جاباما
۸۴۱۷۰۵
۵۰۴۳
۵۰۴۳
پ

اگر مشکل خواب دارید، این ۷ ماده غذایی را نخورید!

یک رژیم غذایی متعادل، برای حفظ الگوی خواب سالم ضروری است. ولی برخی از مواد غذایی سالم که در ساعت‌های ابتدای شب مصرف می‌شوند، مانند برخی از خوراکی‌های ناسالم می‌توانند بی خوابی به همراه داشته باشند.

برترین ها - ترجمه از صدف حقیقت: فاکتور‌های مختلف از پریشانی‌های احساسی گرفته تا بیماری‌های بدنی مانند دیابت، بیماری کلیوی و سوزش معده بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارند. بدون در نظر گرفتن علت، از دست دادن خواب کافی به راحتی باعث می‌شود روز بعد را هم با بدخلقی و تنبلی آغاز کنید.

اگر بی خوابی و سخت خوابیدن ادامه پیدا کند، ممکن است منجر به بروز مشکلاتی از قبیل: حمله قلبی، سکته، اختلالات عصبی و افزایش فشار خون گردد؛ بنابراین خواب چیزی نیست که بخواهید نسبت به آن بی توجه باشید. قبل از مصرف دارو‌های خواب آور، باید نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازید. همه افراد به خوبی می‌دانند که مصرف کافئین قبل از خواب، بی خوابی به همراه می‌آورد پس قبل از خواب از نوشیدن چای و قهوه پرهیز کنید. به غیر از این مورد، گاهی افراد متوجه نمی‌شوند که حتی برخی از غذا‌های سالم هم ممکن است باعث بی خوابی و به وجود آمدن مشکلات خوابی شود.

هر ماده غذایی که قبل از خواب خورده شود، تاثیر مشخصی بر کیفیت خواب می‌گذارد. ولی تحقیقات نشان می‌دهد که حتی بر مواد خوراکی انتخابی شما در روز بعد هم موثر است. یک رژیم غذایی متعادل، برای حفظ الگوی خواب سالم ضروری است. ولی برخی از مواد غذایی سالم که در ساعت‌های ابتدای شب مصرف می‌شوند، مانند برخی از خوراکی‌های ناسالم می‌توانند بی خوابی به همراه داشته باشند. در ادامه مطلب با ۷ مورد از این مواد غذایی آشنا می‌شوید.

۱- مرکبات

اگر مشکل خواب دارید، این ۷ ماده غذایی را نخورید!

میوه‌ها معمولا از گزینه‌های سالم محسوب می‌شوند و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که با هر وعده غذایی کمی میوه مصرف کنید. ولی مرکبات به طور ویژه به دلیل اسید بالایی که دارد، ممکن است خواب شما را بر هم بزند. این میوه می‌تواند موجب سوزش معده و بیماریریفلاکسگوارشیدردناک گردد.

مرکبات همچنین حاوی مقدار زیادی قند هستند و موجب بالا رفتن سطح انرژی بدن می‌شوند، در صورتی که شما در انتهای شب به این انرژی نیازی ندارید. بهتر است مرکبات را در صبح و در وعده صبحانه مصرف کنید و در ادامه روز به سراغ میوه‌هایی بروید که قند و اسید کمتری دارند. اگر می‌خواهید در انتهای شب میوه نوش جان کنید انجیر، کشمش، انگور، سیب، کیوی و پاپایا گزینه‌های مناسبی هستند.

۲- بروکلی

بروکلی نوعی کلم است، مقدار زیادی مواد مغذی دارد و باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ولی با این وجود بروکلی حاوی مقدار زیادی فیبر است که برای هضم به زمان بیشتری نیاز دارد. در حقیقت همه سبزی‌های کلمی در حین هضم شدن، تولید گاز می‌کنند و به غیر از بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم سفید و قرمز هم در این دسته قرار می‌گیرند. برای اینکه خواب بهتری داشته باشید بهتر است مصرف کلم بروکلی را به ساعات ابتدای شب یا در هنگام روز منتقل کنید.

۳- کرفس

اگر مشکل خواب دارید، این ۷ ماده غذایی را نخورید!

گاهی بی خوابی در فرد به این دلیل اتفاق می‌افتد که مجبور است در نیمه‌های شب چندین مرتبه از خواب بیدار شده و به دستشویی برود. در این شرایط از خوردن کرفس قبل از خواب پرهیز کنید. کرفس حاوی مقدار زیادی آب است و مصرف آن حتی اگر بعد از شام آب هم ننوشید، می‌تواند ادرار آور باشد. این نکته در رابطه با مواد غذایی دیگری مانند هندوانه، خیار و کاهو که از درصد بالایی آب تشکیل شده است هم صدق می‌کند.

۴- گوشت

گوشت خصوصا نوع قرمز آن حاوی مقدار بسیاری پروتئین و چربی است. به همین دلیل هضم آن به زمان زیادی نیاز دارد و می‌تواند خواب را از سر شما بیرون کند. خوردن گوشت قرمز در وعده شام مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی بهتر است آن را ساعاتی قبل از رفتن به تخت خواب مصرف کنید. اگر همچنان با مشکل خواب مواجه هستید، بهتر است برای وعده شام به سراغ حجم کمتر و مصرف گوشت‌های بدون چربی مانند بوقلمون، سینه مرغ یا منابع گیاهی پروتئینی مانند اسفناج و ماست بروید. هر منبعی از پروتئین برای هضم شدن به زمان بیشتری نیاز دارد و مصرف آن قبل از خواب توصیه نمی‌شود. ولی به یاد داشته باشید که گوشت قرمز به دلیل مقدار چربی موجود در آن، یک ماده غذایی سنگین به شمار می‌رود. چنانچه بعد از مصرف گوشت به تخت خواب بروید، بدانید که ممکن است با بروز معده درد و مشکلات گوارشی مواجه شوید.

۵- غذای تند

اگر مشکل خواب دارید، این ۷ ماده غذایی را نخورید!

مصرف غذای تند قبل از خواب ممنوع است چرا که باعث ناراحتی معده و سوزش آن می‌گردد. زمانی که دراز کشیده باشید، به این دلیل که اسید معده وارد مری می‌شودسوزش معده شرایط بدتری پیدا می‌کند. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف ادویه و فلفل قبل از خواب احتمال دیدن کابوس را هم افزایش می‌دهد. خواب بد همیشه به دلیل این نیست که زمان زیادی مجبور هستید در تخت خواب غلت بزنید تا خوابتان ببرد، بیدار شدن‌های پی در پی در طول شب هم می‌تواند ساعت‌های خواب و استراحت شما را بر هم زند. کابوس در واقع نوعی از خواب است که در آن احساسات منفی به شما حمله می‌کند و جنگیدن با این حس باعث می‌شود که از خواب بپرید. در صورتی که در رابطه با خواب خوش این اتفاق نمی‌افتد.

۶- دسر

شاید تصور کنید که خوردن مقدار کمی شیرینی در انتهای روز مانند یک هدیه و پاداش است. ولی متاسفانه باید گفت: در این شرایط قند خون خود را قبل از خواب افزایش داده اید. همچنین مصرف دسر قبل از خواب شما را هوشیار کرده و انرژی زیادی به بدن می‌دهد. به باد داشته باشید که مصرف شکلات را قبل از خوابیدن ممنوع کنید چرا که این ماده غذایی علاوه بر شکر، مقداری کافئین هم دارد. همچنین ماده‌ای به نام تئوبرومین در کاکائو وجود دارد که محرک است، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و موجب بی خوابی می‌شود.

۷- فست فود

اگر مشکل خواب دارید، این ۷ ماده غذایی را نخورید!

متاسفانه فست فود و دیگر وعده‌های غذایی چرب، به سختی هضم می‌شوند و حتی گاهی موجب سوزش معده می‌گردند. هر چه میزان چربی در وعده غذایی شما بیشتر باشد، اسید و گاز معده به اندازه بیشتری تولید می‌شود. احساس درد به راحتی خواب را بر هم می‌زند. در زمانی که دچار درد و سوزش معده شده اید، به سمت چپ خود دراز بکشید تا میزان اسید بازگشته به درون مری کاهش یابد.

علی رغم همه توصیه‌های گفته شده فراموش نکنید که نباید با احساس گرسنگی و به اصطلاح با شکم خالی به تخت خواب بروید. در واقع گرسنه بودن در حین خواب هم تاثیر منفی بر کیفیت خواب می‌گذارد. بدن در آن شرایط هم برای انجام فرآیند‌های حیاتی در حین استراحت به انرژی و سوخت کافی نیاز دارد. بهترین راهکار این است که از خوراکی‌های کوچک به جای وعده بزرگ غذا استفاده کنید. یک قاشق کره بادام زمینی، سیب، تخم مرغ و پاپ کورن انتخاب‌های خوبی خواهند بود.

منبع: hhdresearch

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج