۸۴۱۶۹۳
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

تغییر معادلات اصولگرایان برای ۹۸ و۱۴۰۰

روزنامه آرمان نوشت: شتاب تغییر و تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه به حدی است که هر از چندی تحلیل‌های متفاوتی برای فرایندهای انتخاباتی مطرح می‌شود و بر این اساس سناریوهای مختلفی ساخته و پرداخته می‌شود. جریانات سیاسی همزمان با برنامه‌ریزی و فعالیت در جهت حضور مفید و موثر در انتخابات آتی، نیم نگاهی نیز به سیر تغییر و تحولات دارند.

روزنامه آرمان نوشت: شتاب تغییر و تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه به حدی است که هر از چندی تحلیل‌های متفاوتی برای فرایندهای انتخاباتی مطرح می‌شود و بر این اساس سناریوهای مختلفی ساخته و پرداخته می‌شود. جریانات سیاسی همزمان با برنامه‌ریزی و فعالیت در جهت حضور مفید و موثر در انتخابات آتی، نیم نگاهی نیز به سیر تغییر و تحولات دارند.

حال در وضعیتی که مردم به لحاظ اقتصادی و معیشتی در مضیقه‌اند و اساسا نگاه مثبتی به تغییر و تحولات و تحرکات جریان‌های سیاسی برای انتخابات آینده ندارند، احزاب و جریانات سیاسی با برپایی اتاق‌های فکر و جلسات شور و مشورت درصددند که راه‌های حضور بهتر و اقناع مردم برای مشارکت بیشتر در انتخابات را پیدا کنند. از طرف دیگر برخلاف جامعه انتصابات برای جریان‌های سیاسی بسیار مهم جلوه می‌نماید که می‌توانند تحلیل‌های گوناگونی از این انتصابات و تاثیر آن در شرایط پیش رو ارائه دهند.

لذا با این وجود شاید بتوان گفت که جریان اصولگرا از این انتصابات بیش از جریان رقیب متضرر شود. گرچه اصولگرایان می‌دانستند که دیر یا زود سیدابراهیم رئیسی به قوه قضائیه خواهد رفت، اما بیشتر برنامه‌های خود را بر مبنای محوریت وی استوار کردند تا جایی که رئیسی سازوکار شورای وحدت اصولگرایان را به ریاست خود به راه انداخت و حتی بسیاری معتقد بودند که وی می‌تواند سرلیست بالقوه اصولگرایان برای انتخابات مجلس و جایگزین احتمالی علی لاریجانی برای ریاست مجلس باشد، اما با تصدی ریاست قوه قضائیه این تصورات در هم شکست.

چرا که وقتی گزینه‌های اصلی آنها در انتخابات‌های پیش رو برای تصدی پست‌هایی منصوب می‌شوند؛ آنها باید به دنبال اشخاصی جدید با مولفه‌های خاص خودشان و مهم‌تر از همه شناخته شده و مردم‌پسند بروند و در این شرایط که تشتت و افتراق در این جریان موج می‌زند و مردم نیز دیدگاه خوبی نسبت به آنها ندارند این مهم مقداری سخت به‌نظر می‌رسد. مشکلی که اصلاح‌طلبان با آن مواجه نیستند و به شرط عبور از فیلترهای نظارتی و مهم‌تر از آن مشارکت سرمایه اجتماعی‌شان از ظرفیت خوبی از افراد برای حضور در انتخابات برخوردارند.

تغییر معادلات در 98 و 1400

نامزدهای اصولگرایان به نهادها کوچ می‌کنند و معادلات را برای انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ تغییر می‌دهند. سیدابراهیم رئیسی که اصولگرایان تا همین چند ماه پیش حساب خاصی روی وی برای کنش در انتخابات ۹۸ بازکرده بودند با حکم مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضائیه منصوب شد تا یکی از گزینه‌های اصولگرایان به صورت خودکار کنار برود. حال از گوشه و کنار خبر می‌رسد که گویا گزینه بعدی اصولگرایان یعنی محمدباقر قالیباف که آنها روی حضور وی بسیار حساب بازکرده‌اند نیز در آینده‌ای بسیار نزدیک به بنیاد مستضعفان کوچ خواهد کرد و جایگزین محمد سعیدی‌کیا خواهد شد تا دست اصولگرایان بیش از پیش خالی بماند.

این انتصابات بدین معناست که آنها را باید خارج از گردونه انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ ببینیم که مسلما تغییرات زیادی را در آرایش و شکل‌گیری نیروهای اصولگرا ایجاد خواهد کرد. گرچه قالیباف خیلی قبل‌تر فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و حتی با کمک تیم رسانه‌ای خود یکه‌تاز میدان اصولگرایی شده بود، اما حالا که قرار است وی به ریاست بنیاد مستضعفان برسد بسیار بعید است که وی تبدیل شدن به چهره پر نفوذ و پشت پرده سیاسی را به حضور در انتخاباتی که چندان نیز از آن خاطره‌ خوشی ندارد ترجیح دهد.

با مشخص شدن تکلیف قالیباف و سپردن ریاست شورای وحدت به حدادعادل چندان دور به‌نظر نمی‌رسد که وی از هم اکنون سر لیست اصولگرایان برای انتخابات مجلس باشد. گرچه حداد و یارانش در انتخابات مجلس دهم شکست سختی از جریان رقیب خوردند، اما باید دید شرایط سیاسی و اجتماعی برای آنها چگونه رقم خواهد خورد. مشکل اصولگرایان انتخابات ۱۴۰۰ است، چراکه دو کاندیدای اصلی آنها در این انتخابات غایب خواهند بود و از طرف دیگر آنها به سراغ لاریجانی نیز نخواهند رفت. اینجاست که معادله کمی پیچیده‌تر می‌شود و اصولگرایان باید دنبال شخصی باشند که نقطه سیاهی در پرونده نداشته باشد، مردم‌پسند بوده و رای‌آوری داشته باشد و مهم‌تر از همه قدرت رقابت با رقبا را داشته باشد.

شورای وحدت

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص شورای وحدت اصولگرایان اظهار داشت: در شـــــورای وحدت، اشخاص تعيين‌كننده نيستند و اگر مجموعه اعضا به انسجام برسند ديگر چندان مهم نيست كه چه افرادی حضور دارند. نامه‌نیوز نوشت، مهدی چمران گفت: آقای رئيسی نيرويی از نیروهای با ارزش شورای وحدت بودند که از این پس در مقام رئیس قوه قضائیه خدمت خواهند کرد. با حضور ایشان در جایگاه ریاست دستگاه قضا تمام تلاش ما این است که شورای وحدت شخص‌محور نباشد و همه اقداماتی که انجام خواهد شد بر اساس یک تصمیم جمعی باشد. وی ادامه داد: اساسا شورای وحدت با خرد جمعی اداره می‌شود و نمی‌توان آن را قائل به فرد دانست.

ما در آینده با آرایش جدیدی پا به عرصه خواهیم گذاشت و مناسبات خود را به صورت منسجم تنظیم خواهیم کرد. رئیس سابق شورای شهر تهران درباره جایگاه و نقش غلامعلی‌حدادعادل در شورای وحدت تصریح کرد: اگر جمع تصمیمش این باشد که آقای حدادعادل نقش محوری در شورا داشته باشد، محتمل است که این اتفاق رخ بدهد، اما برای اظهارنظر دقیق هنوز زود است و باید بنشینیم و پس از بحث‌ها و نظرها با یک اراده جمعی تصمیم بگیریم که در انتخابات سال آینده با چه آرایشی و با محوریت چه کسی حضور خواهیم داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ۱۶ ساله دو دولت عمر وثروت مردم را با بی تدبیری بر باد دادند همین یکسال پیش بود که با بی تدبیری ریس بانک مرکزی ارزش پول ملی بر باد رفت و با اختصاص نا معقل ارز به نیازهای مردم قیمت ها دیوانه وار بالا رفت حالا سال ۱۴۰۰ بیاید همین اش و همین کاسه است خودمان را با کشورهای دیگه مقایسه کنیم چرا ارزش پولمان نسبت به پول دو کشور جنگ زده چپ و راست اینقدر پایین است

    • رضا

      آزموده را ازمودن خطاست، اقای حداد عادل نمی تواند فرد موفقی از لحاظ جمع اوری ارای مردم باشد و حتی اگر از کسی هم حمایت بکند در مجموع به ضرر شخص هست بیان ساده تر اگر باعث جمع شدن ده رای برای فرد باشد باعث فرار بیست رای دیگر خواهد شد و حتی اگر خواهان خدمت به اصولگرایان باشد بایستی از سیاست خداحافظی بکند.

    • shohrehandy

      شاید هم این یه سیاست هست که دو نامزد پر سرو صدا رو با دادن پست مشغول کنند تا انتخابات سال بعد سپری شه و بعضی از مسائل و مشکلات کشور فاش نشه چرا تا الان هیچ پستی به این دو تا نمیدادن فقط خواستن تو انتخابات نباشند به امید اینکه قالیباف نامزد ریاست جمهوری بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج