جاباما
۸۴۱۰۷۳
۱۱ نظر
۵۰۱۹
۱۱ نظر
۵۰۱۹
پ

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

لرستان یعنی سکونتگاه مردم لر. مردمی که از تیره‌های اصیل ایرانی هستند و می‌توان گفت: پیشینه‌ی اقوام مختلف آن‌ها، هم‌سن و سال تاریخ ایران است.

برترین ها - زهرا سرشکی: لرستان یعنی سکونتگاه مردم لر. مردمی که از تیره‌های اصیل ایرانی هستند و می‌توان گفت: پیشینه‌ی اقوام مختلف آن‌ها، هم‌سن و سال تاریخ ایران است. اگر به دنبال سفر در بخش‌هایی با فرهنگ اصیل و دست نخورده هستید، لرستان می‌تواند جایی متفاوت برای شما باشد. قدمت چند هزار ساله‌ی این منطقه باعث شده تا از نظر باستان شناسی به یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور تبدیل شود. علاوه بر آن به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی ویژه، دارای کوهستان‌های زیبا و آبشار‌های پر خروش است و به همین دلیل مقصدی پر از دیدنی برای گردشگران به حساب می‌آید. با این مطلب همراه باشید تا بخشی از زیبایی‌های ایران را در سفر به لرستان، در کنار هم ببینیم.

لرستان دارای آب و هوای متنوعی در بخش‌های مختلف است. این تنوع در اقلیم باعث ایجاد جاذبه‌های طبیعی متفاوت در این بخش از کشور شده است. با دیدنی‌های طبیعی و تاریخی این اقلیم آشنا شوید و با کوله باری از اطلاعات، سفر خود را به این خطه کوهستانی پر طرفدار آغاز کنید.

قلعه فلک الافلاک، دژ مستحکم ساسانیان

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

خرم آباد یکی از شهر‌های قدیمی و سومین شهر پر جمعیت ایران است. شهری که حتما باید یک بار هم که شده آن را در لیست سفر‌های خود قرار دهید. این شهر سابقه تاریخی طولانی نیز دارد و آن را محل شکل گیری تمدن ایلامی‌ها می‌دانند. قلعه فلک الافلاک یکی از آثار تاریخی به جا مانده در این شهر است که البته پیشینه‌ی آن به دوره‌ی حکومت ساسانیان بازمی‌گردد؛ اما نام فلک الافلاک را قاجار‌ها بر آن گذاشتند. این قلعه مانند اغلب دژها، جایی برای تامین امنیت شهر بوده که به فراخور زمان تغییر کاربری داده بود.

بر طبق اسناد تاریخی مدتی از این قلعه به عنوان پادگان نظامی و محل آموزش سربازان استفاده می‌شد. پس از آن زندانی برای نگهداری اسرای رومی بود و بخشی از عمرش را نیز به عنوان خزانه سپری کرده است. قلعه فلک الافلاک حدود ۵۰۰۰ متر وسعت دارد و از سنگ، آجر، گچ و ساروج ساخته شده و با وجود این هنوز هم مستحکم و پابرجا میزبان گردشگران است. اگر عکسی از نمای بالای قلعه ببینید، بخشی از درخشش معماری اصیل ایرانی را در آن خواهید دید. امروزه این جاذبه به موزه مردم شناسی، هنر‌های دستی و باستان شناسی تبدیل شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

بام لرستان، نگاهی متفاوت به شهر خرم آباد

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

بازدید از مکان‌های دنج و گوشه و کنار‌های کمتر دیده شده در هر شهر، بخشی از لذت کشف در سفر است. بام لرستان یکی از جاذبه‌های استان است که البته می‌تواند به تجربه‌ای لذت بخش برایتان تبدیل شود. در هنگام ورود به شهر خرم آباد سراغ کوهی به نام مدبه را بگیرید. امروزه بر بالای این کوه مجتمع تفریحی و رفاهی ساخته شده تا بام خرم آباد را به خاطره‌ای شیرین برای گردشگران تبدیل کند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

اینجا بالاترین نقطه شهر خرم آباد است. می‌توانید ساعت‌ها از بالاترین نقطه، زیبایی‌های شهر را به تماشا بنشینید. به تازگی در این منطقه پژوهشگاه گیاهان دارویی ساخته شده و رصد خانه نیز در حال ساخت است. شب‌های تماشایی این منطقه را در سفر به لرستان، به ویژه در نسیم خنک بهاری از دست ندهید.

دریاچه کیو، چشمه جوشان در میانه شهر

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

اینجا تفرجگاه دوست داشتنی اهالی شهر خرم آباد است. دریاچه‌ای که درست در میانه‌ی شهر قرار گرفته و باعث شده تا طراوت بی نظیری به شهر ببخشد. این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در میان شهر، دسترسی فوق العاده‌ای دارد. پس از ورود به محوطه، به ویژه در ساعت‌های عصر با طبیعتی سرزنده مملو از اهالی شهر مواجهید که برای گذران ساعت‌های فراغت خود به این دریاچه محبوب آمده‌اند. دریاچه کیو در حدود ۷ هکتار مساحت دارد و عمق آن در قسمت‌هایی به ۷ متر نیز می‌رسد. به دلیل این ویژگی‌ها، همه‌ی تفریحات آبی را می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید. قایق موتوری، جت اسکی، شاتل و اسکی روی آب هیجان دیدن این جاذبه را بیشتر خواهد کرد. در بخش دیگری از پارک زمین بازی کودکان با وسایل ایمن و مجهز قرار داده شده تا پاسخی سرگرم کننده برای همه سنین داشته باشد. همچنین فضای سبز اطراف دریاچه محیط مناسبی برای برپایی پیک نیک‌های خانوادگی است.

آبشار بیشه، سربرآورده از جنگل‌های بلوط

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

حتی اگر تا به حال به لرستان سفر نکرده باشید، حتما نام این آبشار در لیست زیباترین آبشار‌های ایران به گوشتان خورده است. یا شاید عکسی را در میان هزاران عکس از دیدنی‌ترین جاذبه‌های ایران دیده‌اید و نمی‌دانستید که این نمای پر خروش دل انگیز، آبشار بیشه در استان لرستان است. آبشار بیشه را زیباترین آبشار استان لرستان می‌دانند. جایی که آب از میان درختان بلوط و تپه‌های کوهستانی و از ارتفاع ۴۸ متری به پایین سرازیر شده و عبور از درختان باعث ایجاد انشعاب‌های دیدنی در آن شده است. اگر می‌خواهید از این آبشار دیدن کنید باید راهی جاده اراک- خرم آباد شوید. نرسیده به دورود باید مسیر خود را به سمت روستای بیشه کج کنید و ماشین خود را در روستا پارک کنید. ادامه مسیر را باید در طبیعت زیبای لرستان قدم بزنید تا به آبشار دیدنی بیشه برسید. شدت جریان آب و همچنین سطح نامناسب و تفاوت عمق باعث شده تا دریاچه‌ی ایجاد شده در مسیر آبشار محلی نامناسب برای شنا باشد. پس به نکات ایمنی توجه کنید و تنها از تماشای این زیبایی‌ها لذت ببرید.

آبشار‌های آب سفید، گریت، چکان و وارک از دیگر آبشار‌های دیدنی در سفر به استان لرستان هستند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

تنگه شیرز، منظره رویایی لرستان

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

تنگه شیرز از جاذبه‌های رویایی در سفر به لرستان است. باید‌های دیدنی این استان بدون تنگه شیرز کامل نخواهد بود. این منطقه در نقطه تلاقی لرستان، کرمانشاه و ایلام قرار دارد و شاید این جغرافیای منحصر به فرد یکی از دلایل ایجاد اقلیم متفاوت و البته بسیار زیبای آن است. عظمت کوهستان، همزیستی بی همتای صخره و رود و جنگل و شکل عجیب و طبیعی دیواره‌ی کوه‌ها باعث شده تا تنگه شیرز را بهشتی در غرب ایران بدانند. پیاده روی در این تنگه به ویژه اگر علاقه‌مند به کوهستان باشید، بهترین تفریح در سفر به لرستان برای شما خواهد بود. برای بازدید از این منطقه حتما کفش مناسب پیاده‌روی و آب معدنی به همراه داشته باشید.

وجود کوهستان‌های زیبا در این منطقه باعث شده تا تعداد بسیاری از این تنگه‌های دیدنی و راز آلود در قلب کوه‌ها ایجاد شود. تنگه هلت و لی لی دورود نیز از همین نوع تنگه هستند که از جاذبه‌های مهم لرستان به حساب می‌آیند.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

دریاچه گهر، نگین زاگرس

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

شاید دریاچه‌ای به طول یک و نیم کیلومتر در میان دریاچه‌های پهناور ایران، کوچک و بی اهمیت به نظر برسد. اما دریاچه گهر از نظر طبیعی آنقدر اهمیت داشته و زیبایی را در دامنه زاگرس به همراه آورده که به آن نگین زاگرس لقب داده‌اند. این دریاچه در حوزه شهرستان دورود قرار گرفته و در اطراف آن می‌توانید طبیعتی بی نظیر را به تماشا بنشینید. متاسفانه با راحت‌تر شدن مسیر دسترسی و افزایش گردشگر، طبیعت این دریاچه در خطر است. اگر مسافر این بخش از لرستان هستید، به طبیعت زیبای پیرامون آن احترام بگذارید.

دشت لاله‌های واژگون، جاذبه شگفتی ساز الیگودرز

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

بهار همیشه پر از هدیه‌های طبیعت است. دشت لاله‌های واژگون یکی از این نعمت‌های بهاری است که در اواخر فروردین می‌توانید آن را در الیگودرز ببینید. در این زمان دامنه زاگرس پر است از لاله‌های قرمز رنگ واژگون و شما می‌توانید زیباترین چشم انداز بهاری را در سفر به لرستان ببینید.

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

در این زمان جشنواره‌های محلی زیبایی به مناسبت فصل رویش در این منطقه برگزار می‌شود که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. حضور در جشن‌های شاد و پوشیدن لباس محلی لری از تفریحات این منطقه در فصل بهار است.

تونل برفی ازنا، جاذبه سپید اشترانکوه

پیشنهاد نوروزی؛ سفر به لرستان، سرزمین آبشار‌های خروشان

اگر در دامنه‌ی اشترانکوه واقع در شهرستان ازنا به پیش بروید به تونلی برفی می‌رسید. تونلی که به صورت طبیعی دارای یخ و برف است و نمایشگاهی زمستانی و جذاب در دل کوه به حساب می‌آید. این تونل زیبا و دیدنی در فصل بهار و تابستان منبع آب شیرین روستا‌های اطراف است. طول این تونل برفی ۸۰۰ متر و ارتفاع آن حدود ۳ متر است.

هر شهر از استان لرستان می‌تواند لیستی از جاذبه‌های دیدنی را پیش روی شما بگذارد. تماشای این زیبایی‌ها را تجربه کنید و این تجربه‌های ناب را با ما درمیان بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تونل برفی رو تو عید نمیشه دید ولی خرداد به بعد خوبه تا مهر البته شدیدا توصیه می کنم اصلا واردش نشید از همون ورودیش هم عالی و زیباست
      دریاچه گهر و تونل برفی پیاده روی زیاد داره و اگه اهل ورزش نباشید یه کم سخته ولی بقیه جاها عالیه کلا لرستان خیلی زیباست

      پاسخ ها

      • حدیث

        چرا واردش نشیم

    • بی نام

      چقد خوشگله

    • بدون نام

      برچه اساسی خرم آباد رو سومین شهر پر جمعیت ایران معرفی کردید

    • بدون نام

      پارسال گذری از الیگودرز رد شدیم تو ی پارک رفتیم کمی استراحت کنیم،چشمتون روز بد نبینه تمام پارک پراز آشغال بود کم مونده بود مگس چشمامونو در بیاره،خیلی کثیف بود. سریع سوار ماشینامون شدیم وفرارکردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هموطن کار مسافرای که تو پارک اتراق میکنن

    • بدون نام

      بیشه داغون شده بدتر از شمال ،آنقدر آدم می ریزه که اجازه نمیدن زمین خودش رو بازسازی کنه یه کم جون بگیره ،از خوزستان هم با قطار مجردها گروهی میان و .....

      خلاصه ما انگار عزیزم جانم سرمون نمیشه باید مثل اجباری شدن کمربند در رانندگی ،به زور وادارمان کنند دشت و دمن رو ویران نکنیم

    • amirhosen

      من در هر شهر از لرستان و خوزستان یه دوست لر دارم
      واقعا مناطق لر نشین زیباست و مردمان خون گرم
      همیشه مقصد سفرهام در این مناطق بوده
      لرستان سرزمین رنگهای زیبا ، تاریخ و تمدن ، طبیعت، فرهنگ، و استوره هاست

    • محسن

      واقعا منطقه بی نظیریه

    • بدون نام

      پیشنهاد نوروزی برا جیب های خالی ما چیه

    • زارا

      بهتون توصیه میکنم تو عید حتماااا به لرستان سفرکنید بشدت زیبا ودلنشینه وبراتون خاطره میشه مخصوووصااا آبشار چکان رو حتما ببینید خیلی زیباست ولی فاصله زیادی رو باید طی کنید اما ارزششو داره جاده اش صدبررااابر جاده چالوس زیبا وپرپیچ وخمه دشتهای سرسبزی داره تو مسیر که بهش دره اناران میگن برا سیزده بدر خیلی قشنگ میشن،یبار سفرکردم بازم دلم میخااد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج