۸۴۴۷۴۰
۲۳ نظر
۵۰۰۹
۲۳ نظر
۵۰۰۹
پ

احتمال بازگشت کارت سوخت وجود دارد

با اینکه دولت و مجلس و مردم راضی نیستند تا قیمت سوخت در کشور تغییر پیدا کند، گویا ته دل بسیاری از مسئولان همچنان رغبت برای افزایش این محصول استراتژیک وجود دارد و برخی مترصد فرصتی هستند که بار دیگر موضوع بنزین را به جریان بیندازند.

تابناک نوشت: با اینکه دولت و مجلس و مردم راضی نیستند تا قیمت سوخت در کشور تغییر پیدا کند، گویا ته دل بسیاری از مسئولان همچنان رغبت برای افزایش این محصول استراتژیک وجود دارد و برخی مترصد فرصتی هستند که بار دیگر موضوع بنزین را به جریان بیندازند.

سناریوها و پیشنهادهای بسیاری از سوی نمایندگان مجلس و برخی مسئولان دولتی برای سهمیه بندی بنزین و حتی چند نرخی کردن آن آغاز شد و نیز اقداماتی در این باره انجام گرفت و حتی گام هایی در راستای احیای کارت سوخت برداشته شد؛ اما سرانجام با رأی منفی مجلس به این پیشنهادها پروژه عقیم ماند.

اکنون به نظر می رسد در سال جدید، برخی به فکر این هستند هر گونه شده، بار دیگر مسائل بنزین را به صدر اخبار باز گردانند، این بار نیز مانند گذشته بهترین بهانه برای سهمیه بندی و احتمالا چند نرخی کردن سوخت همان موضوع معروف قاچاق سوخت است.

مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور در بودجه سال ۹۸ اجازه هیچ گونه افزایش قیمت را در حامل های انرژی صادر نکرده است و طبق قانون بودجه، دولت مجاز به افزایش قیمت ها نیست؛ اما همین مجلس سال گذشته یک اختیار ویژه به دولت داد که دست دولت را برای تغییر نرخ سود باز می گذارد.

دولت بر اساس برنامه ششم توسعه این اختیار را دارد که قیمت بنزین را تا پایان برنامه به ۸۰درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند؛ بنابراین حربه افزایش قیمت سوخت حداقل تا ۴ سال آینده در دست دولت است و اگر روزی دولت مردان اراده کنند که قیمت ها را افزایش دهند باید در انتظار نرخ های عجیب و غریب در قیمت سوخت بود.

با توجه به اینکه در سال ۹۷ ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده و دست کم به یک چهارم ارزش سال خود رسیده، چنانچه دولت بخواهد تصمیمی در این خصوص بگیرد، قیمت سوخت باید تا چهار برابر نیز افزایش داشته باشد.

بهروز نعمتی درباره «احیای کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی» و «احیای کارت سوخت با سهمیه‌بندی» به ‌عنوان راهکارهای ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت گفت: در رابطه با قاچاق سوخت جلسات متعددی میان دولت و مجلس به‌ویژه در "ستاد عالی اطلاع‌رسانی کشور" برگزار شده و مباحث مورد کارشناسی دقیق قرار گرفته‌اند؛ اما سهمیه‌بندی بنزین و هر نوع سوخت دیگر مخالفت بسیاری از اعضا را به دنبال داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با هر نوع سهمیه‌بندی سوخت افزود: ساماندهی مصرف و جلوگیری از قاچاق بنزین با احیای دوباره کارت سوخت امکان‌پذیر خواهد بود، چون میزان مصرف افراد از سوخت مشخص خواهد شد ضمن آنکه می‌تواند به‌عنوان یکی از ابزارهای مقابله با قاچاق سوخت موثر واقع شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل مخالفت خود با سهمیه‌بندی بنزین، توضیح داد: مردم این روزها با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان هستند لذا کوچکترین تغییر قیمت یا دو نرخی شدن بنزین، حباب‌های کاذب قیمت را به دنبال دارد و تورم بیش از گذشته خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: دولت تصمیمی بر سهمیه‌بندی بنزین ندارد، ولی شاید در سال جدید کارت سوخت به منظور ساماندهی مصرف احیا شود، چون دولت می‌تواند از اختیاری که برنامه ششم توسعه به آن‌ داده استفاده کرده و کارت سوخت را مجددا به کشور بازگرداند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سرویس کردن رسما مگه ثبت نام نکردین پس چی بود تازه میگن امکان بازگشت وجود داره سرکار گذاشتن همه رو

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAAA

        آمدن کارت سوخت با این وضع کساد کار و جیب خالی مردم پایان کار روحانی است.

    • بدون نام

      نمایندگان مجلس برای رای گرفتن از مردم موافق افزایش قیمت سوخت نشدند .بعد از انتخابات ببین چه کار می کنند.

    • بدون نام

      فقط میتونم بگویم مرگ بر مسولین بی لیاقت ایران

    • بدون نام

      فقط میتونم بگویم مرگ بر مسولین بی لیاقت ایران

    • بدون نام

      سال رونق تولید باید از یکجای برای رونق دزدی استارت بزننددیگه چه جای بهتر از بنزین که مصرفش روزانه انهم با حجم بالای وجود دارد.

    • سید حسن

      اون مسئولانی که علاقه مندند قیمت سوخت بالا بره،نجومی بگیرند!حقوقشونا مثل مردم ....روش،دیگه همچی غلطی نمی کنند

    • نااشنل

      حقوق کارمندان رو ببرید بالای ۳۰۰۰۰۰۰۰تومن.بنزین رو بکنید۱۰۰۰۰۰تومن.بی انصافها.

    • بدون نام

      مجلس که تعطیله تو خونشون طرح میدن . سهمیه بندی کنن کار یکسره بشه مردم آب از سرشون گذشته خوب جرقه ای هست . پررویی هم اندازه داره ....

    • مرتضی یاور

      مملکت بی برنامه که هرساعت مسئولین یک نظر می دهند وخودشان هم نمی دانند چه می کنند دردنیا ازنظر بی برنامه گی اولین رتبه هستیم چه بسا جز نخبگان شلختگی

    • کامران

      با دولت تبخیر امید شمابگوئید شهاب سنگ ده تنی وسط خونه مامیادبعید نیست!؟

    • باریش

      باسلام در ترکیه با پول ایران بنزین لیتری ۱۷۰۰۰ هزارتومانه و درایران ۱۰۰۰ تومن باید بنزین گرون بشه در ایران تا نتوانند قاچاق سوخت کنند مردم ناراحت نشن چون بیت المال داره قاچاق میشه

    • بدون نام

      همه به پیش برای فتح قلعه مادنده بک آخ و بخت ایما

    • بدون نام

      واقعا همه مسایل شده بازی یکروز یک سازی می زنند روز بعد جوردیگری خلاصه کی راحت می شویم معلوم نیست

    • بدون نام

      واقعا همه مسایل شده بازی یکروز یک سازی می زنند روز بعد جوردیگری خلاصه کی راحت می شویم معلوم نیست

    • بدون نام

      بعضی از مسئولان و نمایندگان وسیاست مداران مردم ایران را تحقیر کرده و به شعور مردم توهین میکنن

    • بدون نام

      ما یه عقب برنمیگردیم.روحانی استعفا بده قبل از اینکه توسط مردم ایران به فنا یری.

    • بدون نام

      همتون راند خوار و دوزد هستید

    • بدون نام

      راههایی که احمدی نژاد۱۰سال پیش رفته همین روحاانی دوستاش ایرادمیگرفتن الان مجبورن اینکاروکنن پس احمدی نزادکارش خیلی درسته برعکس روحانی

    • بی نام‌

      یعنی باید منظر بازگشت خیلی چیزها باشیم حیف است دهه هفتاد و هشتاد کارت سوخت و کوپن را نبینند این فرصت خوبی است برای ما کهنسالآن هم نوستالژی است این تصمیمات خیلی سریع گرفته میشود و هیچ شورایی مغایر با شرع و قانون اساسی نمی شناسد ولی کاهش قیمت گوشت با قانون اساسی و خیلی چیزها مغایرت دارد و راه بهشت ممکن است تا اطلاع ثانوی بدلیل حجم بهشتبان مسدود شود

    • بدون نام

      قلط کرده نباید کارت سوخت وسعمیه بندی باشه
      ملت بدبخت شده با این گرونی

    • بی نام

      فقط گرانی ایجاد کنید بااین حرفها خودشیرینی

    • بدون نام

      آقا بنزین رو کارتی کنید... والا... بهتره... جلوی قاچاق هم اگه وقت کردید و دوس داشتین بگیرین اوکی میشه... نیازی به افزایش قیمت بنزین هم نیست... مگر همه جا بنزین سوپر و یورو ۴ باشه، که ۱۵۰۰ هم ارزش داره... نه بیشتر... ولی در کل باعث تورم میشه... .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج