۸۴۵۲۰۵
۱۸ نظر
۵۰۰۱
۱۸ نظر
۵۰۰۱
پ

با یک چهارم یارانه پنهان می‌شود کشور را اداره کرد!

سال گذشته سال بسیار سختی برای مردم ایران بود، بد عهدی‌های غرب و خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های ثانویه باعث شد فروش نفت به پایین‌ترین سطح خود برسد، مراودات پولی و مالی کاهش پیدا کرد و همه این‌ها باعث شد تا چرخ اقتصاد آنگونه که باید می‌چرخید نچرخید و دولت و ملت را با مشکلاتی مواجه کرد.

تابناک: سال گذشته سال بسیار سختی برای مردم ایران بود، بد عهدی‌های غرب و خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های ثانویه باعث شد فروش نفت به پایین‌ترین سطح خود برسد، مراودات پولی و مالی کاهش پیدا کرد و همه این‌ها باعث شد تا چرخ اقتصاد آنگونه که باید می‌چرخید نچرخید و دولت و ملت را با مشکلاتی مواجه کرد.

با این حال بسیاری از پیش بینی‌ها بر این است که سال ۹۸ نیز این مشکلات ادامه خواهد داشت و حتی برخی بر این اعتقاد هستند که احتمالا اوضاع قدری سخت‌تر نیز خواهد شد. اما در این میان برخی از اقتصاد دان‌ها و برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که می‌توان با صرفه جویی و اصلاح ساختار نه تنها بسیاری از این مشکلات را حل کرد بلکه می‌توان کل هزینه‌ها را نیز کنترل کرد.

محمد رضا پور ابراهیمی در خصوص این موضوع اظهار داشت: اتفاقی که قرار است در مورد اقتصادی رخ دهد بر اساس بودجه است، اما اقتصاد ما بر اساس بودجه نیست و بودجه تنها یک سند درآمد و هزینه‌ای است که مشخص می‌کند دولت منابع خود را از کجا کسب می‌کند و کجا هزینه می‌نماید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:، چون ما در دولت عادت کرده ایم که عمده منابع خود را بر اساس نفت به دست آوریم بر همین اساس هم این پیش بینی وجود دارد که سال ۹۸ سال سختی خواهد بود، چون احتمال اینکه در فروش نفت با مشکل مواجه شویم وجود دارد. اما ما در کمیسیون اقتصادی این اعتقاد را نداریم و اعتقاد ما بر این است که می‌توانیم این تحریم‌ها را تبدیل به فرصت طلایی کنیم.

وی گفت: ما می‌توانیم یک خانه تکانی اساسی در نظام اقتصادی داشته باشیم و در واقع بودجه خود را بدون اتکا به نفت ببندیم، برای مثال حجم زیادی از منبع دولت درگیر مساله‌ای به نام یارانه‌ها است و چیزی حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان که معادل دو برابر بودجه عمومی کل کشور است هزینه یارانه سال ۹۸ خواهد شد.

این نماینده گفت: کافی است دولت و مجلس در این حوزه یک تصمیم جدی بگیرند و از این فضای پوپولیستی که پیرامون ارکان نظام شکل گرفته و در حال سوق دادن کشور به جهت‌های نامناسب است اجتناب کنیم می‌تواینم راه‌های بهتری را امتحان کنیم.

وی گفت: اگر دولت تنها ۲۰ درصد از هزینه‌های یاران‌های کشور چه یارانه پنهان و چه آشکار و نقدی و غیر نقدی را کم کند به میزان یک دوم بودجه نقدی کشور که الان مشکل اساسی کشور است را تامین خواهد کرد و می‌تواند بیش از درآمد نفتی درآمد مستیم ایجاد کند که کل مشکلات ما را حل می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم و ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز معافیت‌های مالیاتی داریم که باید اصلاح شود. علاوه بر این‌ها عدد و ارقامی جدیدی در پایه‌های مالیاتی داریم که تنها برای اغنیا می‌شود وضع کرد که می‌تواند اوضاع را بهتر کند.

وی گفت: زمانی که این‌ها را یک به یک کنار هم بگذاریم متوجه خواهید شد که منابع ما حتی در بودجه هم مشکلی ندارد و فقط نیاز به اصلاح ساختاری دارد؛ بنابراین ما سال ۹۸ را سال سختی نمی‌دانیم به شرطی که خانه تکانی اساسی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از این گفته‌ها عملیاتی می‌شود گفت: به نظر من دولت طبق تکلیفی که در بودجه ۹۷ داشته و رهبری نیز تاکید کرده اند که اصلاح ساختاری باید صورت گیرد، جزو وظایف دولت است و ما باید لایحه آن را به مجلس بیاوریم و این موضوع را ببینیم راهکاری دیگری جز این نداریم.

وی گفت: در سایر مجموعه‌ها نیز باید این اتفاق رخ دهد برای مثال ما سال ۹۷ در تراز بازرگانی بدترین شرایط را داشتیم، اما تراز بدون نفت مثبت بود، بنابراین ظرفیت ما بسیار بیشتر از این میزان است و به این راحتی نمی‌توان گفت که سال ۹۸ سال سختی است، البته برخی‌ها سال آینده را سخت می‌دانند که بر اساس بودجه است، اما بودجه یک سند است و می‌تواند تغییر کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جلوی اختلاص فامیلی وهمچنین زدبندهای ولابی گری گرفته بشه ایران نه تنها درسال۹۸باموفقیت دنبال خواهدشدمردم هم درشرایط روحی روانی بهتری پیش روخواهندداشت آقارئیسی من حتی یک دقیقه سخنرانی شماگوش نداده ام .ولی مردم کمی نظرشان درموردشمامثبت میباشدترابجدت جلواین دزدهارابگیر

    • بدون نام

      بزک نمیر بهار میاد... اگه به این راحتی بود 40سال چ.... میکردین

    • بدون نام

      با یک هزارم اختلاص ها چند تا کشور اداره میشه

    • بدون نام

      توکه چنددوره توکمیسیون اقتصاد مجلسی فقط حرف میزنی منه شهروندعادی بایدبودجه رو اصلاح کنم

    • بدون نام

      بیچاره ما مردم که گیر یه مشت در. افتادیم یارانهپنهان دیگه چیه

    • بدون نام

      سواد اقتصادی ندارید بنزین را لیتری ۵۰۰۰ هزار کنید به هرنفر پول۳۰ لینر به حساب یارانه واریز کنید به قیمت ۱۰۰۰ تومان آن وقت عدالت اجرا کردی هر کس پول دارد با ماشین ۶ سیلندر پر مصرف بنزین ۵۰۰۰ مصرف کند و نوش جانش ولی نماینده مجلسی که ۳ ماشین دارد هیچ وقت این طرح تصویب نمیکند چون ماهیانه بیش از۲۰۰۰ لیتر مصرف بنزین دارد

    • بی نام‌

      علاوه بر تغییر در ساختار بودجه نویسی بنظر در ساختار اداره کشور و نحوه تصمیم گیری و میزان مشارکت سازمانها و نهادها و جلوگیری از صرف مبالغ هنگفت مالی برای واحدها و تشکیلات های فرهنگی قطعا"میتوان تا حدود زیادی مانع شرایط سخت برای بخصوص اقشار آسیب پذیر شد میتوان بودجه فرهنگی را صرف راه اندازی بنگاههای اقتصادی کرد میتوان تعاونی های محلی را احیا کرد تا مردم مایحتاج ضروری خود را از این تعاونیهای مردمی که دولت دخالتی در ام ندارد وبا سرمایه مزدم محلات و اداره توسط خودشان است با یک نظارت کمی که باعث سو استفاده مالی نشود کشور را از این بحرانها رهایی بخشید

    • بدون نام

      بابا همین یارانه را بدهید به روحانی بگوید جلو گرانی را بگیرید.

    • بدون نام

      اینا بهانه هایی برای گرون کردن اجناس و کنار گزاشتن یارانه هاست وگرنه با یک چهارم پول دزدیا و اختلاسا هم میشه کشورو اداره کرد

    • بدون نام

      اگر دزد ها اختلاسگرها را بگیرید خیلی راحت میشه

    • بدون نام

      ماحاضریم قیمت بنزین که الان از اب ارزانتر است به لیتری ۵۰۰۰ تومان برسد اما تلاطم اقتصادی مهار گردد

    • بدون نام

      خاک بر سرت با این تحلیل ت همش از کم کردن یارانه‌ها حرف زدی

    • بدون نام

      دوباره حرف های صدتا یه غاز

    • بدون نام

      هر وقت مثل کویت و امارات به هر شخص خونه و ماشین و ... دادین... و حقوق های بالا... و حتی حقوق ماهرانه... بنده یارانم رو خودم قطع میکنم... سر جای اینکه جلوی دزدها رو بگیرید دارید به مردم عادی که ۹۹ درصد هستن گیر میدین...

    • خدا

      سهم آقا زاده هاتون و دختر خانم زاده ها و خانم زاده ها و فامیل دور و نزدیک را هم حساب کردی ؟؟؟

    • بدون نام

      با یک هشتم اختلاس فقط یک نفرتان (نه چند هزار نفرتان)
      میشه مثل ترکیه و امارات شد

    • ناشناس

      این دلت آمده باری از دوش ملت بردارد یا باری بزارد این اتفاقاتی که داره پیش میاد از طرف خدا هست چرا دولت ملت چیزی نمی فهمم فقط دولت بار خودش می بنده با یک یارانه سهام عدالت دهان ملت بستن

    • ناشناس

      الان چرخ روزگار دست این دولت هست یک روز چرخ روزگار دست ملت میشه ظلم پایدار نمی مونه مردم با هر شرایط شما جنگیدن نوبت شرایط مردم میشه هواپیما شخصی تک تک خودتون آماده کنید ظلم تاکی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج