جاباما
۸۴۴۴۹۹
۱۴ نظر
۵۰۰۲
۱۴ نظر
۵۰۰۲
پ

٩٧؛ سالی پر از خاطره‌های تکرار نشدنی برای پرسپولیس

سالی که گذشت برای پرسپولیس و هوادارانش خاطره‌ساز شد. شاید هوادارن تیم قرمز پایتخت این سال را هیچ‌وقت از خاطر نبرند چرا که برای‌شان قهرمانی و حضور در فینال آسیا را به همراه داشت.

خبرگزاری ایسنا: سالی که گذشت برای پرسپولیس و هوادارانش خاطره‌ساز شد. شاید هوادارن تیم قرمز پایتخت این سال را هیچ‌وقت از خاطر نبرند چرا که برای‌شان قهرمانی و حضور در فینال آسیا را به همراه داشت.

سال ٩٧ برای پرسپولیسی‌ها، سال خاطره انگیزی بود. شاگردان برانکو که با بسته بودن پنجره نقل و انتقالات دست‌وپنجه نرم می‌کردند، روزهای آغازین سال با یک باخت برابر سایپا شروع کردند تا برای قطعی شدن قهرمانی‌شان چند روز بیشتر منتظر بمانند.

پرسپولیسی‌هایی که لیگ برتر را در سال ٩۶ با شکست یک بر صفر برابر استقلال به پایان برده بودند، امید زیادی داشتند تا با پیروزی برابر تیم علی دایی قهرمانی خود را قطعی کنند اما شکست دو بر یک در ورزشگاه آزادی برابر سایپا اجازه نداد برانکو چهار هفته زودتر جشن قهرمانی بگیرد. البته این تیم ٨ روز بعد از این بازی در ورزشگاه آزادی برابر پدیده مشهد به پیروزی رسید و سه هفته مانده به پایان لیگ، برای دومین بار پیاپی به قهرمانی رسید.

البته در اواخر لیگ درست ۴ روز بعد از مسجل شدن قهرمانی سرخ‌ها در لیگ هفدهم، محسن ربیع‌خواه که هافبک دفاعی مورد علاقه برانکو بود، در دیدار برابر پارس جنوبی جم رباط صلیبی پاره کرد تا در شرایطی که پرسپولیس با محرومیت از پنجره نقل و انتقالات نمی‌توانست بازیکنی جذب کند، مشکل دیگری بر مشکلاتش اضافه شود.

برانکو و شاگردانش که حالا خیال‌شان از کسب جام لیگ برتر راحت شده بود، با وجود مشکلاتی که در مصدومیت بازیکنان‌شان داشتند با تمرکز بر روی لیگ قهرمانان آسیا، بالاتر از السد قطر، نسف‌قارشی ازبکستان و الوصل امارات، به عنوان تیم اول گروه C به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان صعود کردند تا در این مرحله به مصاف الجزیره امارات بروند. در این مرحله نیز با وجود شکست سه بر دو در دیدار رفت، پرسپولیس توانست الجزیره امارات را در ورزشگاه آزادی دو بر یک از پیش رو بردارد تا راهی مرحله یک چهارم نهایی شود. دیداری که در آن سید جلال حسینی گل حساسی به ثمر رساند تا بدل به "سوپرمن" پرسپولیس شود.

با پایان لیگ و آغاز جام‌جهانی، خیلی‌ها تصور می‌کردند دعوای رسانه‌ای برانکو و کی‌روش هم به پایان رسیده باشد اما مصاحبه جنجالی کارلوس کی‌روش پس از حذف ایران از مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان، بنزینی به آتش اختلاف دو طرف ریخت تا سرمربی سرخ‌ها که در حال آماده‌سازی تیمش برای لیگ هجدهم بود، در مقام پاسخگویی برآمده و مصاحبه‌هایی علیه سرمربی تیم ملی انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات خوب باشگاه پرسپولیس در سال ٩٧ مربوط به بحث دیدار سوپر جام است. دیداری که هیچ وقت برگزار نشد اما با رأی کمیته انضباطی و بعداً با تأیید کمیته استیناف، جام قهرمانی به پرسپولیس رسید. طبق برنامه از پیش تعیین شده ٢٩ تیر ماه قرار بود دیدار سوپرجام میان پرسپولیس و استقلال برگزار شود اما آبی‌های تهرانی در آن مقطع به اردوی ترکیه رفتند و این بازی برگزار نشد تا پرونده این بازی به مهم‌ترین جدال سال سرخ آبی‌های پایتخت بدل شود که البته هنوز هم پرونده آن در دادگاه عالی ورزش (CAS) در جریان است.

پیش از آغاز فصل نقل و انتقالات فصل ۹۸ - ۹۷، خیلی از هواداران پرسپولیس نگران وضعیت قرارداد بازیکنان این تیم بود. ستاره‌هایی که با پایان قرادادشان ساز جدایی کوک کرده بودند و در شرایطی که همه انتظار داشتند در روزهای سخت سرخ‌های پایتخت را ترک نکنند، هر کدام شرطی برای تمدید قرارداد می‌گذاشتند. وحید امیری، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده، کمال کامیابی‌نیا و علیرضا بیرانوند از مهم‌ترین نفراتی بودند که مذاکرات زیادی برای تمدید قراردادش امضا انجام شد اما در نهایت از بین فقط کامیابی‌نیا و بیرانوند در پرسپولیس ماندند تا با جدایی برخی نفرات کار برای برانکو سخت‌تر از گذشته شود.

برانکو ایوانکوویچ تیم خود را با بازیکنان امید باشگاه تکمیل کرد و با یک برنامه‌ریزی مشخص تیمش را به اردوی کرواسی برد. اردویی که انتقادات زیادی به هزینه‌های آن مطرح شد اما بعدها نشان داد تأثیر زیادی روی آمادگی تیم داشته است.

حالا برانکو با تیم نصف‌ونیمه‌اش باید خود را برای آغاز لیگ هجدهم و مرحله یک‌چهارم نهایی و بالاتر لیگ قهرمانان آسیا آماده می‌کرد. آن‌ها لیگ را در یک جدال نفس‌گیر برابر پدیده با پیروزی آغاز کردند اما در همان روزها همه هواداران پرسپولیس، بیش از گذشته نگران دیدار حساس برابر الدحیل قطر بودند.

پرسپولیسی که دیدار رفت برابر حریف قدرتمند قطری را یک بر صفر باخته بود در بازی برگشت هم نیمه نخست را یک بر صفر بازنده به رختکن رفت تا ۸۰ هزار هواداری که به ورزشگاه آزادی آمده بودند به همراه خیلی از هوادارانی که از طریق تلویزیون بازی را تماشا می‌کردند، پرسپولیس را حذف شده قلمداد کنند.

اما یک برگشت واقعی، رویاهای پرسپولیس را رنگ واقعیت بخشید. در دقیقه ۵٧ سید جلال حسینی که حالا به او سوپرمن می‌گفتند، نخستین گل پرسپولیس را وارد دروازه الدحیل کرد تا پروژه بازگشت سرخ‌ها کلید بخورد. در ادامه حرکت زیبای علی علیپور با گل به خودی مدافع حریف همراه بود و سپس گادوین منشأ در دقیقه ٧٨ تیر نهایی را به پیکره الدحیل زد تا خاطره‌انگیزترین دیدار سرخ‌ها رقم بخورد. حالا پرسپولیس با پنجره بسته نقل انتقالات و جدایی برخی بازیکنان به جمع چهار تیم برتر آسیا رسیده بود و یک گام موفق نیاز داشت تا برای اولین‌بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد.

سرخ‌ها پیش از دیدار حساس‌شان برابر السد در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، باید برابر استقلال به میدان می‌رفتند. دیداری که بدون گل به پایان رسید اما اتفاقی تلخ کام هواداران قرمزپوش تهران را تلخ و کار برانکو را برای آینده سخت‌تر کرد. حسین ماهینی که مدافع راست پرسپولیس بود و گاهی هم با مصدومیت گاه و بی گاه کامیابی‌نیا در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد، در دقیقه ٣٨ دیدار برابر استقلال رباط صلیبی پاره کرد. حالا کار برای برانکو سخت‌تر از گذشته شده بود چرا که در شرایط نداشتن بازیکن، پر کردن جای مدافعی چون ماهینی سخت بود.

با این حالا مصاف برابر السد از راه رسید. دیدار رفت با برد یک بر صفر سرخ‌ها همراه بود و دیدار برگشت نیز یک تساوی یک بر یک که برای اولین بار پرسپولیس را راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا کرد.

طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار بود بازی فینال به صورت رفت و برگشت برگذار شود و میزبان دیدار برگشت نیز ورزشگاه آزادی باشد اما این ورزشگاه نواقصی داشت که باید تا روز بازی فینال برطرف می‌شد. حمیدرضا گرشاسبی که آن روزها فشار زیادی را به خاطر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تحمل می‌کرد، حالا علاوه بر پیدا کردن راهکاری برای ماندن، به دنبال آماده‌سازی شرایط پشتیبانی پرسپولیس برای فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. در نهایت هم دیدار رفت را پرسپولیس دو بر صفر برابر کاشیما آنتلرز ژاپن باخت و در بازی برگشت نیز در نبود سیامک نعمتی محروم، با تساوی بدون گل، جام را به تیم ژاپنی داد. البته در این دیدار هم باز پرسپولیس مصدوم داد و این‌بار محمد انصاری رباط صلیبی پاره کرد.

حالا پرسپولیسی که افتخار نایب قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، باید لیگ و جام حذفی را پی بگیرد و بازی‌هایی که به خاطر حضور در مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا به تعویق افتاده بود، باید در برنامه این تیم گنجانده شود. البته جام ملت‌های آسیا هم پیش رو بود و از این رو برانکو ایوانکوویچ تصمیم گرفت یکی از دیدارهای تیمش در لیگ و یکی هم در جام حذفی را بدون ملی‌پوشانش برگزار کند. مسأله‌ای که با وجود قبول سرمربی سرخ‌ها، اما بارها و بارها اعتراض او را به همراه داشت.

البته در این میان نباید از مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس هم به راحتی گذشت. بازیکنان این تیم که با وجود مشکلات فراوان، به فینال آسیا رسیده بودند، انتظار داشتند در پرداختی‌های‌شان از سوی باشگاه مشکلی وجود نداشته باشد اما پرداخت نشدن بخش زیادی از مطالبات بازیکنان کار را به جایی رساند که در یکی دو نوبت بازیکنان اعتصاب کردند و چند باری هم که تهدید به اعتصاب کرده بودند، با صحبت‌های برانکو تمرین کردند.

با آغاز نیمه فصل دوم و اتمام محرومیت نقل و انتفالاتی، مهدی ترابی و مهدی شیری به همراه ماریو بودیمیر به جمع شاگردان برانکو ایوانکوویچ اضافه شدند تا در کنار مهدی شریفی و سروش رفیعی که پیش از این به پرسپولیس پیوسته بودند، روزهای رویایی نیم فصل نخست را دوباره تکرار کنند. تیمی که با بازیکنان مصدوم و محروم و با اتکا به جوانانش به فینال آسیا رسیده بود، راه سختی برای فصل جدید لیگ قهرمان آسیا در پیش داشت چراکه حضور بازیکنان جدید، حالا انتظار را به حدی از پرسپولیس بالا برده بود که برخی از هواداران و پیشکسوتان به راحتی صحبت از قهرمانی در آسیا می‌کردند.

با این وجود آسیا برای پرسپولیس در فصل ٢٠١٩ خوب آغاز نشد تا این تیم از مجموع دو دیدار با پاختاکور و السد، با یک امتیاز در قعر جدول قرار بگیرد و سال ٩٧ را به پایان ببرد. البته پرسپولیس هم‌چنان روند خوب نیم فصل نخست را در لیگ برتر و جام حذفی ادامه داد تا در رقابت با سپاهان، استقلال، پدیده و تراکتورسازی برای قهرمانی بجنگد. شاگردان برانکو که با غلبه بر نود ارومیه، سپیدرود و پدیده به نیمه نهایی جام حذفی هم رسیده‌اند، حالا به عنوان تیمی موفق، سال ٩٧ را به پایان می‌برد. سالی به همت مجموعه باشگاه پرسپولیس بزرگ‌ترین بازی تاریخ ورزشگاه آزادی در آن برگزار شد. فینال لیگ قهرمانان آسیا که همه امیدوارند دوباره برای نمایندگان ایران تکرار شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سال خرشانسی تیم حکومتی

      پاسخ ها

      • ۱۴

        نپوکی

    • بدون نام

      کاشیما‌انتلرز‌ژاپن‌!قشقایی‌شیراز‌روهم‌هیچ‌وقت‌ازیاد‌نمیره!

      پاسخ ها

      • ۱۴

        بترک

      • بدون نام

        سایپا و الدحیل

    • بدون نام

      کاربر3:18 توبهتر شیشتقلالی شدن کیسه از عربها یادت نرود

    • بهروز

      تکرار نشدنی رو خوب اومدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        العین
        پرسپولیس
        تراکتور
        ریحون
        شما به اینا باختید

    • سعید

      واقعا تکرار نشدنیه ، پس از ۵۵ سال از تاریخ باشگاه منحوس لنگ این تیم با زدوبند با قطریها به فینال آسیا رسید و بدون زدن حتی یک شوت در چارچوب در فینال به مقام دوم رسید.

    • بدون نام

      خرشانسی جای خودکمک دوستان داوران خلاصه دست به دست هم دادیم تاسردیگران روببریم

    • ادی جان

      پرسپولیس عشقه کیسه کشا لطفا هیس هیس

    • ANTILONG

      الغرافه ⚽️⚽️⚽️⚽️⚽️ لنگ

    • saeed.RM

      پرسپولیس بدون بازیکن غوغا کرد

    • شیاف پولیس

      شیاف پولیس شیافین سرخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج