۳۹ نظر
۳۹ نظر

۵ نظریه علمی بزرگ که قبلا مورد تمسخر مردم قرار می‌گرفتند

نظریه علمی گردش زمین به دور خورشید تنها یکی از تئوری‌های علمی بزرگی است که در ابتدا توده مردم آن را قبول نمی‌کردند، اما پس از گذشت زمان درستی آن ثابت شد.

وبسایت گجت‌نیوز - کیا علیپور : نظریه علمی چرخش سیاره ما به دور خورشید که امروزه به عنوانی موضوعی پایه‌ای و بدیهی در نظر گرفته می‌شود، در ابتدای مطرح شدن جنجال زیادی را به پا کرد و بسیاری از افراد جامعه با آن شدیدا مخالف بودند و چنین ایده‌ای را مسخره می‌دانستند. با این وجود گذشت سال‌ها جمع‌آوری مدارک مختلف به تمام ساکنان زمین ثابت کرد که این سیاره در مرکز جهان نیست و خود به دور یک ستاره دیگر می‌چرخد. در طول تاریخ تئوری‌های علمی مختلفی همانند این نظریه جنجال زیادی به پا کرده‌اند و با مخالفت زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده‌اند. در ادامه به معرفی ۵ مورد از این دسته ایده‌های علمی بزرگ و مهم می‌پردازیم.

۱. رانش قاره‌ای
۵ نظریه علمی بزرگ که قبلا مورد تمسخر مردم قرار می‌گرفتند

در ششم ژانویه سال ۱۹۱۲ ژئوفیزیکدان و هواشناسی به نام آلفرد وگنر (Alfred Wegener) ایده شگفت‌انگیزی را در مورد قاره‌های زمین ارائه کرد؛ وگنر بر اساس مشاهدات خود گفت که قاره‌های سیاره ما در گذشته‌های دور به یکدیگر چسبیده بوده و خشکی‌های زمین پیش از این یکپارچه بوده‌اند.

مدارک جمع‌آوری‌شده توسط این دانشمند ۳۲ ساله شامل فسیل‌هایی می‌شد که در بین قاره‌ها مشترک بودند و همچنین تطابق ویژگی‌های زمین‌شناسی بین مناطق مختلف قاره‌ها و این حقیقت که خشکی‌های سطح سیاره به شکلی هستند که می‌توان آن‌ها را مانند تکه‌های پازل در کنار یکدیگر قرار داد، بخشی از شواهد علمی ادعای وگنر بودند.

همانطور که انتظار می‌رفت دانشمندان و سایر مخاطبان با این نظریه علمی به شکل گسترده‌ای مخالفت کردند و گفتند که وگنر شخصی مریض‌احوال است و ادعای او چیزی بیشتر از توهمات یک ذهن بیمار نیست. در آن زمان دانشمندان باور داشتند که قاره‌های سیاره ما به وسیله پل‌های زمینی به یکدیگر وصل می‌شدند و دلیل به وجود آمدن رشته‌کوه‌های گوناگون، انقباض پوسته زمین است.

جریان غالب علمی در رابطه با این پدیده زمین‌شناسی تا دهه ۶۰ میلادی تغییری نکرد؛ در این سال‌ها نسل جدیدی از محققان با بررسی دقیق‌تر شواهد موجود در کف اقیانوس‌ها و کشف مدارکی از حرکت صفحات تکتونیکی زمین، توانستند که تئوری وگنر را تایید کنند و به این ترتیب نظریه او جایگزین تئوری‌های پیشین شد. البته آلفرد وگنر تا آن زمان زنده نماند و در سال ۱۹۳۰ از دنیا رفت.
۲. تکامل
۵ نظریه علمی بزرگ که قبلا مورد تمسخر مردم قرار می‌گرفتند

وقتی زیست شناسی به نام چارلز داروین (Charles Darwin) در سال ۱۸۵۹ نظریه علمی خود را در کتاب خاستگاه گونه‌ها (On the Origin of Species) مطرح کرد، جهانیان به صورت یکپارچه به مخالفت با او برخاستند. داروین در این کتاب معروف اشاره کرده بود که اشکال حیات بر روی زمین به یک مرجع برمی‌گردند و شکل کنونی جانوران و گیاهان در طول فرآیندی کند و طولانی مدت، با انتقال خصوصیات وراثتی از نسلی به نسل دیگر و با هدف تضمین بقا به وجود آمده است.

البته داروین ذاتا انسان محافظه‌کاری بود و پیش از ارائه این نظریه ده‌ها سال به جمع‌آوری شواهد گوناگون و طبقه‌بندی مدارک لازم برای اثبات تئوری تکامل پرداخته بود. از طرف دیگر جوامع مذهبی بیشتر از همه با کتاب داروین مخالفت می‌کردند و این ایده علمی را خلاف بحث ظاهر شدن یک‌باره انسان بر روی زمین می‌دانستند.

البته در آن زمان گروه‌های مذهبی قدرت زیادی در جوامع داشتند و به همین دلیل تا دهه هفتاد قرن نوزدهم تکامل به عنوان یک تئوری صحیح و معتبر مورد قبول دانشمندان نبود.
۳. چرخش زمین به دور خورشید
۵ نظریه علمی بزرگ که قبلا مورد تمسخر مردم قرار می‌گرفتند

با این که از دوران باستان و قبل از تولد مسیح بحث چرخش زمین به دور خورشید یا همان نظریه خورشید مرکزی (Heliocentrism) به شکل‌های مختلف اثبات شده بود و دانشمندان مختلفی این نظریه را در مقابل تئوری چرخش جهان به دور زمین ارائه کرده بودند، در زمان قرون وسطی چنین ایده‌ای به شدت دور از ذهن بود.

با این حال در نیمه اول قرن ۱۶ ستاره شناسی به نام نیکلاس کوپرنیک (Nikolaus Kopernikus) مجددا نظریه خورشید مرکزی را ارائه کرد و با وجود جلب‌توجه دانشمندان هم‌عصر خود، با مقاومت زیادی از سوی رهبران مذهبی آن زمان مواجه شد.

به این ترتیب نظریه علمی کوپرنیک به صورت گسترده رد شد و تا زمانی که ستاره شناس ایتالیایی گالیلئو گالیله (Galileo Galilei) در قرن هفدهم مجددا آن را مطرح کرد، صحبتی از خورشید مرکزی به میان نمی‌آمد. گالیله در زمان خود با جمع‌آوری شواهد محکم و معتبر علمی ادعای کوپرنیک را مطرح کرد و این اتفاق باعث شد تا دادگاه‌های تفتیش عقاید که بر اساس باور موجود در انجیل، هرگونه حرکت کردن زمین را رد می‌کردند، به شدت با او مخالفت کنند.

در فوریه سال ۱۶۱۶ نظریه کوپرنیک رسما ممنوع شد و این حق از گالیله گرفته شده که بحث خورشید مرکزی را به هر شکلی به دیگران بیاموزد و یا در این زمینه فعالیت علمی داشته باشد. با این وجود گالیله در سال ۱۶۳۲ کتابی را منتشر کرد که در آن به صورت تلویحی به چرخش سیاره به دور خورشید اشاره شده بود. این کتاب پس از انتشار سوزانده شد و یک سال بعد گالیله به جرم کفر گویی به حبس خانگی تا آخر عمرش محکوم شد.

نظریه علمی خورشید مرکزی تا سال ۱۶۹۷ و فعالیت‌های علمی ایزاک نیوتن همچنان مورد قبول نبود، اما پس از تلاش‌های نیوتن ایده کوپرنیک توسط عموم مردم پذیرفته شد. البته واتیکان تا قبل از سال ۱۹۹۲ و بعد از گذشت چند قرن از اثبات درستی ادعای گالیله و کوپرنیک، به صورت رسمی عذرخواهی نکرد.
۴. ضدعفونی کردن
۵ نظریه علمی بزرگ که قبلا مورد تمسخر مردم قرار می‌گرفتند

امروزه هیچ جراحی بدون ضدعفونی کردن وسایل و محل مورد نظر در بدن بیمار، دست به تیغ جراحی نمی‌زند و موضوع مرگ و میر ناشی از عفونت جراحی به عنوان یک خطر مهم در نظر گرفته می‌شود. با این حال در گذشته تقریبا تمامی پزشکان بدون در نظر گرفتن بحث ضدعفونی بیماران خود را زیر تیغ می‌بردند.

امکان وجود ارگانیسم‌های بسیار ریزی که با چشم دیده نمی‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد عفونت شوند، تا پیش از این‌ها مطرح شده بود، اما تا قبل از تلاش‌های جراحی انگلیسی به نام جوزف لیستر (Joseph Lister)، موضوع ضدعفونی کردن در محیط‌های بیمارستانی از اهمیت چندانی برخوردار نبود. لیستر در زمان خود سال‌ها تلاش کرد که با کار بر روی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط لویی پاستور در مورد دانش میکروبیولوژی، ماده‌ای را تولید کند که خطر مرگ ناشی از عفونت پس از عمل‌های جراحی را کاهش دهد.

اما همانطور که انتظار می‌رفت جامعه پزشکی آن دوران نظریه علمی لیستر را قبول نکرد و حتی برخی از معتبرترین ژورنال‌های پزشکی مقالاتی را برای زیر سوال بردن ایده‌های این جراح منتشر کردند. با این وجود لیستر تسلیم نشد و با جمع‌آوری شواهد قوی علمی نشان داد که بحث استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها در جراحی بسیار مهم است و باید نسل جدید جراحان به صورت گسترده با تکنیک‌های استفاده از مواد مربوط به این موضوع آشنا شوند.
۵. سفر‌های فضایی
۵ نظریه علمی بزرگ که قبلا مورد تمسخر مردم قرار می‌گرفتند

در بین علاقه‌مندان به ستاره شناسی و سفر‌های فضایی، نام رابرت گُدارد (Robert H. Goddard) بسیار شناخته شده است. او فردی بود که باور داشت می‌توان با استفاده از موشک از جو زمین خارج شد و فضای اطراف سیاره ما آنقدر‌ها هم دست‌نیافتنی نیست. گدارد دانشمندی بود که با وجود تمسخر جامعه علمی و انتقاد‌های مختلف، ایده سفر‌های فضایی را پایه‌گذاری کرد.

تنها یکی از مقاله‌های منتشرشده برای زیر سوال بردن صلاحیت علمی این دانشمند، در سال ۱۹۲۰ در روزنامه معروف نیویورک تایمز منتشر شد و مخاطبان زیادی را جذب خود کرد. با این وجود گدارد دست از تلاش‌هایش برنداشت و در سال ۱۹۲۶ اولین پرواز موفقیت‌آمیز با استفاده از یک موشک سوخت مایع را عملی کرد. این پرواز که تنها دو ثانیه طول کشید و موشک آن فقط تا ارتفاع ۱۲ متری بالا رفت، نشان داد که ایده پرواز به کمک موشک‌های سوخت مایع می‌تواند به حقیقت بپیوندد.

در ۱۷ جولای سال ۱۹۶۹، درست سه روز قبل از قدم گذاشتن اولین انسان بر روی ماه، تیم روزنامه نیویورک تایمز مقاله خود را پس گرفتند و به نوعی برای انتشار آن عذرخواهی کردند. گدارد زمانی در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که هر ایده‌ای در ابتدا مورد تمسخر قرار می‌گیرد و تا زمانی که شخصی آن را عملی نکند، موردقبول عموم قرار نمی‌گیرد.

• مهرداد

همین الانش تکامل رو رد کردن، نویسنده بی عقل در جریان نیست، یا از عمد هنوز این چرت و پرتارو مطرح میکنه

• سعید

مگه مجبوری چرت بگی..هر رشته بیولوژی حداقل پنج شیش
        واحددرس تکامل داره..تازه جز این که کلیه دروس دیگه دارای محتوای اولوشن هستند

به تازگی این حرف کاملا رد شده میتونید تو یکی از فیلم های آقای رائفی پور ببینید

شما خیلی دوست دارین از میمون تکامل پیدل کرده باشین آزادین ما رو خدا آفرید و از نسل آدم هستیم هر کی اختیار داره عقاید خودشو داشته باشه

• ستایش

با حرف سعید موافقم

• شقایق

سعید این واحدهایی دانشگاهی که میگی همه چرت و پرت هستند وهمه فراماسونی برو قرآن بخون

عجب چون شما قبولش نداری واحد دانشگاه هم میشه ؟؟؟فراماسونی

• ....

اگه ما تکامل نیافتیم و از اول اینقدر باهوش بودیم پس چرا ۲۰۰۰ سال پیش به فضا سفر نکردیم
        و علم تکامل تدریجی داشته و انسان ها کم کم پیشرفت کردن؟؟؟؟

این یارو رو باش منبعش رائفی پوره :))))

تبلیغ بر علیه باورهای دینی ، روشی که برترین ها انتخاب کرده برای مبارزه با اعتقادات مذهبی ، نظریه تکامل انسان از میمون کاملا رد شده هست ، البته انتظاری غیر از این از شما نمیره چند تا مطلب درست و رو در کنار مطالب نادرست قرار میدید و اون رو به خورد مخاطب میدید. خدا هدایتتون کنه .

احسنت

من خودم پزشکم اعتقادی به این نظریه ندارم

نویسنده این مطلب خودش ماسونه

• طراوت

خب این یه نظریه هست که یکی میتونه بپذیره و دیگری رد کنه. نباید نظراتمون رو به هم تحمیل کنیم و تا یک مطلب علمی یا غیر علمی میبینیم به سیاست و مذهب و ... ربط بدیم. اینجا نه گفته پذیرفته شده و نه کاملا رد کرده بنابراین احتمال واقعی بودن و الکی بودنش پنجاه پنجاهه.

• امیر م

این آخریه عالی بود منبع رائفی پور

• امیرشون

پیشبینی بعضی اقتصاد دان ها ک میترسم جدی نگیریم سرمون بیاد:برتری اقتصاد ونزولا نسبت به ایران هستش. خانومه تو ونزولا پزشک بوده تو مستند میگفت الان با همکاراش تو مکزیک تن فروشی میکنن برای درامد!!

• مصطفی

نظریه چارلز داروین اصلا درست نیست..
      خب وقتی در قرآن میفرماید که ما ابتدا آدم و حوا را خلق کردیم؛این نظریه اشتباه محض است

تکامل مردود هست.
      خدا جهان را در شش روز آفرید.
      انسان ها از نسل حضرت آدم و حوا (ع) هستند.
      با ظهور آقا امام زمان (عج) همه این دروغها از اشکار میشه و همه ذهن ها پاک خواهد شد.

زر نرزن

17:00 تو هنوز نمیتونی عین آدم تایپ کنی بعدش میای به دین توهین میکنی؟برو

اگه گزینه دوم رو قبول کنیم دین خودمون هم زیر سوال می ره ها پس برش دارین

• reza

الان هم نظریه تکامل داروین مورد تمسخر است چون از لحاظ علمی هم رد شده الان دانشمندان طرفدار نظریه اینتلجنت دیزاین یا طراحی هوشمند هستند که ما مسلمونا بهش می گیم "خدا"

افرین

• reza

• رضوان

نظریه‌ی داروین که خیلی وقته رد شده.
      اگه بخوایم به تکامل تکیه کنیم و بگیم ما از نسل میمون هستیم و بر پایه علم ژنتیک پیش بریم به بن بست میخوریم.
      چون با بررسی دی ان ای ها متوجه شدن که شباهت بین دی‌ان‌ای موز و انسان بیشتر از میمون و انسانه...!!!

ما که پزشکیم اعتقادی نداریم به نظریه داروین بنظر میاد این سایت بی ملاحظه ترجمه میکند

• شهرام

پزشک مملکت که تو باشی وای به جماعت کم سواد.

• محمد حسین

دمتم گرم داداش

شهرام جان ایشون پزشکن نظرشونو دادن شما که هیچی حالیت نیست لطفا خفه

• ترانه

برج ایفل چجوری ۱۵ سانتی متر بزرگ تر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟

• امیرشون

به دلیل انبساط طولی فلزش در طی تغیر دما

دوستان!!!
      منظور از تکامل آدم و میمون نیست سایر حیواناته
      ثابت شده که نهنگ های قطبی از نسل گرگ های سم داری بودن و پرنده ها از نسل دایناسور ها و...
      هنوز در مورد میمون بودن انسانها کسی مطمئن نیست و رد هم نشده ضمنا بعضی از علما اینو در تضاد با دین نمیدونن
      اینقدر رو هوا حرف نزنید لطفا!!!

آفرینش انسان از خاک بوده .برید قرآن را مطالعه کنید

آفرینش انسان از خاک بوده .برید قرآن را مطالعه کنید

• i

:| اینو برگردونید تو قفس

• vvv

نظریه داروین در حال حاظر ، چه توسط دانشمندان دین دار و چه توسط دانشمندان لاییک و بی دین رد و تمسخر شده ...
      هنوز که هنوزه این نظریه احمقانه است که طی سال های سال بچه یک گوریل یا میمون یک انسان بشود و این موضوع را از لحاظ دی ان ای نمی توان ثابت کرد و گرنه دی ان ای انسان به موش بیشتر شبیه است به دی ان ای انسان به میمون ...
      و به همین دلیل در آزمایشگاه ها دارو هارو به جای میمون روی موش امتحان می کنند ...

• طراوت

نظریه داروین چه ربطی به دین و مذهب داره. چارلز داروین با مطالعاتش به این نتیجه رسیده. حالا اینکه غلط بوده یا درست به هیچ کس مربوط نمیشه. یه سریا می پذیرن و یه سریا رد میکنن حالا این دو گروه نباید سعی کنن همو متقاعد کنن هر کس نظرش محترمه.

نظریه داروین خیــلــی وقت رد شده میتونید تو اینترنت دلیلش رو جستجو کنید