۸۴۳۳۴
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

سوغات سمی از عربستان، نخرید و نخورید

«صفارالزعفران» که در خریدهای برخی زائران خانه خدا در حج تمتع و سفر عمره قرار دارد، سم خطرناکی است که ارمغان آن سرطان و چندین درد و مرض دیگر است.

ایرنا: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و از نظر کیفیت نیز زعفران ایرانی بالاترین سطح را دارد و این درحالی است که اخیرا برخی حجاج ایرانی به عنوان سوغات سفر حج، اسپری های معروف به زعفران را همراه می آورند.

این اسپری های زعفران عربی که با عنوان ˈصفارالزعفرانˈ شناخته می شود از ماده رنگی مصنوعی ساخته شده و فاقد خواص زعفران می باشد که واردات آن به مرکز زعفران جهان، نوعی زیره به کرمان بردن است.

کارشناس ارشد بهداشت محیط گروه سلامت محیط وکارمرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری روزشنبه دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: اخیرا برخی حجاج ایرانی از عربستان اسپری هایی تحت عنوان زعفران عربی یا صفارالزعفران را وارد کشور می کنند که این اسپری رنگی مصنوعی بوده و از آن در صنایع غذایی استفاده نمی شود .

محسن بنائی اظهار داشت: دراین نوع زعفران غیرطبیعی ازمواد رنگی تارترازین که ماده رنگی غیرمجاز است و از لیست مواد رنگی خوراکی کشور حذف شده، استفاده می شود.

کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط استان با توجه به برنامه های سفر عمره، از زانران خانه خدا خواست از خریداری این ماده رنگی غیرمجاز خودداری کنند.

بنایی در ادامه تضعیف سیستم ایمنی بدن، سقط جنین در زنان باردار، کاهش ضریب هوشی کودکان تا پنج نمره، بیش فعالی کودکان و سرطانی کلیه وکبد را ازعوارض بلندمدت استفاده از رنگ های مصنوعی نظیر تارترازین عنوان کرد.

وی در زمینه راهکار تشخیص رنگ مصنوعی غیرمجاز از رنگ طبیعی افزود: رنگ های طبیعی درآب ولرم قابل حل شدن است اما رنگ های مصنوعی در ظرف آب ولرم ته نشین می شود.

بنایی اظهارداشت: البته روش های کروموتوگرافی نیز برای تشخیص مصنوعی و طبیعی بودن رنگ ها وجود دارد که روش های آزمایشگاهی و صنعتی است .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کیارش

      حجاج بغیر پول سفر نباید هیچ پول اظافه ایی برای خرید در عربستان خرج کنند.اقوام ما همه این کارو کردن وپولشون رو اونجا تلف نکردن.باید فقط رفت زیارت نبلکه تجارت.پول باسوغات خریدن حججاج ازکشور خارج میشه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا همان پول سفر هم اضافه ( اینطور نوشته میشه عزیزم) است. همینجا بمونید و سعی کنید هر جا که هستید و هر کاری که انجام میدید کارتون رو درست انجام بدید. خدا را با آن همه بزرگی که اوست به چرخیدن و لبیک گفتن شما نیازی نیست...

    • عماد

      ٨٠ درصد كل زعفران دنيا در ايران توليد ميشه اونوقت بعضى ايرانيهاى نادان ميرن زعفران از يك كشور ديگه ميارن

      پاسخ ها

      • من1

        نادان به چی میگن.به همینا دیگه.قضیه زیره به کرمان بردنه.خخخخخخخ

    • arash

      هرجنسی که ازعربستان بخری اشتباه محض است نبض بازارعربستان دست افغانها بنگلادشی هاو....که جزاشغال چیزی به حاجیان ناواردنمی فروشندوجدا کلاه بردارکه هیچی شارلاتانند وعجیب اینکه اگراحتمالابه شکایت بکشه شرطه ها هم دست آنهاست وحاجی ول معطله مخصوصااگرایرانی باشی

    • hasan

      پول خودتان را با این همه مشکلات که خودمان داریم به دیگران ندهید اگر پول اضافه دارید به فقیر فقرا بدهید - معشوق همینجاست کجایید کجایید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج