۸۴۵۱۶۶
۳۷ نظر
۵۰۰۶
۳۷ نظر
۵۰۰۶
پ

احتمال جنگ ایران و آمریکا چقدر است؟

یک کارشناس مسائل نظامی و امنیتی گفت: «با توجه به شرایط موجود من فکر نمی‌کنم که کشور‌هایی مثل عربستان، امارات و حتی اسرائیل وارد جنگ با ایران شوند. آن‌ها بیشتر به دنبال ورود نظامی ایالات متحده هستند که این هم احتمالش بسیار اندک است.»

فرارو نوشت: امیر موسوی مشاور وزیر دفاع پیشین کشورمان در خصوص شرایط ایران در منطقه طی سال ۹۸ گفت: «جمهوری اسلامی تا امروز تلاش کرده است که موضوع‌گیری‌های شجاعانه و در عین حال هوشمندانه و حکیمانه داشته باشد. یعنی مجموعه کسانی که نقش تأثیرگذار تصمیم‌گیرنده در عرصه سیاست خارجی دارند، اجازه نمی‌دهند شرایط به گونه‌ای پیش برود که دشمنان بهانه‌ای برای جنگ به دست بیاورند.

به این معنی که همیشه یک راهی برای مذاکره باقی می‌گذارند و به گونه‌ای عمل نمی‌کنند که کار به جنگ و درگیری مستقیم برسد.»

وی ادامه داد: «اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که کشور‌هایی که در مقابل ایران ایستاده‌اند به هیچ عنوان مصلحت اندیشی و آینده‌نگری لازم را ندارند. به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس تا امروز به نحوی عمل کرده‌اند که ذره‌ای مصلحت اندیشی در آن‌ها مشاهده نشده است.

این وضعیت در خصوص رژیم صهیونیستی نیز صدق می‌کند. اما آن‌ها توانایی لازم برای روبرو شدن با ایران در مقوله نظامی را ندارند لذا قطعاً با جمهوری اسلامی وارد جنگ مستقیم نمی‌شوند، اما آنچه آن‌ها به دنبالش هستند، تحریک و اقناع ایالات متحده است که آن‌ها وارد جنگ با ایران شوند. البته آن‌ها خودشان هم بدشان نمی‌آید که با ایران وارد جنگ شوند، اما نباید این نکته را فراموش کنند که ایران یک کشور کوچک و ضعیف مثل کویت نیست که وارد جنگ شوند.»

او تاکید کرد: «قطعا جنگ با ایران هزینه‌های بسیاری در بر خواهد داشت. زیرا به هر حال پشتیبانی منطقه‌ای که ایران انجام می‌شود قطعاً مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. طی سال‌های اخیر محور مقاومت بسیار قدرتمند و سازمان یافته‌تر از گذشته شده است و نمی‌توان با ایران به گونه‌ای رفتار کرد که با عراق رفتار شد بنابراین کشور‌هایی که همچنان عقلانیت لازم را دارند اجازه نخواهند داد که کار به جنگ با ایران برسد. به همین دلیل است که الان می‌بینیم ایالات متحده از یک سو تهدید می‌کند و از سوی دیگر پیام برای مذاکره ارسال می‌کند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: «من اواخر سال گذشته در گفتگویی عنوان کردم که پنج کشور در تلاش هستند که رابطه میان ایران و آمریکا را بهبود ببخشند؛ لذا ما یک سری خبر‌ها داریم که الان تلاش دونالد ترامپ مبنی بر مذاکره است که خب فعلاً جمهوری اسلامی ایران تمایلی به این مسئله ندارد و دلایل مختلف و منطقی دارد. نظر مقامات ایرانی مبنی بر این است که زمانی می‌توان وارد مذاکره شد که آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

قاعدتاً هم اگر ایالات متحده تصمیم به بازگشت به برجام نگیرد، احتمال مذاکره بسیار اندک خواهد بود. زیرا همین اقدام آن‌ها موجب بی‌اعتمادی بیشتر بین ایران و آمریکا شده است و احتمالش بسیار کم است که جمهوری اسلامی در چنین وضعیتی پای میز مذاکره بنشیند.»

وی ادامه داد: «از طرف دیگر دلایل بسیاری وجود دارد که آمریکایی‌ها تمایلی به جنگ با ایران ندارند. یکی از این‌ها قدرت نظامی ایران است. نباید فراموش کنیم که در دوره مذاکرات هسته‌ای شرایط ایران بسیار نامناسب بود و ما اصلاً به اندازه امروز در تکنولوژی، پدافند غیرفعال، صنعت و… توانایی را نداشتیم.

دلیل دوم این است زمانی که آمریکایی‌ها پای میز مذاکره آمدند، محور مقاومت هم شرایط خوبی نداشت و مخالفان در سوریه تا نزدیکی کاخ ریاست جمهوری رسیده بودند یا مثلاً بخش قابل توجهی از عراق در اختیار داعش بود و به بغداد رسیده بودند و بیروت هم وضعیت مناسبی نداشت. در چنین شرایطی آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند که پای میز مذاکره بیایند و الان خیلی احتمالش کم است که در شرایط فعلی ایران و محور مقاومت، وارد جنگ با جمهوری اسلامی شوند.»

موسوی در پایان گفت: «از سوی دیگر دونالد ترامپ هم به دنبال معامله است. او ترجیح می‌دهد بدون جنگ امتیاز بگیرد و به همین دلیل فکر نمی‌کنم در نهایت حاضر باشد به خواسته عربستان و امارات تن بدهد. ضمن اینکه نباید مسئله امنیتی و افزایش قیمت سوخت در پی جنگ با ایران را نادیده گرفت. زیرا جدا از اینکه قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا خواهد کرد، امنیت منطقه و حتی اروپا هم تهدید خواهد شد.

به همین دلیل است که الان می‌بینیم اتحادیه اروپا تلاش دارد به گونه‌ای برجام را حفظ کند بنابراین با توجه به شرایط موجود من فکر نمی‌کنم عربستان، امارات و حتی رژیم صهیونیستی وارد جنگ با ایران شوند. آن‌ها بیشتر به دنبال ورود نظامی ایالات متحده هستند که این هم با توجه به نکاتی که اشاره کردم، احتمالش بسیار اندک است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچی صفر اینا همه بازیه

    • بدون نام

      آمریکا غلط کرده

    • نظر

      ولی نبایددشمن رانادیده بگیریم%خصوصادشمنان داخلی وایادی صهیونیزم%

    • بدون نام

      استرس کم داریم

    • بدون نام

      مگه خدا نجاتمون بده فقط

    • حامی

      چقدر دلت خوشه آقای کارشناس

    • سرباز ۴۰۲سومار

      تاریخ ایران گواه است که تاکنون کشورمان آغاز گر هیچ گونه جنگی نبوده است و هرگز به هیچ کدام از همسایگانش تجاوز نکرده است ولی بارها و بارها مورد تعرض قرار گرفته است و یا بعضی از وطن فروشان به تحریک عوامل (همسایگان )خارجی فتنه و آشوب بپا کرده اند این رو دشمنان خارجی باید در گوش شان فرو کنند که دوره بزن دررو تمام شده است و اگر هر کدام از دشمنان خارجی بخواهند قصد تعرض به خاک ایران رو داشته باشند بهائی سنگینی بابت این تعرض خواهند پرداخت همان طور که صدام پرداخت.

      پاسخ ها

      • اسد

        این دفعه حمله می کنیم صد دزصد

    • حجت الله هاشمی

      دست بردارید تو رو قران این بحثای بچگانه رو کنار بذارید یکم بفکر مردم بیچاره باشید

    • بدون نام

      هیچ یا بهتر بگویم 0

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وصد در صد

    • بدون نام

      ولی شما نمیتوانید فقط احتمالات رو در نظر بگیرید...مهمترین عامل در جنگ با آمریکا....پدافند هوایی مطمئن و کار آمد است...کاش اس ۴۰۰ را از روسیه میگرفتیم...

      پاسخ ها

      • س

        اس ۱۵ داریم

    • بدون نام

      جنگ شیر و موش

    • بدون نام

      خدایش ایران چه به آمریکا مگه صدام ندیدید؟؟؟

    • بدون نام

      ایران هیچ موقع با آمریکا جنگ نمیکنه فقط پدر ملت خودشو درمیارههه

    • بدون نام

      نیازی به جنگ نیست در حال حاضر داریم زجر می کشیم و میمیریم.حتما که نباید با بمب کشته شد.

    • بدون نام

      آقای گاگول کشورازیکطرف گرفتار جنگ اقتصادیه ازیکطرف هم داره بوسیله دولت شیخ حسن غارت میشه اگه تاحالا جنگ نظامی مستقیم با آمریکا و همپیمانانش نداریم به همت وبزرگی نیروهای مسلح وامنیتی است ازخیلی چیزا گذشتن تا چند تا غرب زده کثافت داخل کشور احساس امنیت بکنن ونمیدانن امنیت به چه قیمتی بدست امده وامریکا جرات حمله نظامی به ایران رانداره چون هواپیماها ی اونا جایی برای برگشت نخواهند داشت وامریکا واسراییل فقط تپه ای ازخاک شده چون امروز سپاه پاسداران وارتش ایران ازقدرت دفاعی بالایی برخوردارند وخواب راازچشمان اربابان غربی شما گرفته

    • asad

      امریکا عرضه این کارارا را ندارد البته احمق های منطقه را انتریک می کند وبه یقه ی ایران سر می دهد

    • بدون نام

      مردم و ذهنشونو درگیر این مزخرفات نکنید همین الان هم دهن مردم وشما رو آمریکا صاف کرده

    • نیابتی

      جنگ ایالات متحده آمریکا و کشور های متحد خاورمیانه با ایران در سال ۲۰۱۹ و از خلیج فارس صورت میگیرد، و این اتفاق رخ خواهد داد.ترامپ با تحریم های گسترده شروع کرده و با یک جنگ گسترده پایان تلخی را برای کشورمان رقم خواهد زد. و این یک حقیقت تلخ است که باید بپذیریم.

    • آ زاد

      بلکه جنگ بشه ما هم شهید بشیم بچه هامون برن سر کار

    • علی

      حتی یک تیر بین دو طرف رد و بدل نخواهد شد آمریکا با ایران هراسی به اهدافش میرسد ایران هم با دشمن تراشی سرپوشی بر بی لیاقتی حکومتگران میگذارد به همین سادگی

    • بدون نام

      با این مسئولین بی لیاقت ودزد ایران بدون جنگ ویران شده است

    • بدون نام

      صفردر صد.مردم درگیردار گرانی هستند حالا شما امار جنگ برای ما رقم بزنید دیگه گوش مااین حرفها پره دنبال سوژه جدید بروید

    • بدون نام

      خیلی زیاد .
      همین امسال پس از از بین بردن کشتی های جنگی آمریکا .
      اسرائیل را با خاک یکسان و به مردم فلسطین عودت می گردد .

    • بدون نام

      خدا نکنه جنک بشه

    • بدون نام

      خب که جنگ بشه از عراق که راهی ندارین حشدالشعبی اجازه اومدن به خاک عراق رو نمیدنه اون نیرو هاییم که دارین تو کردستان عراقه

      تنها راهتون از خلیج همیشه فارسه که اگرم در خلیج فارس جنگ بشه عرض یک ماه اقتصاد دنیا فلج میشه

    • بدون نام

      مایه ریس جمهوری داریم ازهمه اینهابدتروخطرناک تر

    • بدون نام

      خیلی

    • بدون نام

      باز دولت کم گذاشت مسیر انحرافی راه انداختید

    • ایرانی نژاد

      مثل یک جُک برای ما میماند...چون امریکا اگه توان جنگ با ایران داشت بدون تردید مثل افغانستان وعراق به ایران حمله میکرد..ولی در اینجا عقلش خوب کار میکنه ومیداند باتلاق ایران خیلی سخت تر از ان چیزی که فکر میکند..

    • بدون نام

      احتمال جنگ ۹۰/است.

    • بدون نام

      اینم تیتر بود... بیکار... با روح و روان مردم تو این ایام عید... تو ای وضع سیل جاری شدن... و در شرایط سخت اقتصادی... چرت نگو... آمریکا اگه مرد بود، مونده بود تو ایران... همین.

    • حیات داودی

      مگه بچه س که به دوست خودش حمله کنه؟شماهاچقدساده هستین؟ایران وآمریکادستشون توی یه کاسه ست پشت پرده شماچقدساده هستین...ایران هراسی میکنه وازعربهاپول درمیاره عامو

    • بدون نام

      ما از خدامنونه لااقل تلیفمون روشن میشه ولی پشت پرده حق آمریکا میرسه مردم سر کارن

    • بدون نام

      جنگ نیست بلکه ما بیچاره بی دفاع محرومین هرچه دلشون بخواد سرمایه داران ظالم سرمون میارن باحقوق حداکثری ماهیانه 100 وهشت تومن چطورامرارمعاش کنند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج