۸۴۳۵۶۶
۳۲ نظر
۵۰۶۴
۳۲ نظر
۵۰۶۴
پ

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

شهر باکو، پایتخت آذربایجان، یکی از جدیدترین و دوست داشتنی‌ترین مقاصد گردشگری در حال شلوغ شدن در جهان است که می‌توان آن را ترکیبی هیجان انگیز از پیشرفت نفت-محور و فرهنگ‌های باستانی آسیایی دانست.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: شهر باکو، پایتخت آذربایجان، یکی از جدیدترین و دوست داشتنی‌ترین مقاصد گردشگری در حال شلوغ شدن در جهان است که می‌توان آن را ترکیبی هیجان انگیز از پیشرفت نفت-محور و فرهنگ‌های باستانی آسیایی دانست. شهر باکو ترکیبی بی نقص از قدیم و جدید است با آسمانخراش‌های آینده نگرانه که در برابر معماری باستانی مساجد محلی و دیگر بنا‌های مشهور شهر قرار گرفته اند.

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

باکو یک مقصد گردشگری هیجان انگیز و کشف نشده است که پس از ورود به آن کار‌های زیادی برای انجام دادن خواهید داشت. از جاذبه‌های مهم این شهر می‌توان به غذا‌های محلی خوشمزه، قصر‌ها و قلعه‌های زیبای متعلق به دوران قرون وسطی و یا مسیر‌های پیاده روی در خیابان‌های شهر و تماشای معماری مدرن آن اشاره کرد. اگر قصد سفر به آسیای مرکزی به شکل تور یا به صورت شخصی را دارید در ادامه دلایلی که بر اساس آن‌ها باید باکو را نیز به فهرست مقاصد گردشگری خود اضافه کنید آورده ایم.

۱- ارزان بودن شهر

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

باکو شهری بسیار ارزان در مقایسه با دیگر شهر‌های توریستی پرطرفدار منطقه است و می‌توانید با استفاده از مبلغی نسبتاً ناچیز در بهترین مکان‌های اقامتی شهر ساکن شده و از هر جایی که خواستید دیدن کنید. برای گشت و گذار در داخل شهر نیز می‌توانید از اتوبوس یا مترو استفاده کنید که هزینه هر مسیر با آن‌ها کمتر از یک دلار خواهد بود.

۲- امنیت باکو

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

اگر چه تعداد گردشگرانی که به شهر باکو می‌آیند در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته، اما در مقایسه با دیگر شهر‌های توریستی آسیا تعداد گردشگران کمتری دارد. با این وجود شهر باکو از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای گردش در شهر چه در روز و چه در شب با مشکل خاصی از این لحاظ روبرو نخواهید شد. مردم محلی رفتار بسیار دوستانه‌ای داشته و بسیار خونگرم هستند. آن‌ها حتی با وجود موانع زبانی نیز با لبخند و کنجکاوی از گردشگران استقبال می‌کنند.

۳- بخش قدیمی شهر باکو

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

بخش قدیمی شهر با عنوان «شهر قدیمی» در داخل یک دیوار قرار گرفته و توسط محلی‌ها با نام «ایچری شهر» (Icheri Sheher) شناخته می‌شود. این بخش از شهر باکو در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته و دریچه‌ای حیرت انگیز را به درون زندگی و دوران زندگی ساکنان شهر باکو در قرون ۱۲ تا ۱۶ میلادی باز می‌کند. می‌توانید در تور گردش در این بخش از شهر شرکت کنید یا خودتان به تنهایی به گردش در آن بپردازید. با این وجود استفاده از راهنما‌های صوتی که در بسیاری از کیوسک‌های گردشگری مستقر در سراسر شهر یافت می‌شود بهترین گزینه خواهد بود. با دنبال کردن این راهنمای صوتی همه این منطقه از شهر را بدون مشکل پیدا کرده و در نهایت شیفته فرهنگ گذشته این شهر دوست داشتنی خواهید شد.

۴- دیوار قلعه

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

دیوار قلعه در باکو تا قرن شانزدهم میلادی از این شهر در مقابل حملات اقوام مهاجم حفاظت کرده است. این دیوار ابتدا در قرن ۱۲ میلادی ساخته شد، اما در طول قرن‌های بعد بار‌ها ویران گردید. در نهایت در قرن شانزدهم بود که ساکنان محلی دیوار را به شکلی مستحکم بازسازی کرده و یک دیوار جدید را با ارتفاعی کمتر از دیوار اصلی در اطراف شهر احداث کردند. در این صورت اگر مهاجمی می‌توانست از دیوار اول عبور کند خندق پر از آبی که بین دو دیوار وجود داشت گرفتار می‌شد و بدین ترتیب اسیر کردن او بسیار راحت می‌بود. روی در ورودی این دیوار، علامت نگهبان شهر حک شده است، سر گاو نری که توسط سر‌های چند شیر، یک خورشید و یک ماه محافظت می‌شود و حفاظت ۲۴ ساعته شبانه روزی را نشان می‌دهد. دیوار قلعه بیش از ۲۵ برج و ۵ دروازه بزرگ دارد که پیدا کردن مسیر در میان آن‌ها بدون راهنما کمی دشوار خواهد بود.

۵- کاروانسرا‌های دیدنی

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

باکو داستان‌های زیادی از گذشته خود برای گفتن دارد، زیرا این شهر در مسیر جاده مشهور ابریشم قرار داشته است، جاده‌ای که توسط بیابان نشینان و بازرگانان سراسر آسیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. کاروانسرا‌ها نیز اماکنی شبیه مهمانخانه و هتل در گذشته بودند که از آن‌ها برای استراحت و مهیا شدن برای ادامه سفر استفاده می‌شد. نکته جالب این است که معماری این کاروانسرا‌ها در طول هزاران کیلومتر از جاده ابریشم مشابه و استاندارد است. شهر باکو دارای دو کاروانسرای بسیار بزرگ و معروف متعلق به قرن ۱۴ میلادی است که به خوبی حفظ شده اند. این کاروانسرا‌ها هنوز هم کاربردی بوده و مکانی فوق العاده برای غذا خوردن و سر کشیدن نوشیدنی‌های محلی در زیر درختان باستانی است.

۶- برج دوشیزه

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

برج موسوم به «برج دوشیزه» (Maiden Tower) یکی دیگر از اماکن به ثبت رسیده در میراث فرهنگی یونسکو در شهر باکو است که به خاطر ظاهر منحصربفرد و کاربرد خود باعث حیرت باستان شناسان و تاریخ نگاران شده است. اگر چه کسی هنوز به طور دقیق و قطعی نمی‌داند هدف از ساخت این سازه زیبا چه بوده، اما شاید ساخت آن بخشی از یک استراتژی دفاعی توسط ساکنان شهر در قرن ۵ یا ۶ میلادی بوده است. یک تئوری دیگر نیز بر این باور است که مردم محلی سعی در بررسی و تحقیق در مورد ماه و دیگر اجرام آسمانی داشته اند و به همین دلیل سعی کردند بلندترین برجی که می‌شد ساخت را بسازند. برخی دیگر نیز بر این باورند که این برج در واقع معبدی برای آتش پرستان بوده و اگر از بالا به آن نگاه شود به شکل شکوفه یا «buta» است که نماد آتش و روشنی در میان زرتشتیان بوده است. برج دوشیزه دارای ۸ طبقه یا سطح است که در هر کدام تجربه متفاوتی خواهید داشت؛ و وقتی که به بالای برج برسید، نمای زیبای ۳۶۰ درجه‌ای از شهر باکو در انتظار شماست. این برج همچنین یک شاهکار معماری به شمار می‌آید، زیرا قرن‌ها استوار مانده که از دیوار‌های ضخیم ۵ متری و پایه‌های بسیار مستحکم آن نشأت گرفته است.

۷- مجموعه خانقاه شهر باکو

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

در سال ۱۹۶۴ میلادی، باستان شناسان یک کلیسا و بازاری در مجاورت آن را در این شهر کشف کردند که قرن‌ها در زیر خاک مدفون شده بود. به مجموعه خانقاه شهر باکو بروید و به مکانی در سایه سر بزنید که فروشندگان در روز‌های گرم تابستان به آنجا پناه برده و هنوز هم فروشندگانی در آن فعالیت می‌کنند. در وسط این بازار با چند تابوت سنگی روبرو خواهید شد که در قلعه سبائیل (Sabayil Fortress) پیدا شده اند، قلعه‌ای که اکنون در زیر آب‌های دریای خزر دفن شده است.

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

این تابوت‌های سنگی سال‌ها قبل به این بازار منتقل شده اند و داستان‌های بسیاری برای گفتن دارند. این سازه‌های سنگی یادبود دارای سمبل‌هایی حکاکی شده هستند که در مورد افراد مرده دفن شده در آن‌ها اطلاعاتی را ارائه می‌دهند. برای مثال چکمه‌ها و کفش‌هایی که روی این تابوت‌ها حکاکی شده نشان می‌دهد که فرد دفن شده در آن کفاش بوده است. روی هم رفته، خرابه‌های این بازار قدیمی دریچه خوبی به روی زندگی مردم این منطقه در قرن ۱۶ میلادی به روی شما باز خواهد کرد.

۸- مرکز حیدر علی اف

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

زا‌ها حدید یکی از مشهورترین و خلاق‌ترین طراحان و معماران معاصر جهان بود و مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو نیز قصیده‌ای دیدنی است که توسط او برای میراث اسلامی شهر سروده شده است. طرح این سازه از خوشنویسی به زبان عربی الهام گرفته شده و عناصر آن به شکلی سیال در هم تنیده شده اند. اگر چه در این مرکز چندین نمایشگاه بین المللی نیز فعال هستند، اما معمولاً آثار هنری و فرهنگی محلی در آن به نمایش در می‌آیند. ظاهر این بنا شما را حیرت زده کرده و گشت و گذار در داخل آن دستکم یک نصف روز زمان خواهد برد.

۹- آتش یانار داغ

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

آتشی که بیش از ۴۰۰ سال است بی محابا می‌سوزد باعث شده که به باکو لقب «سرزمین آتش» بدهند. این آتش که «یانار داغ» نامیده می‌شود در پای یکی از کوهستان‌های اطراف شهر روشن است، جایی که گاز‌هایی که از عمق زمین می‌آیند باعث روشن ماندن این آتش شده اند. در واقع این گاز‌ها در واکنش با اکسیژن هوا باعث روشن شدن آتش شده اند که قرن هاست خاموش نشده است.

۱۰- برج‌های شعله

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

برج‌های شعله در شهر باکو در واقع ۳ آسمانخراش به شکل شعله هستند که با لامپ‌های LED تزیین شده اند و نمای زیبایی به آسمان شهر باکو داده اند. از سراسر شهر می‌توانید برج‌های شعله را ببینید، اما به شما توصیه می‌کنیم که برای داشتن بهترین نما سوار قایق در رودخانه شهر شوید. تمامی لامپ‌های این برج‌ها در طول شب روشن می‌شوند که نمایی خیره کننده به آن‌ها می‌بخشند.

سخن آخر

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

در طی ۵ سال گذشته تعداد گردشگرانی که به شهر باکو می‌آیند همواره در حال افزایش بوده است، اما این شهر بسیار آرام و خلوت باقی مانده است. جاذبه‌های گردشگری متعددی در این شهر وجود دارند و باکو با سرعتی خیره کننده در حال توسعه و بزرگ شدن است. به همین دلیل اطمینان داشته باشید که هر سلیقه‌ای داشته باشید چیزی در این شهر توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. در صورتی که کافه‌های شبانه و خرابه‌های تاریخی شهر نظرتان را به خود جلب نکرد به سراغ زیبایی‌های طبیعت باکو بروید و مهمان نوازی و مهربانی مردم محلی نیز در داشتن اوقاتی خوش در باکو به شما کمک خواهد کرد.

منبع: oneworld۳۶۵

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آزربایجاااان❤❤❤

      پاسخ ها

      • علی

        با این گرانی ترجیح میدیم داخل کشور خودمون مسافرت بریم تا مسافرت خارج از کشور

      • Armageddon

        آذربایجان

    • بدون نام

      غذاهایشان بسیار شبیه کشورماست و اخیرا ایرانیها درآنجافعالیت زیاد دارنند ولی برخورد پلیس آنجا باترکها بهتر ازایرانیهاهست!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آذریا خیلی صمیمین با ترکا واسه اونه حتی آهنگ مشترکی دارن که میگه ما یک ملت دو دولت هستیم

      • هموطن

        باکو قبلا عضوی از ایران بود که در زمان شاهان بیلیاقت قاجار از ایران جدا شد باکو یکی از شهرهای ایران بود قرارداد نودساله به همین است قرار بر این بود باکو به مدت نود سال در اختیار شوروی سابق یاشه ولی نود سال گذشت دیگه خیری نشد

    • بدون نام

      انقدر تبلیغ نکنید این ترک های بیگانه رو پولمونو ببریم بریزیم تو شکم شون اونوقت اینا در هر فرصتی ترک های ایران رو تحریک می کنن
      به جاش شهرهای داخلی رو تبلیغ کنید

      پاسخ ها

      • اااااااااااا

        برا خودتون دوس دارین دشمن درست کنین ؟؟ آذربایجان دشمن نیست

      • بدون نام

        راس میگه برید قشم

      • بدون نام

        برا شماها بیگانن
        برای ما آزربایجانیها برادر هستن و نزدیکتر از شماهان

      • بدون نام

        اونوقت که داشتن تاریخ ترکای ایران رو تحریف میکردن شما کجا بودین که الان از تحریک و اینا حرف میزنین ؟ برین از ظلمایی که شده به ترکای ایران بخونین بیشتر درک میکنین که کی بیشتر تحریک میکنه

      • تورک

        چرا دل درد؟
        شما نرو
        در ضمن ترکهای ما با حرف این و آن تحریک نمیشن خودشون تحلیل دارن شما نگران نباش

    • فاطمه

      الان پول ما در خارج از کشور خودمون خیلی بی ارزش شده و سفر خارجی چند برابر قیمت اصلیش پامون حساب میشه، پس ترجیح میدیم مسافرت به شهرهای ایران خودمون بریم تا کشورهای خارجی

    • بهناز

      پادشاه براي اينكه دخترش و از كسي كه دوسش داشت دور نگه داره اين قلعه رو وسط دريا درست كرده بود تا دست هيچكسي به شاهزاده نرسه ،كه آخرش هم شاهزاده خودش و از بالاي قلعه ميندازه تو آب و خودكشي ميكنه.

      پاسخ ها

      • لیلا

        به نظر درسته . چون اسمش متناسب با توضیحاتش نبود. ممنون از اطلاع رسانیتون

    • سالار

      یاشاسین ازربایجان یاشاسین ترک میلتی

    • بابک تورانلی

      زنده باد ترک ها در هرجای دنیا.مایه افتخار و نماد تمدن و پیشرفت هستند.یاشاسین تورک میلتی

    • کمیل

      البته انقدام ارزون نیست، پول ماخیلی بی ارزش شده و مانات پول آذربایجان هزارو خورده ای تومنه درحال حاضر

    • بدون نام

      از تاجیکستان چه خبر ؟

      راستی از سمرقند و بخارا ؟

      افتادن دست ازبکهای عقده ای !!!!!

      ما هم اونا رو خیلی بیشتر از شماها دوست داریم !!!

      پاسخ ها

      • تیراختور

        اوزبک لر اوزلری تورک دیلر
        یاشاسین آذربایجان یاشاسین اوزبکستان

    • بدون نام

      تحریف تاریخ ؟؟؟؟!!!!!!!
      بعد از طرف کی ؟
      از طرف ما یا از طرف ترکها که سرزمین های ما رو گرفتن ،تازه دو قورت و نیم شونم باقیه ،می خوان سند شش دنگ آذربایجان ایرانی رو به اسم ترکها بزنن دقیقا مثل مولانا !!!!!تازه ما رو تو قونیه هم راه نمیدن آنقدر رند اند !!!!

      ترکها همه جای ایران هستند بعد هیچ کی رو تو شهرهاشون راه نمیدن ،شیراز داره پر میشه از ترک های قشقایی حتما اونا هم فردا پس فردا می خوان بگن شیراز سرزمین ترکها بوده !!!!!!
      تهرانم پر از تورک !!!!

      این اگر اسمش زیاده خواهی و رندی نیست پس چیه ؟؟؟؟

      یاد سخنرانی اردوغان افتادم گفت خون اجداد ما در 28 کشور ریخته شده یعنی شما هیچ خونی نریختید ؟چقدر مظلوم بودید !!!!!
      یعنی اینکه رو بدن به امثال اردوغان می خواد تمام دنیا رو به اسم خودش بزنه !!!
      به بدهکار رو بدی طلبکار میشه

      اگر به شما ظلم شده پس مردم سیستان چی بگن ؟
      مردم ساده و محروم لرستان چی بگن ؟
      مملکت که دست شماست هزار ماشالا !!!!

      خواهش میکنم چاپ کن .

      پاسخ ها

      • تیراختور

        مگه آریایی ها از اول تو ایران بودن نه 5000 سال پیش از اروپا به ایران مهاجرت کردن و ساکنان بومی رو قتل عام کردن و ساکن شدن
        اجداد ما تورک ها هم 1000 سال پیش از توران(آسیای مرکزی) به شرق ایران مهاجرت کردن
        وقتی که هلاکوخان نوه چنگیز آذربایجان رو به پایتختی انتخاب کرد تورک ها رو در آذربایجان ساکن کرد ما تورک ها تاریخ خودمونو خوب بلدیم
        تورک ها 700 سال در آذربایجان ساکن بودن پس اگه آذربایجان مال ما نیست مال کیه

        خواهش میکنم چاپ کن .

      • سامان

        کلا همه ایران سرای ترکهاست قردش

      • بدون نام

        مولانا دمش گرم وقتی که در خراسان با فارس ها زندگی میکرده اشعار فارسی سروده
        و وقتی که به بیزانس فرار میکنه و با ترک ها همنشین میشه اشعار ترکی میگه
        این نشون میده چه استعداد عجیبی داشته این بزرگ مرد

      • بهروز

        چرت نگوتورکهااز اصلی ترین ساکنان این سرزمین بودن وجود40میلیون تورکی ک درحال حاضردرایران ساکنن گواه این ادعاست بعدشم درواقع قبل از حضور عاریایهاتورکهاسکن این سرزمین بودن واقوام غیرتورک بعدها از طریق هند وارداین سرزمین شده اندضمنن اگه بنابراکثریت جمعیت باشه زبان رسمی ایران بایدتورکی میشد نه فارسی این بدعت رو رضاپالانی ملعون باکمک انگلیسیهاتواین سرزمین شروع کردن به نابودکردن فرهنگ اصیل تورکی

      • بدون نام

        میگم بهروز الان اردوغان میاد بهت جایزه میده.جایزه ات هم اینه افتخار شستن توالت هاش رو بهت میده

    • بدون نام

      اون آقا محمد خان قاجار نبود که چشم چندین هزار از مردم کرمان درآورد ،لطفعلی خان زند رو به طرز بیرحمانه ای کشت ،چقدر به زنان و دختران کرمان هتک حرمت کرد ؟



      اوت ترکان خاتون نبود که بخاطر چند تا از فامیل خودش کل ایران سپرد دست مغول ها !!!!

    • محمد

      آره تاریخ ما تورک ها رو تحریف کردن
      ما تورک ها همان پارت ها هستیم ولی پارس ها از روی کینه ما رو به شرق آسیا نسبت دادن تا ایران رو فقط مال خودشون کنن مثلاً فردوسی وقتی به بحث اشکانیان میرسه تاریخ پانصد ساله رو تو چند بیت خلاصه می‌کنه و میگه اینا چندان مهم نبودن

    • بدون نام

      پارت ها خراسانی ها میشن .

      شرق ایران اونموقع با شرق حالا یکی نبوده .

      الهی شکر که بالاخره یکی از تورک ها قبول کرد که به آزربایجان مهاجرت کردن .
      ما هم جز اینو نمی گیم ،مردم بومی آزربایجان ترک شدن ، جایی نرفتن ،الان یه عده از آزربایجان ها تورک مهاجر و یه عده بومی های ترک شده اند .

    • بدون نام

      فردوسی مگه مورخ بوده که بخواد کل تاریخ رو جز به جز بدونه ؟

      ازش طلبکارید ؟
      والا شما همین قدر هم که از گذشته خودتون می دانید مدیون فردوسی هستید .

      تقصیر ما چیه شما تاریخ قبل از ورود به ایران خودتون رو درست نمی دانید ؟
      کلا زورتون به ما می رسه انگار !!!!
      ترکها ایلیاتی و کوچ رو بودن ،یکجا نشین نبودن برای همین تاریخ باستان ندارند ،اما حاضر نیستند زیر بار این موضوع برن تاریخ شان از وقتی شروع میشه که ایران رو می گیرند ،بله از اون موقع به بعد همه چی مشخصه .

      شما چرا تو دنیا فقط یقه ما رو گرفتید ؟

      فردوسی برا مردم خودش نوشته شما هم خواستید برای خودتون بنویسید .

    • بهار

      اقا بحث ترک و فارس و کرد و اریایی رو جون عزیزتون ول کنید. ده ها سال صده ها سال گذشته ما هنوز عقده ها و کینه های اجدادمون رو فراموش نکردیم.اگر اجداد ما کارای خوبی کردن سعی کنیم راهشونو ادامه بدیم و اگر ادمای چندان خوبی نبودن سعی کنیم ما ادمای خوبی باشیم. با توهین و افترا به جایی نمیرسیم

    • بدون نام

      چه حرفایی میزنید.چه فکرایی میکنید
      نبش قبر 2000سال پیش رو میکنید؟؟؟
      اصلا 5000سال پیش بومی وغیربومی چه معنی داشت؟مگه دنیا چقدر جمعیت داشت اونموقع؟
      شناسنامه تون ایرانیه.داخل مرزهای ایران هم هستید.
      کشورخودتونو بچسبید.
      خدا نژادها واقوام مختلف رو بوجودآورد تا همدیگه رو بهتر بشناسیم.نه اینکه باهم درگیر باشیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج