جاباما
۸۴۳۰۷۶
۵۰۴۵
۵۰۴۵
پ

اضافه وزن چگونه باعث سرطان می‌شود؟

سرطان زمانی روی می‌دهد که سلول‌های نرمال ناگهان شروع به تقسیم شدن می‌کنند و دیگر نمی‌توانند متوقف شوند.

برترین‌ها - ترجمه از هدی بانکی: سرطان زمانی روی می‌دهد که سلول‌های نرمال ناگهان شروع به تقسیم شدن می‌کنند و دیگر نمی‌توانند متوقف شوند. این اتفاق موجب تشکیل تومور می‌شود. اگر سلول‌ها متاستاز بدهند می‌توانند سرطان را در قسمت‌های دیگر بدن نیز پراکنده کنند. ویروس‌ها، سموم، پرتو‌ها و عوامل زیاد دیگری را عامل سرطان می‌دانند.

چربی زیاد در بدن نیز می‌تواند منجر به سرطان شود. به عنوان یک بزرگسال هر چه وزن بیشتری داشته باشید، ریسک ابتلا به سرطان‌تان بالاتر است.

اضافه وزن چگونه باعث سرطان می‌شود؟

دلیل این ارتباط دقیقا مشخص نیست، اما با توجه به لیست بلند و بالایی از سرطان‌هایی که با چاقی مرتبط هستند می‌توانید مکانیسم‌های مشترکی را پیدا کنید و همین به تنهایی برای تصمیم به کاهش وزن گرفتن کافیست!

سرطان مری و معده

تحقیقات جدید نشان می‌دهند اضافه وزن داشتن موجب افزایش ریفلاکس مزمن می‌شود. تحریک مداوم مخاط مری می‌تواند موجب بیماری مری بارت شود. در این بیماری، بافت نرمال مری با بافتی مشابه مخاط روده جایگزین می‌شود و این حالت، ریسک ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد. هم بیماری مری بارت (ضایعه پیش سرطانی) و هم سرطان ناشی از آن نسبتا نادرند، اما اگر ریفلاکس دارید باید برای اقدام به کاهش وزن با پزشک‌تان مشورت کنید تا هر چه زودتر از سلامت خود محافظت کنید. معلوم شده که علت سرطان معده با انسولین و التهاب مزمن ارتباط دارد. افرادی که در دهه‌ی ۲۰ زندگی خود اضافه وزن دارند، ۸۰ درصد بیشتر در معرض این دو سرطان هستند.

سرطان لوزالمعده

اضافه وزن چگونه باعث سرطان می‌شود؟

سرطان پانکراس یا لوزالمعده یکی از کُشنده‌ترین سرطانهاست، زیرا به سختی می‌توان آن را به موقع تشخیص داد و درمان را شروع کرد. ارتباط میان چاقی و سرطان لوزالمعده بسیار واضح است. لوزالمعده انسولین تولید می‌کند و تولید بیش از حد انسولین می‌تواند آغازگر رشد غیرطبیعی سلول‌ها در داخل لوزالمعده باشد. هم اضافه وزن داشتن میزان انسولین را در خون افزایش می‌دهد و هم چربی شکم موجب سرطان لوزالمعده می‌شود. دیابت نیز احتمال این سرطان را زیاد می‌کند. البته عامل ژنتیک را نیز باید دخیل دانست.

سرطان کبد

معلوم شده که سرطان کبد نیز با چاقی ارتباط دارد. بالا بودن شاخص توده بدنی، دور کمر زیاد و دیابت نوع دوم همگی ارتباط غیر مستقیم با سرطان کبد دارند. آمار سرطان کبد از سال ۱۹۷۰ سه برابر شده است، زیرا چاقی نیز از همین سال‌های رو به افزایش رفته است. هر کدام از عوارض گفته شده، ریسک سرطان کبد را افزایش می‌دهند و ترکیب آن‌ها نیز این ریسک را چندین برابر می‌کند. بیماری کبد چرب غیر الکلی که در میان افراد چاق شایع است می‌تواند منجر به آسیب به کبد شود. از آنجایی که سلول‌های کبد خودشان را بازتولید می‌کنند، احتمال ایجاد سرطان کبد بیشتر هم می‌شود. سرطان کبد سالهاست که ارتباط شناخته شده‌ای با اعتیاد به الکل یا عفونت‌های هپاتیتی دارد.

سرطان روده بزرگ

داشتن چربی زیاد در بدن، هورمون‌ها را تغییر می‌دهد از جمله انسولین که میزان زیاد آن با سرطان روده بزرگ ارتباط دارد. هر چه سطج انسولین بالاتر باشد، ریسک سرطان روده بزرگ نیز بیشتر است. ضمنا التهاب نیز با چاقی و سرطان روده بزرگ مرتبط است. سایر بیماری‌های روده بزرگ مانند کولیت زخمی نیز می‌توانند با سرطان روده بزرگ مرتبط باشند. رژیم غذایی پُر از گوشت قرمز و چربی نیز منجر به سرطان روده بزرگ می‌شود. خوردن فیبر بیشتر و چربی کمتر در حفظ سلامت گوارش و وزن سالم بسیار مهم است.

سرطان سینه پس از یائسگی

اضافه وزن چگونه باعث سرطان می‌شود؟

معلوم شده که زنان سرطان سینه بعد از یائسگی می‌تواند عاملی برای افزایش هورمون‌های خاصی مانند انسولین و استروژن باشد. التهاب نیز هم با چاقی و هم با سرطان سینه بعد از یائسگی مرتبط است. زنان چاقی که در سنین بعد از یائسگی هستند، ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر مستعد ابتلا به سرطان سینه‌اند. ضمنا خوب است بدانید چاقی، احتمال ابتلای مردان به سرطان سینه را نیز افزایش می‌دهد.

سرطان اندومتر

بافت اندومتر در رحم وجود دارد. چاقی زیاد، استروژن را افزایش می‌دهد و پروژسترون را سرکوب می‌کند. بافت اندومتر، تقسیم سلولی را افزایش می‌دهد و ریسک تومور‌های سرطان را بالا می‌برد. در اینجا هم التهاب مزمن ناشی از چاقی در ابتلا به سرطان اندومتر نقش دارد. محققان دریافته‌اند زنان چاق دو تا چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان اندومتر هستند. زنان خیلی چاق نیز هفت برابر بیشتر ممکن است سرطان اندومتر بگیرند.

سرطان کلیه

ابتلا به سرطان کلیه با شاخص توده بدنی، وزن و نسبت دور کمر به دور باسن ارتباط دارد. معلوم شده که افزایش سطح انسولین در بدن با سرطان کلیه نیز ارتباط دارد. فشار خون بالا و التهاب مزمن نیز با سرطان کلیه مرتبط هستند. ضمنا افراد لاغرتر، پروتئین ادیپونکیتن بیشتر ترشح می‌کنند که گفته می‌شود با کاهش ریسک سرطان کلیه مرتبط است.

سرطان کیسه صفرا

اضافه وزن چگونه باعث سرطان می‌شود؟

سرطان کیسه صفرا هم به انسولین زیاد و هم به التهاب مزمن ربط دارد. همچنین بالا بودن قند خون، کلسترول و فشار خون نیز از فاکتور‌های دخیل در این سرطان هستند. تمام این عوامل، ریسک سرطان کیسه صفرا را افزایش می‌دهند.

سرطان‌های دهان، حلق، تیروئید، نای، تخمدان، گردنه رحم، مولتیپل میلوما و مننژیوم

ارتباط این سرطان‌ها با چاقی هنوز کاملا مشخص نیست، اما وجود دارد. به گفته‌ی دانشمندان، ترکیب انسولین و التهاب مزمن می‌تواند عامل این ارتباط باشد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات نیز با چاقی بی‌ارتباط نیست. علت این ارتباط نیز کاملا معلوم نیست، اما ارتباط میان نوع بسیار تهاجمی سرطان پروستات و چاقی ارتباطی بی‌تناقض است. محققان باور دارند بی‌نظمی متابولیسم استروئید جنسی، التهاب و افزایش انسولین می‌تواند منجر به سرطان پروستات شود.

منبع: heartyaging

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج