جاباما
۸۴۱۹۴۰
۱۲ نظر
۵۴۱۸
۱۲ نظر
۵۴۱۸
پ

شهرنوش پارسی‌پور؛ از عرش ادبیات به فرشِ غربت

شهرنوش پارسی پور، نویسنده ۷۳ ساله ایرانی در هفته جاری با انتشار ویدئویی در صفحه فیسبوکش از شرایط سخت زندگی اش گفت و ناتوانی از خرید یک خانه. پارسی پور گفت به دلایلی پسرش از زندگی با وی در مجتمع محل سکونتش منع شده و وی مجبور شده اتاقی برای پسرش اجاره کند.

برترین ها - زینب نثار: چند روزی است ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده که در آن شهرنوش پارسی پور، نویسنده ایرانی مقیم آمریکا از مخاطبانش برای خرید خانه یاری می‌خواهد. این ویدئو در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب زیادی داشته و با واکنش‌های متفاوتی نیز روبرو شده است.

شهرنوش پارسی پور، نویسنده ۷۳ ساله ایرانی در هفته جاری با انتشار ویدئویی در صفحه فیسبوکش از شرایط سخت زندگی اش گفت و ناتوانی از خرید یک خانه. پارسی پور گفت به دلایلی پسرش از زندگی با وی در مجتمع محل سکونتش منع شده و وی مجبور شده اتاقی برای پسرش اجاره کند. از آن جایی که اجاره اتاق و بقیه هزینه‌ها به این نویسنده فشار مالی زیادی تحمیل کرده او هم تصمیم گرفته ویدئویی منتشر کند و از مخاطبانش بخواهد برای خرید یک خانه دو خوابه در آمریکا به او کمک کنند تا بتواند به همراه پسرش در آن زندگی کند.

شهرنوش پارسی‌پور؛ از عرش ادبیات به فرشِ غربت

براساس برخی از ادعا‌ها خانم پارسی پور در مجتمعی زندگی می‌کند که به افراد سالمند کم درآمد اختصاص دارد و به همین دلیل اجازه داده نشده پسرش در محل زندگی او سکونت کند. علی تقوایی تنها فرزند شهرنوش پارسی پور از ازدواجش با ناصر تقوایی (هنرمند و کارگردان برجسته سینما) است. علی تقوایی حدودا ۵۰ ساله بوده و قبلا با همسرش در استرالیا زندگی می‌کرده، اما مدتی است که به آمریکا رفته است.

واکنش‌ها به انتشار ویدئوی درخواست کمک پارسی پور

بسیاری از هنرمندان و کاربران عادی در فضای مجازی در واکنش به ویدئوی شهرنوش پارسی پور اظهارناراحتی و تاسف کردند. به عقیده آن‌ها خانم پارسی پور نویسنده‌ای بزرگ بوده که به رشد و ارتقای فرهنگ و هنر ایران کمک زیادی کرده است. بعضی هم گفته اند آثار داستانی پارسی پور در این سال‌ها در اینترنت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای منتشر شده و هیچ سودی عاید نویسنده نشده است. به اعتقاد آن‌ها حالا در این شرایط، اجحافی که در حق شهرنوش پارسی پور شده باید جبران شود، زیرا نویسندگانی مانند پارسی پور در کشور‌های دیگر با فروش کتاب هایشان از رفاه نسبی برخوردارند. به همین جهت عده‌ای در خارج از ایران و داخل دست به کار شده و کمپینی برای جمع آوری کمک مالی به شهرنوش پارسی پور راه انداخته اند.

در این میان برخی با توجه به همزمان شدن خبر اختلاس در پتروشیمی و به میان آمدن نام مرجان شیخ الاسلامی در این اختلاس، وضعیت زندگی پارسی پور را با این متهم مقایسه کرده اند. آن‌ها می‌گویند شهرنوش پارسی پور بعد از سال‌ها فعالیت در عرصه ادبیات و هنر توانایی خرید یک خانه را ندارد، اما فردی مانند خانم شیخ الاسلامی بدون سابقه کاری قابل توجه و فقط با اختلاس، مالک چندین خانه لوکس است. مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، ۴۷ ساله و متهم به سوءاستفاده مالی در دو پرونده مالی، مدتی است از کشور خارج شده و در آمریکا زندگی می‌کند. براساس اخبار برخی رسانه‌ها خانم شیخ الاسلامی در خانه‌ای چند میلیون دلاری در واشنگتن سکونت دارد و مالک دو خانه گرانقیمت دیگر در تورنتو است.

شهرنوش پارسی‌پور؛ از عرش ادبیات به فرشِ غربت

زندگی پرفراز و نشیب و آثار مهم شهرنوش پارسی پور

شهرنوش پارسی پور متولد سال ۱۳۲۴ در تهران، از جمله نویسندگان مطرح ایرانی است که آثارش به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده اند. او فارغ التحصیل علوم اجتماعی از دانشگاه تهران بوده و در دانشگاه سوربن فرانسه هم در رشته زبان و فرهنگ چینی درس خوانده است. پارسی پور در سال ۱۳۴۶ با ناصر تقوایی، هنرمند و کارگردان سینما ازدواج کرد و در سال ۱۳۵۲ از وی جدا شد.

شهرنوش پارسی پور نویسندگی را از دوره جوانی با انتشار داستان‌های کوتاهی در مجلات آغاز و اولین داستان بلندش با نام «سگ و زمستان بلند» را در سال ۱۳۵۵ منتشر کرد. پارسی پور در طول این سال‌ها داستان‌ها و رمان‌های زیادی نوشته که البته «طوبا و معنای شب» و «زنان بدون مردان» جزو مهم‌ترین آثارش بوده اند. فیلمی هم به کارگردانی «شیرین نشاط» با اقتباس از رمان زنان بدون مردان ساخته شده و پارسی پور در سکانس کوتاهی در آن بازی کرده است.

اغلب داستان‌های شهرنوش پارسی پور، روایت‌هایی زنانه از فراز و فرود‌های زندگی زن معاصر جامعه ایرانی است. زنان داستان‌های این نوسینده مانند خود او زندگی پر فراز و نشیبی دارند و در جنگی دائمی با مصائب جامعه اند. تکه‌های مختلف تاریخ معاصر هم ایران در بستر روایت‌های پارسی پور نقل می‌شوند.

شهرنوش پارسی‌پور؛ از عرش ادبیات به فرشِ غربت

در «طوبا و معنای شب» و «زنان بدون مردان»، روایت‌ها در قالب سورئالیسم بیان می‌شوند و البته در بسیاری دیگر از داستان‌های این نویسنده سورئالیسم حضور جدی دارد.

شهرنوش پارسی پور از دهه هفتاد شمسی به آمریکا مهاجرت کرده و در آن کشور زندگی می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سحر

      پسرش پنجاه سالشه اونوقت نشسته اين خانوم خرجشو بده؟يعني من با سي سال سن بايد كمك كنم براي اجاره اتاق يه مرد گنده پنجاه ساله اونم تو امريكا كه هزار جور ساپورت و بيمه و كمك و اينا دارن

    • سحر

      پسرش پنجاه سالشه اونوقت نشسته اين خانوم خرجشو بده؟يعني من با سي سال سن بايد كمك كنم براي اجاره اتاق يه مرد گنده پنجاه ساله اونم تو امريكا كه هزار جور ساپورت و بيمه و كمك و اينا دارن

      پاسخ ها

      • شادی

        دقیقا. لایک

    • بدون نام

      نیست ما خودمون خونه داریم...
      از همون دولت آمریکا که بهش اقامت داده کمک بگیره.
      نمیدونه وضع هموطنانش چجوریه؟! :|

    • بدون نام

      خوب امریکا کمکش کنه الان برا ایران چیکار کرده که انتظار دارید ایران کمکش کنه کتاباش و میفروخت خوب اگه کسی میخریده

    • بدون نام

      چقدر این امریکایی ها نامردن یه عمر براتون قلم فرسایی کرد این حقش نیست

    • بدون نام

      واقعا حیفه فکر میکنم مانی خوشبین میتونه کمکش کنه

    • ناشناس

      عاقبت هنرمندان و نویسندگان و هرکسی که به درد فرهنگ این ملت میخوره، میشه این و عاقبت سیاستمدارا و دزدا میشه یکی مثل خاوری و پسررضا شاه و....

    • ناشناس

      عاقبت هنرمندان و نویسندگان و هرکسی که به درد فرهنگ این ملت میخوره، میشه این و عاقبت سیاستمدارا و دزدا میشه یکی مثل خاوری و پسررضا شاه و....

    • بدون نام

      به خاطر پسر ایشون مردم باید پول بدن؟ اگر کسی باید پولی بده پسر برای خودش خونه بخره در درجه اول باباشه به مردم چه مربوط؟

    • پرند

      آخه پسرشونم که ۵۰ سالشه. چه طور هیچ پولی نداره یه اتاق اجاره کنه؟؟؟

    • بدون نام

      جالبه که نویسنده ی برترینها هم در متن فوق همه جا شاعر رو به نام شهرنوش پارسی پور می نامد ولی به اون دزد پدر سوخته ی بی همه چیز اینقدر احترام می ذاره که بهش میگه خانم شیخ الاسلامی.
      کاش شما دیگه واسه کسی دلسوزی نمی کردین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج