۸۴۵۱۴۷
۱۰ نظر
۵۰۱۱
۱۰ نظر
۵۰۱۱
پ

چند نکته درباره «ازدواج کودکان»

درحالی که قانون برای کودکان حقی برای رای دادن، دریافت گواهینامه و رانندگی قائل نیست، اما اجازه تشکیل خانواده و ازدواج برای آن‌ها منعی ندارد و هنوز قانونی برای جلوگیری از ازدواج آن‌ها تصویب نشده است، این درحالیست که ازدواج‌های زودهنگام کودکان از نظر برخی کارشناسان تبعات و پیامد‌های اجتماعی دارد و می‌تواند زندگی کودک را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

ایسنا: درحالی که قانون برای کودکان حقی برای رای دادن، دریافت گواهینامه و رانندگی قائل نیست، اما اجازه تشکیل خانواده و ازدواج برای آن‌ها منعی ندارد و هنوز قانونی برای جلوگیری از ازدواج آن‌ها تصویب نشده است، این درحالیست که ازدواج‌های زودهنگام کودکان از نظر برخی کارشناسان تبعات و پیامد‌های اجتماعی دارد و می‌تواند زندگی کودک را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

"کودک همسری" داستان زندگی تلخ کودکانی است که به دلیل فرهنگ، سنت و مشکلات اقتصادی خانواده مجبور به زندگی با کسی هستند که درکی از معنای علاقه ندارند؛ کودک همسری جز دغدغه‌هایی است که این روز‌ها با آمدن طرحی برای جلوگیری از ازدواج کودکان، بیش از پیش بر سر زبان‌ها جاری شده است. در همین راستا برخی صاحب نظران و کارشناسان درباره عوارض و پیامد‌های ازدواج کودکان نکاتی را مطرح کرده‌اند:

۱- کودک همسری با حقوق اساسی کودکان متعارض است، چراکه حق کودکی را از آنان سلب می‌کند و همچنین حق رشد و بقا کودک را در خطر قرار می‌دهد و حتی ممکن است مانع تحصیل او نیز شود.

۲- ازدواج کودک مغایر با حقوق اساسی کودکان طبق پیمان‌نامه است و باید نسبت به رفع این معضل تدابیر قانونی اتخاذ شود.

۳- کودک همسری تبعات و آسیب‌هایی از جمله جدایی ناگهانی کودکان از دنیای کودکانه‌شان، ناتوانی جسمی دختران برای مادر شدن و مشکلات زایمان‌های زود هنگام، ناتوانی در نگهداری از زندگی و فرزند را دارد.

۴- از تبعات دیگر کودک همسری می‌توان به بیوه شدن زود هنگام، طلاق و حتی طلاق‌های عاطفی برخی زوجین پس از افزایش سن اشاره کرد.

۵- بسیاری از افراد با ازدواج در سنین کودکی و بعد از بلوغ فکری تناسبی بین ازدواجشان با معیار‌های خود نمی‌بینند که به دلیل نداشتن شرایط جدایی این رابطه به یک طلاق عاطفی منتهی می‌شود.

۶- کودک همسری همچنین آسیبی اجتماعی محسوب می‌شود.

۷- «کودک همسری» نوعی کودک آزاری با ابعاد جسمی، عاطفی و ذهنی است.

۸- آسیب‌هایی مثل خشونت، خیانت، همسرکشی، افسردگی و آمار بالای سقط جنین و … را می‌توان از تبعات ازدواج زود هنگام کودکان نام برد.

۹- باز ماندگی از تحصیل، تهدید سلامت، ورود به بازار کار سیاه برای پسران و …همگی از دیگر تبعات ازدواج کودکان است که حال و آینده کودک را ویران می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش چرنده چون کودک زیر ده سال رو میگن بعدش نوجوان یا جوان میشه.

    • بدون نام

      پسرها‌ هم مثلا ۱۵سالگی ازدواج کنند جزء کودک همسری محسوب میشن و اشتباهه؟؟

    • بدون نام

      جمع کن این چرت وپرتهاروهمش ازبیکاری وفقروسن بالا هاام نمیتونن ازدواج کنن شمادولت اصلاحطلبان اصل همیشه ول میکنیدبه فرع میچسبین وگندش میکنیدتااین اصل کاریهافراموش بش دیگه همه شناختنتون بی فایدس روشتون عوص کنیدشایدجواب بده

    • بدون نام

      کودک همسری از احکام مسلم اسلام است و خود پیامبر اکرم ص با دختر ۹ ساله نکاح فرمودند و حضرت فاطمه بانوی دو عالم هم در ۹ سالگی ازدواج کردند. این بزرگان باید الگوی ما باشند، نه آمریکایی‌های کافر.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گم شو

    • حسم

      خوددخترها تمایل دارندنگه داشته نمی شوند

    • بی نام

      سن واقعی ازدواج باید ۲۰ به بالا باشد

    • بدون نام

      شمایی که کامنت گذاشتی باید مثل اسلام عمل کرد خودت حاضری دختر نه ساله ات رو عروس کنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما باید تکلیف خودت رو مشخص کنی که مسلمانی یا نه. اگه هستی نمیتونی گزینشی عمل کنی و بگی این قسمتهاشو قبول ندارم

    • آنا

      واقعا کی میخوایم یاد بگیریم که کودکان (افراد زیر 18سال) نباید ازدواج کنن؟؟؟؟ کی در کشور ما این قوانین باید تصویب بشه؟ کی محضر های ما ممنوع میشن از عقد این دخترکان؟؟؟ کی قانونی تصویب میشه که این ازدواج رو جرم حساب کنه و براش مجازات در نظر بگیره؟؟؟؟؟ چطور دختری که نمیتونه ی خط ایرانسل داشته باشه میتونه ازدواج کنه؟ چرا دختری که نمیتونه وام ازدواج بگیره میتونه ازدواج کنه؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج