۸۴۰۸۳۰
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

چرا وحدت اصولگرایان دست نیافتنی است؟

جمنا که با تبلیغات فراوان موجودیت خود را اعلام کرد، بسیاری از اصولگرایان مدعی پیدایش تشکل متبوع خود برای محوریت وحدت در اردوگاه اصولگرایی شدند، اما چند ماه که گذشت مشخص شد که این تشکل نیز سرابی بیش نبوده و آورده‌ای برای اصولگرایان نخواهد داشت.

روزنامه آرمان: جمنا که با تبلیغات فراوان موجودیت خود را اعلام کرد، بسیاری از اصولگرایان مدعی پیدایش تشکل متبوع خود برای محوریت وحدت در اردوگاه اصولگرایی شدند، اما چند ماه که گذشت مشخص شد که این تشکل نیز سرابی بیش نبوده و آورده‌ای برای اصولگرایان نخواهد داشت.

اگر چه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ ثمره جمنا برای اصولگرایان است، حال آنها با سازوکاری جدید به عرصه کنش سیاسی وارد شده‌اند و از سازوکاری با نام شورای وحدت به ریاست حداد عادل رونمایی کرده‌اند تا شاید این بار وحدت از دست رفته خود را بازیابند. در این راستا سخنان زیادی برای بستن لیست‌ها و اجماع بر سر لیست‌ها و نفرات واحد بیان می‌شود و حتی جبهه پایداری گفته از اجماع استنکاف می‌ورزد با این حال محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است: «شورای وحدت اصولگرایان ادامه جریان وحدت دوره‌های قبل است، تلاش‌های ما، زیرمجموعه جریان اصولگرایی است و جبهه پیروان و جامعه مهندسین قصد دادن لیست مستقل برای انتخابات را ندارد. تلاش ما این است که به تفاهم با تمامی گروه‌های سیاسی اصولگرا برسیم که البته کار دشواری است».

تلاش برای وحدت

شاید بتوان کلیدواژه وحدت را نقطه اشتراک همه جریانات در اردوگاه اصولگرا دانست. لذا شورای هماهنگی، جمنا یا شورای وحدت فرقی نمی‌کند مهم این است که اصولگرایان بتوانند به وحدت مورد نظر خود برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برسند. امری که حدود یک دهه است با وجود تلاش‌های فراوان بدان دست نیافته‌اند. نمونه این امر را می‌توان در انتخابات مجلس دهم در اسفند ۹۴ دید که با وجود ارائه لیست جبهه متحد اصولگرایان آنها رقابت را به طور کامل حداقل در تهران به رقیب سنتی خود واگذار کردند.

حال در شرایطی که جامعه در تنگناهای اقتصادی و معیشتی قرار گرفته و حداقل با ادامه این وضعیت اساسا رویکردی نسبت به حضور در انتخابات ندارد، (حاجی؛ استاد شجاعی پیش‌بینی کرده که مردم رویکردی برای حضور در انتخابات ندارند) جریان‌های سیاسی درصدد برنامه‌ریزی برای انتخابات هستند. گرچه در این بین تحرک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با یکدیگر متفاوت و هریک با موانع مختلفی مواجه خواهند بود. تجربه نشان داده که هر زمان مردم در انتخابات‌های مختلف حضور پر رنگی داشتند جریان اصولگرا نتوانسته حضور موفقی در آن انتخابات داشته باشد، اما عدم حضور مردم موجب موفقیت اصولگرایان حتی به صورت حداقلی است.

چیزی که شخصی مثل حمید رسایی نیز بدان اشاره کرده و گفته به شرط عدم حضور مردم اصولگرایان پیروزند. از طرف دیگر اصولگرایان مشکل مقبولیت مردمی دارند و اصلاح‌طلبان مشکل فرایندهای نظارتی، اما با این همه بازهم در شرایط حداقلی اصولگرایان با برخی نیروهای کمکی کار خود را از پیش می‌برند. با این حال جریان اصولگرا به این حداقل بسنده نمی‌کند و می‌خواهد با رأی بالایی از مردم کرسی‌های مجلس یازدهم را تصاحب کند. از این جهت است که هر از چندی با تشکیل شورا یا مجموعه‌ای جدید درصدد احیای وحدت از دست رفته بر می‌آیند. در این راستا چندی است که سازوکاری با عنوان شورای وحدت در این جریان شکل گرفته تا اگر جمنا در انتخابات گذشته نتوانست آنها را به وحدت برساند سازوکار شورای وحدت این مهم را برای آنها انجام دهد.

ریاست غلامعلی حدادعادل بر این شورا و حضور چهره‌های مختلف درآن که هر یک خود داعیه رهبری این جریان را دارند نشانگر این مساله است که با وجود تمامی اختلافات و افتراقات اصولگرایان قبول کرده‌اند که دور هم جمع شوند تا بتوانند پس از نزدیک به ۱۰ سال اجماعی حاصل کنند. البته مهدی چمران این مساله را رد کرده و معتقد است که مدیریت برخی از جلسات به‌دست حداد عادل دلیل بر ریاست او بر شورای وحدت نیست.

اما در این میان هستند مجموعه‌هایی مثل جبهه پایداری که اساسا اعتقادی به وحدت ندارند و ‌ساز خود را می‌زنند. البته بسیاری این مساله را اجتناب ناپذیر می‌دانند و معتقدند که در مجموعه متشتت اصولگرایی این نوع رویکرها کاملا طبیعی است و باید جریان‌های موافق با هم به اجماع و وحدت بیندیشند.

لیست جداگانه نمی‌دهیم

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ارتباط با شورای وحدت راهبردی اصولگرایان و ریاست این شورا اظهار داشت: من در این ارتباط حرفی تکراری دارم و آن این است که ما همیشه در غیبت دو سه حزب فراگیر این مشکلات را در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات‌ داریم که بیشتر توان خود را صرف وحدت درون جناحی می‌کنیم و دیگر توانی برای رقابت با جریان مقابل نداریم. ایسنا نوشت، محمدرضا باهنر گفت: امروز در کشور ما رقابت‌ها جبهه‌ای است که تعریف حقوقی مشخص ندارد و به همین دلیل هر بار که نزدیک به انتخابات می‌شویم باید بخش زیادی از انرژی خود را صرف وحدت درون جبهه‌ای کنیم.

وی با بیان اینکه شورای وحدت اصولگرایان ادامه جریان وحدت دوره‌های قبل است، افزود: این شورا در دوره‌های قبلی با نام‌هایی مثل جبهه مردمی و شورای هماهنگی جریان انقلاب فعالیت می‌کرد و تلاش ما بر این است که همه گروه‌های قبلی در این شورا حضور داشته باشند و علاوه بر این گروه‌های دیگر نیز اضافه شوند. باهنر با بیان اینکه درباره ریاست شورا نیز خود آن شورا سخنگو دارد و اگر صلاح ببیند جزئیاتی از عملکردش را بیان می‌کند، اظهار کرد: در رابطه با مسائل مربوط به انتخابات تلاش‌های ما، زیرمجموعه جریان اصولگرایی است و جبهه پیروان و جامعه مهندسین قصد دادن لیست مستقل برای انتخابات را ندارد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که به تفاهم با تمامی گروه‌های سیاسی اصولگرا برسیم که البته کار دشواری است. باهنر یادآور شد: در دوره گذشته نیز که لیستی واحد از سوی اصولگرایان ارائه شد با وجود اینکه در برخی حوزه‌ها توفیقی نداشتیم، اما در مجموع رگه‌هایی از جوان‌گرایی وجود داشت و در همین لیست تهران حداقل ۴۰ درصد افراد معرفی شده نیروهای جوان بودند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عنوان کرد: در هر حال در بحث جوان‌گرایی متاسفانه همواره دچار افراط و تفریط می‌شویم و زمانی می‌شود که قدیمی‌ها به هیچ عنوان کنار نمی‌روند و برخی اوقات نیز افراط در استفاده از جوانان در دستور کار قرار می‌گیرد: وی تصریح کرد: تربیت نیروهای جوان باید در فرآیندی اتفاق بیفتد البته اینکه نیروهای نسل اول انقلاب به صندلی‌های خود بچسبند نیز اصلا قابل قبول نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون توشون نخاله نفوذی هست

    • بدون نام

      چون توشون نخاله نفوذی هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج