۸۴۱۴۸۱
۲۱۴ نظر
۵۰۲۳
۲۱۴ نظر
۵۰۲۳
پ

چرا تراکتور را دوست نداریم؟

تراکتورسازی امسال با ریخت‌وپاش‌های بی‌سابقه محمدرضا زنوزی، تخت‌گاز در مسیر قهرمانی حرکت می‌کند. آنها به معنی واقعی کلمه لیگ را جذاب کرده‌اند.

همشهری ورزشی - رسول بهروش: تراکتورسازی امسال با ریخت‌وپاش‌های بی‌سابقه محمدرضا زنوزی، تخت‌گاز در مسیر قهرمانی حرکت می‌کند. آنها به معنی واقعی کلمه لیگ را جذاب کرده‌اند. قدرت کم‌نظیر این تیم، تجمع انبوهی از ستاره‌های سرشناس و البته سکوهای اغلب پر ورزشگاه یادگار، رنگ و لعابی مضاعف به لیگ هجدهم بخشیده؛ اما صدافسوس که همپای تمام این فاکتورهای ستودنی، سیاهه بلندبالایی از بهانه‌ها هم برای دوست نداشتن این تراکتور در کار است؛ چیزهایی که نمی‌توان ندید و نمی‌توان دید و نگفت.

یک مسئله به‌شدت آزاردهنده در مورد تراکتورسازی این است که این تیم به زبان «فوتبال» حرف نمی‌زند. جغرافیای فوتبال جهان براساس مرزبندی باشگاه‌ها، فلسفه و هویت تاریخی و اجتماعی آنها شکل می‌گیرد، اما بسیاری از عوامل مرتبط با باشگاه تراکتورسازی اصرار دارند این تیم را در تمامی زمینه‌ها دقیقا معادل شهر «تبریز» تفسیر کنند. چنین اتفاقی تقریبا هیچ کجای جهان رخ نمی‌دهد.

همین پنجشنبه گذشته مس سونگون قهرمان لیگ برتر فوتسال شد، اما در مراسم قهرمانی این تیم، برخی از عوامل باشگاه با پرچم تراکتورسازی به جشن و پایکوبی پرداختند. مسئله طوری است که انگار اینها شهروند خارجی هستند و بعد از قهرمانی تنها با پرچم کشور خودشان حاضرند جشن بگیرند. این «فوتبال» نیست.

ماجرای دربی تراکتورسازی و ماشین‌سازی هم پرده‌ای دیگر از همین داستان است. بحث مالکیت مشترک دو تیم به کنار، اما اینکه هواداران یک باشگاه در دیگری ذوب شده‌اند و یک کل واحد را تشکیل داده‌اند، ابدا قابل درک نیست.

گزارشگر همین دربی بی‌حال روز پنجشنبه، جایی از حرف‌هایش می‌گفت: «زمانی در مسابقات رودرروی ۲تیم، هواداران تراکتور و ماشین به‌صورت نصف-نصف در ورزشگاه باغشمال می‌نشستند، اما امروز خبری از هواداران ماشین نیست.» چرا نیست؟ چطور چنین چیزی ممکن است؟ آنها چگونه تصمیم گرفته‌اند تیم‌شان را عوض کنند و هوادار باشگاه بزرگ‌تر باشند؟ مگر تجارت است؟

انگلیسی‌ها به‌عنوان مبدعان فوتبال در جهان می‌گویند: «یک مرد می‌تواند شغلش، حزبش، وطنش و حتی همسرش را تغییر بدهد، اما تیم فوتبالش را هرگز.» پس این چه فرهنگ غیرفوتبالی منحرفی بود که پایگاه اجتماعی ماشین‌سازی را رو به زوال برد و از این تیم، یک حیاط خلوت امن و کامل برای تراکتورسازی ساخت؟ تیمی که مثل آب خوردن میزبانی‌اش را به تراکتور می‌بخشد، بازیکنان مازاد برادر بزرگ‌تر را جذب می‌کند و مهره‌های کلیدی‌اش را در اختیار آن قرار می‌دهد.

حتی غیبت مقطعی ماشین‌سازی در سطح اول فوتبال ایران هم توجیه درستی برای این اضمحلال و خودباختگی تاریخی نیست؛ مگر خود تراکتورسازی سال‌ها در دسته پایین‌تر توپ نزد؟ اصلا مگر همین حالا داماش گیلان با اسم و عنوانی عاریه‌ای در لیگ دسته دوم حضور ندارد؟ پس چرا داماشی‌ها از فرصت لیگ برتری شدن سپیدرود سود نمی‌برند و در دل این تیم هضم نمی‌شوند؟

شاید پرآشوب‌ترین منطقه به رسمیت شناخته‌شده در نقشه فوتبال جهان، ایالت باسک اسپانیا باشد؛ اما حتی در همین منطقه هم یک دربی بسیار جدی و خشن بین اتلتیک بیلبائو و رئال سوسیه‌داد برگزار می‌شود؛ همانطور که در کاتالونیا، اسپانیول برای بارسا، رقیبی به‌مراتب موذی‌تر از رئال مادرید به‌شمار می‌آید. این حرف‌ها، این رقابت و مبارزه ازلی و ابدی حتی به کوچکی و بزرگی تیم‌ها هم ربطی ندارد. در تورین هیچ‌گاه برای هواداران تورینو مهم نبوده که یوونتوس تبدیل به چه باشگاه بزرگی شده و شهرتش تمام عالم را فتح کرده است. آنها حاضرند همه مسابقات دنیا را ببازند، اما یووه را ببرند.

اینکه در تبریز شاهد مسخ شدن چنین فرهنگی هستیم و هواداران وسط دربی شعار «فرق‌المیر» سر می‌دهند، اتفاق خوبی نیست. این یعنی آنجا از اصول و استانداردهای فوتبال دور شده‌ایم و در کژراهه گام برمی‌داریم. این یعنی کنش معقول تیم‌محوری جای خودش را به رویکرد مضر شهرمحوری و قوم‌محوری داده؛ اما مگر این لیگ قدس است که استان‌ها با هم بجنگند؟ گویا عده‌ای نادان یا فرصت‌طلب، خواسته یا ناخواسته در تلاش‌اند تا تبریز را مقابل دیگر شهرها قرار بدهند و تراکتور را مثلا نماد بغض فروخورده این خطه به‌شمار بیاورند؛ اما به‌راستی کدام بغض؟ همه ما از تبعیض و نابرابری، از کمبود و بی‌عدالتی نالانیم، اما مگر همه کوتاهی‌ها و خبط و خطاها فقط برای تبریز است؟ به‌راستی در سیستان و بلوچستان چه می‌گذرد؟ مردم در آبادان و خرمشهر چه دارند؟ در انزلی چطور؟ اصلا شرایط جنوب شهر تهران چطور است و ساکنان مناطق فقیرنشین پایتخت چگونه روزگار می‌گذرانند؟ این وسط حتی پای برخی ناملایمات فرهنگی را هم نمی‌توان وسط کشید؛ چه اینکه اگر مثلا از سوی عده‌ای تفرقه‌انداز یا زشت‌طینت و بدفطرت، لطیفه یا جوک ناپسندی هم ساخته شده، این رویه کم و بیش مربوط به همه‌جای این سرزمین بوده و همه ما قربانی آن هستیم. اگر اینطور است پس چرا همه تیم‌های گیلان یک‌کاسه نمی‌شوند و مکتب مجعول درست نمی‌کنند؟ چرا آن قلیل هواداران ذوب‌آهن هنوز پای تیم‌شان هستند و دل به دریای زرد سپاهان نداده‌اند؟ آیا بازتولید خشم و خشونت قلبی و ذهنی کافی نیست؟ آقایان! خانم‌ها! به خدا این «فوتبال» است و آداب و سنت‌های خودش را دارد. مغلطه نکنید. تن به بازی زشت فرصت‌طلبان ندهید.

ماجرای این روزهای تراکتور اما به تراژدی دوست‌نداشتنی «محبت و خیانت» هم آلوده است. آرشیو بسیاری از رسانه‌های مکتوب شهادت می‌دهد سال‌هایی که تراکتور در دسته پایین‌تر توپ می‌زد، چه حجمی از مطالب در ستایش این تیم و هوادارانش نوشته شد و روزنامه‌نگارها چه ضجه‌ها زدند که جای تراکتور ریشه‌دار و پرشور در لیگ برتر خالی است. آن روزها حجم رسیدگی مطبوعات و برنامه‌ای همچون نود به تراکتورسازی دسته اولی، حتی از میزان توجه آنها به بسیاری از تیم‌های لیگ برتری هم بیشتر بود. روز صعود تراکتور، تبریز جشن گرفت و تمام ایران لبخند زد، اما از آن زمان به بعد کم‌کم شاهد مرزبندی مخربی بودیم که از سوی برخی عناصر جاهل یا نابه‌کار شکل گرفت و روزبه‌روز پررنگ‌تر شد.

امروز کار به جایی رسیده که سر هر بازی در ورزشگاه یادگار امام، ۱۰بار شعار «آذربایجان وار اولسون، ایستمین کور اولسون» سر می‌دهند. یعنی آذربایجان برقرار باشد و هر که خواهان آن نیست کور شود؛ آیا سوءظنی بالاتر از این ممکن است؟ این «کور باد» خطاب به کیست؟ برقراری و پایداری آذربایجان چه‌کسی را ممکن است آزار بدهد؟ ما شاید به جبر روزگار مردمان بدی شده باشیم، اما با کدام منطق سیاه و با کدام تفکر شوم می‌توان به این نتیجه رسید که خوشی مردم آذربایجان موجب ناخرسندی دیگران است؟ به شهادت کدام قرینه، کدام نشانه چنین شعارهایی آفریده می‌شود؟ این چه دروغ بزرگی است که برخی به بهانه فوتبال در تبریز می‌گویند و آنقدر بر آن اصرار می‌کنند که باورپذیر شود و یک سوءتفاهم به‌وجود بیاورد؟

در این سال‌ها به دفعات ثابت شده غم هر گوشه از ایران، اندوه همه مردمان این سرزمین است؛ همانطور که بسیج همگانی در زلزله اخیر کرمانشاه این یکپارچگی و دلدادگی روحی را ثابت کرد. زیاد و کم، همه ما نگران خشکی دریاچه ارومیه بوده‌ایم، به حال زاینده‌رود تأسف خورده‌ایم و گرد و خاک اهواز را در ریه‌هایمان حس کرده‌ایم. مگر در ماجرای زلزله ورزقان، جوشش و خیزش عظیم ملی برای تسلای آذربایجان اتفاق نیفتاد؟ مگر هرکدام از ما کم دوست و قوم و خویش آذری‌زبان داریم و مگر کم برایش حرمت و عشق و عاطفه قائلیم؟ پس پشت پرده این مرزبندی خائنانه چیست؟

داستان این است که برخی بدخواه اصرار دارند از معصومیت یک تیم ریشه‌دار سوءاستفاده کنند و وحدت ملی و اجتماعی مردمان این سرزمین -ارزشمندترین چیزی که داریم- را به یغما ببرند. هر آنکه گشتی در ائل‌گلی و آبرسان و چهارراه شهناز زده باشد، می‌داند که فرهنگ امروز تراکتورسازی فرهنگ تبریز نیست و خیلی از مردمان همین شهر هم از آن اعلام برائت می‌کنند. این یک آشفته‌بازار عجیب و پر از سوءتفاهم است. دروغ‌پردازان تفرقه‌جو کار را به جایی رسانده‌اند که برخی در ورزشگاه تبریز با چشم بسته به سنگباران تماشاچیان میهمان بپردازند و تصویر تاریخی مردمان یک شهر متمدن را مخدوش کنند. گاهی ناسپاسی و وهم‌اندیشی کار را به جایی می‌رساند که تراکتور را «قربانی» می‌نامند و داد تبعیض و مظلومیت سر می‌دهند؛ اما کدام ظلم؟ کدام ظالم؟ تراکتورسازی یکی از معدود تیم‌های تاریخ فوتبال ایران است که در جدول رده‌بندی لیگ سراسری آخر شد و سقوط نکرد. در پایان لیگ آزادگان فصل ۱۳۷۹ این تیم در قعر جدول ایستاد، اما با حکم فدراسیون راهی دسته پایین‌تر نشد و در نخستین دوره لیگ برتر حاضر بود. در این سال‌ها دومین ورزشگاه بزرگ ایران برای تراکتورسازی ساخته شد و حتی وقتی چمن آزادی -تنها زمین درست و حسابی پایتخت- در حال ترمیم بود، دربی تهران را به تبریز بردند. بعد از بازگشت تراکتور به لیگ برتر، این تیم تحت پوشش سپاه قرار گرفت و برخی از بهترین بازیکنان کشور به رایگان برایش توپ زدند. پس از آن هم پروسه خصوصی‌سازی تراکتورسازی ظرف یک روز به نتیجه رسید؛ گره‌ای که بیش از ۲۰ سال است برای سرخابی‌ها کور باقی مانده است. تیمی مثل پرسپولیس در جام‌جهانی ۲۰۱۴ و جام‌ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا حتی یک ملی‌پوش هم نداشت، اما ۴کاپیتان آخر تیم ملی برای تراکتورسازی توپ زده‌اند؛ از آندرانیک تیموریان تا اشکان و مسعود و حاج‌صفی. در ورزشگاه آزادی هرگز قانون ده درصد برای هواداران تراکتورسازی اجرا نشده و آنها حتی در حساس‌ترین بزنگاه‌ها گاهی تا نیمی از سکوها را پر کرده‌اند، در تبریز اما همان یکصدطرفدار دست از جان شسته پرسپولیس و استقلال هم ناچارند ۹۰ دقیقه زیر باران سنگ بازی را ببینند؛ بدون یک جلسه محرومیت، بدون یک خط توبیخ! در فصلی که ارزان‌ترین بلیت ورزشگاه آزادی ۱۵ هزار تومان قیمت دارد و هرگز خبری از وسایل ایاب و ذهاب رایگان نیست، تراکتوری‌ها با بلیت ۵۰۰ تومانی هر هفته رکوردی تازه می‌زنند. با این اوصاف از کدام تبعیض حرف زده می‌شود؟ اگر ظلم این است، کاش همه ما مظلوم بودیم.

بر خلاف تراکتور اورجینال که بسیار دوست‌داشتنی بود و سیمایی مهربان از یک دلدادگی پیر و پاک به‌نظر می‌رسید، این تراکتور را دوست نداریم؛ تیمی سقوط‌کرده در دامن افراطی‌گری که گزارشگر تلویزیونی‌اش را هم وامی‌دارد با دندان‌های فشرده راجع‌به تیم‌های حریف حرف بزند.

حکایت این تراکتور شاید حکایت تاخت زدن کلبه خشتی عشق با کاخ بناشده بر نفرت باشد؛ تیمی که فلسفه‌اش بزرگ و باشکوه بود، قبل از اینکه بزرگی را در توهمات فانتزی و کثرت جمعیت تپه‌نشین جست‌وجو کند. در کشوری که با هزاران مصیبت ریز و درشت دست به گریبان است، فوتبال باید مفرح روح و بهانه دوستی باشد؛ همانطور که امروز نساجی قائمشهر و سپیدرود رشت و نفت آبادان و ملوان انزلی و سردار بوکان هستند. تراکتور قدیم هم بود. یادش به‌خیر. کاش راهی برای نجات آن همه نجابت وجود داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تیم بی اصالت باشه همینه دیگه.

      پاسخ ها

      • m.znemat

        بی اصالت خودتی و.....

      • بهزاد

        طرفداران تراکتور یه شعار دارن که میگه تراکتورو یه ملت میخواد، ملت باشرف میخواد.اگه شماها تراکتورو دوس ندارید چون شرف ندارید.
        ما خودمونو ترک میدونم چرا به زور به ما ایرانی میگید؟

      • رضا

        دقیقا
        درضمن اینا ترک هستن بیشتر از این ازشون انتظار نمیره
        اگه درست رفتار کنن باید تعجب کرد

      • بدون نام

        اگه عقده ای باشی اینطوری فوران میکنی تراکتوریا هم عقده این نصف بیشترشون

      • بدون نام

        ذررت

      • بدون نام

        مطالب نوشته شده برای تمام تیمهای ایران صدق میکند نه فقط تراکتور سازی

      • بدون نام

        حتما با اصالت چرتپولیس و چستقلاله؟

      • بدون نام

        بهزاد پان ترک بیشعور خائن ما اصلا تو رو ایرانی ندونستیم. تو توله گرگ جات اصلا تو خاک ایران نیست گم شو برو همون ترکیه

      • پرسپولیسی

        بلایی که سر استیل آذین اومد سر تراکتورسازی هم میاد و نابود میشه

      • تراختورچی

        تقصیر تو نیست که...تا حالا اقا بالاسر نداشتید یهو ی تیم شهرستانی که همه رو برده میاد و میشه اقا بالاسرتون به جا احترام جفتک میندازی....برو با اصالت خودت حال کن...با اصالت خخخخ

    • بدون نام

      زنده باد ایران به قول دایی اینجا ایران است و آذربایجان هم جز ایران است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینطوره زنده باد ایران و ایرانی و همه اقوام ایرانی ، ایران هزاران سال با اقوام مختلفش پابرجا مانده ، شعارهای ناسیونالیستی و قوم گرایی در ایران عزیز جایی نداره ، انصافا نویسنده متن هم زیبا نوشته

      • تورک

        تورک مال ایران نیست تورک از شرق آمده درستش اینه که بگیم:
        ایران مال تورک هاست
        سانسورچی سانسور نکن

      • بدون نام

        نواده چنگیز خان چرا توهم میزنی،ایران مال ترکهاست خخخخخخخخخخخخخخخخخ تراختورم بعد منچستر تو جهان اوله خخخخخخخخخ

    • بی نام هموطن

      اقای نویسنده شیر مادرت حلالت

      پاسخ ها

      • میرو

        شیر مادرت حلال ما ترکا

      • بدون نام

        اقای نویسنده خدابهت لعنت کنه که تفرقه می ندازی حسودبی مصرف

    • دوری

      در لابه لای حرفات کینه فرو رفته ات را نشان دادی... اری وقتی هوادران پرسپولیس یکصدا به تورکها با ریتم ایسلندی ... میگفتند. . توراختوریها باعث بانیش هستند. و دوست دارند توهین بشنوند. وقتی برای فغانی از بالا دستور دادند قهرمانی را از تراختور بگیره. و تمامی ارتباطات را قطع کردند تا ملتی تحقیر بشه . اری کار خود تراختوریها بوده. صدا سیما مطبوعات مرکز نشین . دست شماست و هر جور دوست داشته باشید. چه مستقیم . چه با سیاستهای مختلف توهین .تحقیر کنید. اما این را بدانید. بذر همه این نفرتها را خودتان کاشتید. خداوند لعنتتون کنه. یاشاسین ایران .یاشاسین اذربایجان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما غصه نخور تراختور بعد منچستر اول در جهان اینا شر میگن

      • مجید

        توهم پیدا کردی

      • علیرضا

        نرود میخ آهنین در سنگ! نویسنده محترم خودت خسته نکن که خوابیده را می توان بیدار کرد ولی آن که خودش را به خواب زده نه. ✋

      • فرهاد

        امالفساد و شروع کننده همه این فحاشی ها در فوتبال طرفداران بی فرهنگ و وحشی لنگ حکومتی هستند که حتی به سنگ قبر ناصرخان حجازی ام رحم نکردن و توی مراسم مرحوم پورحیدری شش نشان میدهند بوده و هستند واقعا وقتی قاتل تختی میشه موسس یه باشگاه و پیشکسوتشم میشه ناصر محمدخانی عاشقه قاتل پیشه و مجتبی محرمی پیکنیکی و کفتار هاری مثل رهبری فر و دو جنسه بی ابرویی مثل میناوند چه انتظاری میشه داشت این لنگ حکومتی رو مثل پدر خوانده اش هدایتی بفرستین لیگ منتخب ندامتگاهها همه مشکلات استادیوم ها و فوتبال حل میشه

      • بدون نام

        باز هم غرور بیجا.واقعا هر چه درموردتان میگن راسته. تو ایران هیچ کس قبولتان ندارد چونکه غرور بیجا دارین. البته شماها هم خودتان را ایرانی نمی دانید واینو تو ورزشگاهها به نمایش گذاشتید.

      • بدون نام

        افرین به این میگن انسان باشورلعنت بر توایییییبی نووووییییسسسسننننددده

      • بدون نام

        درضمن الاغ کدوم منچستر?

      • بدون نام

        ایول فرهاد

      • سودا

        وای ما عاشق شمایم ما ترکا شمارو خیلی قبول داریم اخه برین گم شین بابا یاشاسننننننن اذربایجانممممممممم یاننننننننن تکولوننننننن

    • بدون نام

      باعث و بانی این اتفاق فدراسیون بعدشم طرفدارای سرخابیا هستن که به تیمای دیگه توهین میکنن
      ببینید مردم خوزستان چقد خشمگینن این روزا
      انگشت اشاره رو بگیرید سمت خودتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیر قربانت شوم! هیچ جای ایران مثل تبریز نیست. حتی ارومیه هم مثل تبریز نیست! انگار تبریز کشور دیگری است. اشکالی ندارد، هر حسی در مورد ایران داشته باشید، مردم ایران هم همان حس را به شما دارند. اگر واقعاً از ایران متنفر باشید، مردم ایران هم همان حس را نسبت به شماها دارند! دل به دل راه داره!! ختم کلام.

      • فرهاد

        طرفدارای استقلال رو با طرفدارای تیم حکومتی یکی نکنید استقلالیا هیچوقت شروع کننده نبودند و این چندسالم کمترین درگیری بین طرفدارای استقلال و تراکتور بوده اون لنگیا هستن که از بس با فرهنگ و شعورن هرجا میرن سنگ بارون میشن و جواب فحاشی ها و حمایت های پشت پرده و حکومتی رو از پانزده تا تیم دیگه میگیرن

      • بدون نام

        یاشا

      • بدون نام

        تو نمیخواد از طرف مردم خوزستان نطر بدی مردم خوزستان خودشون استقلال داشتن عامل همه تنشها خودتونید حالا بیاید جای دیگران نظر بدید و مثبت و منفی بزنید مردم که میدونن شما کی هستید و چه هستید

      • سارا

        دمت گرم آقای فرهاد حرف درست و شما زدی،طرفدارای استقلال با تراکتور یا کاری ندارن،بعد هم خود طرفدارای تراکتور خودشونو ایرانی نمیدونن،ما هم شماهارو ایرانی نمیدونم حیف اسم ایران که شما ها لکه دارش میکنیک

    • Araz

      درصد سوزشت خیلی خیلی بالاست آب که سهله پماد هم جوابت رو نمیده همچنین ارزش جواب دادن به تهمتهایت را نیز نداری ولی به یکیش که گفته بودی ما این تراختور رو دوست نداریم جواب میدم به درک که دوست نداری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به درک که به درک، ابله!

        ما از همه شما عقده ای های از دماغ فیل افتاده متنفریم! حیف سردار و سالار ملی که از دیار تبریزند! البته باید بررسی بشه، شاید نباشند!! همچون آدمهای سالاری، بعیده که از همچین شهر غریبی آمده باشند. آدم اینقدر پست و بی شرف؟

      • بدون نام

        واقعا حماقت از سر و روی امثال شما میباره متن رو دقیق بخون اگر سواد داری

      • بدون نام

        غرور افت است که در وجود شما ترک ها نهادینه شده. خاک بر سرتان کنند

      • بدون نام

        غلط میکنه ماهاهم اینارودوس نداریم یعنی خودشون میخوان چون لیاقت ندارن

      • سارا

        ما همه از شما هایی که خودتونو از بقیه بالاتر میدونید،بیزاریم ادعا میکنید ایرانی نیستید نژاد پرست های بدبخت هزاران سال این کشور در کمال مهربانی همه ی اقوام رو توو خودش پذیرفته،شماهاکه قول مهاجم بودید نه مهاجر، ترک های بی اصالت ،تفرقه افکن خودشونو یه کشور میدونن ،ننگ بر شما

    • بدون نام

      ب درک ک دوست نداری ،،نس ناس

    • تراختور،آزربایجان،تورک✌

      الهی شکر ک امثال توعه خوک صفت از تراختور بدتون میاد الـــــــهی شکر

      پاسخ ها

      • نازلی

        سارابرو بمیرررررربدبخت داری می ترکی حسود

    • ali

      به خدا این تراکتور تو آذربایجان داره همون راهی رو میره که توی کاتالونیا بارسلونا رفت و دیدم آخرش رسید به همه پرسی استقلال.تراکتور شده نماد جدایی طلبی یه عده تو آذربایجان تو هر بازی شعارهای جدایی طلبانه و پرچم جمهوری آذربایجان و ترکیه و... جرقه تجزیه ایران از طرف اینا زده شده ولی متاسفم که مسولین خودشون رو به خواب زدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت برادر ایرانی

      • بدون نام

        درود بر شرفت
        دمت گرم دولت باید کاری کنه تا تجزیه طلبی جدی نشده

      • بدون نام

        پماد زنوز بهترین گزینه برای سوختگی نویسنده،

      • ح.....

        دوست عزیز بازی با پرسپولیس و تراکتور و همچنین بازی با استقلال رفتی استادیوم تا حالا یا نه اگر رفتی پس چرا این حرفا رو می زنی اگر جز قومیت ایرانی محسوب می شوند چرا این شعارها در مورد بافرهنگ با شعور مردم اذربایجان داده می شود ... انتظاری داری به پدر مادرانمون توهین بشه ما بشینیم نگاه کنیم ..در ضمن هوادران تراکتور خیلی فرهنگشون بالا س شما ها خیلی عقب مونده هستین تیم های پایتخت تو تبریز هوادار نداره این نشان دهنده پیشرفت فوتبال آذربایجان مثل لیک انگلیس یا لالیکا یا بقیه تیم ها فقط میزبان هستن فقط تیم خودشون تشویق می کنن ..من هنوز دلیل سوزش شماها رو پیدا نکردم...

      • سارا

        درود به شرفت برادر ،کاملا درسته

      • بدون نام

        ح....... لالیکا اره

    • مموتی گلو

      خاک برسرت اقای قلعه مرغی ...این فتنه گریها از گور تو بلند میشه ..مطمئن باش ما ببازیم تو برنده نیستی .تو به یه چهره منفور تبدیل شدی...کثافت

      پاسخ ها

      • نادزخان

        اخه رسول بهروش دراستانه دیدار مهم تیم تراکتور این غلط ها چیه نوشتی ادم پست ورزل ازربایجان خاری درچشم شماها ک چشم دیدن موفقیت انرا ندارین هست

      • بدون نام

        پماد زنوز بهترین گزینه برای سوختگی نویسنده،

      • بدون نام

        برانکو و شوفر خوبن

    • یاشاسین آذربایجان

      نویسنده معلوم الحال اصلا خودت هم فهمیدی چی نوشتی؟اگر خیلی دلسوز فوتبال هستی با اون قلم کثیفت به سنگپرانی هواداران استقلال و شکستن صندلیهای ورزشگاه یادگار تبریز و فحاشی و اهانت و توهین هواداران پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به نیمی از جمعیت کشور اشاره میکردی تا لااقل انصاف را رعایت کرده باشی.کلام آخر اینکه ما هواداران تراکتورسازی همه ایران و مردمانش را دوست داریم ولی خداوکیلی شما کی تراکتورسازی را دوست داشتید که این بار دومش باشد.یاعلی

      پاسخ ها

      • شش ♥

        با منطق شما ما هم تبریزی ها و همه آذری ها را دوست داریم اما خداوکیلی شما کی سرورتون پرسپولیس را دوست داشتید که حالا بار دومتون باشه؟

      • بدون نام

        چون دوست داشتنی نیستید.

      • بی نام

        نیمی از کشور؟
        شما خودتون را نصف جمعیت ایران میدونید؟

    • حسن

      خیلی عالی و دقیق و بجا بود.
      دست مریزاد!

    • دوری

      دروغت از اینجا معلومه که . اکثرمردم تبریز از تراختور تبری میجویند. من که خودم تبریزی هستم . از بازتری گرفته تا استاد دانشگاه. .عالم دینیش. که امام جمعه محترم تبریز. نمونه بارزش است. یا استاد نخبه ریاضی اقای مسعودی که بارها در برنامه های مختلف تلویزیونی گفته تراکتوریم. یا قشر ضعیف غنی همه تراکتوریند. خدا نترسها نفرت پراکنی نکنید. اگه تراختور را دوست ندارید این حق طبیعی شماست. درد شما این است که شما تراختوری را دوست دارید که همیشه کاندید سقوط باشه. و هر سال بازیکنان درجه یکش به تیمهای پایتخت بره. . شما چرا نمیگویید ما با سپاهانیها چه قدر دوست هستیم. با فولادیها. یا استقلال خوزستان. چرا نمیگویی عوامل تیمهای سرخابی. چند سال پیش در رشت و انزلی میخواستند طرفدارهای دوتیم ملوان و داماش را علیه ترکها بشوراند اما موفق نشدند. اگه کینه از تراکتور نداشتی . اشتباهات خودتان و سرخابیها را در مورد تیمهای شهرستانی .و اقوام مختلف مینوشتی. مگه وقتی هوادرهای پرسپولیس به مردم خوزستان و عربای عزیز توهین میکردند. کار تراکتوریها بود. خجالت بکش از تحلیل ابکیت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علاوه بر اینکه بی فکر هستید تازگی کر وحاشیه ساز هم شدید. برید گم شید وکم دروغ سرهم کنید.تو اهواز به سرخابی ها توهین کردند یا سرخابی ها به آنها؟ تمام مردم فهمیدند که سرخابی ها تو تبریز واهواز امنیت ندارند. ولی تو برعکسشو بیان کردید.

    • بدون نام

      ایوالله به نویسنده این متن
      خیلی درست و عالی نوشتی
      دست مریزاد

    • بدون نام

      ایوالله به نویسنده این متن
      خیلی درست و عالی نوشتی
      دست مریزاد

    • رضا

      به خاطر اینه که این تیم ریشه وهویت نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توریشه دارییییی خدا وکیلییییی?

      • بدون نام

        تراکتو تیمه ؟؟؟؟؟؟؟حخخخخخخح

    • بدون نام

      احسنت به چنین تفسبر بجا

    • بدون نام

      عالی نوشت!یه مشت احمق تعصبی عصر حجری تراکتور دوست داشتنی رو به این روز انداختند.
      تو دنیایی که یه سریا دنبال تبدیل کشورا به یه کشور واحد جهانی اند بدون مرزهای جغرافیایی،اینا دنبال جدا کردن خودشون از ایران و به اصطلاح استقلال آذربایجان عزیز هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه آذربایجان عزیز شما بود اینگونه به مردمش ناجوانمردانه نمی تاختید

      • بدون نام

        احمق همزبون تو هستند

      • سارا

        این آقای بهزاد که نوشتی روزی ترکها حقشونو میگیرن تو یکی فقط برو بمیر بی اصالت شرم کن ،بیشتر از حقتون الان گرفتید

    • بهزاد

      روزی ترکها بر همه ی شما مسلط خواهند شد و حقشونو خواهند گرقت.

      پاسخ ها

      • بهنام مهدیزاده

        یاشاسنی

      • بدون نام

        همین الانم مسلط شدن
        نفر اول مملکت و 70 درصد مسئولین ترک هستن

      • بدون نام

        یاشاسین تورک
        از مرز کره شمالی تا دریای مدیترانه 1 میلیارد نفر تورک زندگی میکنن باید امپراطوری جدید تورک رو بر پا کنیم حتی بزرگ تر از امپراطوری عثمانی و امپراطوری مغول

      • بدون نام

        فهمتون همینقدره یا ترجیح میدید نفهم به نظر بیایید؟

      • بدون نام

        به همین خیال باش

      • بدون نام

        ساقیت کیه

    • رضا

      بسیار زیبا ودرست. بنده خودم نیز از طرفداران قدیم تراکتورسازی تبریز بودم و هنوز هم این تیم را دوست دارم اما در این مدت اخیر کاملا موضوع فوتبالی کنار رفته و مسائل سیاسی و ناسیونالیستی اتفاق افتاده که باعث بی مزه شدن فوتبال می‌شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی خودمیکنی تو

    • سامان

      عالی بود واقعا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا بی خودی

    • antilong

      چون مخالف لنگی جماعت هستند و شما هم یک لنگی تمام عیار هستید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به توی آشغال هیچ ربطی نداره!!
        هر وقت گفتن خاک انداز، خودت را پیش انداز!

    • تورک

      فاشیست شما هستید که یک اصل ساده را که خودتان نوشتته اید اجرا نمیکنید .تحصیل و اموزش زبان مادری.
      فاشسیت شما هستید که در سیمای ملی با به سخره گرفتن زبان ترکی برای خود سوژه خنده درس میکنید.
      اگر ذره ای فوتبال می دانستید همین اسپانیا .بارسلونا نماد مبارزه با سیستم فاسد هست.سیستمی که در حق مردم باسک ظلم و ستم میکند. حق ندارید در مورد تراکتور و مردمان دیار اذربایحان جبهه بگیرید.
      فاشیست های ترسو

    • لاکی لوچیانو

      سوراختوریا کلا بی جنبعن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما باجنبه باشین کافیه ما نخواستیم.

      • بدون نام

        توالان خیلی با جنبه ی بی مصرف

    • بدون نام

      زنده باد واقعا چرا اون تراکتورسازی ساده و با عشق الان تبدیل شده به حیاط خلوت تجزیه طلبان و نفرت پراکنان و بدخواهان ایران یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران عزیز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آذربایجان به یاشاسین ماشا سین امثال تو احتیاجی نداره .و فقط وفقط سوزش نویسنده رو عشقه

    • من

      برید یکمی اب بخورید

    • T.T

      شدت سوزشت رو نشون دادی خبری

    • بدون نام

      دورد به شرف نویسنده
      همه از یک کشور هستند جدایی طلب هر شهر فرق نداره خائن به ملت و اجداد خودش هس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بروبابا

    • بدون نام

      یه تیم پوشالی با چهار قران پول باد اورده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه این که تیم های پایتخت پول شویی نمی کنن این هدایتی کیه?

    • کامی

      اونهایی که بایدبفهمن وکاری برای اصلاح این تیم واین طرز فکر انجام بدهند متاسفانه کاری وسخنی انجام نمیدهند و کار افتاده دست یک مشت آدم سواستفاده گر که از احساسات وخون گرمیه مردم و جوانان تبریز استفاده کرده وبر طبل نفرت و کینه میکوبند

    • حامد

      چقدر کینه و حسادت و نژادپرستی تو حرفاتون نسبت به مردم ازربایجان است از اینکه میترسید که تراختور داره خوب نتیجه میگیره و میخواد قهرمان بشه و طرفداراش را تپه نشین خطاب میکنید واقعا براتون متاسفم

    • بدون نام

      این چرتیاتو کی نوشته؟؟

    • بدون نام

      نویسنده این متن شدیدن از درون میسوزه که مردم در همه جا ب یاد تراختور هستن

    • بدون نام

      نویسنده این متن فقط دنبال فتنه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

    • بدون نام

      درود بر نویسنده . حرف حق تلخ است متاسفانه مسئولین فوتبال چشمشان را بر روی ان بسته اند تا جایی که در یک بر نامه تلویزیونی ۹۰ به اصطلاح مدیر عامل چنان حرفهای بی ربط میزند و طلبکار هم هست چون پای منافعش در میان است جای حرف حق و نا حق را عوض میکند . مردم تمام این قضا یا را تشخیص میدهند

    • mohammad

      دمتون گرم خیلی مطلب عالی بود

      پاسخ ها

      • میرو

        فارس...

    • ناشناس

      به امید سقوط سوراختور منفور به دسته پایین تر و انحلال این تیم نچسب و منحوس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما اصلا دنبال قهرمانی نیستیم همینکه توهربازی استادیوم سهند تبریز پرازتماشاگربشه تا چشم شماها وامثال شما گور شه واسه ما کافیه

      • نوشاد

        درود بر شرف نویسنده با وجود و بزرگ مرد

      • بدون نام

        خاک تواون سرتون عقدی های بدبخت

    • بدون نام

      اولا توهین نژادی دوستان شما باعث شده مردم آذربایجان عصبی بشن وعکس العمل نشون بدن....بعدشم اعتراض به بی عدالتی درکل کشور فراگیره مختص تبریز نیست. همانطور که ما پرچم ژاپن رو بعنوان نماد عدالت طلبی دراکثر شهرهای کشور حتی در رده های پایین تر میبینیم.

    • العین عربها ۶ کیسه ایران ۱

      تر تر نابود باید گردد. من اگه جای دولت بودم این تیم اضافه را منهدم میکردم. تا یاد بگیرند اول انسانیت مهمه بعد مسایل این چنینی

    • مهدی جهانی

      نمردیمو یکی جرات کرد علیه این تیم حرفی بنویسه.حرفی سراسر منطقی.بابا بخدا جنگ نیست .فوتباله برای کنار هم بودنه.افراطی نباشید تو رو خدا .من خودم ترکم ولی هیچوقت تراکتوری نبوده ونیستم.ولی اینو به هر تراکتوری بگی سریع میگه بیغیرت.انگار جنگه.

      پاسخ ها

      • Araz

        خدا رو شکر که تو تراختوری نیستی چون بودنت باعث شرمساریه

    • بدون نام

      خوبه بالاخره یکی جرات پیدا کرد وحقیقت در مورد تراکتور رو نوشت واقعا دمت گرم نویسنده ببینید هوا داران تراکتور از نظر خودشون تیمشون پرطرفدارترین تیم ایران وبعضی مواقع توهم پرطرفدارترین تیم اسیا رو هم دا رن جایی که در نطر سنجی ها گوناگونی که در برنامه های ورزشی ومجازی میبینیم حتی به اندازه ورزشگاه یادگار هم نمیتونن رای جمع اوری بکنن دیشب برنامه نود از بین بازیکنان پرسپولیس واستقلال از هرتیم دونماینده وجود داشت بیرو وسیدجلال از پرسپولیس وامید ووریا غفوری از استقلال اما از تراکتور اشکان دژاگه که مقبولیت عمومی بین مردم وهواداران تمام تیمها داره هم شرکت داده شده بود منتها در نظر سنجی دیدید که بیرو با اختلاف زیاد اول شد وبعدش سید جلال به طبع بعد نوبت بازیکنان استقلال رسید که بقیه رای ها رو به خودشون اختصاص بدن منظور از این حرف این است که اشکان دیشب ۶۷ هزار خورده ای رای اورد وحتی رایش به ۱۰۰ تا هم نرسید حالا اگه بری بین تراکتوری ها این مثال رو بزنی باسنگ وچماق کله ات رو میشکونن که نود اومده طرفداری قرمز وابی رو کرده در صورتی که برنامه نود بیشتر از اینکه به این دوتا تیم سودی برسونه ضرر براشون داشته در بزنگاهای مهم فوتبالی اما منطق تراکتوری ها اینکه مرغ یه پا داره واین برنامه وبقیه برنامه های ورزشی دارن طرف تیمهای تهرانی رو میگیرن درمرد بعضی از بازیکنهاشون البته بعضی وقتی وارد این تیم میشن متاسفانه تمام خصوصیت های خوب اخلاقی که قبلا داشتن رو فراموش میکنن وسوار برموج فوش وتهمت زدن به این تیم واون تیم وحرف زدن از چیزهای که هیچ پایه واستدلالی نداره میزنن البته بازیکنانی مثل اشکان ومسعود شجاعی باتجربه وبااخلاق هستن وگمراه نمیشوند ولی متاسفانه امثال فروزان اهل شاخه ومهدی پور چندتای دیگه که جوان هم هستن سریع جوگیر میشن ومتاسفانه حرفهای بی منطقی میزنن که فقط میشه در مقابل این افراد سری به نشانه بیتربیتیشان تکان داد در هر حال چندسالی است رویه غلطی تبریز وتراکتوری ها رو فرا گرفته که امیدواریم به خودشون بیان ودست ازاین کارها بردارن چون این کارها فقط به ضرر خودشونه

    • تورک

      یاشاسین تراختور یاشاسین آذربایجان یاشاسین ترکیه یاشاسین قزاقستان یاشاسین ازبکستان یاشاسین مغولستان ... یاشاسین تورک ملتی

    • باریش

      ترک نه اذری زبان ما ترک هستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی از ایران بدت میاد میتونی برگردی همون جایی که ازش اومدی : مغولستان

    • بدون نام

      مسئله تراکتور باید جدی گرفته بشه قضیه داره سیاسی میشه

    • آراز

      از نوشته هات معلومه چقدر سوزش داری،
      یاشاسین تراختور، یاشاسین آذربایجان

    • ایرانی

      عزیزان ترک من بهترین ها رو برای تراکتورتون آرزو میکنم اینشالله که بهترین تیم آسیا بشه مسئله ما فوتبال نیست مشکل ما اینه که قضایای تجزیه طلبی و پانترکیسم رو تو ورزشگاهتون دنبال می کنید که باعث نابودی ایران عزیزمون میشه

    • آذری

      شما به ما حسودی میکنید
      چون تورک ها متحد هستن
      تورک ها تنبل نیستن
      به خاطر اینکه اجداد ما همراه گرگ بزرگ شدن
      اجداد ما تو صحرای مغولستان تو شرایط سخت بزرگ شدن
      ما مثل شما سوسول نیستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آذری تو اصلا معنی کلمه آذربایجان رو میدونی انقدر تورک تورک میکنی؟

    • سعید گودرزی

      متاسفانه تراکتور تیم تجزیه طلب ها شناخته میشه وقتی در تهران وسط پایتخت ایران شعار خلیج عربی سر میدن وپرچم ترکیه عثمانی و آذربایجان جعلی یا همان آران یا ایران شمالی و به استادیوم هامیارن و به دیگر قومیت های ایرانی توهین و اهانت می‌کنند و فدارسیون با این بی خردان مماشات می‌کنه هوادارن این تیم به ریشه جری تر میشن اینا اگه رونالد و مسی راهم بیارن بازم قهرمان لیگ نمیشن به ریش نیست به ریشه س که اینا ریشه مغولان طلب می‌کنند

      پاسخ ها

      • Araz

        ایران شمالی؟؟؟؟خب مثلا تو منطق داری که به دیگران درس منطق میدی خواب دیدی خیر باشه

    • سعید گودرزی

      من خودم استقلالی تیر هستم ولی آنقدر از این سوراختور بدم میاد که راضیم استقلال به پرسپولیس باخت بده ولی به این تیم وطن فروش نوکره وهابیت عربستان سعودی و ترکیه عثمانی نه

    • بهی

      آقای رسول بهروش نویسنده روزنامه همشهری ورزشی که حقوقتو از بیت المال و جیب این مردم میگیری و این اراجیف رو مینویسی در روزی که باکری ها و باقری ها برای این مملکت جونشونو دادن شما با بیشرمی تمام این ملت رو نادان خطاب میکنی دیدگاه فاشیستی شما و امثالهم هست که باعث ایجاد تفرقه بیشتر میشه واقعا برات متاسفم و بقول معروف انسان بودن هم آرزوست

    • تراکتور

      بعضیا چش دیدن اتحاد عظیم ترکها رو ندارن این چرت وپرتا رو مینویسن، به کوری چشم بعضیا تراکتور رو همه ترکها ایران و جهان دوس دارن وپرطرفدارترین تیم ایران وترکهاس

    • حسین نامی

      تراختوربهترین باکلاس ترین هواداران ایران داره کسی هم که این رانوشته احمق کانه نوشته یاشاسین تراختوریاشاسین آذربایجان

    • امیر

      نویسنده فتنه گر نامسلمان
      ما تراکتور را دوست داریم زنده باد آذربایجان زنده باد وطن ایران

    • امیر

      ما تراکتور را دوست داریم

    • رضا

      چون تیم کثیفیه

    • امیر

      هر کسی مختار است هر تیمی را دوست داشته باشد یا نداشته باشد
      از اینکه شما تهمت و افترا به تیم ما و ما میگویید خوشحالیم چون دشمنان ما ابلحانی مثل شما هستند دشمن وحدت ایران و وحدت مسلمانان و وحدت هم زبانان

    • بدون نام

      با شنیدن اخبار تجزیه طلبی قلبم به درد میاد
      خیلی بیشتر از اخبار گرسنگی و گرانی و حتی اخبار شهادت هموطنانم در پی حملات تروریستی
      چرا مسئولین هیچ کاری نمیکنن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرمانده کل قوا آذرباییجانیه دلیلش اینه

      • Araz

        امیدوارم از این درد بمیری

    • مموتی گلو

      تراکتور امیر قلعه مرغی کم داشتن که حالا جنسشان جور شد

    • بدون نام

      اولا نادان وجاهل خودتون هستید!!!
      ثانیا تیرختورنماد مردم تورک زبان ازربایجان هست وتمام تیمهای ازربایجان برای ما محترمه ماشین, گسترش, مس سونگون, والیبال تبریز ارومیه و... همه تیمهای ازربایجان مال ماست وقتی بازی دارن واسخ مافرقی ندارن.
      #یل یاتار طوفان یاتار. یاتماز تیرختور بایراقی.
      #سن چاغیرسان گلرم من. سن یاشا ازربایجان.
      سن جانیمسان وطنیم سن سن یاشا ازربایجان.
      #ازربایجان دیارمیز تیرختور افتخارمیز

    • ممی

      فقط حسین هدایتی و پولاش خوبه همه بد هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه زنوزی و پولهاش بیشتر و خوبتره فقط گندش درنیومده چند سسال دیگه تقش درمیاد

    • بدون نام

      102 نظر در حال بررسی
      فردا نیایم ببینیم همه ی نظرات رو سانسور کردی

    • بدون نام

      یه خورده انصاف داشته باشین اتحاد ترک ها واقعا قابل تحسینه
      ولی میدونم برای ایران خطرناکه

    • وحید

      تراختور در کل ایران طرفدار دارددرخود تهران و شهرهای اطراف بیش از ۲۰هزارنفر درمقابل پرسپولیس در ورزشگاه ازادی حضور پیدا می کنند تمام انها هم ازتهران می ایندبعداین راقبول ندارند می گویند ازتبریز امدند از تبریز میایند یک یادو اتوبوس بعد بدرفتاری های که پلیس با تماشاگران تراختور می کنند باهیچ کس نمی کنند بهای که به سرخابی ها میدهند پول بیت المال را مفت میریزند به پای اینها
      بعدصدا سیما دربست دراختیار اینهاست چندین ساعت بحث می کنند وقتی میخواهند نتایج بازهای شهرستانی وتراختور را بگند می گویند وقت تمام شدخداحافظ .شایعه تبانی را چه کسی انداخت به دهان مردم از کور بپرسند میگوید تبانی نبود ولی فردوسی پور وقت طولانی اختصاص می دهد به این موضوع اینها همه نشات گرفته از بی عدالتی هاست

    • بدون نام

      البته این دشمنی و دوست نداشتن از طرف رقیبهای این تیم هستند که در واقع همون دو تیم مرکز هستند تراکتور مورد علاقه هواداران سایر رشته های ورزشی در تمام آذربایجان هستش و این اتفاق اصلا چیز بدی نیست! فقط رسانه های جانبدار دو تیم مرکز بیخودی درهر موردی شیطنت و حسادت میکنند که جای افسوس برای این عده رو داره

    • بدون نام

      پست تر از رسانه های جانبدار دو تیم پایتخت وجودنداره که دیگه نمیدونه حقارتش رو چجور به همه ثابت کنه!

    • تبریزلی

      خاک توسر برترینها واین ندیسنده ها . هیچ کس چشم دیدن تیم نردمی وموفق و نداره . خیلی غلطا خواستین بکنین ولی یدون آذربایجان غیرتی هیچی نیستین

    • بدون نام

      تراکتور تبدیل شده به عشق و نماد منطقه آذربایجان و مورد توجه اکثریت ترکان ایران با جمعیت انبوع و قابل توجه ایی که داره و همین موضوع فرق این تیم پرطرفدار با دو تیم پرطرفدار پایتخت هستش هواداران دو تیم پایتخت هرکدوم نفرت از تیم مقابل دارن ولی تراکتور جدا از رقابت فوتبالی تبدیل شده به عشق مردم آذربایجان و حتی سایر رشته های ورزشی در اون مناطق که همین موضوع نقطه قوت این تیم در قبال سایر تیمهای پرهواداره دیگه هستش و این تیم رو متمایز از سایر تیمهای دیگه حتی دو تیم پایتخت کرده

    • سعید

      اونهایی که باید دوست داشته باشن دوست دارن. تو حالا مثلا نویسنده و آدم شدی. به جهنم تو دوست نداشته باش.
      مزدور قلم به دست

    • بدون نام

      رسانه های مرکز هرچند که مثلا رسانه های ملی هستن درکل دونباله روی دو تیم وزارت ورزش هستند و همیشه بر مبنای منافع این تیم کار میکنن و تیتر میزنن و مطلب میزارن پس این مشخصه که با این دید نباید هم از تیم تراکتور خوششون بیاد چون درواقع به عنوان یک رقیب بهش نگاه میکنن
      همین تیتر هم دقیقا همین موضوع رو ثابت میکنه خخخ

    • مهیار

      عالی بود
      ترکا اکثرا نژاد پرستن
      حالا خوبه به جایی نرسیدن
      حال میکنم تراکتور قهرمان نمیشه

    • سوزش نویسنده

      نویسنده این مطلب هر کی بوده خیلی سوزش داشته و طرفدار چرتپولیس یا استقلال هست ، آب یخ بخور تا دلت خنک شه

    • بدون نام

      وقتی رهبر کشور آذری دیگه چه میشه گفت

    • حمید

      منظور نویسنده از نگارش چنین متنی معلوم هست.
      آقای به اصطلاح نگارنده، این حق طبیعی تو هست تا این تیم را دوست نداشته باشی ولی دلیل بر این نیست چون تریبون دستت هست از آن سوءاستفاده کنی.
      هر شخصی این اختیار را دارد هر تیمی را که دلش بخواهد دوست داشته باشد یا نباشد ولی استدلال‌های کودکانه و گاها احمقانه را پشتوانه آن قرار دادن نشان از بی‌هویت و بی‌لیاقت بودن آن شخص دارد.
      باشد تا روزی برسد که شایسته‌سالاری جای رابطه‌سالاریهای چنینی را بگیرد.

    • بابک قاسمزاده

      نویسنده عزیز بنظر من تمام عوامل این حرکات ادمای مث شما هستن ک اینچنین تحلیل بیجا و جنجالی رو دارین. چرا وقتی تو آزادی ب هویت ملت تورک توهین کردن اینچنین تحلیلی ننوشتین؟؟؟؟

    • پدر ژپتو

      عالی بود ، مرسی از این نوشتار زیبا
      درود بر مردم فهیم آذربایجان لطفا نگذارید مردم ایران از شما نا امید بشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ساکت شو ما تورکیم ما ایرانی نیستیم

    • بدون نام

      چرا این مقاله رو نزاشتین تو اخبار برتر ؟ مقاله عالی بود

    • بدون نام

      آذربایجان جدا بشه بهتره پول نفت جنوب داره همش میرسه به ترک ها
      اونوقت بلوچ های بدبخت دارن از گرسنگی میمیرن

    • کریس...... Ronaldo

      زنده باد تیم تیراختور و طرفدارانش و مرده باد دشمنان قسم خورده این تیم محبوب.نویسنده از فرط سوزش منفجر میشی هوای خودتو داشته باش عزیزم

    • بدون نام

      مردمانی که ورزشگاه می آیند برای طرفداری تیم بالاخره تو این مملکت زندگی میکنند آقای نویسنده تعصب زاده تبعیضه. شما تبریز رو با سیستان بلوچستان مقایسه نکن شما گذشته آذربایجان و نقش آن را در منطقه و اقتصاد غرب آسیا و ایران در 100 سال گذشته مقایسه کنید اینها همان مردمان جنگ عراق . مشروطه . روسیه و... هستند الگوی وطن پرستی برای ما درس جامعه شناسی نده ما خودمون فیلسوفیم

    • am

      راستی برای آذربایجان چه اتفاقی افتاده دیار ستارخان و باقرخان سنبل های وطن پرستی و ضدیت با اجانب سرزمین نگهبانان استقلال مملکت چه به سرش آمده که شعارهای ضد ملی در استادیوم سر میدهد و پرچم ترکیه و کشور نخودی آذر بایجان بالا میبردو سرزمین مادری خود را آذربایجان جنوبی مینامند رفتاری که اگر در تهران اتفاق می افتاد معلوم نبود چه بر سر عوامل می آمد ، بروید و عوامل تفرقه و نفاق ملی رااز خود برانید در این مملکت هرچیزی ممکن است تغییر کند ولی یکپارچگی ملی و میهنی بهیچوجه.

    • ب ب

      انصافا اگر همين اتفاق با همين رنگ و بو در اهواز ، آبادان يا خاش رخ ميداد در عرض سه سوت جمعش نميكرديد ؟؟
      دليل مماشات و مدارا چيست ?

    • ابراهیم عباسی

      سلام آیا در بازی های تراکتور و پرسپولیس و یا تراکتور استقلال دیده اید و شنیده اید چه فحاشی به ترکها میکنند اگر در آن موقع جلوش گرفته می‌شد کار به اینجا نمی کشید و تراکتور نماد اعتراض مردم آذربایجان نمی شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم فحاشی رو که تراکتوریها شروع کردن اونم نه الان از سال ۹۲ و ۹۳ توقع دارید فحش بدید جواب نشنوید ؟

      • بدون نام

        ربطی نداره کشورهای ترکیه و امریکا پشت قضیه تجزیه طلبی هستن

      • سارا

        پتروس خطاکار فاشیست خودتی بی هویت

    • پتروس خطاکار

      برید پماد زنوزی بزنید شاید سوزشتون کمتر بشه.شما چشم دیدن قهرمانی تراکتور رو ندارید .فاشیستها

    • عبادی

      شماها همیشه از پیشرفت اذربایجان کینه به دل دارید .شما اذربایجان را فقط برای سپر بلا شدن دوست دارید.شماها به خاطر تبعیض های کینه توزانتون بیست میلیون اذربایجانی را مجبور به کوچاندن به کویر های بی اب وعلف کردید .شماها حتی حقوق اولیه انسان که یاد گیری زبان مادریش میباشد را از این ملت دریغ کردید و ان را جرم تلقی کردید بر خلاف قانون اساسی .ببین چکار کردید که این مردم خود را فدایی انقلاب میدانست حالا شده دشمن شما .لطفا یک طرفه به قاضی نروید .از خودتان شروع کنید ببینید عیبتان کجاست .وبا اذربایجان چکار کردید .شماها حرمت باکری ها ستارخان ها علامه ها و شهیدان جنگ هشت ساله را شکستید ودر ورزشگاه هاتون بدترین ورکیک ترین ناسزاها و توهین هارا که در لیاقت خودتان بود نثار مردم اذربایجان کردید حتی پا را فراتر گذاشته در صدا وسیماتون توهین قومیتی کردید .وبه روزنامه دولتی ایران در جریان سوسگتان .هدیه دادید وحاظر نشدید از این مردم عذر خواهی کنید.واز خلع رسانه ی گه ما اذری ها نداریم سو استفاده کرده .هر چه دلتان می خواهد ما را متهم میکنید چون جای برای دفاع از خودمان نداریم .عیب را در خودتان جستجو کنید .یاشاسین ایران یاشاسین اذربایجان .لطفا در چاپ این مطلب عدالت خودتان را ثابت کنید .ممنون میشیم

    • AA

      مماشات : بعضييا اين تيغ تيز رو نگه داشتن برا تقديم به زنگي مست در روز مبادا .

    • sahand

      واقعا افسوس میخورم به حال این مملکت عقلای این کشور کجا هستند که چنین افرادی قلم به دست و میداندار شده اند.
      نویسنده عزیز معلومه اکثر حرفات از روی بغض و کینه است.
      تحلیلهایت خیلی تقلیل گرایانه و سطحی است در حد کری های طرفداری.
      مساله قومیت ها و تبعیضها در این کشور چیزی فراتر و بزرگتر و عمیق تر از اون چیزی است که در سکو های ورزشگاههای تبریز ارومیه و اهواز شنیده میشود.
      با این مقالات کینه توزانه باعث عمیق تر شدن نفرت قومیت ها نسبت به خود و مرکز نشینان میشوید.

    • بدون نام

      باعث این عمل تراکتوری ها فدراسیون هست که در سالهای گذشته با شیطنت ودوز کلک تراکتور را به دسته دو فرستادن وباز هم با هزاران دوز وکلک از آمدن به دسته برتر جلوگیری میکرداند وزمانی تراکتور به دسته دو آمد که جو مملکت در اثر تبلیغات انتخاباتی بود فدراسیون نتوانست حلیه وکلک خود را به کارببرد ودر لیگ برتر ملت از تراکتور بشدت حمایت کردن تا مافیا وفدراسیون نتواند دوباره با حلیه ونیرنگ تراکتور را به دسته دو بفرستتد وفدراسیون با هم کاری مافیا وداوران چند بار جلوی قهرمانی تراکتور را گرفت تا هواداران را ناراحت وعصبانی کند وتخم نفاق بکارد تمام شعار تراکتوری ها حاصل عمل کرد فدراسیون وداوران ومافیا میباشد در ثانی خون جوانان آذربایجان تحت نام قزلباش در تمام نقاط ایران ریخته شده از افغانستان گرفته تا چالدران واز تفلیس گرفته تا بحرین وبندر عباس خون جوانان آذربایجان در تمام فلات ایران میدرخشد وتاریخ ایران وابسته به شاهان تورک وسرداران قزلباش میباشد در واقع تورک های ایران ایرانی تر سایر اقوام ایرانی مثل فارس تا عرب یا لر ویا کورد هستند ولی خیلی ها چشم دیدن این تاریخ وسلحشوری را ندارند وبنای مخالفت با آذربایجان را گذاشته اند وبرای نابود کردن تاریخ ایران در صدد نابودی ملت آذربایجان وتغییر هویت آن هستند

    • بدون نام

      پماد بزن نویسنده وکسانی که بهت پول دادند تا مطلب چنین بنویسی آنها هم پماد بزنند هم ضد سوزش هم ضد خارش

    • یاشار

      ما ترک غیور و قهرمانیم
      ما سرور مردم جهانیم

    • بدون نام

      شما از‌اولش هم از تراکتور متنفر بودین تو روز روشن قهرمانی رو از ما گرفتین با بازی کثیفی که راه انداختین ولی تراکتور تسلیم نمی شود به کوری چشم دشمنان آذربایجان همیشه پشت تراکتور هستیم

    • العین عربها ۶ کیسه ایران ۱

      چرا متن منو درج نکردی نامردا

    • العین عربها ۶ کیسه ایران ۱

      لعنت به سوراختور و کیسه

    • العین عربها ۶ کیسه ایران ۱

      متنفرم از این تیم

    • العین عربها ۶ کیسه ایران ۱

      درج کنید ترکا

    • بدون نام

      تراکتور همینه که هست اگه شما از اذربایجان خوشت میاد پس به خودتون نگیرین اینو خطاب به اونا میگن که چشم دیدن هیچ قومیتی رو ندارن نه ترک،نه بلوچ،نه کرد،نه لر و,,, فقط خودشون و میبینن برا همین میگن اذربایجان واراولسون ایستمین کور اولسون.

    • آذربایجان وار اولسون

      آذربایجان دوست و دشمنشو میشناسه نیازی به نصیحت شماها نداره ‌. این اشک های تمساحتون برا خودتون

    • بدون نام

      مرگ بر تجزیه طلب

    • بدون نام

      برترینهای ملعون چرا نظرات رو پخش نمیکنی؟
      با نوشتن این مطلب قلب ما رو آتش میزنی بعد نمی گذاری جواب این تورک های وطن فروش رو بدهم؟

      پاسخ ها

      • بهزاد

        ترکها به زودی به شما مسلط خواهند شد و انتقام خواهند گرفت.

      • بدون نام

        بهزاد اوناییکه باید انتقام بگیرن کسان دیگه این که باید از نسل کشیهاتون در کرمان از تبعید لرها به گیلان و قزوین و زنجان از هزار سال حکومتتون بر ایران از کشتن تالشها از تقدیم کردستان به عثمانی از نسل کشی آشوریها و کردها و ....نه عزیزم انتقام و دیگران از شما میگیرن البته عقده ایهایی مثل تو نیازی به انتقام ندارن آخر و عاقبتتونم از ۱۴۰۰ سال پیش تو احادیث و روایلت گفتن که چه خواهد شد

      • بدون نام

        ترکهای وطن فروش نیستن اگه ترکها نبودن تک وطن نداشتی بفهم

    • کامران

      من بهترین دوستم تبریزی هست قبلا فیزیوتراپیست تیم تراکتور هم بوده کل کل پرسپولیسی تراکتوری هم داریم با هم، زیاد اون بخش پانتورک ها رو جدی نگیرین اصلا نه تعدادشون و نه ایدئولوژی‌شون در حدی هست که تو پاورقی بیان چه برسه به اینکه همچین مطلبی هم براشون نوشته شه، اینا اگه جای خوزستان بودن دیگه شلوار پای ملت نمیذاشتن، تقریبا دو سه استان جنوبی کشور دارن خرج ایران و برخی کشورهای منطقه رو میدن هنوز آب و هوا رو که بدیهی ترین حق مردمشان هست رو ندارن، بیست سال از جنگ گذشته هنوز بری خرمشهر انگار بعثی ها دیروز شهر رو خالی کردن. خود ترک های اصیل هم به این جماعت به دید حماقت نگاه میکنن

      پاسخ ها

      • بهزاد

        خفه شو نادان
        ترکها یه روز به حقشون میرسن و همشون مطالباتی دارن

      • بدون نام

        چطور جدی نگیریم 10 سال پیش اصلا از این خبر ها نبود اگر الان جدی نگیریم 10 سال دیگه انقدر جدی میشه که جلوشو گرفتن محاله
        دست های بیگانگان در این قضیه دیده میشه

    • مردم

      چون بي مزست

    • بدون نام

      زنده باد یک نام ایران

    • بدون نام

      برترین ها،بعد از اعتراضات شدید بابت این نوشته توهین آمیز، دیروز مدیر همشهری عذرخواهی کرد و در شماره امروزش تیتری رو به عنوان جوابیه کار کرده با عنوان: چرا تراکتور را دوست داریم.
      لطفا جوابیه رو هم درج کن وگرنه مرتکب تخلف شدی و ما این رو پیگیری خواهیم کرد

    • مردم

      تيم چندش آور ت.ر.ا.ك...

    • بدون نام

      شما پان ترکها، که دارید از منابع ایران ارتزاق می کنید بفرمایید منبع درآمدتون چیه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفت

      • بدون نام

        بله ما داریم منابع و معادن آذربایجان رو غارت می کنیم

    • بدون نام

      شعری تو ادبیات بود در وصف جلال الدین که جلوی چنگیزخان مغول ایستاد همه باید آویزه ی گوشمون کنیم:

      بلی آنان که از این پیش بودند چنین بستند راه ترک و تازی
      ازآن این داستان گفتم که امروز بدانی قدر و بر هیچش نبازی

      به پاس هر وجب خاکی از این ملک چه بسیار است آن سرها که رفته
      ز مستی بر سر هر قطعه زین خاک خدا داند چه افسرها که رفته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نکته مهم اینه که جلال الدین خودش ترک بوده ولی در برابر ترک های بیگانه از وطن دفاع میکنه چون قبل از ترک بودن خودش رو ایرانی میدونسته نه مثل ترک های الان

    • بابک

      شاید افغان زبان ها دوسش نداشته باشن.ولی ما آذربایجانی ها دوسش داریم

    • بدون نام

      فعلا که نویسنده این مقاله امروز اصلاح کرد و سردبیر روزنامه عذر خواهیو نوشت چرا تراکتور را دوست داریم ... اما شماو هنوز ول کن نیستید به روز باشید

    • نفس

      واقعا از برترینها انتظار نداشتیم

    • بدون نام

      موقع توهین های ورزشگاه آزادی کجا بودید؟
      یا لابی گری ها؟
      جمعه ی سیاه رو به یاد دارید؟
      حتی جوابیه روزنامه ی همشهری رو هم ندیدید؟

      والله خیر الماکرین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توهینها رو شما شعور کردید

    • بدون نام

      چرا دوست نداریم؟؟

      چون عاااااااااشقشیم

    • بدون نام

      ما یه سفر رفته بودیم تبریز اکثرا مردمش وقتی می فهمیدن که ما ترک نیستیم به ما بی اعتنایی میکردن اونوقت ادعای تمدن و فرهنگشون میشه

    • بدون نام

      می تونی چشات رو ببندی تا نسوزی
      برترین های پرسپولیسی
      اینجا استقلال و پرسپولیس طرفدار نداره
      ضمنا امروز هم با تبانی پدیده رو بردیم

    • بدون نام

      روزنامه و نویسنده مقاله ضمن عذر خواهی تیتر فرادست رو عوض کردن اما برترینها هنوز مونده تو اشتباهش که هس کامنت جذب کنه .بابا برترینها فقط نقل شده

    • بدون نام

      اگه اينقدر هوادارش تعصب قوميتي نداشت ما هم بي طرف بازي هاشو نگاه مي كرديم و شايد حتي طرفدارش مي شديم

    • ملیکا

      واسه مافرقی نداره ترک باشی یالر مهم ایرانی و مسلمان بودنه
      من یک پرسپولیسیم و تیم موردعلاقه ام بعد از پرسپولیس تراکتور است

    • عبادی

      این نوشته ها و کامنتای زیرش فقط نشون میده ما چقدر دشمن تو ایران داریم وچقدر از وحدت ما ترسیدن

    • رضا

      واقعا این متن جایدتامل داره ......
      بعید است که ایران ویران شود....
      کنام پلنگان و شیران شود ....
      هرجا اندیشه و تعقل جاشو به تعصب بده نتیجش میشه این...همه ماها انسانیم و اگر نژاد دین رنگ برامون معنی داشته باشه ینی از حیوان پست تریم ...اگه دقت کنید این مسایل فقط مربوط به کشورهای جهان سومه...عزیزان این فوتبال صرفا جهت تفریح و سرگرمی مردمه نباید عامل دور شدن مردم جامعه از هم بشه ...ایران ی کشور واحده ..زاهدان..اصفهان..اهواز ..ساری.. مشهد و تبریز نداره

    • رضا

      واقعا این متن جایدتامل داره ......
      بعید است که ایران ویران شود....
      کنام پلنگان و شیران شود ....
      هرجا اندیشه و تعقل جاشو به تعصب بده نتیجش میشه این...همه ماها انسانیم و اگر نژاد دین رنگ برامون معنی داشته باشه ینی از حیوان پست تریم ...اگه دقت کنید این مسایل فقط مربوط به کشورهای جهان سومه...عزیزان این فوتبال صرفا جهت تفریح و سرگرمی مردمه نباید عامل دور شدن مردم جامعه از هم بشه ...ایران ی کشور واحده ..زاهدان..اصفهان..اهواز ..ساری.. مشهد و تبریز نداره

    • بدون نام

      شما استان ریزتونه نمیتونید... بشین بابا انقدر جک نگید

    • اورمیه آذربایجان

      اورمیه قلب آذربایجان
      یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه یاشاسین تراختور

    • ارومیه قلب آذربایجان

      عشق فقط تراختورررر
      ارومیه آذربایجان

    • یاشاسین اورمیه

      اورمیه قلب آذربایجان
      یاشاسین تراختور یاشاسین اورمیه یاشاسین آذربایجان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج