۸۴۱۲۶۴
۹ نظر
۵۲۰۳
۹ نظر
۵۲۰۳
پ

زنبوری که هر چند دهه یکبار مشاهده می‌شود!

شاید گمان کنید که پیدا کردن بزرگترین زنبور دنیا کار ساده‌ایست، اما اینگونه نیست. تا همین اواخر آخرین باری که مشاهده‌ی یک زنبور غول‌پیکر والاس در حیات وحش گزارش شد سال ۱۹۸۱ بود.

برترین‌ها - ترجمه از سجاد جوهردلوری : شاید گمان کنید که پیدا کردن بزرگترین زنبور دنیا کار ساده‌ایست، اما اینگونه نیست. تا همین اواخر آخرین باری که مشاهده‌ی یک زنبور غول‌پیکر والاس در حیات وحش گزارش شد سال ۱۹۸۱ بود. اکنون در ژانویه‌ی همین امسال این زنبور کمیاب در جزیره‌ای در اندونزی دیده شده است.

این زنبور از نظر اندازه از تمام زنبور عسل‌های اروپایی سرتر است. اندازه‌ی طول جنس مونث آن یک و نیم اینچ بیشتر و اندازه‌ی زبانش یک اینچ بزرگتر از رقیب اروپاییست. دو آرواره‌ی بزرگ نیز در ذهن خود به این‌ها اضافه کنید تا متوجه خاص بودن زنبور والاس بشوید. عکاس طبیعت، کلی بولت، عضو تیم مشاهده کننده‌ی این زنبور عنوان میکند: دیدن این غول‌حشره‌ی پرنده‌ای که گمان میشد دیگر وجود ندارد واقعا نفس در سینه حبس میکند.
زنبوری که هر چند دهه یکبار مشاهده می‌شود!

این تیم زنبور مذکور را ساکن در آشیانه‌ی موریانه‌ها روی یک درخت می‌یابد، آشیانه‌ای که سکونتگاه محبوب این نوع زنبور غول‌پیکر است. زنبور غول‌پیکر مونث والاس از صمغ و چوب برای ساخت تونل‌هایی در این لانه‌ها استفاده میکند و فضای اقامت خود را از موریانه‌ها جدا میکند.

"دیدن زیبایی و عظمت و زندگی این گونه، شنیدن برهم خوردن بال‌های عظیمش هنگام عبور از کنار سرم، واقعا معرکه بود. "

این تیم تحقیقاتی ویدئویی از پرواز زنبورغول پیکر والاس در یک فضای بسته به معرض نمایش گذاشتند. صدای برهم خوردن بالهایش در مقایسه با صدایی قوی که از بال‌های زنبور‌های عسل شنیده میشود و فرکانس بالایی نیز دارد عمیق، بم و همچون صدای یک پهباد است.

در مورد زنبور غول‌پیکر والاس باید بگوییم که اصلا عجیب نیست اگر برای مدت زمان طولانی توسط انسان‌ها دیده نشود. از سال ۱۸۵۰، یعنی زمان کشف آن توسط آلفرد راسل والاس، طبیعت شناس بریتانیایی، موارد انگشت شماری مشاهده و ثبت شده است. آخرین باری نیز که چندباره یافته شده تصور جامعه‌ی علمی بر انقراض آن بوده است. این کشف مهم در آخرین روز از سفر پنج روزه‌ی این تیم تحقیقاتی خوش‌شانس به مجمع‌الجزایر اندونزیایی مولوکاس شمالی صورت گرفت.

زنبوری که هر چند دهه یکبار مشاهده می‌شود!

علت شگفتی این زنبور غول‌آسا تنها اندازه نیست چرا که از آرواره‌های بزرگ و غیرمعمولی‌ای نیز بهره میبرد که اغلب با شاخ گوزن مقایسه میشوند. لب زیرین زنبور غول‌پیکر والاس نیز برای مقیاس ریز بسیار بزرگ محسوب میشود. در اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی مشاهده شده که این زنبور از آرواره‌هایش برای جمع‌آوری صمغ درخت استفاده میکند و لب زیرین خود را در تبدیل این صمغ به توپی بزرگ به کار بسته است، توپی که برای ساختن آشیانه‌اش همراه خود به لانه‌ی موریانه‌ها میبرد.

زنبوری که هر چند دهه یکبار مشاهده می‌شود!

جالب اینکه آخرین بار در سال ۱۹۸۱ نیز این زنبور در رشته‌کوه‌های همین جزایر دیده شده و دوردست بودن این منطقه خود دلیل اصلی این است که والاس غول‌پیکر به ندرت مشاهده میشود. همین فاصله شاید عامل خوبی برای محافظت این گونه از گزند شکارچیان زنبور و کلکسیونر‌ها باشد.

تیم کاشف بر این باورند که جلب توجه عموم و جامعه‌ی علمی به این زنبور به محافظت از آن کمک میکند. این زنبور با وجود وفور آشیانه‌های بالقوه بسیار نادر بوده و بالطبع با خطرات بسیاری روبروست. حتی دانشمندان محلی نیز طی این سه دهه هیچگونه گزارشی مبنی بر دیدن این حشره‌ی بزرگ ارائه نداده‌اند.

در آخر به این نکته اشاره میکنیم که درست مثل باور عمومی در طول تاریخ شاه زنبور در واقع ملکه است. مونث‌ها بسیار‌ها بزرگتر از نوع مذکرند که اندازه‌ی طولی‌شان به میزان یک اینچ کمتر از این ملکه است.
منبع: npr
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وای این چه بود دیگه

    • سویل

      سیبیل کلفت
      اسم واقعی ت چیه

      پاسخ ها

      • سویل

        واقعا برات متاسفم عقده ای چی بهت میرسه از زبون من نظر بزاری و منو کوچیک کنی.

    • بدون نام

      واحدهای اندازه گیری رو موقع ترجمه به معادل ایرانی آن تبدیل کنید.

    • بدون نام

      وااا مگه واحد اندازه‌گیری معادل ایرانی داره؟!!! اینا واحد بین‌المللی در سیستم SI هستش و در تمام دنیا یکسانه . شما دامنه مطالعاتت رو بالاتر ببر! مگه اینکه بخوای فقط سانتی‌متر رو بلد باشی:))))

      پاسخ ها

      • parsa_perspolis

        عزیز تو خوب و با سوادی بیخیال

    • حسین

      شاید عجیب باشه ، ولی من یه بار تو یه باغ ، اشتباه نکنم یکی از همین زنبورا دیدم ، رفتم نزدیک یه باغچه بزرگ ، دنبال حشره های باحال یه لحظه یه چیز سیاه مثل همین دیدم و بعد اون پرواز کرد سمت من ، منم فقط میدویدم سمت خونه .
      اونم دقیقا سیاه بود تو همین سایز و دقیقا یه صدای ترسناک بلندتر از صدای زنبور داشت .

      پاسخ ها

      • عسل

        oh my god :(

      • بدون نام

        نادان اون زنبورهای سیاه فرق دارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج