۸۴۰۷۱۴
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

توسل سعودی‌ها به خوانندگان غربی و عربی

روزنامه العربی الجدید با اشاره به حضور برخی خوانندگان عربی و غربی در شهرهای مختلف عربستان سعودی، از تلاش‌های ‏آل‌سعود برای زدودن آلودگی دامن ولیعهد عربستان از خون بی گناهانان، از جمله خون جمال خاشقجی، پرده برداشت و ‏تأکید کرد که سعودی‌ها در این باره، به مطربان غربی و عربی متوسل شده‌اند.‏

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: روزنامه العربی الجدید با اشاره به حضور برخی خوانندگان عربی و غربی در شهرهای مختلف عربستان سعودی، از تلاش‌های ‏آل‌سعود برای زدودن آلودگی دامن ولیعهد عربستان از خون بی گناهانان، از جمله خون جمال خاشقجی، پرده برداشت و ‏تأکید کرد که سعودی‌ها در این باره، به مطربان غربی و عربی متوسل شده‌اند.‏

این روزنامه، در پایگاه اینترنتی خود در یادداشتی به قلم «ابراهیم علی» نوشت: یک سال و پنج ماه قبل از قتل ‏جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، یعنی ماه مه ۲۰۱۶، عربستان سعودی از ایجاد ‏‏«سازمان کل رفاه و سرگرمی» خبر داد که «هدف از آن توسعه و ساماندهی بخش رفاه و سرگرمی و حمایت از ‏زیرساخت‌های آن با همکاری دستگاه‌های بخش دولتی و خصوصی در عربستان و در چارچوب راهبرد ترسیم شده برای ‏کمک به بهبود کیفیت زندگی در این کشور اعلام شد.»‏

امروز که پرونده قتل خاشقچی با همه ابعاد فجیع آن ده‌ها ابهام درباره عربستان، ولیعهد آن و حقیقت اصلاحات در این ‏کشور ایجاد کرده است که نقش سازمان رفاه و سرگرمی در این کشور برای سرپوش گذاشتن به اقدامات فجیع از جمله ‏بازداشت و شکنجه مردان و زنان فعال حقوقی، در کنار تلاش‌های ساده لوحانه و مستمر برای سرپوش گذاشتن بر این ‏جنایت، نقشی محوری یافته است. این تلاش ها با مشکلات زیادی رو به روست که آخرین مورد آن فسخ قرارداد ۴۰۰ ‏میلیون دلاری موسسه هالیوودی «اندور» (‏Endeavor‏) با عربستان در پی تبعات ناشی از ترور خاشقچی است. ‏

تشکیل سازمان رفاه و سرگرمی در واقع، یکی از اقدامات برآمده از چشم انداز ۲۰۳۰ است که محمد بن سلمان ولیعهد ‏عربستان در ماه آوریل ۲۰۱۶ آن را اعلام کرد.

این سازمان در عمل، تغییراتی در شیوه زندگی سعودی ها به وجود آورد، از ‏جمله سبب برگزاری جشن های پی‌درپی و سرازیر شدن ستارگان جهانی و عرب به عربستان شد، حال آنکه، سعودی ها ‏تا کمی پیش تر برای حضور در کنسرت های آنان به کشورهای همسایه یا حتی دورتر سفر می کردند.

محمد بن سلمان ‏به عنوان یک جوان به این نکته پی برد که چگونه به دور از محاسبات سیاسی، با جوانان سخن بگوید، به ویژه از طریق این ‏سازمان جدید و فعالیت های آن و با برگزاری کنسرت افرادی چون «انریکه ایگلسیاس» [خواننده اسپانیایی- آمریکایی]، ‏ماریا کری [هنرپیشه آمریکایی]، و خوانندگان عرب مانند «انغام» [موسیقی دان مصری]، «ماجده الرومی»، «الیسا»، «عمرو ‏دیاب»، «محمد حماقی»، «تامر حسنی»، «شریهان» و...، که نام های عربی و جهانی هستند.

این افراد در عربستان اجرای ‏کنسرت داشته یا خواهند داشت تا این کشور به یکی از بارزترین مقاصد موجود در کشورهای عربی و کشورهای حوزه ‏خلیج (فارس) برای اجرای هنرمندان تبدیل شود‎.

در کنار ایجاد زمینه های تفریح و سرگرمی، این سازمان فرصت های شغلی زیادی در یک زمینه حیاتی برای جوانان ‏سعودی فراهم کرده است که در سراسر جهان دائما در حال توسعه و پیشرفت است و همین امر بر اهمیت این سازمان می ‏افزاید.

ترکی آل الشیخ رئیس تازه منصوب شده این سازمان در نشست مطبوعاتی ۲۲ ژانویه گذشته درباره ماموریت آن ‏گفت: این یک عرصه تازه است، عرصه ای برای اشتغال‌زایی برای ده‌ها هزار و شاید صدها هزار نفر.

در ارتباط با جمال خاشقچی که یک سال و پنج ماه بعد از ایجاد سازمان رفاه و سرگرمی در کنسولگری کشورش در ‏استانبول کشته شد، باید گفت که اگر حوادثی اتفاق افتاده پس از قتل وی نبود، ارتباط قائل شدن بین تاریخ قتل وی و ‏تاسیس این سازمان عجیب و ناممکن می نمود.

در واقع، ‏حوادث پس از قتل وی سازمان رفاه و سرگرمی را به خط مقدم ‏دفاع از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و تبرئه او از این جنایت هولناک و ترمیم وجهه عربستان در میان کشورهای ‏عربی و غربی تبدیل کرد.‏

‏ بنابراین بعد از افشای سرنوشت فاجعه بار خاشقچی به دست جوخه مرگ که همه اعضای آن از جمله حلقه افراد بسیار ‏نزدیک محمد بن سلمان بودند و در پی آن موج تحریم های گسترده ای که ولیعهد سعودی در معرض آن قرار گرفت، ‏عربستان تلاش کرد با موسیقی و ورزش و کنسرت چهره خود را ترمیم کند.

این سازمان از اکتبر گذشته با موانع متعددی ‏رو به رو و ناچار شد چند مراسم و مسابقه ورزشی را لغو و قراردادهای مربوط به آنها را فسخ کند. این موانع هنگامی رخ ‏نمودند که تعدادی از ستارگان و تاجران بخش های مختلف از سفر به ریاض یا همکاری با عربستان در چارچوب برنامه ‏های سرگرمی آن منصرف شدند‎.

تقریبا دو ماه کافی بود تا سازمان رفاه و سرگرمی با ضرر و زیان و نیز چهره مخدوش خود تعامل کند. اوامر پادشاهی به ‏تغییرات رسمی و حکومتی در عربستان منجر شد که بارزترین آنها انتصاب ترکی آل الشیخ به ریاست این سازمان بود.

آل ‏الشیخ که با مواضع بحث برانگیز خود و نیز به داشتن روابط با تعداد زیادی از هنرمندان سرشناس عرب، شناخته شده بود ‏در پذیرفتن این سمت درنگ نکرد و به سرعت فعالیت های خود را آغاز کرد. این فعالیت ها شامل امضای قراردادهایی ‏با طرف های غربی و عربی برای تنظیم فعالیت های تفریحی در عربستان بود.

شاید عکس او در قاهره و در میان گروهی ‏از ستاره های درجه یک عرصه هنر مصر بهترین دلیل برای فعالیت جدی او در بازگرداندن هیبت سازمان تفریحات باشد. ‏او در لندن هم در عرض یک روز توافقنامه های متعددی برای تنظیم برنامه های تفریحی "خانوادگی" در ماه رمضان و بعد ‏از آن در استان های مختلف عربستان امضا کرد‎.

در کنار فعالیت های خارجی، این سازمان، جشنواره هنری بزرگی با عنوان «زمستان طنطورة» در شهر «العلا» برگزار کرد و ‏آثار هنرمندان سعودی را که تا چندی پیش برای جهانیان ناشناخته بود، به نمایش گذاشت. اینجا بود که عربستان همه ‏روابط، اموال و دوستان خود را برای برگزاری موفقیت آمیز این رویداد که به مدت یک ماه و نیم فعالیت مستمر داشت به ‏کار بست.

این سازمان با بهره گرفتن از چهره های برجسته هنری و رسانه ای کشورهای عربی و برخی هنرمندان غربی می کوشد ‏پرچم خود را در برابر جهان بالا نگه دارد. کیست که شریهان را دوست نداشته باشد یا چه کسی باور می کند الفخرانی ‏بخشی از پویش روابط عمومی برای دور کردن تصویر اره از ولیعهد باشد؟

سازمان راه و سرگرمی می داند که خط مقدم ‏خود را از بین چه کسانی انتخاب و چگونه از خود خود دفاع کند. این سازمان خوب می داند کدام فعالیت ها باعث رواج ‏احساس مطلوب در ایجاد گشایشی بزرگ و تغییر از یک کشور بسته و پر از ابهام به یک مقصد گردشگری و تفریح می ‏شود‎.

به این ترتیب، سازمان رفاه و سرگرمی عربستان اساسی ترین سلاح داخلی محمد بن سلمان برای پاک کردن لکه خونی ‏می شود که دامانش را آلوده است و می تواند مانع شنیده شدن صدای کسانی شود که خواستار آزادی زنان و مردان فعال ‏حقوقی هستند.

در برابر این نقش سازمان رفاه سرگرمی، هیچ عجیب نیست که ارزش سرمایه گذاری در زیرساخت های ‏تفریحی چنان که این سازمان خودش در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد ظرف ده سال آینده ۶۴ میلیارد دلار باشد.

عربستان به یکی ‏از ده مقصد تفریحی جهان تبدیل و صدای اره و خواسته های زنان فعال زندانی زیر صدای موسیقی در طنطوره و زیر ‏صدای تشویق هنرمندان و روزنامه نگارانی که مشتاق دیدن «شاهزاده جوان و بلندپرواز» هستند دفن خواهد شد.‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما ام باید یه وزارت غم و مصیبت را بندازیم

    • مایکل اسکافیلد

      مطرب .خخخخخخ

    • بدون نام

      بابا بیخیال خاشقچی گور پدرش

    • بدون نام

      بابا بیخیال خاشقچی گور پدرش

    • بدون نام

      خدازدشون احمق شدن

    • بدون نام

      عربستان که دین را ضایع نموده بی دین شرف وناموس میخواهدچکار

    • بدون نام

      خلی هم خوب است متحجرین بدوی بیابانگرد فهمیدند زندگی را برا ی مردم شاد و راحت کنند و خودشان ادم هم قطعه قطعه کنند کسی باهشون کاری نداره

    • سید علی ولایتمدار

      مرگ بر خوانندگان مبتزل . اعدام کنید خوانندگان غیر قانونی رو اینها عوامل فرهنگ خودفروخته غرب هستند نجس ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج