جاباما
۸۴۲۷۲۹
۱۳ نظر
۵۰۰۳
۱۳ نظر
۵۰۰۳
پ

گردش مالی ۵۰ میلیاردی در چهارشنبه‌سوری

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی به سود هنگفت دلالان از فروش مواد محترقه در آخرین چهارشنبه سال پرداخته و رقم گردش مالی آن را بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی به سود هنگفت دلالان از فروش مواد محترقه در آخرین چهارشنبه سال پرداخته و رقم گردش مالی آن را بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

با نزدیک شدن به ایام آخر سال و فرا رسیدن شب چهارشنبه سوری نگرانی‌های شهروندان به‌ویژه خانواده‌ها در خصوص صدمات حاصله از مواد منفجره زیاد می‌شود، به‌طوری که در این روز همه در تب و تاب سریع رسیدن به خانه هستند، اما موضوعی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند،گردش مالی میلیاردی در فروش مواد منفجره است که در فقدان بازرسی‌ها افراد سودجو و فرصت طلب با واردات قاچاق، عرضه و گاهی تولید به سلب آسایش عمومی دست می‌زنند و سودهای میلیاردی از این شب به جیب می‌زنند.

گردش مالی ۵۰ میلیاردی در چهارشنبه‌سوری

بنابر گزارشی که سال قبل مرکز آمار ایران منتشر کرد، اگر هر ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار خانواده ایرانی فقط یک نوع از مواد محترقه ارزان قیمت، به طور مثال فقط یک آبشار سه هزار تومانی خریداری کنند، در روز‌های پایانی سال گردش مالی این مواد محترقه به بیش از ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

اگر به صورت میانگین هر خانوار از هر کدام از این مواد تنها یک عدد بخرد، حدود ۱۵ هزار تومان باید هزینه کند. از سوی دیگر بنابر اعلام امسال مرکز آمار ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار خانوار در ایران وجود دارد. اگر به صورت میانگین این تعداد خانواده هر کدام برای خرید مواد محترقه ۱۵ هزار تومان هزینه کنند، حدود ۳۶۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد خواهد شد؛ عددی که معادل حقوق ۳۲۶ هزار کارگر در ایران و معادل یارانه‌ هشت میلیون و ۶۶ هزار نفر است.

عمده مواد محترقه از چین و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. متأسفانه بازار این روز‌های این لوازم نشان از تنوع این وسایل دارد.

قیمت هر بسته بالن ۱۴۰۰۰ تومان، هفت ترقه بسته‌ای ۱۲۰۰۰ تومان، سوتی بسته‌ای ۱۳۰۰ تومان، آبشار ۷۰۰۰ تومان، کپسول ۴۰۰۰ تومان، پروانه بسته‌ای ۱۲۰۰۰ تومان، منور بسته‌ای ۱۶ هزار تومان، سیگارت بسته‌ای ۱۵ هزار تومان، کپسول بسته‌ای ۲۶ هزار تومان، مشعل ۴۰۰۰ تومان و کهکشان تکی ۲۵۰۰ تومان است. در واقع تورم حاکم بر اقلام ضروری مردم بر بازار این کالاهای غیر ضروری و حتی مضر سایه افکنده است.

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اگر به‌طور متوسط هر فردی در چهارشنبه آخرسال، ۱۰ هزار تومان هزینه مواد محترقه داشته باشد، رقمی معادل۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان در سراسر ایران خرج می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مخالف شادی مردم در چهارشنبه آخر سال نیستیم، اظهار کرد: رسم، سنت و آیین در سراسر دنیا از جمله چین و اروپا وجود دارد، اما اینکه این جشن به افراط و تفریط و آزاری برای مردم تبدیل شود، صحیح نیست.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در سال‌های اخیر آتش افروختن و پایکوبی جای خودش را به ترقه بازی و نارنجک انداختن و ایجاد انفجارهای کوچک و بزرگ داده است و با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی سال و شور و شوق مردم، به‌ویژه کودکان و نوجوانان در استقبال از سال جدید، متأسفانه تعدادی افراد فرصت‌طلب و سودجو به بهانه چهارشنبه آخـر سـال (چهارشنبه سوری) اقدام به تهیه و توزیع انواع مواد محترقه انفجاری و آتش‌زا بین مردم می‌کنند.

سرهنگ سهراب بهرامی، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم گفت: مواد محترقه همگی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و بسیار از منابع مالی کشور در همین جهت بر سود و منفعت عده‌ای به هدر می‌رود، چون این کالاها از راه‌های غیر قانونی به کشور وارد می‌شوند با فروشندگان و توزیع کنندگان آن به عنوان قاچاقچی رفتار و برخورد می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پویا

      این پول در برابر اختلاس چند هزار میلیون یورویی هیچی نیست

      پاسخ ها

      • مردجنوبی

        ربطی نداشت اصلا! هرچیزی جای خودش عزیزم
        این پول هم با وجود ملیونها فقیر در کشور نباید اینچنین هدر بره

      • بدون نام

        بنظر من با اين وضع اقتصاد و فقر در جامعه زدن يه دونه سيگارت هم حرامه در حرامه
        شب وحشي بازي و سر و صدا واسراف و مردم آزاري

    • بدون نام

      مردم باید بجای خریدن ترقه ، پولشان را به افراد فقیر و نیازمند بدهند که ثواب زیادی دارد............‌‌‌..

      پاسخ ها

      • مردجنوبی

        بعنوان یک غیر اصولگرا کاملا با شما موافقم اما در رابطه با مراسمهای شما هم باید اینطور بشود یعنی یکطرفه نظر ندهید

    • مهدی احمدی

      اگه مسولان کمتر اختلاس بفرمایند هیچ محتاجی دیگه تو ایران نداریم پول خدشه دوست داره آتیشش بزنه

    • بدون نام

      به جای پلیس بازی و بگیر و ببند ،چهار تا عمل مردم پسندانه انجام بدید ! عمرا .

    • مردجنوبی

      به خدا قسم هرکی بره سمت اکلیک و سرنج پشیمون میشه و دودش تو چشم خودش میره من یادمه 8 سالم بود برای اولین بار این دو پودر را قاطی کردم و یک گرم از آن را با چوب کبریت روشن کردم که با روشن شدن شعله کف دستم به کامل سوخت !! حتی فکرش را نمیکردم یک گرم چنین توانایی داشته باشه !! لطفا سمت مواد محترقه و منفجره نروید

    • مردجنوبی

      خانم برترینها نظرهارو زودتر منتشر کنید

    • مردجنوبی

      هرچه کني به خود کني گر همه نيک و بد کني

    • بدون نام

      چرت نگيد بابا شما بهتره دنبال گردش مالي مختلسين و خودرو سازها باشيد تا چهارشنبه سوري ....!!!!!!

    • بدون نام

      اگر شما دلتون به حال ملت سوخته خودتون با مواد استاندارد مراسم چهارشنبه سوري را براي مردم به بهترين نحو اجرا كنيد

    • بدون نام

      گردش مالی هزاران میلیاردی مراسم مذهبی را هم بگویید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج