جاباما
۸۴۱۶۷۰
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

تشریح علل مسمومیت با الکل در چند استان ایران

مدیر گروه پزشکی قانونی و مسمومیت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: مسمومیت حاد با متانول که در اصطلاح جامعه به عنوان مسمومیت با الکل یاد می‌برند در ایران به دنبال مصرف خوراکی اشتباهی یا عمدی الکل متیلیک صنعتی یا مشروبات الکلی دست ساز ( حاوی متانول) رخ می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر گروه پزشکی قانونی و مسمومیت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: مسمومیت حاد با متانول که در اصطلاح جامعه به عنوان مسمومیت با الکل یاد می‌برند در ایران به دنبال مصرف خوراکی اشتباهی یا عمدی الکل متیلیک صنعتی یا مشروبات الکلی دست ساز ( حاوی متانول) رخ می‌دهد.

دکتر محمد دلیر راد فلوشیپ سم شناسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار در خصوص نحوه مسمومیت با الکل توضیح داد: متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) سبک ترین الکل موجود در طبیعت است که به روش تخمیری یا تقطیری تولید می‌شود. متانول در شکل خالص بی‌رنگ و بی بو است که از آن به عنوان حلال در موارد متعدد استفاده می‌شود.

وی با اشاره به علائم فرد مسموم خاطرنشان کرد: علائم مسمومیت در نیم تا ۴ ساعت بروز می‌کند و شامل علائم گوارشی (تهوع، استفراغ، درد شکم، التهاب معده و لوزالمعده) علائم عصبی شامل (گیجی، خواب آلودگی، سردرد، تشنج، تضعیف دستگاه عصبی مرکزی، اغما، سفتی گردن و اختلال بینایی) و نارسایی کلیه (میوگلوبینوری) است که اگر بیمار را در این مراحل به مراکز پزشکی ارجاع دهند فرصت طلایی برای تشخیص و درمان را از دست نخواهند داد.

دلیر راد با تاکید بر اینکه مسمومیت با متانول یکی از اورژانس‌های پزشکی و بخش مسمومیت است و فرد مسموم در اولین فرصت ممکن باید به پزشک یا یک مرکز درمانی مراجعه کند تاکید کرد: باید توجه داشت متانول یک الکل به شدت سمی است و مصرف مقادیر بسیار کم آن می‌تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: متانول به سرعت از دستگاه گوارش جذب شده و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه میزان آن در خون به حداکثر می‌رسد لذا تسریع در انتقال بیمار به مراکز درمانی یک ضرورت است.

مدیر گروه پزشکی قانونی و مسمومیت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه یادآور شد: پیشگیری، بهترین راه برای مسموم نشدن با متانول است بنابراین با توجه به توصیه‌های دین مبین اسلام مبنی بر حرام بودن استعمال الکل، از مصرف هرگونه مشروبات الکلی به ویزه مشروبات الکلی دست ساز پرهیز شود.

به گزارش ایسنا، طی چند روز گذشته ۳۵ نفر در اثر مسمومیت با الکل از شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی به مراکز پزشکی مراجعه کردند که از این ۳۵ نفر، ۲۲ نفر از بوکان، ۱۱ نفر از ارومیه و ۲ نفر از پیرانشهر بوده‌اند.

از این ۳۵ نفر مسموم شده، ۱۴ نفر مرخص، ۱۶ نفر بستری، ۴ نفر با حال عمومی وخیم در بخش ICU تحت مراقبتهای ویژه بستری بوده و تاکنون ۵ نفر نیز فوت کرده اند. علاوه بر استان آذربایجان غربی، متأسفانه در چند استان دیگر از جمله در کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی نیز مسمومیت الکلی مشاهده شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علتش همزمانی ی خلافکاری و گدایی است که باعث میشه فرد هم بخواهد مشروبات الکلی مصرف کند و هم بخواهد هزینه ی زیادی برای این کار نپردازد

    • بدون نام

      چشمشون کور میخواستند نخورند

    • علیرضادرویش

      درسته حرام و ممنوع ولی باید واقعیت درک کرد که استفاده میشه زیادم استفاده میشه باید یه راهکاری پیش روقرار بگیره تا کی باید از واقعیت فرار کرد.

    • علیرضادرویش

      درسته حرام و ممنوع ولی باید واقعیت درک کرد که استفاده میشه زیادم استفاده میشه باید یه راهکاری پیش روقرار بگیره تا کی باید از واقعیت فرار کرد.

    • بدون نام

      زشت کم فروشی و بد فروشی نکنین جنس خوب بدین دست مردم

    • بدون نام

      اونی که براش مهم نیست هر کثافت و نجاستی رو میخوره بایدم سقط بشه حقشه

    • بدون نام

      همتون بمیرید نجاست خور های نجس حالم از شراب خور بهم میخوره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج