جاباما
۸۴۰۵۷۵
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

فیروزآبادی: واردات محصولات اپل به صلاح نیست

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصمیم اپل در حذف اپلیکیشن های ایرانی را اقدامی سیاسی عنوان کرد و گفت: در این شرایط واردات محصولات این کمپانی به صلاح کشور نیست.

خبرگزاری مهر: از هفته گذشته امکان استفاده از بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی که پیش از این از طریق سایت‌های مرتبط با خدمات دهندگان، دانلود و نصب شده بود در گوشی مشترکان آیفون وجود ندارد. به این معنی که کاربران ایرانی قادر نخواهند بود از اپلیکیشن های بانکی، خدماتی، ارتباطی و پیام رسان های ایرانی روی سیستم عامل IOS استفاده کنند.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در واکنش به این اقدام کمپانی آمریکایی اپل در حذف اپلیکیشن های ایرانی از «اپ استور» و محدودیت دسترسی کاربران به اپ های ایرانی در بازار IOS ، گفت: ما از قبل توصیه مان این بوده که استفاده از محصولات اپل در کشور مدیریت شود و حتی با وزارت صنعت نیز در این باره مکاتبه داشته ایم.

وی با بیان اینکه ارزش واردات محصولات اپل به ایران در سال گذشته حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است، ادامه داد: این در حالی است که در کشور برای واردات بسیار کمتر از این نیز، معمولاً از طرف خارجی تعهد گارانتی، پشتیبانی و نگهداری دریافت می‌شود.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه تعهدات گارانتی و پشتیبانی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه شرکت‌های بزرگ را تشکیل می‌دهند، گفت: با این تفسیر، در حقیقت کمپانی امریکایی اپل، جنس‌های خود را در ایران ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر می‌فروشد و با این حال دسترسی به بخش بزرگی از خدماتی که روی محصولاتش قرار دارد را برای کاربران ایرانی منع کرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: با توجه به اینکه محصولات اپل مشابه خارجی خوب و ارزان‌تری دارند، قطعاً واردات محصولات اپل به صلاح کشور نیست. دولت باید تصمیم بگیرد که در واردات اپل به کشور، محدودیت ایجاد کند و یا اینکه اپل بپذیرد که حقوق شهروندان ایرانی را نسبت به سخت افزارهایی که خریداری کردند، رعایت کند.

وی با اشاره به ریزش فروش گوشی‌های اپل در کشور، خاطرنشان کرد: البته ممکن است علت ریزش فروش گوشی‌های اپل در ایران، گرانی نرخ ارز هم باشد، اما باید پذیرفت که در شرایط فعلی و با محدودیت‌هایی که این کمپانی در دسترسی به سرویس‌های خود برای کاربران ایرانی قائل شده است، خرید این گوشی‌ها کاری غیرعقلانی است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در مورد آسیبی که محدودیت عدم دسترسی به اپلیکیشن های ایرانی روی سیستم عامل IOS به کسب و کارها زده است، نیز گفت: ما باید نگران باشیم که این اقدام روی سایر اپلیکیشن های اندرویدی و کسب و کارها صورت نگیرد. ما باید تعهد کافی از اپل می‌گرفتیم که نگرفتیم و هم اکنون این خطر روی سایر محصولات آمریکایی که در کشور استفاده می‌شود نیز وجود دارد.

وی با اشاره به استفاده از محصولات آمریکایی در شبکه ارتباطی کشور از جمله سوئیچ و سرور، خاطرنشان کرد: بدون اینکه طرف آمریکایی هیچ تعهد و پشتیبانی برای استفاده از خدمات و محصولات خود به ما بدهد، این خدمات در حال استفاده وسیع در کشور است و خطر مشابه اقدام اپل، سایر محصولات را نیز تهدید می‌کند.

فیروزآبادی تاکید کرد: البته تاکنون شاهد اقدام تعرضی در این زمینه از سوی سایر کمپانی‌ها نبوده‌ایم، اما اقدام اپل در قطع دسترسی به اپلیکیشن های ایرانی روی سیستم عامل IOS ،اقدامی تعرضی محسوب می‌شود. چرا که این شرکت به صورت ناگهانی و در یک شب، اپلیکیشن‌های ایرانی را از مدار خارج کرد. این اقدام نشان دهنده یک اقدام سازمان دهی شده است و یک اقدام عادی از سوی یک شرکت نیست. به همین دلیل ما آن را یک اقدام سیاسی تلقی می‌کنیم.

چندسالی است که کمپانی امریکایی اپل، به دلیل موضوع تحریم، دسترسی توسعه دهندگان اپلیکیشن را به فروشگاه اپلیکیشن این شرکت (اپ استور) مسدود کرده است و به همین دلیل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اپلیکیشن، راه دومی برای ارائه خدمات به کاربران آیفون در پیش گرفته بودند. به این معنی که با اکانت اینترپرایز (اکانت سازمانی)، امکان نصب اپلیکیشن را روی گوشی‌های آیفون از طریق مراجعه به سایت و تأیید نهایی مشترک روی گوشی، فراهم می‌کردند. هم اکنون این راه دوم نیز، از سوی اپل مسدود شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همين چند روز پيش تو اخبارا زده بود واردات از امريكا از 199 ميليون دلار در دوران ترامپ به 550 ميليون دلار رسيده

    • مش قاسم

      منکه خرید محصولات اپل را تحریم کردم آخه پولشو ندارم

    • آریو

      حرف مفت طبق معمول
      فقط برای پاچه خواری کاربردی هست...

    • بدون نام

      از اولم گفتم که آیفون-اپل راتحریم کنیم!ولی کسی گوش نداد!

    • بدون نام

      والا اپل شرف دار به تولید کنندگان داخلی،من خودم تو شرکت ساخت تی وی کار میکنم محصولات رو سه بابر گرون کرده احتکارم کرده و اشغالای انبار که قرار بود پس بدن به چین دوباره تولیدش میکنن!یا ایرانخودرو سایپا!اقای فیروز ابادی پاچه خار چرا به خورو ایرانی اشغال گیر نمیدی؟!!

    • بدون نام

      اگر دولت ایران عرضه داشت هم زمان با تحریم آمریکا علیه ایران ورود ورجستر گوشی های اپل به ایران را ممنوع میکرد تا فروش اپل در مقابل سایر رقبا پایین بیاید وسودش کمتر شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج