۸۴۱۷۱۷
۲۴ نظر
۵۰۱۱
۲۴ نظر
۵۰۱۱
پ

ایران و عراق؛ از جنگ ۸ ساله تا رفاقت استراتژیک

مهر پایان بر اختلافات مرزی دو کشور ایران و عراق که پس از ۸ سال جنگ در دوران حکومت صدام و به واسطه قطعنامه صلح ۵۹۸ برای نزدیک به سه دهه در وضعیت ابهام قرار گرفته بود، دستاورد ارزشمندی بود که در بیانیه مشترک دو کشور اعلام شد.

برترین‌ها: مهر پایان بر اختلافات مرزی دو کشور ایران و عراق که پس از ۸ سال جنگ در دوران حکومت صدام و به واسطه قطعنامه صلح ۵۹۸ برای نزدیک به سه دهه در وضعیت ابهام قرار گرفته بود، دستاورد ارزشمندی بود که در بیانیه مشترک دو کشور اعلام شد.

ایران و عراق در این بیانیه بر اجرای عهدنامه ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵ تأکید و اعلام کردند که عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی اروند رود (شط‌ العرب) را برای بازگرداندن کانال اصلی کشتیرانی (تالوگ) که مبنای مشخص کردن خط مرز آبی دو کشور در اروند رود است را در اسرع وقت آغاز کنند.

روحانی در نشست مشترک با رئیس جمهور عراق

ایران و عراق؛ از جنگ ۸ ساله تا رفاقت استراتژیک

15 اسفند 1353، برابر با 6 مارس 1975 و در پایان نشست سران اوپک در شهر الجزیره بود که اختلافات مرزی دیرینه دو کشور به اعلامیه مشترکی از سوی ایران و عراق درخصوص نحوه حل اختلافات دیرینه و 500 ساله دو کشور در زمینه مرزهای زمینی و آبی انجامید و مقرر شد عطف به پروتکل قسطنطنیه (1913) و صورتجلسه‌های کمیسیون تعیین مرز (1914) مرزهای آبی براساس خط تالوگ مشخص شود.

تقویت رابطه راهبردی ایران و عراق به یکی از اولویت‌های اصلی مقام‌های دو کشور تبدیل شده است. این، گزاره مشترک تمام گفت‌وگوهایی بود که حسن روحانی، رئیس جمهوری در خلال دیدارهایش با مقام‌های مختلف عراق از سر گذراند.

چنانکه روز گذشته ایران و عراق در بیانیه‌ای مشترک بر توسعه روابط تأکید و موارد مختلف در این مسیر را مورد اشاره قرار دادند. از جمله دو طرف تصمیم گرفتند که عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) براساس عهدنامه 1975 مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.

به این ترتیب اگرچه یکی از سرفصل‌های مذاکرات رئیس جمهوری ایران در سفر به عراق ذیل همکاری‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، اما بی شک مهم‌ترین مذاکرات او با سران و رهبران احزاب سیاسی عراق که روز گذشته انجام شد، فارغ از هدف اصلی سفر یعنی عمق بخشیدن به یک رابطه راهبردی نبود. هدفی که بیش از هر چیز از لزوم توجه به تأثیر حفظ این رابطه برای کمک به حل بحران‌های جاری منطقه و مواجهه با سیاست‌های امریکا حکایت دارد.

در چنین فضایی روحانی در دیدارهای روز گذشته خود و بعد از دیدار با رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق با چهره‌هایی چون حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب اسلامی دعوت عراق، فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق و سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق به گفت‌وگو نشست.

ضرورت تعامل میان ایران و عراق و کمک این دو قدرت منطقه‌ای به یافتن راه حلی سیاسی برای مبارزه با تروریسم یکی از محورهای مورد گفت‌وگوی روحانی با چهره‌های سیاسی مهم عراقی بود. ضرورتی که گذر زمان و رویداد‌هایی که به ظهور و بروز جریان‌های تروریستی در عراق منجر شد.

روحانی در نشست مشترک با نخست وزیر عراق

ایران و عراق؛ از جنگ ۸ ساله تا رفاقت استراتژیک

این سیاست سبب شده امریکایی‌ها در حالی که عراق نیازمند بازسازی و تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی‌اش با کشورهای دور و نزدیک در دوره پساداعش است، از آنها بخواهند که رابطه با ایران را متوقف کنند. این در حالی است که به باور بسیاری از صاحبنظران حل بسیاری از مسائل منطقه خاورمیانه از بحران ظهور و تکثیر گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه و عراق گرفته تا مسأله جنگ یمن به نحوی به نقش‌آفرینی ایران و تقویت جایگاه منطقه‌ای آن مرتبط است. توسعه ابعاد مختلف رابطه دوجانبه تهران و بغداد و ضرورت حضور مؤثر ایران در روند بازسازی عراق از دیگر محورهایی بود که در گفت‌وگوهای دیروز رئیس جمهوری ایران با مسئولان و چهره‌های سیاسی کشور میزبان مورد تأکید قرار گرفت.

در همین رابطه «ایسنا» نوشت: سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد فارغ از واکنش رسانه‌های جهانی که آن را تحولی در روابط ایران و عراق ارزیابی کرده‌اند، از سوی برخی مسئولان امریکایی با واکنش مواجه شد. نماینده ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به اینکه مقام‌های عراقی از رئیس جمهوری ایران استقبال چشمگیری داشتند، مدعی شد که ایران به دنبال این است که عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند.

برایان هوک در گفت‌وگو با شبکه عربی «الحره» با این کنایه که چرا روحانی باید به فکر رفاه ملت عراق باشد، خطاب به مسئولان این کشور گفت که ایران نمی‌تواند گزینه خوبی برای کمک به تأمین امنیت عراق باشد. او در عین تأکید بر اینکه روند تصویب تحریم‌ها علیه کشورهای همکاری کننده با ایران ادامه خواهد یافت، درباره تصمیم امریکا به تمدید معافیت عراق از تحریم‌های این کشور علیه ایران سخن نگفت.

نتیجه سفر حسن روحانی به عراق به بیانیه بسیار مهم و استراتژیک ختم شد که در طرفین بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه های مورد علاقه تاکید کردند.

امضای اسناد همکاری مشترک میان ایران و عراق

ایران و عراق؛ از جنگ ۸ ساله تا رفاقت استراتژیک

بخشی از این بیانیه به این شرح است:

دو طرف با اشاره به موضوع امنیت منطقه و نقش اساسی آنان در شکوفایی اقتصادی و پیشرفت تجاری آن، بر این نکته تأکید کردند که برقراری امنیت در منطقه مسئولیتی است که بر عهده مردم آن است.

دو طرف همچنین بر عزم راسخ خود برای مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته فراملی که امنیت و صلح منطقه را تهدید می کند و بر ضرورت تلاش همه جانبه برای ریشه­کنی تروریسم در ابعاد سیاسی، مالی و فکری تأکید ورزیدند.

طرفین در باره مجموعه ای از موضوعات مورد علاقه گفتگو نموده و یادداشتهای تفاهم در زمینه هایی مانند نفت، تجارت، بهداشت، حمل و نقل ریلی میان شلمچه و بصره و تسهیل صدور روادید برای تجار و سرمایه گذاران دو کشور به امضا رساندند. همچنین دو طرف در مورد پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به منظور پیگیری های لازم و اتخاذ اقدامات اداری و قانونی، مقرر شد متن این پیش نویس، رسماً از طریق مجاری دیپلماتیک ارائه گردد.

طرفین همچنین راههای تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت، زیارتهای دینی را مورد بحث قراردادند. همچنین در این راستا توافق شد که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل شود. افزون بر این طرف ایرانی اعلام کرد که از تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ ( یکم آوریل ۲۰۱۹) صدور روادید برای شهروندان عراقی رایگان خواهد بود. طرف عراقی نیز اعلام کرد که به عنوان عمل متقابل، همزمان با طرف ایرانی، همین اقدام را انجام می دهد.

در خصوص شط العرب، طرفین بر عزم راسخ خود بر اجرای "عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق" مورخ ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵ و پروتکلهای ضمیمه و موافقتنامه های تکمیلی آن، با حسن نیت و با دقت، تأکید کردند و براین اساس، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) بر اساس عهدنامه ۱۹۷۵ مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الهی شکر امریکا مکر کرد با اختلاف خاورمیانه رو بگیره ایران رو شکست بده ولی خداوند خیر الماکرینه با این همه هزینه که کردند نتیجه عکس داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        غرامت جنگی از عراق پس بگیر

      • روشنفکر

        کاربر1510 جلسه ی شورای امنیت برای تعیین ساز و کار دادن غرامت به ایران به لطف آمریکا و عربستان و اسراییل هیچگاه تشکیل نشد. صدام رو هم که بی محاکمه اعدام کردند. از کی میخوای غرامت بگیری و چه جوری؟

      • ⓜⓞⓢⓐⓕⓔⓡ

        سانسور چی قبلا که نظراتمو سانسور نمیکردی اما این مدت داری سلیقه ای سانسور میکنید
        و بدجور فعال شدی هاااا

    • بدون نام

      پس این همه‌ شهید دادیم واسه چی؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهید رو برای مبارزه با صدام و آمریکا دادیم نه که تا ابد با یک کشور همسایه دشمن باشیم و نفعش رو آمریکا ببره.بفهمید!

    • ناصر

      رفاقت با کشورهای بدرد نخور چه فایده ای برا مردم داره آخه؟؟

      دوستی با عراق غیر از هزینه برا مردم و بر باد رفتن سرمایه های

      این مملکت هیچ نتیجه دیگه ای نداره......

      آدم باید با کسی دوست باشه که سرش به تنش بیارزه .....

      اینهمه کشور تو دنیا ، چرا ما فقط با عراق و فلسطین و لبنان و

      سوریه و روسیه رابطه داریم که خودشون هزار تا مشکل دارن؟؟!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رفاقت با کشورهای همسایه بسیار به درد بخوره کسی که میگه به درد نمی خوره مغزش استعمارزده ست و به نفع منافع آمریکا فکر و عمل میکنه

    • بی نام

      عراق هشت سال جوانان ما را شهید و اقتصاد را نابود کرد ، خصارت که نمیگیریم هیچ تازه داریم بهش باج و پول زور هم میدیم شده برادر ولی اسراییل که که کاری با ما نداره شدیم دشمنش .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صدام این کار رو کرد که مزدور آمریکا بود.اسرائیل هم به نفعشه که کشورهای خاورمیانه بیافتند به جون هم و تیکه پاره بشن.وقتشه از مغزتون استفاده کنید

    • وحید

      اسرع وقت میدونید یعنی چی برو۲۰سال دیگه بیا

    • بدون نام

      خاک بر سر دولت که به دشمن باج میدهد

    • بدون نام

      ایران و عراق دوست هستند.

    • بدون نام

      هیچ جنگی نتیجه ای ندارد ما چه نتیجه ای ازجنگ گرفتیم عاقبت جنگ خودمان داریم کشور عراق را میسازیم ومیلیاردها دلار سرمایه کشور وهزاران جوان کشور را از دست دادیم ببایید دیگر کم مرگ بر دیگران کنیم بزاربد ملت ایران هم نزدگی کنند

    • بدون نام

      به همین سادگی پا گذاشتیم روی خون شهدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به همین سادگی آمریکا مغزمون رو فتح میکنه و دشمن همسایه هامون میشیم و در زمین اسرائیل بازی می کنیم

    • بدون نام

      کدوم رفاقت؟ همه ش ما امتیاز میدیم اونا می گیرن

    • خواهرشهید

      رفاقت؟؟؟جنگ سرجوونای عزیزمابودکه پرپرشدن.

    • بدون نام

      این همه شهید دادیم و این همه خسارت به ما زدن.بشخصه که متنفرم از عراق و عراقی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با دشمنی با همسایه چه چیزی عاید کشورمون میشه؟؟؟؟؟؟
        تو بفرما من گوش میکنم

    • کارمند

      اینهمه جنایت و خسارت که عراق به ما وارد کرد آمریکا نکرد اما حالا یهویی عراق دوست و برادر ما شده

    • بدون نام

      خدا بهمون عقل و درک بده،صدام را امریکا از بین برد تا مسایلش در رابطه با ایران فاش نشه

    • میرزا غلامحسینخان قاجار

      عراقیا فرصت داشته باشن باز خون مارو تشنه اند .حیف ازون همه شهید که بدست عراقیا کشته شدن...حالا شدیم دوست عراقیا

    • سادات

      ما هشت سال با صدام و نیروهای بعثی که توسط آمریکا و اروپا پشتیبانی میشد ند جنگیدیم شما فکر می‌کنید اسرائیل و آمریکا و... در جنگ تحمیلی علیه ایران توسط عراق نقشی نداشتند؟ مردم عراق دوست نداشتن با ایرانیها بجنگند صدام لعنتی به زور و تهدید و... راهی جنگشون می‌کرد من به عنوان یه خواهر شهید که عاشق برادر شهیدم هستم که اسمش میاد اشک در چشمم جاری میشه حس دشمنی و انتقام از عراق و عراقی ندارم امیدوارم شما هم عاقلانه تر فکر کنید و بدانید که آمریکا و غربیا هیچ وقت خیر ما ایرانیا رو نمی‌خواهند رابطه با کشور های دوست و مسلمان همسایه و منطقه اتفاق خوبیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج