۸۴۵۲۳۲
۴۷ نظر
۵۰۰۷
۴۷ نظر
۵۰۰۷
پ

صادرات مایحتاج مردم به چه قیمتی؟

افزایش قیمت انواع صیفی‌جات در عین فراوانی نسبی آن نشان می‌دهد گرانی این محصولات همانگونه که برخی فعالان بازار و عرضه کنندگان می‌گویند "عاملی مانند افزایش صادرات دارد، در صورتیکه ابتدا باید نیاز بازار داخلی تامین و سپس مازاد مصرف صادر شود که متولیان امر باید دراین زمینه اقدام کنند"، اما مسئولان وزارت کشاورزی در این زمینه پاسخگو نیستند.

ایسنا: افزایش قیمت انواع صیفی‌جات در عین فراوانی نسبی آن نشان می‌دهد گرانی این محصولات همانگونه که برخی فعالان بازار و عرضه کنندگان می‌گویند "عاملی مانند افزایش صادرات دارد، در صورتیکه ابتدا باید نیاز بازار داخلی تامین و سپس مازاد مصرف صادر شود که متولیان امر باید دراین زمینه اقدام کنند"، اما مسئولان وزارت کشاورزی در این زمینه پاسخگو نیستند.

بر اساس آخرین آمار‌ها از بازار انواع صیفی‌جات در مراکز عمده فروشی و خرده فروشی، قیمت این محصولات همگی رو به افزایش بوده و گرانی آن‌ها قابل توجه است که عامل اصلی آن به گفته مسئولان اتحادیه‌های مرتبط و به گواه آمار‌های موجود افزایش صادرات در سال گذشته بوده است.

بر اساس آخرین کشف قیمت صورت گرفته در بازار عمده فروشی هر کیلوگرم پیاز هزار تومان سیب‌زمینی ۳،۵۰۰ تومان گوجه فرنگی ۳۵۰۰ تومان، کاهو ۴۵۰۰ تومان، هویج ۲،۵۰۰ تومان و چغندر ۵،۰۰۰ تومان قیمت دارد که با در نظر گرفتن سود منطقی و قانونی ۳۵ درصدی مردم باید با نرخ‌های بالاتر و عجیب و غریب تری این محصولات را خریداری کنند.

رؤسای اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی و اتحادیه بارفروشان معتقدند که عامل اصلی گرانی این محصولات را در بازار افزایش صادرات آن‌ها ناشی از نوسانات نرخ ارز می‌دانند که با نگاهی به آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیز به این نتایج می‌رسیم، چرا که بر اساس این آمارها، میزان صادرات انواع محصولات مذکور مانند پیاز و موسیر ۱۶۷ درصد گوجه‌فرنگی پنج درصد و سایر سبزیجات ۴۰ درصد افزایش نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته داشته است.

حسن صابری هرندی - رئیس اتحادیه بارفروشان - در این‌باره اظهار کرد که افزایش صادرات محصولات کشاورزی ناشی از نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت آن در سال گذشته یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت میوه در بازار بوده است که در کنار کاهش تولید این محصولات به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید از سوی بهره‌برداران رقم خورد، در بازار خودنمایی کرد و باعث افزایش قیمت آن‌ها شد.

وی افزود: حق مردم است که در وهله نخست دسترسی مناسب و با قیمت منطقی به انواع میوه و محصولات کشاورزی داشته باشند و پس از آن که برای بازار داخلی این محصولات تأمین شد باید به فکر صادرات آن‌ها باشیم.

صابری هرندی اظهار کرد: از یک سو کشاورزان به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید در سال گذشته، کمتر نسبت به کاشت و تولید سبزی و صیفی اقدام کردند و از سوی دیگر نیز نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن آن سبب شد صادرات این محصولات با افزایش چشمگیر مواجه شود و همین عامل سبب کاهش عرضه محصول و افزایش قیمت آن در بازار داخلی شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان ادامه داد: هنگامی که صادرات یک محصول افزایش پیدا کند بازار داخلی شاهد کم شدن این محصول خواهد بود و نهایتاً باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، افزایش غیرمنطقی قیمت و نهایتاً گرانی آن می‌شود.

اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - نیز در این باره به ایسنا، گفت که محصولات سبزی و صیفی در بازار از فراوانی نسبی برخوردار بوده و کمبودی در این زمینه نداریم. اما به دلیل موضوعات مربوط به تورم، صیفی‌جات هم افزایش قیمت داشت.

وی افزود: بارندگی و سیل اخیر در این موضوع کمی تأثیرگذار بوده، اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است که باید جلوی آن را بگیرند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: جلوگیری از صادرات مربوط به ما نمی‌شود و ما تنظیم بازار سطح شهر را بر عهده داریم که وقتی مصرف‌کننده ناراضی باشد، می‌گوئیم شرایط از مبدأ این‌طور است و تقصیر فروشنده نیست.

کارگر با بیان اینکه در شهر‌های دیگر هم وضعیت همین‌طور است، گفت: در همه زمینه‌ها حتی چغندر و کاهو هم افزایش قیمت داشتیم. برای مثال چغندر که مصرف همگانی هم ندارد در سطح شهر با قیمت ۷،۰۰۰ تومان هم به فروش می‌رسد. اما ما فقط نظاره‌گر و توزیع‌کننده هستیم. میوه و صیفی از میدان مرکزی خرید می‌شود و ما پس از آن مسئولیت داریم اگر اعضایی از قیمت تخطی کنند، آن را بررسی کنیم. اما به موضوع صادرات و واردات وارد نمی‌شویم، چون در حیطه کاری ما نیست.

حال با این وضعیت وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید، تأمین و تنظیم بازار انواع محصولات کشاورزی باید پاسخگو باشد که چرا مردم نمی‌توانند و انواع میوه برای سفره‌های نوروزی خود را با قیمت مناسب تأمین کنند این در حالی است که مسئولان این وزارتخانه با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایسنا پاسخگوی این ابهامات نیستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامران

      دوسال بیشتر وقت ندارند باید بار هفت پشتشون راببندند!؟.

    • اسی

      خدا لعنتشون کنه مسولین بی لیاقت رو که اصلا نظارت نمیکنن .. چراقی که به خانه رواست به مسجد حرامه..ما یحتاج مردم رو صادر میکنن دیگه طاقت مردم تموم شده ..پیاز 10هزار تومان؟؟!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه.نظارتی.عزیز.مسولین.با.صدرکنندگان.شراکت.هستند..الحمدالله.خودمان
        انسانیت. می.فهمیم.که.چه.به.چیه
        وزیر.جهاد.کشاورزی.با.صادر.کنندگان
        شریفه. که.اینجوری.شده.چون.دلار
        بالاست.در.خارج.به.پانزده.برابر.ایران
        بفروش.می.رسد.که.به.کیه.میگن
        گور.بابای.ملت

    • عبدی

      این ظلمه وقتی که زالوها تو جیب این مردم می لولند
      وقتی که خیلی از این مردم بی پوله بی پوله بی پولند...

    • بدون نام

      به مردم ظلم کنید که مواد غذایی که صادر می کنید پولش تو جیب یک تاجر برود ومردم گرسنه ومریض شوند

    • بدون نام

      از بیعرضگیه همه اینا

      پاسخ ها

      • عامو

        به کلیه مسئولین و متولین و ناظرین بازار بگم که انگاری همه کور و کر و لال شده اند، این مورد که به دلار و تحریم آمریکا مربوط نیست، پیاز هر کیلو یازده هزار تومان یعنی مردم همه بجان هم افتاده اند و مسئولین هم الا ماشاالله فقط تماشاگرند، آخه چرا مگه چی چی در سر می پرورانند که اینگونه رخت بی غیرتی پوشیده اند؟؟؟

      • عامو

        به کلیه مسئولین و متولین و ناظرین بازار بگم که انگاری همه کور و کر و لال شده اند، این مورد که به دلار و تحریم آمریکا مربوط نیست، پیاز هر کیلو یازده هزار تومان یعنی مردم همه بجان هم افتاده اند و مسئولین هم الا ماشاالله فقط تماشاگرند، آخه چرا مگه چی چی در سر می پرورانند که اینگونه رخت بی غیرتی پوشیده اند؟؟؟

    • بدون نام

      ابتدا باید بازار داخلی تامین بشه و بعد اگر تولید مازاد بود صادر بشه ولی برخی مدیران نادان و نالایق این فرمول به این سادگی رو نمی فهمند و با اجازه صادرات بی رویه موجب این افتضاح در بازار داخلی می شوند

    • فلاکت

      خود کرده را تدبیر نیست
      بقول ظریف.... ما خودمون خواستیم اینجور زندگی کنیم

    • بدون نام

      خاک تو سر مسئولی که نتواند بازار پیاز را
      کنترل کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        می.توانند.کنترل.کنند.ولی.نفعشان
        از.همین.راه.است.عزیز.محترم
        یک.کم.اکیو.خودت.به.کار.بینداز

    • بدون نام

      سود منطقی ۳۵ درصدیییییییی؟ سود شرعی ۲ درصد هست نه ۳۵ درصد البته اگر این دوره زمونه کاسبها شرع و خدا بشناسن و یادشون باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی حرف پول پارو کردن باشه خدا هم فراموش میشه.هرچه از خدا دورتر بشیم قهرش به ما نزدیکتر میشه ولی خشک وتر را باهم میسوزاند.

    • بدون نام

      لعنت برروحانی ودارودسته اش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من خودم دیشب. یک کیلو پیازخریدم که۸عددبودبه مبلغ ده هزارتومان

    • رفیعی

      به چه قیمتی یعنی شما نمیدانید هرساله عادت دارن مردم اذیت کنن تخه چرا نمیزارین ارامش داشته باشه ادم بعدا میرن حقوقها را زیاد میکنن میگن ما به فکر مردمیم

    • بدون نام

      به قیمت فقر مردم به قیمت سر افکنده شدن پدر آن در مقابل زن و فرزندانشان به قیمت سود بیشتر دلالان موسولینی بی لیاقت واحمق

    • بدون نام

      دولت پاکدست نداریم .
      دزد کلید دارد .
      عزیز ما هم کلید دارند .
      ولی درب خزانه و گاو صندوق ها را باز نکنند .
      اون از سرمایه گذاری مردم برای خرید خودرو .
      دو سال است جواب درستی نمی دهند .
      خودتان نگاه کنید .
      فردا فرار می کنند می روند . اروپا و کانادا باز می گویند .
      قافل گیر شدیم . بابا این ۸ سال شما را قافل گیر نکند .
      چطور هنوز برای شما مشخص نشده است .

    • بی نام‌

      در گذشته نه چندان دور تشکیلاتی بنام تعاونی روستایی وجود داشت که با خرید انبوه و عمده از کشاورزان در موازنه بازار نقش پر رنگی داشت بنظر میرسد اینگونه سازمانها می تواند در سر سامان دادن وضعیت بازار موثر باشد

      پاسخ ها

      • رضا۰

        دولت خیال میکنه با صادرات مایحتاج مردم دلار به دست میاره و توسط بانک مرکزی تزریق میکنه ولی نمیدونه که باعث گرانی و جمع شدن فنر قیمت ارز میشه

    • بدون نام

      ب قیمت بی لیاقتی وبی تدبیری مسولین

    • بدون نام

      کثیف تر از این دولت تو تاریخ هیچ کشوری وجود نداشته تاحالا

    • بدون نام

      به قيمت گرانيوگرسنگي مردم

    • بی نام‌

      وزارت صمت مخصوصا " دارد کاری می کند که وظایف وزارت بازرگانی از این وزارت خانه منفک شود والا هر احمقی می داند محصولاتی که در کشور بیشتر نیاز است و تکافوی داخل را ندارد نباید مجوز صادرات داده شود و موضوع بعد اتاق بازرگانی است که عمده این تخلفات را آنها رهبری و هدایت می کنند و معاونین بازرگانی و اقتصادی ریاست جمهوری هم با موضوع ضعیف و غیرکارشناسانه برخورد می کنند بنظر میرسد در این شرایط بحرانی بهتر است از فعالیت اتاق بازرگانی جلو گیری شود

    • بدون نام

      اون مسئول که اجازه صادرات میده باوجودنیاز مردم که اینهمه زیرفشارهستندروبایدمحاکمه کنن ظلمی که این افرادبه مردم فقیر می کنن هیچ کشوردرحق ما نکرده

    • بدون نام

      بابا به قرآن دیگه زورمون نمیرسه مواد خوراکی بخریم . خدااااااااا

    • بدون نام

      کوه سنگ مرمر را با شتاب و بدون برنامه و بدلیل کمبود وقت دارند حیف و هدر می دهند . اگر اصولی برداشت کنند .
      و بجای دینامت از وایر کات و برش برداشت کنند .
      آنوقت با قیمت بالاتری می فروختند .
      بله اینطور بجان منابع خدادادی افتادند .
      و بعد از بجیب زندن . کجا میبرند . به اروپا و کانادا .

    • مسلم دوسری

      یک حقیقت تلخ : برید از صدام حسین یاد بگیرید ببینید در زمان زمامداری عراق در زمان اوج تحریم ببینید چطوری اقلام ونیازهای اساسی ملتش رو تامین میکرد وزارت کشاورزی رو ملزم کرده بود که مستقیما بر نحوه توزیع و قیمتهای محصولات کشاورزی نظترت کند ایا در کشورمان ما نمیتوانیم این کار رو بکنیم چطوره وقت پز دادن درباره تاریخ میشه میگییم کا ما بیش از ۲۵۰۰ سال سابقه حکومت داری داریم و سرزمینمان ۷۰۰۰ سال قدمت داره ولی برای خدمت رسانی به ملت خود اینهمه بی تدبیری وبی نظمی اینهمه عدم خدمت رسانی البته من باورم نمیشه که بلد نباشن اصلا نمیخوان به خدا نمیخوان

    • بدون نام

      به قیمت بیش از 13 برابر شدن پیاز و گوجه و.......................

    • بدون نام

      بدبختی اینجاست که سود صادرات بجیب دلال میریزد نه کشاورز دومین بدبختی اینجاست که کسی زورش به حجتی نمیرسه سومین بدبختی اینه که مردم فقیر دیگه باید نون خالی بخورن دولتمردان که لیاقت ندارن ایکاش رهبر باحکم حکومتی جلوی صادرات مایحتاج ملت رو بگیرن بخدا ملت دارن زجر میکشن

    • بدون نام

      من نمیدونم این وزیرا کارشون چیه ؟آخه حجتی تحفه است که چندین ساله وزارت کشاورزی را قبضه کرده

    • بدون نام

      وقتی ما خودمون نیاز داریم چرا صادر میکنید که قیمتها بالا برند سود حاصله میشه زهر مار گیر میکند تو حلقومتون

    • محمد

      علت اینکه دولت بی تدبیر مردم رانادیده گرفته وبه صادرات بهامی دهنداین است که ازصادرات منفعت دارند!،!

    • بدون نام

      لعنت بر تدبیر وامید

    • بدون نام

      دولت بی کفایت است .مدیریت یا بلد نیست یا تعمدا دارد وضع را به سمت بهران پیش میبرد که این یک نوع خیانت است .تهدید زنجیره مواد غذایی مردم در آخر منجر به هرج ومرج وفروپاشی مملکت میشود ‌شاید نقشه ای در کار است

    • بدون نام

      چرا مارا صادر نمیکنند.کسی نمیدونه کلیه راچند دلارمیخرند؟

    • بدون نام

      همش میگید حق مردم حق مردم جمع کنید بابا همش حرف مفت همش دروغ تا کی

    • احمدرضاشیری

      معلومه دارید چه بلایی سر ما می اودید

    • سلطان

      دولت عرضه ندارد یک کلام

    • جام

      من موندم این اقای حجتی چه جوری با این اوضاع گوشت و مرغ ومیوه وصیفی جات چه جوری هنوز در راس کاره

    • محمد مهدی عسکری

      روحانی باید استعفا بده

    • بدون نام

      مسؤولان بی لیاقتی داریم

    • بدون نام

      چقدر شماها پست هستید که بفکر ملت ایران نیستید

    • بدون نام

      تا ۱۴۰۰ با روحانی ایران میشه کویر خشک خخخ

    • بدون نام

      هر دم از این باغ بری میرسد.....

    • بدون نام

      پیاز ۱۲... خیار ۸... سیب گلابی ۱۰... موز بالای ۱۴... مرغ ۱۷... گوشت گوسفندی ۱۲۰... پراید ۴۸... خونه... نفرین همه پشت سر اینهاس مخصوصا جوون ها... اگه کارم بود حقوق درستی هم داشت بازم ی چیزی... آخی... برید اجازه بدین قشر جوون بیان سر کار... مدیریت بلدن... والا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج