب برای محله ایجاد شده، سایر نهادها هم باید گام‌های بعدی را بردارند. آموزش و پرورش باید به دنبال توسعه آموزش و فعال‌سازی مدارس متروکه باشد، کمیته امداد باید خانواده‌های مستضعف را شناسایی و حمایت کند، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای روی اشتغال جوانان در این محدوده تمرکز کند، شهرداری دررابطه با نگهداشت و نظافت شهر و مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز فعالیت کنیم و درمجموع با یک مدیریت متحد و هماهنگ، محله هرندی را به یکی از محله‌های معمولی شهر تهران تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته ما به دنبال ایجاد یک مدینه فاضله در این محلات نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم این برچسب و بدنامی‌که روی محلاتی مثل هرندی است، با اتفاقات خوب کم‌کم به فراموشی سپرده شود و ساکنان ریشه‌دار این محلات به اینکه اهل این محلات هستند افتخار کنند؛ نه اینکه احساس سرشکستگی داشته باشند.

سعادتی در پاسخ به این سوال که قبول دارید بافت فرسوده موجود و فضاهای بی‌دفاع شهری علتی برای تجمع معتادان در این محلات هستند، گفت: قطعا همه عوامل به صورت توامان سبب ایجاد این بافت شده‌اند. اکنون فضاهای بی‌دفاع شهری قابل کنترل هستند و بخشی از آنها هم در سالیان گذشته توسط شهرداری تملک شده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای احداث پروژه‌های زیرساختی در محله هستیم. البته ایجاد فضایی مناسب در این محلات باید در همکاری با نهادهای دیگر شکل گیرد و حضور منسجم نیروی انتظامی، نیروهای محلی ازجمله جوانان، مساجد، بسیج و ... را هم می‌طلبد.برداشته و پولش را همونجا بگذارد و یا اگر کسی هم پول نداشت رایگان نان را ببرد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ازپایه اشکال داره و توجیه وعمل همخوانی نداره ! خونه خالی وحتی دارای سکنه در اختیار زن ومرد میزارن ......پول میگرن خیابان گرگان زوج سالمندی به دلیل عدم درامد واابته مقید وپایبند نبودن به اعتقادات ..یه اتاقشون را اجاره .......بزارید اتش زیر خاکستر بمونه !!

    • بدون نام

      همه شماها اگر دلسوز این مملکت بودید به این وضع اسفناک نمی افتاد فقط آبادانی زیباسازی رفاه و آسایش همه برای شمال شهر نشینان است که خود مسئولان هم جزء آنها هستید الان هم دلتان برای محله هرندی نمی سوزد مثل زمان اول انقلاب که تمامی اموال مردم را غاارت کردید وبه بهانه طاغوتی بودن شخص زندگیها را و زمینها وباغها را به تاراج بردید حالا هم به این بهانها می خواهید خونه های مردم را غارت کنید ویکپارچه وهایپرها وبرجها وفروشگاهای زنجیره ای بنا کنید چون اقتصاد تو کشور ما یعنی برج سازی و ایران مالها ایجاد کردن ومیلیارد ها میلیارد پول روی پول گذاشتن وبنام توسعه وتجارت سر مردم را شیره مالیدن ثروت برای خودشان وآقا زادها وفقر وبدبختی واعتیاد و زندان برای مردم

    • بدون نام

      در دنیا اطاق ساعتی اجاره کردن روالی عادیست شما سعی دارید سر بالا شنا کنید. خسته میشوید و بی نتیجه

    • ۰۰۰۰۰

      برترینها جان لطف کن واسه هر خبر چن تا عکس تهیه کن، والا منم میتونم خبر بدم

    • شاهین

      چه دیگر به فکر افتادین، اوضاع خرابتر از این حرفاست، شوش و مولوی و دروازه غار یه دنیای دیگست با قوانین خودش حتی رنگ اسمونشم با همه جاها فرق داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج