۸۴۰۸۳۹
۱۸ نظر
۵۱۳۳
۱۸ نظر
۵۱۳۳
پ

متولیان کمپین «نه به خرید» در صف گوشت و مرغ!

روزنامه «همدلی» در گزارشی به حاشیه‌های افزایش قیمت کالاها در بازار و واکنش مردم به گرانی‌ها با تشکیل کمپین‌های «نه به خرید» پرداخته است.

روزنامه «همدلی» در گزارشی به حاشیه‌های افزایش قیمت کالاها در بازار و واکنش مردم به گرانی‌ها با تشکیل کمپین‌های «نه به خرید» پرداخته است.

طبق یک عادت همیشگی، هر بار که قیمت کالایی افزایش می‌یابد کمپین نخریدن جنس گران در شبکه‌های مجازی را به راه می‌اندازیم. حالا تا چشم کار می‌کند در فضای مجازی همین کمپین‌ها را می‌توان دید؛ نخریدن آجیل، نخریدن خودروی صفر، نخریدن لبنیات، نخریدن گوشت، مرغ، میوه، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و حتی گوشی‌و...، همان کمپین‌هایی که بیشترشان نصفه و نیمه رها شده و حتی آن دسته از مردمی که روزگاری با شهامت به خرید یکی از کالاهای گران نه گفته بودند، بعد از مدتی وارد صف خرید آن محصول شده‌اند.

متولیان کمپین «نه به خرید» در صف گوشت و مرغ!

سوالی که در این‌جا می‌توان مطرح کرد این است، تا چه زمانی باید قیمت کالاها افزایش یابد و تا کی مردم باید نخرند تا قیمت‌ها کاهش یابد؟

ماجرای نه ایرانی‌ها به کالاهای گران هیچ شباهتی به دیگر کشورهای جهان در این زمینه ندارد؛ به‌نظر می‌رسد آن‌ها نمی‌خرند تا ارزان شود، اما ما می‌خریم تا آن جنس گران را کمیاب و گران‌تر کنیم. این حکایت چند وقت پیش بود که اتفاق افتاد. در روزهایی که قیمت ارز بالا می‌رفت و با خودش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی را هم افزایش می‌داد. آن‌روزها مردم در فروشگاه‌ها از ترس گرانی، کالاهایی مثل برنج، رب، پوشک و دستمال کاغذی را بیشتر از نیازشان می‌خریدند و در خانه‌ها احتکار می‌کردند و اتفاقا زمینه را برای افزایش قیمت هر چه بیشتر هموارتر می‌کردند.

عده‌ دیگری هم با پیوستن به کمپین‌های نه به خرید، تلاشی هر چند ناموفق در زمینه کاهش قیمت‌ها می‌کردند؛ البته تنها برای مدت زمان محدودی. آن‌طور که آگاهان اقتصادی می‌گویند، یکی از دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی با وجود تشکیل چنین کمپین‌هایی، نبود مقصد برای حذف سرمایه‌های سرگردان مردم است.

مدت زمان زیادی تا آغاز سال جدید باقی نمانده و سوژه «نه به کالاهای گران»، در فضای مجازی در حال ترند شدن است.

حمید کریمی، رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز گفت: «در هیچ جای دنیا مردم برای خرید کالایی که بی دلیل گران شده به سمت فروشگاه‌ها هجوم نمی‌برند و مردم با کنترل خرید خود، به ثبات و کاهش قیمت در بازار کمک کنند. به‌نظر می‌رسد سیاست نخریدن نکته بسیار خوبی است که باید در ایران نیز اجرا شود و به نوعی این فرهنگ جا افتاده شود که از کالاهای گران، نباید استقبال کرد و در مقابل آن صف بست.

اما حداقل آن‌طور که تجریه سال‌های گذشته نشان داده است، حتی با تشکیل چنین کمپین‌هایی نیز مردم ایران نتوانسته‌اند در مقابل کالاهای گران‌تر، ایستادگی کنند. چند وقت پیش بود که علی کریمی، بازیکن فوتبال نیز کمپینی با عنوان «نه به طلا، خودرو و هر کالای گران» را راه‌اندازی کرد. طنز تلخ این ماجرا آن جا بود که عده‌ای از مردم در فضای مجازی نوشتند: «با پیوستن به کمپین علی کریمی، 206 نخریدم، حالا پراید هم نمی‌توانم بخرم.»

حالا یکی از ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا با نخریدن کالاهای گران، آن‌ها را می‌توان ارزان کرد؟ در این زمینه اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد. عده‌ای از آگاهان اقتصادی بر این باور هستند که بخش زیادی از گرانی‌ها به دلیل سیاست‌های اشتباه و مدیریت‌های نامناسب سکانداران اقتصادی است و در این صورت، تشکیل ‌کمپین‌های نه به خرید، جوابگو نخواهد بود و قیمت‌ها همچنان رو به بالا خواهد بود.

عده دیگری از تحلیل‌گران اقتصادی بر این باور هستند که اگر ریشه اصلی افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار، انحصار‌طلبی و استقبال مردم از خرید باشد، در این صورت می‌توان با تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی، جلوی افزایش قیمت آن کالا را گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      دستمزها رو ب قیمت جهانی بدید قیمت وسایل تو بازارم جهانی بدید قیمتشو دوبتم اصلا ب کالاها سوبسید نده و دخالت نکنه و اگه میتونن دلارو یه کم ثابت نگه دارن بعد ببینید کسی احتکار میکنه یا نه

    • بدون نام

      ریشه اصلی گ انی و افزایش قیمت در ایرلن، جیب گل گشاد مسولین مملکته که بعد از ۴۰ سال هنوز پر نشده و برای هفتاد نسل بعدشون هم دارن می دزدن و چپاول می کنن. الهی خدا لعنتشون کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • عنقا

      خبرنگار محترم شاید شما جیبت پر پول باشه که هرسال میخوای وسیله گران بشه ولی ما نیستیم دیگه ما حاضریم چیزی نخریم امان از شما

    • بهرام طالبی

      این میتونه شروع یه حرکت مفید و موثردرمقابله با گرانی باشه.شنیدم خیلی ازخانواده تصمیم گرفتند امسال از خریدآجیل خودداری کرده و دردیدو بازدید عید اگر میزبان آجیل تعارف کرد نخورند.این یه حرکت خوبه که درما ایرانیها کم رنگه.انشاالله به فرهنگ عموم تبدیل بشه.

    • ولی

      این مسئولین بی عرضه که ازخداشون هست کسی دنبال خرید نرند راحت بخوابندودارایی کشوررو راحت بالا بکشند.

    • علی

      لعنت به مردمی که توصف گوشت و خودرو وایمیستن لعنت

    • ناصر

      لعنت به مردمی که توصف گوشت و خودرو وایمیستن لعنت

    • بدون نام

      شکم بچه این چیزها حالیش نیست نمیتونین به مردم برسین برین دنبال کارتون یکی دیگه بیاد

      پاسخ ها

      • پویا

        یکی دیگه؟!
        مثلاً کی؟؟ هرکی؟!
        مهم نیست کی بیاد؟! فقط یکی دیگه بیاد؟؟؟!!!

    • بدون نام

      یک گزارش تکراری و بی محتوی ...شما بفرمائید مثلا چه چیز نباید خرید ...همه اقلام اساسی و لوکس شامل نخریدن شده...طنز تلخ اینجاست که هیچکس از رده های بالا هم نمیداند فردا چی میشه .در گرانی و بی فردایی هیچکس تصمیم گیرنده نیست ...چه مسئولان نا لایق از راس هرم قدرت تا مردم ذیل هرم ..روزهای سخت در راه است .زندگی بی هویت بعد از تعطیلات عید ...اونجا که فراموش کنیم بهار شده .بلبشویی اجاره خانه ...نان بنزین گوشت و حقوق های نا کافی در برابر گرانی روز افزون

    • هادی

      این دولت خودش میخواهد که وضعیت به این صورت باشد وگرنه کنترل بازار مگر کاری دارد؟
      همه چیز رو انحصاری کردن
      گوشت رو زیر بیست هزار تومان میخرند ولی با قیمت بسیار بالا وبدون حساب و کتاب به بازار عرضه می شود
      اگر دولت واقعا بخواهد میتواند اجازه واردات به هر کسی که بخواهد وارد کند بدهد ولی این کار را نمیکند
      ارز4200 رو به نزدیکان خود میدهند به اسم کمک به مردم ولی فقط برای سود بیشتر آنها

    • بدون نام

      کاردرستی است حداقل مردم با هم باشند وگوشت و مرغ نخرند!

    • اکبر

      خوب حالا میخوای بگی چی ؟ که ما همچنان بریم جنس گران بخریم
      نه عزیز حتی اگه بخوایم بخریم دیگه زور مالی مون نمیرسه که گوشت آجیل گوشی خودرو ..... خرید کنیم

    • بدون نام

      ثبات اقتصادی وارزش سرمایه در ایران معنایی نداره
      تو سوییس هنوز سکه صدسال پیش توبازارشون رایجه
      یعنی ارزش سرمایه هاشون با صد سال پیش تفاوت آنچنانی نداره
      حالا کشور ماروباش ،صد سال که نه،تو یک سال ارزش پول وپس اندازمون به یک پنجم رسید،هر نادونی میدونه که مقصر این قضیه سیاستهای غلط دولته نه مردم

    • بدون نام

      نخرم ::::: نخری:::::؛ نخرد::::::::::::::::::؛؛:::::؛:؛؛؛؛؛؛::::::::::::؛:؛ نخریم ::::::؛ نخرید::؛؛؛؛؛؛ نخرند:::::::

    • شهروند1

      آره ما نخورده ونمیخوریم لااقل دولتمردان بتوانند یک شکم سیر جوجه کباب و کباب برگ ممتاز و بره کبابی بخورند

      پاسخ ها

      • پویا

        آهان بابا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج